Bli økologisk gressdyrker?

Jeg er i en prosess og har vært det i mange år når det gjelder kosthold. Jeg har forsket på egen kropp for å finne MIN vei til en bedre, lettere, mindre oppblåst og mer energifull hverdag. Det hele startet når jeg var programleder for Slankekrigen og Kari J lærte meg masse om et sunnere liv. Jeg startet å trene igjen etter at ungene hadde meldt sin annkomst, tok mer vare på meg selv og prioterte Trine tid. I løpet av 8 måneder gikk jeg ned 15 kilo og livet var en dans på roser. På tross av dette vekt-tapet og masse trening var magen ofte oppblåst. Det gjorde at jeg forsatte min søken etter min egen vei og hva som passet min kropp best. Det har ikke stått på eksperter, for jeg har rådført meg med mange som sies å være blant de beste i landet på ernæring, men likevel kom jeg aldri helt i mål. En kjenner sin egen kropp best.

Jeg trente ufattelig mye ifjor og likevel forsvant aldri denne oppbåste magen og følelsen av store vannmengder i kroppen. Jeg har kuttet, trukket fra, tilsatt kost igjen, eksludert og testet videre. Veien banes hver eneste dag men for første gang på lenge føler jeg virkelig at noe er i ferd med å skje.  Det er noe som løsner og magen minker for hver dag. Kirsti kommenterte det til og med på joggeturen vår i morges…hiha! Ikke glem, for meg handler det IKKE om kilo og det å være sylslank…jeg vil ikke føle meg som en oppblåst flodhest.

flodhest_istock_000003506850

Jeg forsker videre og kommer til å fortelle om ferden på bloggen. Dagens smoothie nummer to står for tur og etter det skal jeg kjøles ned et sted. MER GRØNT TIL FOLKET SIER NÅ JEG! Hvetegress har uante mengder av vitaminer og helsefremmende effekter!!

IMG_1437




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2015-05-31T10:19:16+00:00 3. juli, 2009|Categories: OPPLEVELSER|19 Comments

19 Kommentarer

  1. Bodil. 3. juli 2009 at 08:52 - Reply

    Veldig bra innlegg , jeg forsker også på hva som passer min kropp , det som er det bste for meg er : Salat ( uten dressing )frukt og grønt, kylling og kalkun i små mengder ,ergo blir jeg mindre oppblåst .Brød er bannlyst .Drikker mye vann , brus er «gift» for meg , det samme med juice .

  2. Lisa 3. juli 2009 at 08:55 - Reply

    Jeg skjønner hva du mener – men jeg må bare få si det at personlig ville jeg ikke hatt Trine Grung på noen annen måte! Jeg har kjempet mot sylslanke forbilder i flere år, og nå er jeg møkk lei! Jeg er lei av trening uten motivasjon, lei av den brennende sultfølelsen i magen og ikke minst, lei av at hver sosiale sammenkomst er en ny kamp for å unngå kaloriene.

    Hver gang jeg ser Dove-reklamen for eksempel, eller plus-size modeller, vet jeg at det fortsatt finnes sunne rollefigurer. Når jeg ser damer som står opp i media og kjemper for de sakene de brenner for, som Trine Grung, blir jeg inspirert og vanvittig glad! You go girl! Drit i alle som sender negative kommentarer om kroppen din her i bloggen! De har, som mange i dagens samfunn, et forskrudd bilde av hva en sunn kropp er!

  3. Heidi 3. juli 2009 at 09:01 - Reply

    Føler veldig med deg Trine. Har det på samme måte bare at jeg blir treg i magen…og energien er så dårlig…så leter etter noe som vil gjøre noe med det….
    Håper du vil prate med om kosthold…og hva du spiser vet du drikker mest shake og spiser to måltider om dagen….Synes det er litt vanskelig jeg hva skal jeg spise tenker jeg….
    Min mamma hadde vært på seminar med skallemann han som har slanka seg så mye…du har sikker thørt om han. Leste kokeboka hans i går….kjøtt, fisk, mye grønt og egg…..
    Hva lærte du på seminaret da hva er det beste vi spiser?

  4. jon 3. juli 2009 at 09:20 - Reply

    hvor får man tak i hvetegress trine?
    spiser man det bare som det er?

  5. :) 3. juli 2009 at 09:49 - Reply

    du er utrolig flink til å svare på kommentarene! Setter pris på det:)

  6. jon 3. juli 2009 at 10:06 - Reply

    hvetegress er bestilt, gleder meg allerede:)
    takker også for svar..
    trine grung=positiv energi 🙂

  7. Martine 3. juli 2009 at 11:28 - Reply

    Jeg tok en titt gjennom innleggene på den forrige bloggen din. Du rakker jo bare ned på folk, jo!? Og at du bryr deg med Kristinas selvbruningsbruk? Ærlig talt , hvem tror du at du er? Det har da du ingen verdens ting med ! Må si jeg står i veldig lite respekt til deg, når du rakker ned på ungjenter? Nei vet du hva… Jeg er kunn 14 år, men til og med jeg forstår at det å bry seg med folks forbruk av for eksempel selvbruning eller lignende har blitt en smule barnslig !

  8. Sandra 3. juli 2009 at 13:35 - Reply

    Trine, er hvetegress glutenfritt? Må jo bare spørre.. vet du noe om det? Takk for svar!

  9. Sandra 3. juli 2009 at 15:30 - Reply

    Jeg fant – jeg fant!!

    Dyrk hvetegress hjemme!!!

    Det kan du gjøre på ditt eget kjøkken. Du trenger følgende utstyr:
    Brikke til å så hveten på (ca. 3cm høy er tilstrekkelig).
    Kar til bløtlegging.
    Usprøytet hvetekorn eller enda bedre: korn av Kamut som er en utgammel hvetesort.
    God næringsrik jord
    Sprutflaske til vanning
    Godt lys
    Hvetegresspresse eller en juicemaskin.

    Har du plass og annen mulighet for et kompostsystem, så kan du benytte rotmatten til ny jord når gresset er klippet.

    Fremgangsmåten:

    Legg hvetekornet i vann over natten / ca. 12 timer.
    Hell av vannet og la stå til spiring i 2 døgn, tildekket og gjerne litt kjølig, f. eks på soverommet om mulig.
    SÅ de spirede korn på god jord. Ca. 1 ½ dl korn pr. brikke på 30 x 50 cm. La de ligge oppå jorda, tett i tett og vann lett. Dekk over. Skal stå i fred i 3 døgn uten å fjerne dekket.

    Fjern lokket / dekket og vann lett. Hveten har nå fått ca. 2 cm spire og trenger lys for å vokse og bli grønn. Etter ytterlige 4 døgn er gresset sannsynligvis ferdig til bruk, struttende av livskraft! Nyt synet! Vannes lett hver dag. Må ikke tørke ut. Temperaturen i rommet skal være minimum 18 grader. Ha det på kjøkkenet så du ser det stadig. For å ha kontinuitet på produksjonen, legger du i bløt nytt hvetekorn så fort du har sådd.
    Gresset kan stå opptil 10 – 12 dager, men begynner det å bli slapt / vissent skal du ikke benytte det. Da kan det gå tilbake til komposten.

  10. EM 7. juli 2009 at 11:14 - Reply

    Hei Trine!
    Har nettopp begynt å lese bloggen din og liker den veldig godt!Du virker som en kul og tøff dame.
    Jeg er ei jente på 28 år som også sliter med oppblåst mage.Jeg trener mye,er veldig opptatt av hva jeg spiser,men unasett blir magen vond og oppblåst.Har vært til lege flere ganger og tatt diverse undersøkelser,men legen påsto at det var pga stress og en «jentegreie».At vi jenter stresser litt mer enn mannfolk og at bekymringene våre går ut over magen og fordøyelsen. Så jeg har prøvd å ro ned,selv om jeg egentlig er ganske rolig og ikke stressa,men magen er fortsatt vond og oppblåst.
    Er veldig lei nå siden ingenting hjelper,så kunne gjerne tenkt meg flere tips fra deg hvis du har det?

    Hilsen EM

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits