A A
RSS

SOVE LENGER!?

ons, 26 aug, 2009

Mediaobservatør

Dette må være det dummeste forslaget for å generere flere stemmer jeg har sett på lenge! La ungdommen sove lenger og starte skoledagen noe senere? Hva i alle dager er skadelig med å komme seg opp om morgenen å starte dagen istedenfor å rangle hele natten. Ungdom i dag er ALTFOR lenge opp, bare les flere blogger så ser dere hvorfor de er trøtte. De er oppe stort sett halve natten og må da for pokker lære seg at å legge seg noenlunde tidlig. Det er bra for hele kroppen og ikke minst for at hodet skal ha det bra!!

Nå er det nok dulling med disse barna/ungdommene. Jeg så på et program på Tv Norge i går der bekymrede foreldre oppsøkte spesialister for å få ungene inn i riktig søvnmønster, og til syvende og sist var det bare  grensene det var noe i veien med. Hvorfor klarer ikke folk å sette grenser for ungene/ungdommene sine? Det er altfor mange som får viljen sin og mange syr dyner under armene på barna for å slippe noen tårer. Hvorfor lar foreldre unger/ungdommer styre hele butikken hjemme?

Mer grenser i hverdagen stemmer jeg for! Politikere kan heller bruke energien på å opplyse om hvordan en setter grenser istedenfor å atter en gang gi etter for kravene om å sove lenger. Måtte bare få det ut…ble for dumt! Hvilken type ungdom velger du fra bildene?

1229525793057_401 Businesswoman shouting her victory to the world

Foto: STOCKXPERT

Stikkord: , ,

72 svar til “SOVE LENGER!?”

  1. john doe sier:

    Dette er rett og slett det dummeste jeg har hørt….
    Har de som la frem forslaget tenkt noe over hvordan dette skal gjennomføres???
    Så vil noen komme 08.00 og noen 10.00 og noen 09.00 ..
    Hvordan skal dette tilpasses??? … Nå skal vi ha Norsk for de som kom 09.00
    Men samtidig skal vi ha matte for de som kom 08.00 for de hadde Norsk
    klokken 08.00 og klokken 10.00 skal vi ha gym, matte og Norsk for å tilpasse
    ALT de LATE elever … haha.. Ærlig talt … Vi må da ha 3 ganger så mange lærere og klasserom … SKolen sliter nå nok som det er med knappe resurser …

    Dette blir rett og slett for dumt

  2. RN sier:

    Er selv elev på en videregående skole.
    Synes det er greit å stå opp om morgenen. Legger meg 11-12 hver kveld, og jeg får nok søvn iallefall.
    Bor 3-4 min gåtur unna skolen.

    Absurd å la elever få sove lengre.
    Det er bare å legge seg tidligere så er det ikke noe problem.. :P

  3. john doe, var litt trøblete for deg dette! sier:

    Mange skoler har i mange år hatt flexistart på dagene sine. Det er ikke vanskelig. Jeg har jobbet ved flere slike skoler, og det har fungert fint. Der har elevene hatt en bestemt ‘times-pott’ som de har måttet være på skolen. Mange av timene har selvfølgelig vært vanlige undervisningstimer, men disse har vært midt på dagen. De første og siste timene har elevene selv bestemt over, altså ikke hvor mange timer til sammen de kan ha- men om de vil komme tidlig- eller jobbe lengre utover ettermiddagen.
    Tryll tryll, bra for alle!

  4. elev sier:

    Nå må dere over 50-60 roe dere ned!
    Jeg klarer såvidt å stå opp om morgenen. Jeg har en lang skolevei å gå og får ikke buss skyss. Som Ropstad sier, det med “den indre klokken” osv. Fordi om ikke alle har det, er det fryktelig mange som sliter med dette. Som sagt, folk dropper ut av skolen pga. de må stå opp så tidlig, og klarer ikke å håndtere det.
    Egoistisk av dere å si at det er dumt. Jeg ble fryktelig irritert av å lese det dere skrev. Håper de vil lage et system på dette og få det i gang, så fort som mulig.

  5. Øystein sier:

    Etter å lese alle kommentarene og blogginlegget ser eg at det er mange her som desverre spyr ut med meininger uten å ha noe grunnlag for det dei seier.

    Eg husker sjølv når eg var mindre, sleit som pokker å komme meg opp om morgonen. Og var ikkje av typen som var seint oppe, eller levde eit liv på hurtimat og forran pcen. Dette går som nevt tidligere på den individuelle person. har aldri vore redd for å ta i eit tak og er ganske sikker på at min fysiske form er ganske masse over gjennomsnittet i norge for øyeblikket, så lat het eller slikt er neppe grunnen.

    Eg er ganske sikker på at hadde eg fått startet på skulen 1 time seinare ville eg hatt mykje mindre fravær og heilt sikkert fått jobben mykje bedre dei timane eg var på skulen. Sjølv om eg er oppe på skulen kl 0815 så starter ikkje hode mitt å fungere skikkelig får etter eit par timer fordi eg er for trøtt.

    Syntest det er flott at nokon tar tak i dette som garantert er eit problem. Også syntest Siv kom med eit godt innlegg!

  6. Julie sier:

    “Har de som la frem forslaget tenkt noe over hvordan dette skal gjennomføres???
    Så vil noen komme 08.00 og noen 10.00 og noen 09.00 ..
    Hvordan skal dette tilpasses??? … Nå skal vi ha Norsk for de som kom 09.00
    Men samtidig skal vi ha matte for de som kom 08.00 for de hadde Norsk
    klokken 08.00 og klokken 10.00 skal vi ha gym, matte og Norsk for å tilpasse
    ALT de LATE elever … haha.. Ærlig talt … Vi må da ha 3 ganger så mange lærere og klasserom … SKolen sliter nå nok som det er med knappe resurser … ”

    Visst timeplanen ser sånn ut:

    8:00 – Norsk
    9:00 – RLE
    Klokka 10:00 til 14:00 er alle på skolen, så da har alle de samme fagene.
    14:00 – Norsk
    15:00 – RLE

    .. så trenger man ikke 3 sett med lærere eller klasserom.

  7. Thor sier:

    Har ingen problemer med å stå opp 05:30… Blir fort en vane. Tull og la oss sove lengere.

  8. Andreas sier:

    Helt enig med at dette er et tåplig forslag.

    Er selv en 18 år gammel elev i tredje året på videregående. Legger meg rundt klokken 24:00 hver dag og står opp klokken 07:00.

    Det at elever må “ta i litt” for å stå opp om morgenen er nok mer med på å få dem litt mer på beina. Blir skolestart endret til klokken 10:00, kan jeg tenke meg at flere og flere forlenger leggetiden også, så det vil ha liten eller ingen virkning.

    Til alle late elever: Legg dere til normal tid, få tilstrekkelig søvn, spis en sunn og god frokost samt ta med sunn skolemat, vær ute i friminuttene, og ikke sitt inne hele dagen i fritiden. Få dere litt trening! Da går nok alt så bra skal dere se.

  9. Trine sier:

    Det er jo litt merkelig å skulle tilpasse dette i skolen, men i arbeidslivet er det jo ikke så mye rom for å gjøre det. Åpner butikken kl.8, så åpner den da! Eller hvor man nå jobber.. De må jo lære seg til at når de skal opp til skole og senere arbeid, så må de innstille seg på å opp til da. Ellers vet jeg at det er noen som trives bedre med kvelds- og nattarbeid nemlig pga dette, at de ikke er noen morgenfugler. Jeg selv er veldig B-menneske, det vet jeg. Holder ut lenge om kveldene, får mer energi da..og er kjempetrøtt om morgenene. Men kommer meg opp og til arbeid til kl.8 fordi! Da må jeg jo legge meg tidligere også, det sier seg jo selv. Kan skjønne at det er noe med at noen faktisk er slik, at de ikke fungerer like bra når de må opp så tidlig, fordi de er veldig B-mennesker, i forhold til de som er A-mennesker.. Men kan ikke skjønne at de skal få til å gjennomføre en slik flexi-tid fordi. Heller ta tak i livsstilen deres og gjør det beste ut av det. Er ikke mennesket innstillt etter dagslyset egentlig? Hvis ikke noe annet hadde påvirket oss, som skole og arbeid..? Da hadde vi jo i såfall skulle lagt oss mye tidligere og hvertfall stått opp mye tidligere..

  10. Øystein sier:

    Til Andreas og Thor. Prøv og les innleggene til folk som faktisk har eit problem med dette og se det fra deres synsvinkel. Det ligger MEIR bak dette ein latskap og vaner.

  11. NN sier:

    Ingen la merke til delen der Schrödingers katt har funnet ut at ungdommens biologiske klokke går for sent, og det dermed er naturlig at man er trøtt om morgenen uansett?

  12. Spire sier:

    Jeg er ikke en fast leser av deg, men har titta innom av og til. Og etter dette innlegget vet jeg at jeg ikke blir å titte innom igjen. Makan til sneversynthet har jeg aldri opplevd. For mange elever er dette et problem, og jeg vet hva jeg prater om. Elever med kroniske sykdommer (LES: meg selv), sliter. Skal jeg legger meg til en normal tid, så må jeg legge meg FØR jeg er kommet hjem av skolen. Dette for å få nok søvn, slik at jeg ikke er trøtt utover dagen. For mange ligger ting mer bak enn bare latskap. Tenk på DET neste gang. Og ja, jeg går vg3 for de osm lurer.

    Skyt først spør etterpå. Dere er idioter.

  13. Nett Debatant sier:

    Trine sa :
    “Er ikke mennesket innstillt etter dagslyset egentlig? Hvis ikke noe annet hadde påvirket oss, som skole og arbeid..?”

    Jovisst.
    Den indre klokken synkroniseres av solen.
    Om man har lengere bioklokke, så vil likevel oppvåkningsprosessen staret når man får dagslys. (Kroppstemperaturen begynner å stige til vanling våken tilstand o.s.v)

    Problemet er bare det at i norge som er så langt nord så begynner samfunnet før soloppgang i store deler av året. og det er den delen av året hvor det ikke er skoleferie.

    “A-mennesker har sin laveste temperatur tidligere på natten enn gjennomsnittet, og de er således nesten oppe i normal temperatur når de våkner og er helt våkne nesten med en gang. B-mennesker har det laveste punktet senere, våkner kort tid deretter og er typisk litt søvndrukne de første timene.”

  14. bloggskriver ble stille nå! ikke bra, ikke bra…. skal du starte en debatt må du delta!

  15. Helena sier:

    Da jeg var på Akershus Unversitetssykehus til søvnkontroll ble jeg faktisk fortalt at det er en grunn til at mennesker har såpass forskjellig døgnrytme.

    For lenge siden, da menneskene var mer i kontakt med naturen, hadde man èn gruppe som hadde tilnærmet det som blir sett på som normal døgnrytme. De var arbeiderne som hadde hovedansvaret for å utføre dagligdagse gjøremål.

    Så, når disse gikk og la seg, hadde man B-menneskene som holdt vakt over landsbyen og sørget for at alt var trygt. Disse ble igjen avløst av A-menneskene som holdt vakt til det på ny var klart for en arbeidsdag. Både A og B menneskene deltok i det daglige arbeidet, men det som virkelig var jobben deres var å holde vakt.

    Til dere som sier “det er jo bare å stå opp tidligere. Slutt å være så late”. Dere skjønner tydeligvis ikke at noen ikke får sove før f.eks 03:00 på natta. Selv om de ble dratt ut av senga klokka 07:30. Det har ingenting med å være lat å gjøre. De sover ikke mer enn dere, de har bare et annet søvnmønster. Dette kan i noen tilfeller behandles, men i tilfeller med forskyvning på over 3 timer, er dette nesten umulig. I en undersøkelse ble det nevnt at 90% av de som klarte å få en normal døgnrytme ved hjelp av lysterapi, chronoterapi og melatoninpiller ikke klarte å vedlikeholde det nye søvnmønsteret over en lengre periode.

    Fra Wikipedia. “Long-term success rates of treatment have seldom been evaluated. However, experienced clinicians acknowledge that DSPS is extremely difficult to treat. One study of 61 DSPS patients with mean sleep onset at about 3 a.m. and mean waking time of about 11:30 a.m., followed up with questionnaires to the subjects a year later. Good effect was seen during the 6-week treatment with a daily, very large dose (5 mg), of melatonin. Follow-up showed that over 90% had relapsed to pretreatment sleeping patterns within the year, 28.8% reporting that the relapse occurred within one week. The milder cases retained changes significantly longer than the more severe cases.”

  16. kjerringa med bokstaven sier:

    Ja dette var serriøzt azz.. Is diz for real?

    Noen burde lese seg litt opp på forskning angående ungdommer og søvn, og forskjell på menneskers indre klokke. Ja for folk er faktisk forskjellige, selv om mange nekter å godta det.

  17. ingvild sier:

    Jeg likte det Helena skrev!

    Jeg går vgs.1.
    Selv står jeg opp 05:15 fordi det er så mye tog og busser jeg må ta. Og jeg begynner på skolen kvart på 8.
    JEG ER SLITEN 24/7 OG KLARER IKKE Å TENKE PÅ SKOLEN.
    Fordi jeg er b-menneske.

  18. Hver dag det er skole er jeg oppe halv 7 så benytter jeg heller fredag og lørdag til å være oppe litt lenger og sove litt lenger, men er litt A-menneske siden jeg ikke klarer sove lenger enn til 9-halv 10. Går forresten i 9.klasse og i fjor hadde vi 0.time så vi begynte halv 8 på morgenen så da var jeg oppe kl. 6 som oftest. Ellers nå så begynner vi halv 9.
    Har jo noen dager der det er vanskelig å stå opp og jeg har lyst til å ligge litt lenger(da er det greit med slumre-knapp på mobilen som lar meg ligge noen minutter lenger)

    -Karen(www.icerose.blogg.no)

  19. Marthe sier:

    Jeg er enig med deg der Trine, noe av det dummeste jeg har hørt!
    Selv står jeg opp 04.45 fire dager i uken for å trene og jeg har ingen problemer med det så lenge jeg bare legger meg tidlig nok.

  20. Linn sier:

    Har du satt deg inn i deres situasjon, Trine? Denne ideen er basert på forskning. Les: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.2260679 Selv utviklet jeg søvnproblemer i løpet av VGS og jeg kjenner mange som har samme problemet.

    Altfor mange er nok for lenge oppe, men det å skulle være på skolen kl. 08.00 når du er i tenårene kan være ganske tøft, selv for den som legger seg tidlig. Det er virkelig virkelig ille for dem som må dra hjemmefra i 07-tiden… Hvordan skal man rekke å spise frokost, dusje og alt det andre man bør ha forberedt før skolen begynner? Jo, man må opp i 5-6-tiden. Ungdom trenger gjerne 9 timer med søvn. Det betyr at de bør ha sovnet allerede i 21-22-tiden kvelden før. Den som skal følge dette rekker ikke 21-nyhetene engang. Det sier seg selv at det er ganske vankelig i det samfunnet vi lever i i dag. Det er urettferdig at de som faktisk bryr seg om å være uthvilt skal bli straffet fordi andre igjen ikke gidder å legge seg tidlig. Jeg synes skolen iallefall ikke bør starte før kl. 9. Hele skoledagen er bortkastet hvis man ikke er uthvilt.

  21. Helena sier:

    Ganske skuffet over at Trine meldte seg helt ut av debatten her…

  22. Linn Olstad sier:

    Trine Grung, du er en bitter øgle.

    Her ramler det inn kommentarer etter kommentarer om personer som har fått påbevist søvnsykdommer, andre legger seg tidlig men ikke får sove og blir ditto trøtt om morningen.

    Folk har tilogmed lagt til grunn diverse forskningsprosjekter som sier at ungdom har andre sovemønstre osv. Til tross av diverse, til tider gode, innlegg om at folk kan være trøtt tidlig på dagen selv om de har lagt seg tidlig ol står du fast på sitt: ungdommene er late. De sitter oppe til langt på natt og surfer og styrer på.

    Videre påpeker du at en ikke kan sy puter under armene på barna for det er ikke sånn det fungerer i voksenlivet. Greit nok dette, men nå har faktisk mange arbeidsplasser innført både flexitid og hjemmekontor. Hvor mange voksne arbeidstakere som starter dagen tidlig på jobb er avhengig av kaffe? Og denne avhengigheten oppstod gjerne ene og alene for å komme seg gjennom de første timene på dagen.

    Så kjære Trine Grung: Forstår du ikke at folk er forskjellige? Klarer du ikke fatte forskjellene mellom late ungdommer og ungdommer som har en annen biologisk søvnrytme enn deg selv?
    Tror du disse ungdommene syns det er gøy å holde på sånn selv? Alltid være uopplagt og trøtt på skolen. Og når besservissere, som deg, kommer og galler ut over alt blir saken sikkert ikke lettere for disse barna med lathetsstempelet.

    Jeg er glad ikke alle er like. Hvem skulle da jobbet i nattåpne butikker, stått i baren på uteplasser, jobbet på flyplasser, tømt bosset, tatt seg av nattpostene på sykehus osv. Idiot.