SOVE LENGER!?

Dette må være det dummeste forslaget for å generere flere stemmer jeg har sett på lenge! La ungdommen sove lenger og starte skoledagen noe senere? Hva i alle dager er skadelig med å komme seg opp om morgenen å starte dagen istedenfor å rangle hele natten. Ungdom i dag er ALTFOR lenge opp, bare les flere blogger så ser dere hvorfor de er trøtte. De er oppe stort sett halve natten og må da for pokker lære seg at å legge seg noenlunde tidlig. Det er bra for hele kroppen og ikke minst for at hodet skal ha det bra!!

Nå er det nok dulling med disse barna/ungdommene. Jeg så på et program på Tv Norge i går der bekymrede foreldre oppsøkte spesialister for å få ungene inn i riktig søvnmønster, og til syvende og sist var det bare  grensene det var noe i veien med. Hvorfor klarer ikke folk å sette grenser for ungene/ungdommene sine? Det er altfor mange som får viljen sin og mange syr dyner under armene på barna for å slippe noen tårer. Hvorfor lar foreldre unger/ungdommer styre hele butikken hjemme?

Mer grenser i hverdagen stemmer jeg for! Politikere kan heller bruke energien på å opplyse om hvordan en setter grenser istedenfor å atter en gang gi etter for kravene om å sove lenger. Måtte bare få det ut…ble for dumt! Hvilken type ungdom velger du fra bildene?

1229525793057_401 Businesswoman shouting her victory to the world

Foto: STOCKXPERT




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2009-08-26T12:57:40+00:00 26. august, 2009|Categories: YTRINGER|Tags: , , |75 Comments

75 Kommentarer

  1. Tor-Arne 26. august 2009 at 13:03 - Reply

    Dette er jeg faktisk helt enig i med deg, Trine. Er selv sånn halvgod til å legge meg tidlig, og starte dagen tidlig for å få mest ut av den

    Merker godt når det har blitt for seint dagen før for å si det sånn!

    Syns virkelig at en burde legge seg tidliggere enn å få sove lenger.

  2. Frode 26. august 2009 at 13:10 - Reply

    Er også einig. Foreldre syr så absolutt puter under armane på beina og gir etter på krav om å få ha tv og data på soverommet. Er det så vanskelig å forstå at det er strengere linjer som må til? Barn skal være komt i seng lenge før kl.22.00 om kveldane.

    Dersom politikaren virkelig ser på våkenheten som ein stort problem så får dei sjå til å innføre obligatorisk 30min. morgentrim og/eller få bussen til å stanse i 15 min. gangavstand til skulen.

    PS: Forslaget mitt er seriøst!

  3. Stine 26. august 2009 at 13:11 - Reply

    Ja, dette er helt tåpelig! Hva gjør de ikke for å få noen stemmer rett før valget… Blir for dumt.

  4. sluttåsyt 26. august 2009 at 13:12 - Reply

    Nok en blogger som tyter utavseg seg med (lite)gjennomtenkte meninger. Nyere forskning (LOOK IT UP FS) viser at tenåringer som begynner senere på skolen og dermed også slutter senere får betraktelig bedre resultater enn de som følger ordningen slik det er idag.

    Et tips er å lete etter et pilotprosjekt som ble gjort i England.

  5. trinegrung 26. august 2009 at 13:15 - Reply

    Sluttåsyt- lite gjennomtenkt å mene at ungdom har for lite grenser og er ALTFOR lenge opp!? Det er altfor mange som sliter seg fullstendig ut på å være oppe foran f eks dataen halve natten. De du refererer til er i utgangspunktet elever som følger med i timen…..det er altfor mange som er på andre fjøla! Look it up your self…har du barn?

  6. Ella 26. august 2009 at 13:19 - Reply

    Hva med å lage en skole som faktisk er tilpasset de den skal være til for?
    Du spør hva som er skadelig med å komme seg opp, så du er åpenbart en som liker å begynne dagen tidlig. Men det finnes folk som har sine sterkeste timer senere på dagen, hvorfor skal ikke de få gjøre sitt beste på skolen istedenfor å forsøke å levere de timene på døgnet hodet fungerer dårligst.

    Det er også lærere som kunne tenke seg dette
    http://kdybvik.wordpress.com/2009/08/26/og-sl%C3%B8vest-av-dem-alle-var-vg-journalisten/

    den eneste utgiften blir da å ha på lyset to timer ekstra på ettermiddagen.. Det kan vi vel betale for at også de som pga biologi (og ikke fordi de er late) skal ha et utdanningstilbud som er tilpasset dem?

  7. lesenbok 26. august 2009 at 13:24 - Reply

    Useriøst blogget, bare masse generaliseringer om ungdom.

    Og i tillegg en henvisning til andre blogger og tvnorge som om de ga et innblikk i dagens ungdom haha 😀

    Gå å les en bok a.

  8. trinegrung 26. august 2009 at 13:32 - Reply

    lesenbok- leste to forrige uke og har lest masse om barnepsykologi. Visste du at det 300 000 ungdommer som blogger bare i blogg.no alene? Aner du noe om hva ungdommen foretar seg? Det gjør jeg og jeg har fulgt de lenge. Så kom ikke her med den…tydelig du ikke er opplyst men sitter på andre siden og tror du er det.
    Blir litt sånn, min sønn gjør ikke sånne ting så er han verstingen i klassen!

  9. Geir 26. august 2009 at 13:32 - Reply

    Skolen vi nok på sikt bli individuelt tilpasset den enkelte unge, slik at både A og B mennesker kan prestere sitt beste på skolen.

    Det meste skal vel kunne tillby fleksitid ut fra ulike behov og tilbøyeligheter i dag. Noe alle vel vil tjene på.

  10. gisle 26. august 2009 at 13:35 - Reply

    Det er jo kjempebra at noen tør å tenke nytt! Det er et godt poeng at vi i langt større grad bør kunne ta hensyn til naturlig rytme, vi må i alle fall være villig til å diskutere dette. Forslaget fra KrFU kan bidra til bedre trivsel, og dermed bedre læringl. Jeg tror KrFU er inne på noe smart. Kanskje elver kan bli mer mottakelige for læring med et slik opplegg. Kreativt av KrFU!

  11. Barbro 26. august 2009 at 13:44 - Reply

    Helt enig med deg Ella.
    Veldig godt sagt.

    Vi mennesker er forskjellige, så hvorfor skal det bare tas hensyn til gruppen med A mennesker.

    På tide å diskutere dette også her i Norge.

    Barbro

  12. vegrez 26. august 2009 at 13:50 - Reply

    Gisle er helt ute å kjøre. Hvis det skjer kan vi se hvordan det går når man skal ut i verden og jobbe. Det er det dummeste forslaget jeg faktisk har hørt om på lenge. Da får ført elevene komme seg igjennom vidergående så kan de sove lengere når de går på en høyskole. Snakk om å skape en slapp holdning, ungene vil bare være lengere våkne. Hvis man ikke skjønner det burde du tenke tilbake i tid. Den deiligste dagen i uka var da man startet sent for da kunne man være lengere våken. 😉

  13. Morghus 26. august 2009 at 13:50 - Reply

    Kjenner kjempemange som var flittige til tusen, la seg klokka 22 eller 23, og stod opp til riktig tid kvar kveld, dønn utslitte fordi dei ikkje fekk sove skikkelig før ein gong etter midnatt. Men i helgene sov dei godt, frå 01:00/02:00 til 09:00/10:00.

    Det er faktisk substans i dette, og bør undersøkes grundig, istadenfor subjektivt vissvass som baserer seg på ka ein trur.

    Det var snakk om at pilot-prosjektene viser økende prestasjoner fordi skuledagene var tilpasset korvidt dei var A eller B mennesker, ikkje om dei var late eller ei, evt hadde dårlige holdninger.

  14. Nett debatant 26. august 2009 at 13:57 - Reply

    Saken er at søvnmønster er en induvidiel biologisk greie.

    Kroppens biologiske klokke går ikke nøyaktig på 24 timer.
    Hos såkalte B mennesker har hvert døgn mer enn 24 timer, og hos A mennesker har den mindrer en 24 timer.

    A mennesker vil alltid ligge i forkant når det gjelder å komme seg i seng om kvelden og på jobb/skole om morgenen, fordi kroppen da er klar til å stå opp før de egentlig trenger.

    B mennekser ( med sein bioklokke), vil alltid ligge i etterkant.
    Det er ikke bare å stå opp som er tungt for et B menneske, det er også å klare å sovne om kvelden.
    Jeg har selv ligget mange mange timer våken etter å ha lagt meg.

    Hvis man leser om forskning på området er det faktisk om kvelden b-mennesker har best konsentrasjon.
    Ergo burde de gått på kveldskoler og jobbet kveldskift.

  15. pål 26. august 2009 at 14:03 - Reply

    A og B er som en sykdom, man er ikke født B menneske. Det er noe man blir sakte men sikkert som man venner på døgnrytmen. Jeg var ett B menneske men klarte å «kurere» meg hvis du tror man blir født med det.

  16. Louise 26. august 2009 at 14:08 - Reply

    Hei! Ser hva du mener.. og vet at altfor mange på min alder sitter opp halve natten.. Men jeg (og mange andre jeg kjenner) legger seg i 10-11tiden, står opp klokken seks for å rekke skolen og er stuptrøtte utove dagen.. Selvom jeg får den anbefalte dosen med søvn, er jeg likevel helt utslitt av skole, lekser, trening, jobbing osv. De dagene vi starter klokken 10 (to dager i uken!), får jeg sove to timer til, og føler meg uthvilt når jeg våkner, og overlever dagen uten å være dødtrøtt..

  17. Nett debatant 26. august 2009 at 14:10 - Reply

    Nei Pål. A/B menensker er genetisk.
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=131637

    Så fint for deg at du nå kommer deg opp om morgenen.
    Kanskje du aldri var veldig B mennekse.

    Jeg også kommer meg opp om morgenen selv om jeg er B menneske, men det koster mentalt sett, og jeg får mindre søvn i døgnet enn jeg burde hatt.
    Jeg fungerer ikke godt før utpå dagen, og jeg har fremdeles probelmer med å sovne om kvelden selv om jeg står tidlig opp.

    Fremdeles så fungerer jeg best mentalt om kvelden.

    Du er ikke «kurert» for noe bare du takler å leve med det.

  18. pål 26. august 2009 at 14:12 - Reply

    dette er helt tullete. da får man slutte å stresse. hvis man skal holde på å gjøre slike tiltak kommer vi bare til å snu døgnrytmen. Og til louise, hvis du skal trene jobbe osv etter skole eller jobb når du startet kl 10 kommer du hjem senere på kvelden og får like lite søvn. skjønner ikke hvordan de kan lage ett så dårlig forslag for å kapre noen stemmer.

  19. Key Dee 26. august 2009 at 14:15 - Reply

    Hvorfor denne ensidigheten, Grung? Er dette kom-og.bli-som-meg-innlegg? Hvorfor refererer du ikke til forskningen VGs artikkel viser til? Ved å hoppe bukk over den og ensidig legge vekt på at barn og unge ikke respekterer grenser, konstruerer du en falsk sannhet, nemlig at den ENESTE forklaringen på at mange ungdommer sliter med å komme seg opp, er at de legger seg for sent. Du får det også til å se ut som at den ENESTE grunnen til at ungdom legger seg for sent er en slags «dårlig oppførsel». Det er rett og slett bare fri synsing og ikke vitenskapsbasert. Ja, det er riktig at noen ungdommer burde legge seg tidligere. Men det er også riktig at mange ungdommer ikke klarer å legge seg tidlig, på grunn av sin biologiske klokke. Derfor er KrFUs forslag godt. Det legger opp til fleksibilitet og valgfrihet. Hvis du ikke forstår dette, hjelper det ikke hvor mange bøker i barne- og ungdomspsykologi du har lest.

  20. pål 26. august 2009 at 14:15 - Reply

    hei nett kis. da var jeg knaksje ikke det da. men var ikke lett å komme seg opp på morgen. det dere sier er at ett B menneske har mindre energi eller overskudd som ett A menneske. hvis man ikke trener eller spiser sunt blir man B menneske da?

  21. Ungdom 26. august 2009 at 14:17 - Reply

    Gurimalla!!!! kan ikke tenke meg ei dame som det kommer så mye dritt ut av i løpet av en dag!!! du hakker på alt og alle.. skaff deg et liv!!!!!

  22. Tom 26. august 2009 at 14:20 - Reply

    Etter å ha lest innlegget og svarene til vår alles Trine Grung, så vil jeg påstå at hun rett og slett er litt sinna i dag.. !! 🙂

  23. morten 26. august 2009 at 14:23 - Reply

    jeg går på vestby vgs og ser at mange sliter med å møte opp på morgen. MEN de som ikke møter opp i tide er folk med dårlige vaner og foreldre som ikke følger opp. hvis vi hadde hatt en statestikk på dette er jeg overbevist på at det stemmer.

  24. Trøtt 26. august 2009 at 14:24 - Reply

    Dette handler ikke bare om ungdommer som sitter oppe hele natta. Det handler om meg, og det handler om mine små barn. Og om uendelig mange flere som er trøtte om morgenen tross nok søvn. Selv om jeg klarer å leve sunt og legge meg tidlig, er jeg halvt død om morgenen. Det samme gjelder ungene mine. De presses i seng veldig tidlig, og sover i 12 timer, MEN er jo helt i koma når hanen galer og vi må ut.
    Jeg har vært slik hele livet, er tipptopp frisk, men yter altså best litt utpå dagen. Det skal sies at jeg er oppe og hopper tidlig når det er lyst ute om morgenen.

    Bra forslag! Og det er ikke vanskelig å finne yrker hvor man kan sove lengre enn til klokka seks, så arbeidslivet trenger ikke være noen hindring for en slik gjennomføring. Og det som sies her, er vel også at forskningen viser at denne aldersgruppen (som hverken fanger opp meg eller ungene mine….) hadde hatt godt av litt mer morgensøvn.

  25. Eyvind 26. august 2009 at 14:27 - Reply

    Trine, forstå at folk er forskjellige. Alt for mange unge får for mye fravær pga søvnmangel (meg inkludert :P), dere prater om å gå ut i arbeidslivet – har dere noen gang tenkt på at hvis man har for høyt fravær kommer man ikke ut i arbeidslivet i det hele tatt? Dette forslaget kan hjelpe den nesten generasjonen med å komme seg igjennom skoletiden, og det er ikke snakk om å tape tid, det er snakk om å fordele den forskjellig. Fleksitid burde vært innsatt for lenge siden!

  26. per 26. august 2009 at 14:30 - Reply

    dette er noe man kan endre på, spise riktig og tenke på at du skal være utvildt i morgen. da mener jeg heller at de skal forbedre undervisningen på skolen sånn at de som ikke «gidder å stå opp» kanskje har litt lyst.

  27. Nett debatant 26. august 2009 at 14:32 - Reply

    Pål:

    Nei. Jeg kan ike si noe om hva du er/var. jeg kjenner deg ikke.
    Jeg sier bare at du kan ikke definere en hel gruppe utifra deg selv.

    B-mennesker har ikke mindre energi enn et A-menneske, men de er i en helt annen fase av søvn og våken tilstand når klokka ringer, og sola går ned.

    Man har forsket på dette ved å ha folk i lukkede rom uten tilgang til klokker eller sollys eller annen ting som viser hva tid som har gått.
    Begge mennesketyper har i foskinigforsøk vist at de sover 1/3 av sin syklus

    La oss f.eks ta A mennesket Geir som har bioklokke på 23 timer.
    Geir står opp klokka 07.00, etter 15,3 timer dvs ca klokka 22.20 så er geir trøtt nok til å sovne og må legge seg. deretter sover han i 7,7 timer, til klokka er rundt 06.00. Da er egetnlig Geir klar til å stå opp, og når klokka ringer 07.00 har geir biologisk sett fått ligge å dra seg en times tid å slumret.

    La oss ta B mennesket Trond som har bioklokke på 24 timer.
    Trond står også opp klokka 07.00. Etter 16,6 timer dvs ca klokka 23.45 er Trond trøtt nk til å sovne. klokka ringer 07.00, men biologisk sett så er ikke Trond uthvilt før klokka 08.15. Ergo mister Trond 1 time og 15 minutters søvn hver natt.

  28. pål S 26. august 2009 at 14:38 - Reply

    KJIPT FOR HAN. jeg tror ikke på at de ikke kan endres med. men hvis man skal fortsette og tilpasse seg mindretallet kommer vil til å sove på dagen og være våkne på natten.

  29. pål S 26. august 2009 at 14:39 - Reply

    endre noe med det.

  30. Nett debatant 26. august 2009 at 14:46 - Reply

    «KJIPT FOR HAN.» – Tja. dette sier vel sitt.

    «men hvis man skal fortsette og tilpasse seg mindretallet kommer vil til å sove på dagen og være våkne på natten.»

    B mennekser er ikke i mindretall faktisk, og det finens jo forskjellige grader av det. så har man døgnrytme på 24timer og 10 minutter så sliter man jo ikke så mye.

    Hvis vi hadde bodd under jorden så hadde vi endt med å forskyve dlgnet hele tiden ja, men solen virker som en slags klokkestiller i tillegg. I norge dog ikke Solen særlig jevn.
    Problemet er mest vinterstid når samfunnet starter en god stund før soloppgang. Om sommeren klarer B mennesker seg ofte bedre, men da er det jo sommerferie fra skolen.

  31. Heidi 26. august 2009 at 14:54 - Reply

    For en gangs skyld er jeg kjempeenig med deg, Trine Grung! Det er elevenes eget ansvar å snu døgnet når de skal på skolen. Dette forslaget her henger ikke på greip. Det vet jeg av egen erfaring, for jeg har vært elev ved en videregående skole hvor dette er prøvd! Og det er flere år siden!
    Dessuten: Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det mange trøtte elever. Men at de fikk sove lenger, hjalp ikke!

    Man kan si mye om både skolen og politikerne, men dette forslaget her er som å si: «Vi godtar at skoleelevene er oppe til langt på natt i uka, for de får sove på skolen uansett.»

    Ærlig talt!

  32. Karina 26. august 2009 at 14:54 - Reply

    Jeg er B menneske. Jeg er IKKE lat, jeg sitter ikke oppe lenge, jeg gikk på skolen hver dag. Var en «flink» elev…
    Men jeg er veldig veldig trøtt hver eneste morgen…. Klarte sjeldent å få mye ut av de første skoletimene (som resulterte i at jeg måtte bruke mer tid senere på dagen for å ta dette igjen), og bruker lang tid på å bli effektiv om morgenen på jobb..
    Jeg kan legge med kl 22 feks.. hjelper ikke, har prøvd over lengre tid..

    Siden en da mister søvn hvert eneste døgn blir en over lengre tid tung og sliten… Helt skutt etter en innholdsrik og lang dag.. Dette går utover feks samliv.

    Når så mye forskning viser at det er genetisk/biologisk at vi er forskjellige, med ulik søvnrytme og ulikt søvnbehov… Hvorfor må noen da være så utrolig påståelige å si at siden det å stå opp fungerer for dem, så skal og MÅ dette fungere for alle andre? Og de det ikke fungerer for, de er bare late??

    Jeg skulle feks skrive bacheloroppgave for noen år tilbake. Vi skulle være to å skrive sammen, jeg fant meg en som jeg visste også var B menneske.
    Mens andre grupper valgte å begynne tidlig om morgene og skrive til ettermiddagen, startet vi om ettermiddagen og kunne gjerne skrive til langt på natt. Vi kunne veldig gjerne være veldig effektive sent på kvelden.
    Vi fikk kun topp karakterer og veldig gode tilbakemeldinger. Vi kunne jobbe i vår rytme… fantastisk!!!

    Drit i å tenk at alle må være som deg… respekter at vi er forskjellige, det er derfor forslaget er flexitid, ikke å forandre tiden slik at alle må begynne senere, det hadde heller ikke fungert selvsagt, men at en kan velge etter sin egen rytme!!
    Late ungdommer er det nok av, fullstendig klar over dette…og noen kommer selvsagt alltid til å utnytte slike frihetsmuligheter.. men la de som vil, de som ønsker å prestere godt.. Få muligheten til det, på lik linje med andre.

  33. Heidi 26. august 2009 at 14:57 - Reply

    til signaturen «sluttåsyt»:
    Mulig du har rett, men på de skolene jeg har vært elev ved, funket det overhodet ikke. Ett av de fire åra jeg gikk i videregående skole, slutta jeg på skolen halv fem hver tirsdag. Og det var slitsomt i seg selv! Jeg både stod opp tidlig, og la meg tidlig. Så vanskelig var det ikke!

  34. Chris 26. august 2009 at 14:57 - Reply

    ‘Hvilken type ungdom velger du fra bildene?’ Vel, jeg vet ikke helt. Jeg foretrekker vel ærlig talt den øverste. Folk som strekker armene i været på en gladkristen-hurra-meg-rundt-måte som dette er jo bare slitsomme… Dette blir uansett litt for ‘ungdommen nå til dags’ for min smak.

  35. Linn Kristin 26. august 2009 at 14:58 - Reply

    Tilbake til utgangspunktet til Trine.
    Som Tenåringsmor så føler jag at jeg ihvertfall kan uttale meg på egne erfaringer. Min 14 åring kan være så trøtt som bare… men har han tilgang på pc/mobil blir det helt garrantert svarte natta uansett. Det er jo ikke fordi han er alene blant sine venner om å sitte oppe langt utover midnatt. Så dette er nok forholdsvis vanlig rundt omkring. Og det er nok mange foreldre som ikke har peiling på hva som skjer. Det hadde ikke vi hatt heller, om vi ikke selv er «B»mennesker. Hvor mange foreldre tror ikke at deres tenåringspoder har sovnet forlengst, når de faktisk er lysvåkne og skriver sms/ringer/sitter på internett? Dette er nok uanstt et felt hvor vi foreldre må frem på banen å sørge for å gi barna våre gode vaner. Tenåringer trenger mye søvn, men er som regl ikke så flinke til å styre dette selv. Noen må kanskje gå til det skritt med innleverig av PC og mobil kl 22.00. Og det er kanskje ikke så dumt? Og barn/tenåringer MÅ lære seg at om man ikke kommer seg opp om morgenen så må man legge eg tidligere på kvelden. Verden KAN ikke tilrettelegges for hver enkelts behov. Slik fungerer ikke «voksen-verden» og da er det jo idiotisk å «lære» barn/ungdom om en slik virkelighet i prossessen de må igjennom for å fungere i «voksen-verden».

  36. Karina 26. august 2009 at 15:03 - Reply

    Men Linn Kristin..
    Jeg er i «voksen-verden» jeg har noen dager muligheten til å flexe tiden min slik at jeg kan starte senere, for så å være lengre.. da har jeg en kjempe dag! Det er veldig mange jobber som gir en mulihet til å velge andre arbeidstider eller flexe….!

  37. Karina 26. august 2009 at 15:04 - Reply

    *mulighet

  38. Julie 26. august 2009 at 15:08 - Reply

    La meg fortelle om en vanlig dag for meg.

    Klokka 06.45 ringer mobilvekkerklokka mi, som jeg har lagt i den andre enden av rommet. Det tar meg 5-10 sekunder å våkne av den jævlige tonen og 3 sekunder å finne ut hva som skjer. Det er lenge, og jeg tror det har med att jeg sover tungt helt fra jeg sovner. Jeg tvinger meg bort å henter mobilen min, tar den med bort til senga og setter den på slumring. Hvert femte minutt i tre kvarter ringer den, til mamma ringer og sjekker att jeg er våken. Jeg står opp, og går på skolen. Når jeg kommer hjem slapper jeg av, er med venner, gjør lekser osv. til jeg må legge meg. Rundt 23.00 er jeg ferdig på badet. Jeg leser en bok i en halv time, men selv om jeg såvidt klarer å holde oppe øynene etterpå ligger jeg ofte i 1,5-4 timer og prøver å sove.
    Det er slitsomt.

    Ellers sa Nett debatant det veldig bra.

  39. sandra 26. august 2009 at 15:10 - Reply

    Det er en klok løsning å la dem sove lengre om morran.

  40. Mette 26. august 2009 at 15:19 - Reply

    Heisann:)
    Er for det meste enig ,fks i at ungdommen får for lite søvn….og ikke alltid fungerer som de skal gjennom skoledagen:)
    Men når det er sagt,har jeg lyst til å legge til,-at politikerne for årevis siden,-skulle lagt det bedre til rette for de?!Slutte å sy puter under armene på barn og unge……
    Hva med å gjøre som mange andre land i Europa(som har laaaangt høyere score enn oss,faktisk),-lengre skoledager,fri midt på dagen,og leksefri?!
    Så slipper de ivertfall å gjøre lekser til langt på natt,og frihet til å leve?
    Mettemor

  41. Christina Koritsi 26. august 2009 at 15:20 - Reply

    Dette var et fryktelig innlegg! Husk at folk er forskjellige! Det er mange undommer som legger seg klokken 2 hver natt og som sliter med å komme seg opp morningen etter.

    Selvsagt er dette deres egen feil! Men hva med de som faktisk sliter med søvnen? I 3 år har jeg sovet 3 timer hver eneste natt, altså gjennom hele videregående skole. Ikke før i 3.klasse tok en lærer saken i egne hender, og hjalp meg med dette. Hver gang vi hadde henne i første time, fikk jeg skippe den/de timene, og ta dem igjen med egenstudie.

    Da måtte jeg levere side opp og side ned med notater for å vise at jeg hadde fått med meg alt, og dette ga meg masse ekstraarbeid. Likevel gjorde jeg det utrolig mye bedre enn hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde sovnet siklende på pulten hver eneste gang.

    Så hvis du skal kritisere saker som dette, bør du ta hensyn til at folk er forskjellige! Til og med ungdommer som har fått puter sydd under armene, bortskjemte drittunger, ungdommer uten grenser, osv. Skjerpings!

  42. Helena 26. august 2009 at 15:28 - Reply

    Kjære Trine…

    Takket være folk med meninger som dine, har jeg hatt et helvete med å komme meg gjennom skolen. Først i voksen alder fikk jeg diagnosen forsinket søvnfasesyndrom, frem til da ble jeg bare sett på som lat fordi jeg nesten alltid kom forsent på skolen. Jeg leser bloggen din fast og er enig med deg i mye, men her synes jeg ikke du har tenkt gjennom problemet før du skrev.

    Jeg slet med å få med meg det som ble lært. Ikke fordi jeg var dum, men fordi hjernen rett og slett ikke fungerer så tidlig på morgenen. Å prøve å ha en «normal» døgnrytme når man har forsinket søvnfase syndrom blir sammenlignet med å gå rundt med 6 timers konstant jetlag. Jeg frøs hele tiden og måtte sitte med jakken på inne, var kvalm og sliten, klarte ikke å få i meg mat. Immunforsvaret var på bunn, og jeg var mye syk. Ofte måtte jeg dra hjem for å legge meg igjen fordi jeg ikke hadde sovet nok, men det kunne jeg jo ikke si til læreren. jeg sa jeg hadde hodepine eller vondt i magen…

    Om jeg hadde fått lov til å starte skoledagen senere hadde jeg fått med meg mer, for jeg har ingen problemer med å lære så lenge jeg er skikkelig våken først. Det er ikke snakk om å sy puter under armene på barn og unge. Husk på at bare en viss andel av Nordmenn er A-mennesker, men det meste er lagt opp etter deres døgnrytme. De føler seg på topp tidligere på dagen, og har pga. dette et bedre utgangspunkt for å få gode karakterer.

    Ta deg tid til å sette deg inn i hverdagen til barn og unge med søvnforstyrrelser og B-mennesker. Ikke vær en av de som får dem til å føle seg mindreverdige fordi du klager på ting som er utenfor deres kontroll.

  43. sluttåsyt 26. august 2009 at 15:28 - Reply

    Read and learn.

    Det jeg snakker om er ungdommer generelt, det du snakker om med ungdommer som sitter oppe til laaaaangt på natt er unntaket fra den generelle regel. Søvnmønsteret for en ungdom er ikke det samme som en eldre person. det KrFU kommer med er et tegn på at noen politikere faktisk tar vitenskapen, som er den den vi bør høre på, mer seriøst enn ukvalifisert synsing og og politiske ideologier.

    http://www.apa.org/monitor/oct01/sleepteen.html

  44. Christina Koritsi 26. august 2009 at 15:31 - Reply

    Jeg må føye til en ting… Nå jobber jeg fulltid, noe som betyr at jeg jobber flere dager i uken og flere timer til dagen enn det jeg gjorde da jeg gikk på skolen. Men jeg begynner på jobb klokken 10,.00 istedenfor å begynne på skolen klokken 08.15. Og jeg har ikke problemer i det hele tatt med å komme meg opp og fungere bra på jobb! Og det har ingenting med at jeg trives bedre med å jobbe, for skolehverdagen min var helt super! Jeg storkoste meg på skolen! Så du må virkelig tenke deg bedre om før du skriver noe slikt som dette igjen…

  45. mette 26. august 2009 at 15:49 - Reply

    Håper virkelig barna dine er A mennesker Trine, også i ungdomsåra….
    for deses skyld!

  46. Sigrid 26. august 2009 at 15:56 - Reply

    En ting er ihverfall sikkert, Trine har ikke tenåringer i huset. Har ikke lest artikkelen supernøye, men mye av det er faktisk korrekt. Vi bor for tiden i USA og min tenåring går på en skole som begynner kl. 9. Skolen sier de begynte med dette fordi undersøkelser viser at tenåringshjerner ikke kikker inn før tidligst 9. De har stor suksee med dette og skolen her har veldig gode resultater. Det er lett når du har mindre barn å ha full kontrol når de sover, men når 16 åringen din er lys våken når du er trøtt, skal du binde han/henne i senga da. Dette har ingenting med grenser å gjøre!

  47. Siv 26. august 2009 at 16:11 - Reply

    Veldig mange fornuftige og bra kommentarer her!
    Hele denne diskusjonen kan jo knyttes opp mot diskusjonen om at vi lever i et samfunn som er tilpasset A-mennesker. Jeg er selv A-menneske og derfor passer det meg bra og gå på jobb kl.08, men samtidig er det lett å se at de som er B-mennesker sliter. TENK hvor mye mer effektivt det hadde vært for B.menneskene og begynt litt senere på skole eller jobb.
    Dette har jo ingenting med latskap eller «manglende grensesetting» å gjøre, som mange har skrevet så er det jo biologisk og bevist at det er en forskjell på A og B-mennesker.
    Derfor er kanskje ikke forslaget til KrfU helt på jordet (og jeg støtter i utgangspunktet ikke deres politikk). Kanskje det ikke er så farlig å tenke litt nytt?
    Dessuten,
    de som sliter med å komme seg tidlig opp når de skal på skolen, stadig forsover seg osv.. er mest sannsynlig de samme folkene som velger nattevaktstilling eller andre jobber der de kan sove lenge om morgenen senere i livet 🙂

  48. Sandra 26. august 2009 at 16:20 - Reply

    Ser du har begynt med reklame på bloggen din. Erindrer at du snakket om at du ikke ville reklamere for hva som helst men nå blir jeg litt mistenksom for om du er litt desperat… hva er «that thai love»???

    Trodde du hadde meninger om hva du ville bruke navnet ditt til… huff da Trine.

  49. Forelder 26. august 2009 at 16:27 - Reply

    Jeg har en enkel løsning på problemet når poden ikke vil legge seg til tide (klokken 22). Barna får en halv innsovningspille hver kveld. Da blir de trøtte til de skal legge seg og sovner til fastsatt tid. Siden de var så ukonsentrerte tidlig på dagen fikk de en ADHD diagnose som sørger for tilgang på ritalin. Dette fungerer utmerket for å vekke de opp om morgenen. Samfunnet kan ikke tilpasse seg B mennesker når det er konstruert for A mennesker. Og siden det i dag finnes utmerkedet farmakologiske løsninger både for å bli trøtt og våken, så er det ingen unnskyldning med biologi. Noen synes kanskje det er drøyt å dope ned/opp sine barn, men jeg gjør de en tjeneste ved å tvinge de små kroppene deres til å svinge i takt med samfunnsklokken, ikke omvendt. Og det er verdt eventuelle bivirkninger.

  50. Kjære forelder 26. august 2009 at 16:37 - Reply

    Gjør barnet ditt avhengig av medisiner i ung alder, DET er fint for samfunnet- og barnet det. You go girl!:)

  51. john doe 26. august 2009 at 17:47 - Reply

    Dette er rett og slett det dummeste jeg har hørt….
    Har de som la frem forslaget tenkt noe over hvordan dette skal gjennomføres???
    Så vil noen komme 08.00 og noen 10.00 og noen 09.00 ..
    Hvordan skal dette tilpasses??? … Nå skal vi ha Norsk for de som kom 09.00
    Men samtidig skal vi ha matte for de som kom 08.00 for de hadde Norsk
    klokken 08.00 og klokken 10.00 skal vi ha gym, matte og Norsk for å tilpasse
    ALT de LATE elever … haha.. Ærlig talt … Vi må da ha 3 ganger så mange lærere og klasserom … SKolen sliter nå nok som det er med knappe resurser …

    Dette blir rett og slett for dumt

  52. RN 26. august 2009 at 18:30 - Reply

    Er selv elev på en videregående skole.
    Synes det er greit å stå opp om morgenen. Legger meg 11-12 hver kveld, og jeg får nok søvn iallefall.
    Bor 3-4 min gåtur unna skolen.

    Absurd å la elever få sove lengre.
    Det er bare å legge seg tidligere så er det ikke noe problem.. 😛

  53. john doe, var litt trøblete for deg dette! 26. august 2009 at 18:34 - Reply

    Mange skoler har i mange år hatt flexistart på dagene sine. Det er ikke vanskelig. Jeg har jobbet ved flere slike skoler, og det har fungert fint. Der har elevene hatt en bestemt ‘times-pott’ som de har måttet være på skolen. Mange av timene har selvfølgelig vært vanlige undervisningstimer, men disse har vært midt på dagen. De første og siste timene har elevene selv bestemt over, altså ikke hvor mange timer til sammen de kan ha- men om de vil komme tidlig- eller jobbe lengre utover ettermiddagen.
    Tryll tryll, bra for alle!

  54. elev 26. august 2009 at 18:50 - Reply

    Nå må dere over 50-60 roe dere ned!
    Jeg klarer såvidt å stå opp om morgenen. Jeg har en lang skolevei å gå og får ikke buss skyss. Som Ropstad sier, det med «den indre klokken» osv. Fordi om ikke alle har det, er det fryktelig mange som sliter med dette. Som sagt, folk dropper ut av skolen pga. de må stå opp så tidlig, og klarer ikke å håndtere det.
    Egoistisk av dere å si at det er dumt. Jeg ble fryktelig irritert av å lese det dere skrev. Håper de vil lage et system på dette og få det i gang, så fort som mulig.

  55. Øystein 26. august 2009 at 19:22 - Reply

    Etter å lese alle kommentarene og blogginlegget ser eg at det er mange her som desverre spyr ut med meininger uten å ha noe grunnlag for det dei seier.

    Eg husker sjølv når eg var mindre, sleit som pokker å komme meg opp om morgonen. Og var ikkje av typen som var seint oppe, eller levde eit liv på hurtimat og forran pcen. Dette går som nevt tidligere på den individuelle person. har aldri vore redd for å ta i eit tak og er ganske sikker på at min fysiske form er ganske masse over gjennomsnittet i norge for øyeblikket, så lat het eller slikt er neppe grunnen.

    Eg er ganske sikker på at hadde eg fått startet på skulen 1 time seinare ville eg hatt mykje mindre fravær og heilt sikkert fått jobben mykje bedre dei timane eg var på skulen. Sjølv om eg er oppe på skulen kl 0815 så starter ikkje hode mitt å fungere skikkelig får etter eit par timer fordi eg er for trøtt.

    Syntest det er flott at nokon tar tak i dette som garantert er eit problem. Også syntest Siv kom med eit godt innlegg!

  56. Julie 26. august 2009 at 19:38 - Reply

    «Har de som la frem forslaget tenkt noe over hvordan dette skal gjennomføres???
    Så vil noen komme 08.00 og noen 10.00 og noen 09.00 ..
    Hvordan skal dette tilpasses??? … Nå skal vi ha Norsk for de som kom 09.00
    Men samtidig skal vi ha matte for de som kom 08.00 for de hadde Norsk
    klokken 08.00 og klokken 10.00 skal vi ha gym, matte og Norsk for å tilpasse
    ALT de LATE elever … haha.. Ærlig talt … Vi må da ha 3 ganger så mange lærere og klasserom … SKolen sliter nå nok som det er med knappe resurser … »

    Visst timeplanen ser sånn ut:

    8:00 – Norsk
    9:00 – RLE
    Klokka 10:00 til 14:00 er alle på skolen, så da har alle de samme fagene.
    14:00 – Norsk
    15:00 – RLE

    .. så trenger man ikke 3 sett med lærere eller klasserom.

  57. Thor 26. august 2009 at 20:00 - Reply

    Har ingen problemer med å stå opp 05:30… Blir fort en vane. Tull og la oss sove lengere.

  58. Andreas 26. august 2009 at 20:19 - Reply

    Helt enig med at dette er et tåplig forslag.

    Er selv en 18 år gammel elev i tredje året på videregående. Legger meg rundt klokken 24:00 hver dag og står opp klokken 07:00.

    Det at elever må «ta i litt» for å stå opp om morgenen er nok mer med på å få dem litt mer på beina. Blir skolestart endret til klokken 10:00, kan jeg tenke meg at flere og flere forlenger leggetiden også, så det vil ha liten eller ingen virkning.

    Til alle late elever: Legg dere til normal tid, få tilstrekkelig søvn, spis en sunn og god frokost samt ta med sunn skolemat, vær ute i friminuttene, og ikke sitt inne hele dagen i fritiden. Få dere litt trening! Da går nok alt så bra skal dere se.

  59. Trine 26. august 2009 at 20:46 - Reply

    Det er jo litt merkelig å skulle tilpasse dette i skolen, men i arbeidslivet er det jo ikke så mye rom for å gjøre det. Åpner butikken kl.8, så åpner den da! Eller hvor man nå jobber.. De må jo lære seg til at når de skal opp til skole og senere arbeid, så må de innstille seg på å opp til da. Ellers vet jeg at det er noen som trives bedre med kvelds- og nattarbeid nemlig pga dette, at de ikke er noen morgenfugler. Jeg selv er veldig B-menneske, det vet jeg. Holder ut lenge om kveldene, får mer energi da..og er kjempetrøtt om morgenene. Men kommer meg opp og til arbeid til kl.8 fordi! Da må jeg jo legge meg tidligere også, det sier seg jo selv. Kan skjønne at det er noe med at noen faktisk er slik, at de ikke fungerer like bra når de må opp så tidlig, fordi de er veldig B-mennesker, i forhold til de som er A-mennesker.. Men kan ikke skjønne at de skal få til å gjennomføre en slik flexi-tid fordi. Heller ta tak i livsstilen deres og gjør det beste ut av det. Er ikke mennesket innstillt etter dagslyset egentlig? Hvis ikke noe annet hadde påvirket oss, som skole og arbeid..? Da hadde vi jo i såfall skulle lagt oss mye tidligere og hvertfall stått opp mye tidligere..

  60. Øystein 26. august 2009 at 20:53 - Reply

    Til Andreas og Thor. Prøv og les innleggene til folk som faktisk har eit problem med dette og se det fra deres synsvinkel. Det ligger MEIR bak dette ein latskap og vaner.

  61. NN 26. august 2009 at 20:55 - Reply

    Ingen la merke til delen der Schrödingers katt har funnet ut at ungdommens biologiske klokke går for sent, og det dermed er naturlig at man er trøtt om morgenen uansett?

  62. Spire 26. august 2009 at 21:03 - Reply

    Jeg er ikke en fast leser av deg, men har titta innom av og til. Og etter dette innlegget vet jeg at jeg ikke blir å titte innom igjen. Makan til sneversynthet har jeg aldri opplevd. For mange elever er dette et problem, og jeg vet hva jeg prater om. Elever med kroniske sykdommer (LES: meg selv), sliter. Skal jeg legger meg til en normal tid, så må jeg legge meg FØR jeg er kommet hjem av skolen. Dette for å få nok søvn, slik at jeg ikke er trøtt utover dagen. For mange ligger ting mer bak enn bare latskap. Tenk på DET neste gang. Og ja, jeg går vg3 for de osm lurer.

    Skyt først spør etterpå. Dere er idioter.

  63. Nett Debatant 26. august 2009 at 21:09 - Reply

    Trine sa :
    «Er ikke mennesket innstillt etter dagslyset egentlig? Hvis ikke noe annet hadde påvirket oss, som skole og arbeid..?»

    Jovisst.
    Den indre klokken synkroniseres av solen.
    Om man har lengere bioklokke, så vil likevel oppvåkningsprosessen staret når man får dagslys. (Kroppstemperaturen begynner å stige til vanling våken tilstand o.s.v)

    Problemet er bare det at i norge som er så langt nord så begynner samfunnet før soloppgang i store deler av året. og det er den delen av året hvor det ikke er skoleferie.

    «A-mennesker har sin laveste temperatur tidligere på natten enn gjennomsnittet, og de er således nesten oppe i normal temperatur når de våkner og er helt våkne nesten med en gang. B-mennesker har det laveste punktet senere, våkner kort tid deretter og er typisk litt søvndrukne de første timene.»

  64. Christina Koritsi 26. august 2009 at 22:10 - Reply

    bloggskriver ble stille nå! ikke bra, ikke bra…. skal du starte en debatt må du delta!

  65. Helena 26. august 2009 at 23:15 - Reply

    Da jeg var på Akershus Unversitetssykehus til søvnkontroll ble jeg faktisk fortalt at det er en grunn til at mennesker har såpass forskjellig døgnrytme.

    For lenge siden, da menneskene var mer i kontakt med naturen, hadde man èn gruppe som hadde tilnærmet det som blir sett på som normal døgnrytme. De var arbeiderne som hadde hovedansvaret for å utføre dagligdagse gjøremål.

    Så, når disse gikk og la seg, hadde man B-menneskene som holdt vakt over landsbyen og sørget for at alt var trygt. Disse ble igjen avløst av A-menneskene som holdt vakt til det på ny var klart for en arbeidsdag. Både A og B menneskene deltok i det daglige arbeidet, men det som virkelig var jobben deres var å holde vakt.

    Til dere som sier «det er jo bare å stå opp tidligere. Slutt å være så late». Dere skjønner tydeligvis ikke at noen ikke får sove før f.eks 03:00 på natta. Selv om de ble dratt ut av senga klokka 07:30. Det har ingenting med å være lat å gjøre. De sover ikke mer enn dere, de har bare et annet søvnmønster. Dette kan i noen tilfeller behandles, men i tilfeller med forskyvning på over 3 timer, er dette nesten umulig. I en undersøkelse ble det nevnt at 90% av de som klarte å få en normal døgnrytme ved hjelp av lysterapi, chronoterapi og melatoninpiller ikke klarte å vedlikeholde det nye søvnmønsteret over en lengre periode.

    Fra Wikipedia. «Long-term success rates of treatment have seldom been evaluated. However, experienced clinicians acknowledge that DSPS is extremely difficult to treat. One study of 61 DSPS patients with mean sleep onset at about 3 a.m. and mean waking time of about 11:30 a.m., followed up with questionnaires to the subjects a year later. Good effect was seen during the 6-week treatment with a daily, very large dose (5 mg), of melatonin. Follow-up showed that over 90% had relapsed to pretreatment sleeping patterns within the year, 28.8% reporting that the relapse occurred within one week. The milder cases retained changes significantly longer than the more severe cases.»

  66. kjerringa med bokstaven 27. august 2009 at 00:11 - Reply

    Ja dette var serriøzt azz.. Is diz for real?

    Noen burde lese seg litt opp på forskning angående ungdommer og søvn, og forskjell på menneskers indre klokke. Ja for folk er faktisk forskjellige, selv om mange nekter å godta det.

  67. ingvild 27. august 2009 at 14:45 - Reply

    Jeg likte det Helena skrev!

    Jeg går vgs.1.
    Selv står jeg opp 05:15 fordi det er så mye tog og busser jeg må ta. Og jeg begynner på skolen kvart på 8.
    JEG ER SLITEN 24/7 OG KLARER IKKE Å TENKE PÅ SKOLEN.
    Fordi jeg er b-menneske.

  68. Karen Helene Bøhn Melhus 29. august 2009 at 21:57 - Reply

    Hver dag det er skole er jeg oppe halv 7 så benytter jeg heller fredag og lørdag til å være oppe litt lenger og sove litt lenger, men er litt A-menneske siden jeg ikke klarer sove lenger enn til 9-halv 10. Går forresten i 9.klasse og i fjor hadde vi 0.time så vi begynte halv 8 på morgenen så da var jeg oppe kl. 6 som oftest. Ellers nå så begynner vi halv 9.
    Har jo noen dager der det er vanskelig å stå opp og jeg har lyst til å ligge litt lenger(da er det greit med slumre-knapp på mobilen som lar meg ligge noen minutter lenger)

    -Karen(www.icerose.blogg.no)

  69. Marthe 30. august 2009 at 17:36 - Reply

    Jeg er enig med deg der Trine, noe av det dummeste jeg har hørt!
    Selv står jeg opp 04.45 fire dager i uken for å trene og jeg har ingen problemer med det så lenge jeg bare legger meg tidlig nok.

  70. Linn 31. august 2009 at 15:22 - Reply

    Har du satt deg inn i deres situasjon, Trine? Denne ideen er basert på forskning. Les: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.2260679 Selv utviklet jeg søvnproblemer i løpet av VGS og jeg kjenner mange som har samme problemet.

    Altfor mange er nok for lenge oppe, men det å skulle være på skolen kl. 08.00 når du er i tenårene kan være ganske tøft, selv for den som legger seg tidlig. Det er virkelig virkelig ille for dem som må dra hjemmefra i 07-tiden… Hvordan skal man rekke å spise frokost, dusje og alt det andre man bør ha forberedt før skolen begynner? Jo, man må opp i 5-6-tiden. Ungdom trenger gjerne 9 timer med søvn. Det betyr at de bør ha sovnet allerede i 21-22-tiden kvelden før. Den som skal følge dette rekker ikke 21-nyhetene engang. Det sier seg selv at det er ganske vankelig i det samfunnet vi lever i i dag. Det er urettferdig at de som faktisk bryr seg om å være uthvilt skal bli straffet fordi andre igjen ikke gidder å legge seg tidlig. Jeg synes skolen iallefall ikke bør starte før kl. 9. Hele skoledagen er bortkastet hvis man ikke er uthvilt.

  71. Helena 1. september 2009 at 00:54 - Reply

    Ganske skuffet over at Trine meldte seg helt ut av debatten her…

  72. Linn Olstad 2. september 2009 at 09:50 - Reply

    Trine Grung, du er en bitter øgle.

    Her ramler det inn kommentarer etter kommentarer om personer som har fått påbevist søvnsykdommer, andre legger seg tidlig men ikke får sove og blir ditto trøtt om morningen.

    Folk har tilogmed lagt til grunn diverse forskningsprosjekter som sier at ungdom har andre sovemønstre osv. Til tross av diverse, til tider gode, innlegg om at folk kan være trøtt tidlig på dagen selv om de har lagt seg tidlig ol står du fast på sitt: ungdommene er late. De sitter oppe til langt på natt og surfer og styrer på.

    Videre påpeker du at en ikke kan sy puter under armene på barna for det er ikke sånn det fungerer i voksenlivet. Greit nok dette, men nå har faktisk mange arbeidsplasser innført både flexitid og hjemmekontor. Hvor mange voksne arbeidstakere som starter dagen tidlig på jobb er avhengig av kaffe? Og denne avhengigheten oppstod gjerne ene og alene for å komme seg gjennom de første timene på dagen.

    Så kjære Trine Grung: Forstår du ikke at folk er forskjellige? Klarer du ikke fatte forskjellene mellom late ungdommer og ungdommer som har en annen biologisk søvnrytme enn deg selv?
    Tror du disse ungdommene syns det er gøy å holde på sånn selv? Alltid være uopplagt og trøtt på skolen. Og når besservissere, som deg, kommer og galler ut over alt blir saken sikkert ikke lettere for disse barna med lathetsstempelet.

    Jeg er glad ikke alle er like. Hvem skulle da jobbet i nattåpne butikker, stått i baren på uteplasser, jobbet på flyplasser, tømt bosset, tatt seg av nattpostene på sykehus osv. Idiot.

  73. A og B 1. juni 2010 at 20:55 - Reply

    Dette er typisk Norsk. Alle skal stå opp kl 07, alle må like en av motsatt kjønn, ingen må like noe som ikke de andre liker, ingen må dope seg, ingen må røyke,ingen må ha sex uten kondom, ingen må være ulik den andre?? Hva slags samfunn har vi blitt egentlig? Hele Norge er en stor barnehage hvor man ikke får bestemme noen ting selv. Selv om staten er lure og får oss til å tro at vi bestemmer selv mens vi i virkeligheten selv ikke er klar over hvor store begrensninger vi egentlig har.
    Noen er A mennesker noen er B mennesker noen er feite noen er tynne, noen ruser seg andre ikke, noen er naturlig pene og noen er ikke, noen er naturlig stygge og blir pene, noen liker å jobbe på dagen og noen liker å jobbe natten. Vi mennesker er så forskjellige og tak Gud for det.
    Som voksen bestemmer vi selv når vi legger oss og står opp og tar ansvar for det. Som barn er det foreldrene sitt ansvar, ikke barnas. Selv er jeg en blanding av A og B menneske, jeg elsker og være våken sent på kveld,gjerne ut over natten, men når vekkerklokken ringer , da spretter jeg opp uansett om jeg har sovet 2 eller 6 timer. Sover jeg mer enn 6 timer blir jeg faktisk trøttere. Som barn ble jeg lagt tidlig og det ble forventet 10 timer søvn, noe som sikkert mange barn trenger. Jeg trengte ikke det, jeg sovnet aldri før langt på natt og jeg hatet å ligge i sengen og vri meg og ikke få sove. Hadde jeg fått lagt meg senere så hadde jeg hatt det bedre og ikke slitt med søvn som voksen. Nå kan jeg ikke legge meg i senge før jeg er så trøtt at jeg jeg sovner så fort hode treffer puten, fordi jeg makter ikke å ligge i sengen å vri meg.
    Vi må alle tilpasse oss, slik er det bare, men å disse noen fordi de er B mennesker og kalle dem late er vel i drøyeste laget etter min mening.

  74. ?? 1. juni 2010 at 20:58 - Reply

    teit

  75. Anni 18. august 2010 at 18:57 - Reply

    Hei

    Kommer sent inn i denne debatten…og ramlet helt tilfeldig innom her.

    For det første vil jeg si at du, Trine Grung, bare bekrefter mitt inntrykk av deg.
    Du er ikke annet ei storkjefta løsmunnet kjerring, som vil ha oppmerksomhet, okke som.

    Her kommer du og setter i gang en diskusjon, og river av deg de mest utrolige påstander…og når det hagler inn med motbør….så ble det stille, ja…. Hehehe.
    Kan ikke annet enn å le av sånne som deg! Stakkars, stakkars deg!

    Jeg må si jeg lurer på hvordan det er å være sånn som deg, så forbanna selvgod og så sikker på at ALT det DU mener og sier til enhver tid er det eneste rette. Sånn som du tenker og er, burde ALLE andre være også…da blir hele samfunnet helt riktig for absolutt alle.

    Hva tror du egentelig at du er..???????

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits