Gjør noe nå!

iStock_000004451713XSmall_None.medium

Det er mange grunner til å ta tak i helsen og livet sitt, gjøre noe med kosthold og kanskje treningsmengden en gjennomfører. En undersøkelse fra University of Oxford viser at kombinasjonen av røyking, høyt blodtrykk og et høyt kolesterolnivå i blodet forkorter livet med 15 år i forhold til andre mennesker med en sunnere livsstil.

Konklusjonen bygger på en engelsk kjempestudie av 19 000 offentlig ansatte menn, som er blitt fulgt i 38 år. Mer nøyaktig lyder den at 50-årige menn med de tre risikofaktorene for hjertesykdommer dør langt tidligere hvis de fortsetter å leve på samme måte.

Røyking, høyt blodtrykk og fet mat forkorter livet med 10 til 15 år. Det viser denne store engelsk undersøkelse.

Den gode nyheten er at du kan påvirke resultatet hvis du legger den usunne livsstilen fra deg. Ifølge forskerne setter selv små endringer i risikofaktorene straks spor i vår samlede levealder.

– Hvis du slutter å røyke eller gjør noe for å senke det høye blodtrykket eller den høye vekten, så stiger din forventede levealder, sies det.  Det var dagens motivasjon fra meg til deg for å tenke sunnere, lettere og bedre. Ha en herlig dag! Nå skal jeg ut og jogge!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2015-05-31T10:19:02+00:00 14. oktober, 2009|Categories: OPPLEVELSER|Tags: , |8 Comments

8 Kommentarer

  1. Siri 14. oktober 2009 at 08:33 - Reply

    Bra oppfordring fra Trine:-)

    Ikke bare stiger forventet levealder; livet du lever vil ogå bli lettere og bedre!

    For deg som bor i Oslo og gjerne vil løpe med andre, kom i Frognerparken i kveld! Les mer: http://treningscamp.blogspot.com

  2. Keth 14. oktober 2009 at 10:22 - Reply

    Hei Trine

    Takk for denne påminnelsen:-))

  3. watchmoose 14. oktober 2009 at 10:30 - Reply

    Enig…bortsett fra at jogging er noe pes :)))

  4. Jan Thomas 14. oktober 2009 at 13:50 - Reply

    Med den store satsingen på sykehjem her i Norge, så er jo spørsmålet om man ønsker å leve 15 lengre.

    Dø en relativ rask død i «ung» alder,eller en treg og stille død i din egen avføring på ett underbemannet sykehjem er jo spørsmålet her. Hva bør man satse på i velferds-Norge?

  5. Caprino 14. oktober 2009 at 15:08 - Reply

    Hallå Trine,
    må bare si takk for dagens motivasjon og at du er tilbake!!!! Har du forreseten prøvd «IndoorWalking»? Å gå på en ny måte, utrolig gøy og svært forbrennende – det er jo sånn vi liker det 🙂

    Så det på http://www.tv2.no/gmn/kari/kondis-2939554.html
    og fant ut at mitt treningssenter har dette tilbudet, lucky me!

  6. Torill W 14. oktober 2009 at 20:56 - Reply

    Helt enig Trine.
    Jeg er hverken overvektig, røyker eller drikker så da er jeg vel ganske sunn. Føler meg likevell litt for rund:)
    Går derfor med tanken på å melde meg inn på treningssenter igjen, og trene litt denne vinteren. er litt usikker, for trente ganske mye for noen år siden, før jeg gikk lei og ikke orket mer. Måtte betale for mange måneder jeg ikke trente, og det er surt.

  7. Lene 15. oktober 2009 at 19:03 - Reply

    Sv: Hei Trine!
    Takk for det, har holdt det gående de tre siste sesongene, og synes det er kjempegøy:-)
    Satser på Skal vi danse fortsetter noen år til, vet du var mer fan i fjor, men syns det er en fin gjeng de har samlet sammen i år også..

    Fint å se det er liv i din blogg igjen, fortsett med det!

    God helg;-)

  8. Nebbet 17. oktober 2009 at 21:33 - Reply

    Godt helsen tas på alvor, såpass at man har reklame på samme siden for en konkurranse hvor premien er å vinne ett års forbruk av sjokolade. Sterkt!!!

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits