Farlig å være fritt-talende?

Heldigivs en annen type dag idag og andre overskrifter som skal «selge». Jeg registrerer at frittalende MINI får pes i dag for å mene litt om hvem som bør overta ansvaret for det norske landslaget. Sollied bør ikke ha jobben mener han, for han har ikke de rette veridene. Kan ikke mennesker ha en jobb fordi det gjør ting på privaten som kanskje ikke forenes med hele bildet? Er ikke ferdighetene viktigere her enn hvordan fritidssyslene bedrives? Jeg er heldigvis ikke opptatt av hvor folk har vært eller hva de har gjort…det viktigste er hvor de skal!

Jeg gjør meg ikke om en mening om dette men jeg tror mange er enige om at MINI i dag trør over. Vil dette få konsekvenser? Skal han kunne si hva han vil om en respektert mann? Hva blir kommentaren fra Tv2? Det er jeg mest spent på! Det står ingenting på nettet fra deres side enda….jeg venter i spenning. Dette er vel hakket mer alvorlig enn jeg ting jeg noen gang har sagt eller ment?!

Lurer på hvordan Sollied har det i dag? Tenker telefonen kimer i ett sett!

images




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2009-09-02T09:44:19+00:00 2. september, 2009|Categories: YTRINGER|Tags: , |31 Comments

31 Kommentarer

  1. Janicke 2. september 2009 at 09:54 - Reply

    Jeg så såvidt innom artikkelen du refererer til her, der Mini kritiserer livsstilen til Sollied. Det er lov å mene at han ikke er riktig som landslagstrener, men å si at livsstilen hans ikke er forenenlig med norges fotballforbund, er vel å dra det litt langt.

    Har forresten (pga gårsdagens oppslag) lest igjennom bloggen din, og den er BRA:) Kommer nok til å lese den daglig, nå ja:) Du virker som en sprell levende positiv glad jente, med bein i nesen og tankene på rett plass.:)

  2. Janicke 2. september 2009 at 09:54 - Reply

    Jeg så såvidt innom artikkelen du refererer til her, der Mini kritiserer livsstilen til Sollied. Det er lov å mene at han ikke er riktig som landslagstrener, men å si at livsstilen hans ikke er forenelig med norges fotballforbund, er vel å dra det litt langt.

    Har forresten (pga gårsdagens oppslag) lest igjennom bloggen din, og den er BRA:) Kommer nok til å lese den daglig, nå ja:) Du virker som en sprell levende positiv glad jente, med bein i nesen og tankene på rett plass.:)

  3. Tove 2. september 2009 at 09:58 - Reply

    Trine, du er ei flott jente med bein i nesa. Stå på!
    Hilsen ny daglig leser

  4. Astrid 2. september 2009 at 10:10 - Reply

    Fritt-talende skal være frittalende, eller det vil si.. det er i grenseland. Uansett blir jeg gal av alle orddelingsfeil! I går så jeg en som skrev søppel sekk.

  5. Alexio 2. september 2009 at 10:34 - Reply

    Uenig med den «Lille mannen » argument,alfor løs i kjeften.Det minne meg om skult jantelov,fordi han er selv nordlandingen.Ta ballen ikke spilleren heter det!

  6. Marianne 2. september 2009 at 10:58 - Reply

    Trond Sollied har faktisk rett i en ting… Han har bodd i utlandet i 10 år så hva vet vel «vi» om hans livsstil.
    Det kan hende det mini refererer til her er hvordan han evt leder et lag fra benken ..?

    Uttalelsen som irriterer meg mest er faktisk fra Trond Sollied ;
    «Jeg har en kjedelig livsstil og er stort sett hjemme»

    Han har familie.. så hvordan kan det være kjedelig??

  7. Ellen 2. september 2009 at 12:01 - Reply

    Tåpelig innlegg. For det første hevder Mini at det er NFF (Norges FotballForbund) som mener Sollieds verdier ikke er forenelig med å være sjef for landslaget. Mulig Mini mener det selv også. Men jeg oppfatter at Mini – som journalist – referere en mening i NFF. Da er det neppe Mini som skal få pes. Man får heller spørre NFF om de mener dette, og hvorfor.

    Videre Trine..: Hva er poenget med å spørre retorisk «Dette er vel hakket mer alvorlig enn jeg ting jeg noen gang har sagt eller ment?!». Skal du liksom forsvare dine egne utfall med at Mini (etter ditt syn) har sagt noe som er verre..? Det er barnslig argumentasjon.

    Og så er det din hang til å liksom lure på «hvordan folk har det».. Sollied har vært i sitt game i årevis. Han tåler nok fint litt diskusjon rundt sin person (i motsetning til hvisse andre…).

    Det er dessuten ikke klart hva som ligger i dette med verdier. Kanskje går det på fotballfaglige ting. Kanskje går det på kynisme. Kanskje ser NFF farer i at Sollied ikke i tilstrekkelig grad vil være en god nok ambassadør for norsk fotball.

    Uansett: Dette er ikke så dramatisk, Trine..

    Til slutt: Pussig at du ironisk snakker om «overskrifter som skal selge». Hva med din egen overskrift om samme sak. Den skal vel også «selge»? Er du annerledes enn tabloidavisene..?

  8. Daniel 2. september 2009 at 12:02 - Reply

    Hvis han ønsker å kalle livet sitt kjedelig så får han gjøre det. Spiller vel ikke noe rolle hva vi mener. Det viktigste er at han kan lede et lag og det har han jo bevist alt det andre blir bare politisk korrekthet svada.

  9. Hilde 2. september 2009 at 12:27 - Reply

    Dette blir litt rart for meg. Først så blir du så sint for tyn på FEM, og så driver du ikke med noe annet selv. Du synser om så meningsløse ting, og det slår bare tilbake på deg selv. Elin tvedt, Mini, Tone Damli, bla bla bla, overlat dette til se og hør og her og nå.

  10. Lisa Beate 2. september 2009 at 12:42 - Reply

    Ellen:
    Trine skriver at «idag er det ANDRE overskrifter som skal selge» og at det med dette er det en annerledes dag for henne. Det å starte en kommentar med «tåpelig innlegg» for å så kalle bloggeren barnslig, det blir kanskje litt flaut. Skal man begynne å kalle andre barnslige så må man være ganske nøye med hvordan man selv formulerer seg. (og med dette kaller jeg ikke deg barnslig Ellen)

    Dessuten kjenner kanskje Trine litt til Mini og denne saken sånn ellers også? Ikke skyt meg om jeg tar feil, men skulle tro at Trine har litt innsikt i fotballverdenen.

  11. Lisa Beate 2. september 2009 at 12:44 - Reply

    Hilde: Hvis du hadde fulgt med i saken så hadde du fortstått at Trine er mer sint for at de ikke visste hva de kritiserte henne for, enn at de faktisk gjorde det.

  12. Sivert 2. september 2009 at 13:14 - Reply

    Heyyyyyyyy Trine :))) du har rappa fødselsdagen min, så bare kom å gi den tilbake, jeg ble født mange år før deg, så argo har du rappa min dag 🙂 😛 *smiler* Dårlig gjort assss

  13. Ellen 2. september 2009 at 13:14 - Reply

    Lisa Beate: Jeg må få lov til å mene at innlegget er tåpelig.

    For å gjenta hovedpoenget mitt: Trine bruker sitt blogginnlegg til å kritisere Mini. Men Mini har altså ingen personlig mening om Sollied! Han har kun ment å referere (som journalist) en oppfatning som råder i NFF !

    Det sier han tydelig fra om i en artikkel, som til og med Trine linker til..!

    Derfor er innlegget – etter min mening – tåpelig. Jeg kunne kanskje brukt et noe mer elegant ord. Som f.eks. «misforstått innlegg», eller «dårlig research».

    Det pussige er at hun (igjen) kritiserer noen, uten å gjøre nok forarbeid.. Nøyaktig det samme hun kritiserte «damene i sofaen» for i går.

    Forøvrig har jeg ikke sagt at Trine er barnslig. Jeg skrev at argumentasjonen hennes var barnslig (etter mitt syn). Både fordi hun liksom skal peke på at Mini er «verre enn henne» når det gjelder kritikk av andre; og fordi (igjen) hele poenget hennes jo er feil! Mini har ikke ment noe som helst om Sollied.

    Jeg synes også det er relevant å spørre Trine om hun mener hennes blogg skiller seg fra andre tabloide medier. Hennes bruk av «selge» tolker jeg som en indirekte kritikk av hvordan tabloidavisene slo opp saken hennes i går.

    Hvis du mener jeg formulerer meg dumt/barnslig, er det greit. Men jeg ser ikke helt hva du reagerer på.

    Du skriver at Trine kanskje kjenner litt til Mini. Javel.. Hva så? På hvilken måte er det relevant?

  14. Even Hansevold 2. september 2009 at 13:20 - Reply

    Kan han ikke trene bedriftslaget til AA da?

  15. Geir 2. september 2009 at 13:23 - Reply

    Skulle en følge dine tanker om medier og nyheter så ville vel alt vært tåpelig Ellen.

    Mini liker jeg godt, man må da ha rett til å si det en mener. Særlig om potensiell landslagstrener.

  16. kenny 2. september 2009 at 13:33 - Reply

    skulle ønske jostein flo kunne snakket og vist seg mere,enn bare og heve lønn i godset.kanskje du kan lære han litt.

  17. Kine 2. september 2009 at 13:38 - Reply

    Nei nei nei, Jostein Flo skal ikke snakke og vise seg mer. Han gjør en god jobb, som det er:)

  18. trba 2. september 2009 at 14:17 - Reply

    Helt enig Trine – dette var utrolig tåpelig sagt av Mini. Så lenge Sollied er god nok og kan føre landslaget oppover så har vi da ingenting med om hvordan han lever sitt liv. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi i Norge tror vi har rett til å kritisere alle som ikke lever helt likt til en selv. Det er jo forskjellige mennesker som gjør samfunnet spennende og dynamiskt!

    Når i tillegg mini nå ikke tørr å stå for det han sier – men legger meningene over på NFF er det for dumt.. Om NFF hadde ment dette så er det absolutt ikke noe de hadde ønsket at Mini kommenterte til media eller noen andre.. Tipper MINI får en ikke så happy tlf fra NFF snart… Kul blogg trine, du har mange gode poenger!

  19. Geir 2. september 2009 at 14:20 - Reply

    Ja kanskje Mini får på pungen ut over mot kvelden….

  20. Trude 2. september 2009 at 15:08 - Reply

    Trba: Det er helt naturlig at media er interessert i hva NFF mener om Sollieds kandidatur som landslagstrener i fotball. Dette er et tema som opptar halve fotball-Norge. Hvis NFF har bestemt seg for at Sollied ikke er en kandidat, er dette interessant. Begrunnelsen er i så fall også interessant.

    Det er forøvrig ingen (verken Mini eller andre) som har sagt noe om dette gjelder hvordan «Sollied lever sitt liv», eller «hva han gjør privat». Mini mener å vite at NFF mener Sollieds verdier ikke harmonerer med å representere Norge som fotballsjef. Det kan være mange (og helt legitime) grunner til dette.

    Det kan til og med gjelde fotballfaglige vedier, holdninger/meninger i forhold til ledelse, eller andre ting.

    Vi vet at Sollied mistet jobben sin i Herenveen etter bare halvannet år. Begrunnelsen (fra Herenveen) er «kulturforskjeller mellom Sollied og Herenveen».

    Her bør det ringe noen bjeller, folkens.. Eller mener Trine Grung at Sollied 1) Burde hatt ansettelsesbeskyttelse i Herenveen, og 2) at det ikke bør spille NOEN rolle for NFF hva Sollied står for av holdninger/verdier…?

    Nei folkens – dette er da en grei sak: Det kan se ut som NFF ikke vil ha Sollied, og at årsaken er kultur/verdiforskjeller. Hva er det som er så rart, feil eller dramatisk i dette?

  21. xox 2. september 2009 at 15:11 - Reply

    Mini er vel ikke blandt den skarpeste kniven i skuffen,,,

  22. Geir 2. september 2009 at 15:12 - Reply

    Etter mange år med Drillo, pælar og utvasket treningstøy så passet vel neppe Sollied inn, men sine kamelhårsfrakker og høye sigarføring. Han har en unorsk og lite folkelig stil.

  23. trba 2. september 2009 at 15:47 - Reply

    Trude: Jeg er helt enig at NFF har en legitim grunn til å ikke vurdere Sollied som kandidat for landslaget pga han livstil eller andre grunner. Det jeg mener er galt er at Mini legger på en mening til NFF som det slettes ikke er sikkert at de mener. Om NFF faktisk mener dette, så tror jeg at Mini her har vært litt slepphendt med fortrolig info han har fått fra NFF. NFF som ett seriøst fotballforbund tror jeg ikke hadde gått ut med denne type informasjon.

    Jeg tror ikke NFF er glad for at Mini ytrer deres meningen gjennom media på denne måten, jeg vet at jeg som leder ikke hadde vært happy med dette.

    Selvfølgelig har media all rett til å blåse opp slike saker, det selger og skaper engasjement rundt en stilling som mange i norge vil ha rett å mene noe om.

    Fakta er at Sollied som trener har vært utrolig vellykket, han har oppnådd gode resultater og har enorm respekt i fotballverden. Derfor bør han være en naturlig kandidat til jobben som landlagstrener. Jeg skulle ønske NFF ville tørre å satse litt på trenersiden til det norske landslaget. Det er for mye janteloven i Norge, vi må da kunne være stolte av at Norge har faktisk en så god trener som Sollied!

  24. Trude 2. september 2009 at 16:07 - Reply

    Trb: Da tror jeg du har misforstått Minis rolle.

    Mini har ingen tilknytning til NFF. Mini jobber nå for TV2. NFF har selvsagt ikke gitt informasjon til Mini, som de så har bedt Mini om «ikke å gå ut med».. Så naiv er du da ikke (eller NFF).

    Det er helt naturlig at journalister graver fram informasjon, som det ikke er meningen skal havne i media. Det er til og med journalisters oppgave.. Det kan skje på mange måter. Sannsynligvis har Mini fått et tips via en som enten har vært slepphendt med informasjon, eller at en i NFF som har ønsket at dette skal bli kjent (jo, de fleste «lekkasjer» til media er faktisk bevisste).

    Om det viser seg at dette er totalt FEIL, kan man selvsagt kritisere Mini. Men det er da alt for tidlig å kritisere Mini, utfra en ANTAGELSE om at han tar feil..

    At NFF ikke liker dette, er så sin sak. Jeg mener saken absolutt ligger innenfor hva media skal kunne publisere. Hele fotballindustrien er jo avhengig av media, hva enten det gjelder å formidle fakta, vurderinger, eller spekulasjoner.

    Hvorvidt Sollied kunne gjort en god jobb, er en annen sak :-). Han har oppnådd resultater. Men han har da også vitterlig blitt sparket fra Herenveen pga. alvorlige «kulturforskjeller» mellom ham og klubben, uten at vi vet nøyaktig hva grunnen er,

    Forøvrig opplever jeg ikke at Sollied er et offer for Janteloven. For meg virker det som Fotball-Norge er stolt av ham. (Det betyr ikke at han automatisk skal bli landslagssjef).

  25. Anne Bekkhus 2. september 2009 at 18:46 - Reply

    Hei Trine 🙂

    Ser du var inne på bloggen min i går og la igjen en hilsen til meg i forbindelse med innlegget mitt. Det syns jeg var hyggelig, i og med jeg regner med at du hadde det hektisk i går.
    Håper du klarer å svelge bråket, stå på Trine!

  26. trba 2. september 2009 at 18:58 - Reply

    Trude: Jeg vet jo inderlig godt at mini ikke har noe med nff å gjøre, men det er derfor jeg da setter spørsmål med at han kan uttale seg på vegne av dem. Men det er ingen tvil om at mini har gode kontakter med forbundet og at derfor kunne ha tilegnet seg informasjonen på det vis. Hvis du mener det er naivt så må du gjerne det.

    Hadde mini vært en dyktig jornalist, bør han jo ha en referase til sin uttalselse, noe han ikke har, han snakker generelt om at forbundet mener ditt og datt.. Merkelig hvis forbundet mener dette, iom at de for ikke så lenge siden tilbudte akkurat Trond Sollied denne jobben….

    Her tror jeg rett og slett at mini er på jyngende grunn og skjønner at han har uttalt seg «dumt». Mini sier jo selv at ting kom feil ut og at han vil skvære opp med han.

    Og at Trond Sollied har fått fyken syns jeg ikke er avskrekkende, det er vel noe alle trenere har, hvis ikke bytter de sjeldent klubb…

    Nok om det – hyggelig å ha en diskusjon!

  27. trude 2. september 2009 at 20:03 - Reply

    Trba: Ja, det kan godt hende at Mini har skaffet seg informasjonen gjennom kjennskap til NFF ansatte. Men i så fall er jo informasjonen korrekt… Så, vi må nesten bestemme oss for om vi evt. vil kritisere Mini for:

    1) Å ha gått ut med korrekt informasjon, men mot NFF’s vilje.
    2) Å ha har gått ut med uriktig informasjon.

    I tilfelle 1) kan jeg ikke si at Mini har gjort noe kritikkverdig.

    Hvis det derimot viser seg at NFF ikke har noe å utsette på Sollied, så har Mini gjort en journalistblemme og mistet troverdighet.

    Mini har ikke erkjent at informasjonen han ga er uriktig. Han har kun beklaget at det kunne virke som det var han selv selv som mente disse tingene om Sollied. Dette korrigerte han allerede før Trine skrev sitt blogginnlegg..

    Japp – greit med en diskusjon (jeg er nå ferdig med denne) 😉
    Ha en fortsatt fin kveld!

  28. Hilde 2. september 2009 at 22:37 - Reply

    LISA BEATE: Det er du som ikke har fulgt med i saken. Bare se hva Trine Grung blogger om nå du! Meningsfulle saker!!! Nemlig!!!!!!!!!!!!!!!!!

  29. Mona Lisa 3. september 2009 at 08:17 - Reply

    Fullstendig meningsløs diskusjon, Hilde : nemlig er et ord treåringen min bruker. Jeez dette er verre enn blogg.no

  30. stig 3. september 2009 at 17:13 - Reply

    Sollied er (eller var) etter NFFs mening litt for for glad i vin. Tror det er dette Mini egentlig prøver å si, men kompliserer det med litt tåkeleggende prat. Og det er jo effektivt. Helt i TV2s etiske ånd.
    For meg driter jeg i om folk tar seg ett glass eller sju, bare fotballlandslaget kan begynne å vinne kamper igjen!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits