Pels eller ikke pels?

Jeg er imot pels, bare så det er sagt, før gribbene hopper i strupen på meg! Når jeg leser saker som dette eller ser nyheter der folk blir anmeldt for å ikke ha tatt vare på dyrene sine, blir jeg fysisk dårlig. Det er, minus barnemishandling, noe av det verste jeg ser!

I den saken som nå ruller opp er en gårdseier blitt anmeldt av dyrevernaktivister for å ha drevet mislighold av sine rever. Nå viser det seg at de syke revene muligens er plassert på revefarmen. DNA viser at det er ikke hans reve-far som er faren til de syke revene. Hvordan i alle dager er det mulig da? Jeg skjønner at muligens aktivister kan gå hardt ut, men går det ann å bruke bevis hvor de for ekspempel har sneket seg inn å tatt bilder for å avdekke «forhold» som Mattilsynet ikke «ser»?

Selvom jeg er imot pelsdrift har jeg respekt for de folkene som driver med det…det er jobben deres, og stemmer det at revene har blitt plassert der for å rette fokus mot pelsindustrien da driter de skyldige seg loddrett ut her! Det blir for dumt og setter hele aktivistgjengen i et vanvittig dårlig lys!

20979

http://www.photosight.org/up/2005/08/16/20979.jpg




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2009-09-04T11:37:09+00:00 4. september, 2009|Categories: YTRINGER|Tags: , |22 Comments

22 Kommentarer

  1. Therese 4. september 2009 at 11:51 - Reply

    Jeg, hater pelsoppdrett, her til lands er det forbudt med slikt. Jeg bor i New Zealand, bodd her i 9 aar..har fulgt med nyhetene i det siste og ble noe paff da jeg saa de stakkarslige dyra i disse bura fullstendig lemlestet!!! Jeg kan ikke forstaa hvorfor folk som lissom ska beskytte dyra kan finne paa aa forfalske ting paa denne maaten, helt utrolig!!

    Denne gruppa kan ikke ha dyr’s beste i fokus her nei, og jepp de driter seg loddrett ut for og si det mildt!!

    Jeg er framdeles ikke enig i at man absolutt maa kle seg med pels for og see bra ut, det er masse andre maater og kle seg paa som ikke omhandler skinn riving av dyr som egentlig skulla ha vaert i skauen og levd livet sitt slik de var ment til og gjoere…

    Jeg er ogsaa en dyreaktivist, men er ikke medlem av en gruppe, er veldig engasjert i dyr’s velferd, og hadde adri kunne ha funnet paa noe slikt for aa ta folk paa fersken!! Skal man bevise ting maa det bli gjort paa en sakelig maate, og ikke forfalske omstendighetene!!! Huff, nu er det Therese som er fly forbanna!!!!

  2. Ketil Hansne 4. september 2009 at 11:53 - Reply

    Få stoppet denne motbydelige oppdrettsnæringen nå, at de som driver med det orker å se seg i speilet????

  3. vaarloek 4. september 2009 at 12:11 - Reply

    http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6760524

    bare så det er sagt; Veterinærforeningen vil faktisk avskaffe pelsdyrhold fordi de mener det ikke er en forsvarlig bransje! man får håpe de vet hva de snakker om. jeg mener; dyreleger som de er lissom. dette virker som et utspill for å roe gemyttene blant det norske folk (der flertallet faktisk er for å avskaffe pelsdyrnæringa. 60 prosent, or so).

  4. Therese 4. september 2009 at 12:15 - Reply

    Her har jeg blogget litt jeg ogsaa om pelsdyrene
    http://tessa-thereseberg.blogspot.com/2009/09/norwegian-fur-farms.html

    Har nettopp oppdatert bloggen pga dagens overskrift…

  5. Nils 4. september 2009 at 12:48 - Reply

    Trinr Grung

    Noen ganger kan det være litt lurt å puste to ganger før man blogger – tror du virkelig siste ord er sagt i denne saken. Les bare hva Nettverket kommenterer her:

    «Pelsfarmeren Odd Arne Myromslien hevder han oppdaget de skadde dyrene 18.august, men vi besøkte farmen hans og tok bildene 25.juli. Det vil si rundt tre uker tidligere enn han hevder han ”umiddelbart” oppdaget at disse dyrene ikke var hans. Dette kan Nettverket dokumentere med en rekke faktiske beviser.»
    Dette kan leses på Nettverk for dyrs frihet sine hjemmesider og viser med all tydelighet hvilke nonsens pelsdyrfarmerne driver med.
    Hvilke holdninger lokale veterinærer har til ulike næringer varierer selvfølgelig, men på landsbygda lever veterinærene av inntektene bøndene gir dem og jeg har vanskelig for å se på dem som sannhetsvitner. Det er et problem at de som er helt avhengige av bøndene også er de som skal kontrollere dem.

    Jeg vet ikke hvem Odd Arne Myromslien er og hva han står for, men noen vil nok snuse litt i hans «affærer».
    Må også si at jeg blir veldig skuffet om det skulle vise seg at Odd Arne Myromslien har rett, men det forandrer ingentig på mitt syn på pelsnæring. Pelsdyrhold bør forbys

  6. trinegrung 4. september 2009 at 13:02 - Reply

    Nils – jeg tror ikke siste ord er sagt i denne saken…ikke i det hele tatt! Venter i spenning!

  7. sandra 4. september 2009 at 13:16 - Reply

    Veldig bra at du tar opp denne styggedommen.

  8. cristina 4. september 2009 at 14:25 - Reply

    Jeg tror jeg er som deg…Etter barnemishandling og dyremishandling sà er det ingen ting som er verre…Det finnes mange vonde ting her i verden, men disse stakkarene som ikke kan ta igjen fòler jeg virkelig med…
    Jeg bor ikke i Norge, som tross alt er litt humant…
    Der jeg bor , er det ikke humant, derfor har det kostet meg x antall kroner,
    for à slippe à gràte blod…
    Takk for fin blogg…
    Fra Cristina..

  9. naive lesere, tro ikke på alt en pelsfarmer fabrikerer 4. september 2009 at 15:44 - Reply

    Tro ikke på en pelsfarmer som kjemper for å fortsette med dyreplageriet. Hvorfor straks velge side og anta dyrevernerne må lyve. En pelsfarmer har da kolleger over hele landet og det er 100 prosent mer sannsynlig at de fabrikerer historier for å redde næringen så de kan fortsette. Dette handler om grotesket handlende mennesker som må ha ekstrem kynisme for å kunne holde på med et slikt holocaust for dyr. Dere som heller angriper dyrvernerne her TA DERE EN TUR PÅ PELSFARMER SELV OG GJØR DERES EGEN KONKLUSJONER: SYNES DERE AT DETTE SER GREIT UT ETTERPÅ SÅ UNDRES JEG PÅ NÅR DERES EVNE TIL MEDFØLELSE FORSVANT

  10. Tyra 4. september 2009 at 18:14 - Reply

    Først og femst må jeg si at jeg ikke har sansen for pelsdyroppdrett, men noen av metodene som bruks av diverse dyreverngrupper er helt horrible. For noen år siden pendlet jeg mellom Drammen og Larvik i forbindelse med jobb.

    Noen dyrevernere hadde da vært på en minkfarm og sluppet ut dyra. Dette resulterte i at E18 mellom Sandefjord og Tønsberg var pelsbelagt. Det lå overkjørte dyr hele veien og jeg var selv vitne til at en mink prøvde å komme over midtdeleren – uten hell. Resultatet var at den sprang tilbake der den kom fra og ble overkjørt.

    Vi trenger «vaktbikkjer» som setter søkelyset på uverdige og uetiske forhold på flere plan i samfunnet, men hvis det som kommer frem i media nå er tilfelle, er det en skam. Snakk om å skyte seg selv i beinet!

  11. Karsam 4. september 2009 at 18:16 - Reply

    «Selvom jeg er imot pelsdrift har jeg respekt for de folkene som driver med det»

    Da sier vi takk til deg. Du er sikkert veldig lur.

  12. donnalilly 4. september 2009 at 19:05 - Reply

    Syns at det er dumt når dyrevernsaktivister planter «bevis» på dårlige forhold på pelsfarmer. Selv om det finnes mange uverdige forhold gjelder ikke det alle farmer. Jeg mener at pels er en ting vi har hatt behov for i flere tusen år og som vi fortsatt har behov for.

  13. sandra 4. september 2009 at 19:48 - Reply

    Respekt for de som driver med tyrefekting å kanskje?Det er jo hobbyen deres.!!!

  14. Bjørn 4. september 2009 at 20:31 - Reply

    Pelsdyrnæringen tilhører fortiden – disse gamle gubbene burde vært på trygd for lenge siden. De har ingen empati, innlevelse eller følelser igjen. Det går nok over av seg selv om noen år, men i mellomtiden lider mange dyr.

  15. Katrine 4. september 2009 at 20:40 - Reply

    Jeg har absolutt ingen respekt for de som driver med dette og har dette som jobb. Jeg syns det er motbydelig! Jeg er imot pels ja som du nok skjønner.

    Men det er dessverre ikke alle dyreverns foreninger som tar opp dette på riktig måte synes jeg. Som nevnt over her ble det jo sluppet ut tusenvis av mink og mange av de ble senere overkjørt av biler. Ikke akkurat det mest gjennomtenkte stuntet!

    Vi må fokusere på pelsindustriene mye mer enn det vi har gjort før og jeg håper virkelig de som vinner valget vil gjøre noe med dette så fort som fy! Har selv skrevet et lite innlegg litt lenger bak i bloggen min om at vi må forby pelsindustrien.

  16. Elli 4. september 2009 at 21:43 - Reply

    Jeg håper dere ikke mener, at dette er det verste etter barnemishandling. Det er fint at dere bryr dere om dyr, det skal vi selvfølgelig gjøre. Men menneskers liv er mye mye viktigere. Se dere rundt i verden, vi sitter i rosasøte Norge og gremmer oss over mink. Fint fint, men før minken kommer menneskers forhold. Hjelp dem først, deretter/evt samtidig de pelskledde:)
    Jeg håper de som er veldig aktive på dette området også sender penger- og hjelper så det holder gjennom nødhjelpsorganisasjoner osv..det er faktisk MYE viktigere.

    Jeg er gla i dyr, og støtter IKKE mishandling.

  17. Hans Martin 4. september 2009 at 22:57 - Reply

    Synes pels er en helt unødvendig ting å ha om man ikke bor på Grønland eller andre plasser uten store kjøpesentre med goretex klær.Har aldri kjøpt noe sånt selv, da det er ganske så mye sykere i øst Europa og Asia bl.a enn det er her. Såkalt juksepels f.eks er ofte katter som er flådd levende.Har også sett filmer der de sulter alle slags hunder og flår dem der de står fastbundet og for svak til å forsvare seg. Nå blir jeg sint kjenner jeg!Skal aldri besøke denne bloggen mere:)

  18. Therese 4. september 2009 at 23:18 - Reply

    Det var en ting New Zealand framdeles driver med, maa jeg neste til føye…de driver faktisk med pelsdyrhold med dyrene possum, vet da ikke hva possum er på norsk desverre, men de ligner på store rotter…og det er ett skadedyr her nede, men er framdeles imot all bruk av pels selv skadedyr…ja og de driver med saue skin og grier, men det er jo resirkulert etter man har slaktet dyret på ett human vis da…

    Tja hadde jeg hatt masse penger hadde jeg gitt så det suser til alt som heter veldelighets organisajoner, men for tiden er det veldig stramt, selv kredit crunchen i verden tar på dyra, huff!!

    Jeg vil IKKE til en pelsdyrfram, da jeg vil beholde nattesøvnen min!!!

    takk for meg og håper ting blir avskaffa ASAP!!

  19. Susann Elena 5. september 2009 at 01:51 - Reply

    Er så enig. Jeg blir så dårlig når jeg ser slike ting som dette. Har rett å slett ikke ord for det. Jeg skulle gjort så sinnsykt mye for å stoppet det. Dyr har et liv dem også, de er ikke klesplagg eller leketøy!!

  20. Julianne 5. september 2009 at 19:47 - Reply

    La meg oppsummere det som har skjedd:

    Det er en (1) pelsbonde i Oppland (av 331 totalt i landet) som påstår at han umiddelbart 18. august oppdaget to skadde dyr på farmen sin, samtidig som han fant to friske utenfor. De to revene ble avlivet med en gang og så tatt blodprøve av. Blodprøven viste at revene ikke hadde samme far som flesteparten av revene på farmen. Det er DNA beviset til bonden. Han sier også at han ringte til politiet samme dag, samt veterinæren.

    Siterer hva som blir sagt i Aftenposten idag:

    «–Selv om vi har våre mistanker, har vi ikke noe bevis for juks. Vi har anmeldt saken, og så er det opp til politiet å finne ut av den, sier informasjonssjef Arild Martinsen i Norges Pelsdyrlag.»

    Aktivistene fra Nettverk for dyrs frihet var ute i juli og besøkte de norske pelsfarmene uanmeldt. Hvorav det ble funnet regelbrudd på samtlige 45 farmer. Disse har blitt anmeldt til politiet.

    Den 25. juli var de på besøk hos bonden artikkelen handler om. I tillegg til de to revene som bonden påstår er byttet ut fant de et skremmende tall med valper med avbitt hale, nemlig totalt 30 valper. De fant i tillegg en voksen rev med et svært alvorlig tilfelle av øremidd, samt en annen rev med et bittsår i øret. Det var også brudd på forskriftene omkring burinnredning og renhold. Aktivistene fant også dyr med stereotyp atferd. Alt dette har blitt dokumenter med bilder og film:

    http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/sets/72157621993215129/

    » –Vi kom uanmeldt til farmen i 09-tiden om morgenen 25. juli uten å snakke med noen. Det kan vi dokumentere med bensin- og leiebilregninger.

    –De kan vel være fra hvilken som helst tur?

    –Ja, men vi var i NRK med bildene 10. august. Da var det fortsatt en uke før farmeren angivelig fant dyrene. Hvis han virkelig er der hver dag, er det pussig at det tok så lang tid før han oppdaget det såkalte byttet. »

    http://www.aftenposten.no/dyr/article3252390.ece

    «Odd Harald Eidsmo, inforsmasjonsansvarlig i Dyrebeskyttelsen, bekrefter overfor Dagbladet han at så videoen av skadde dyr fra den aktuelle farmen allerede kvelden 3. august.»

    Hvorfor skulle dyrevernere plassere ut skadde dyr? Når de fant så mange andre lovbrudd på denne farmen, i tillegg til alle de andre farmene?

    Hvordan skal Nettverk for dyrs frihet ha jukset seg til titusener av bilder og timesvis med film fra norske pelsfarmer datert i sommer? Samt ennå flere dokumentasjoner tatt i fjor sommer?

    Hvordan skulle dette være fysisk mulig å gjennomføre? Og hvor er logikken i at personer skal bruke hele ferien sin på å reise rundt i landet og gjøre det denne ene pelsbonden her påstår? Når de fant så mange andre lovbrudd på farmen hans?

    Nei, dette er nok dessverre en bonde som er livredd for å miste pelsfarmen sin, og som føler seg såpass presset at han gjør hva som helst for å framstå uskyldig.

  21. Martin 12. september 2009 at 00:15 - Reply

    Myromslien er leder i pelsdyrsalslaget og styremedlem i reveringen, og har selvsagt kontakt med andre pelsdyrfarmer, og GOD tilgang på annen rev.
    Her er nok kjeltringen på feil side av gjerdet….

    Hva skulle frivillige mennesker som jobber me dyrevern gratis på fritida, ha å tjene på å sette inn to rev? Det finnes f.eks. hundrevis av timer med film fra mange av de norske farmene, som viser rev som vandrer i ring, biter i nettingen eller ligger apatiske… Er disse «utplassert» også?

  22. pia 12. september 2009 at 09:29 - Reply

    Men menneskers liv er mye mye viktigere.?? hjelp alle mennekser først også dyra?? skal vi bare la alle dyra lide?? dumeste jeg har hørt! dyremishandling kommer etter barnemishandling som en sier her! dyr har et liv de også.de har like mye følelser som oss mennekser. STOPP DYREMISHANDLINGEN!!!

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits