Pysete kvinner?

Jeg leser i VG i dag Oslo-byråd Sylvi Listhaug (Frp) tør ikke å gå alene i egen by. Hva er det med det? Er det virkelig sant eller sies det kun får å skape debatt rundt nok en sak? Er dette nok en overskrift kun for å terge på seg andre politkere og skape debatt?

Grunnen til at denne dama ikke tørr bevege seg utenfor sin komfortsone er redselen for å bli voldtatt.

Listhaug, som er byråd for velferd og sosiale tjenester i Oslo og sentralstyremedlem i Frp, mener personer som blir dømt for overfallsvoldtekt, bør henges ut med navn og bilde.

– Jeg mener omgivelsene bør få beskjed om at vedkommende har begått en overfallsvoldtekt. Bortsett fra å bli drept, finnes det ikke noe verre enn å bli voldtatt. Mange jenter får ødelagt resten av livet sitt, sier hun.

Jeg er enig i at de amerikanske tilstander muligens kommer krypende til Norge, ihvertfall om det skal tro det en leser i avisene til enhver tid. Det skytes, voldtas og gjøres innbrudd over en lav sko i landet vårt og kanskje bør vi være engstelige?  Er du redd for å ferdes i egen by nattestider?

Personlig må jeg innrømme at tanken slår jeg innimellom når jeg en sjelden gang ferdes etter mørkets frembrudd. Men jeg trodde nå at en politikers «jobb» var å skape litt trygghet? Nå skaper nå denne Listhaug enda mer frykt med å si noe så dumt som «jeg er redd for å ferdes ute i egen by»! Hvor dumt er ikke det? Stemmer det? Murer hun seg inne og ALDRI beveger seg utenfor husets fire vegger etter 20.00 på kvelden. Jeg mener hun overdriver noe voldsomt……kvinnfolk! Blir så hissig på politikerne noen ganger….hva mener du?




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2010-02-23T12:04:55+00:00 23. februar, 2010|Categories: MIN BLOGG, YTRINGER|Tags: , , |20 Comments

20 Kommentarer

  1. Ane 23. februar 2010 at 12:20 - Reply

    Enten så synes hun selv at hun er så deilig at ingen menn kan motstå henne uansett om hun alltid har følge med en veninne eller venn, eller så har hun ikke helt fulgt med i statistikken.

  2. Tom 23. februar 2010 at 12:20 - Reply

    Oslo er blitt ei crazy by.

  3. Ane 23. februar 2010 at 12:26 - Reply

    Å ja.. nå så jeg at det var snakk om å gå alene og ikke gå ut på byen.. *står med skibuksa halveis oppe og en sko i hånda og på vei ut*

    Nei, jeg hadde heller ikke ville gått rundt i Oslo alene om nettene, eller kvelden. Men det har jeg fått opplæring om siden jeg var 16 år. Jeg tror ikke plakater har noe effekt, men å kutte av dem dingen tror jeg garantert fungerer.

  4. TRUDE 23. februar 2010 at 12:33 - Reply

    hvordan kan du si at hun lyver? kjenner flere som har opplevd voldtekt,og jeg er selv liveredd for å gå hvor som hels ute etter mørkets frembrudd. det eneste jeg tenker,om jeg er pokka nøtt til å ut,er hvordan skal jeg beskytte meg NÅR noen kommer å overfaller meg,for det tror jeg faktisk skjer hvær gang jeg er ute. prøvde å stålsette meg å gå turer om kvelden(trenger det pga vekta)men det var et mareritt hvær kveld. Så å si at noen lyver ved å si at de er redd…

  5. Carina 23. februar 2010 at 12:35 - Reply

    For en idiotisk kommentar om at kvinner er pysete og at Listhaug skaper frykt. Det er ikke hun som skaper frykt, men alle de gale mennene som dessverre finnes i byen vår. Har du ikke fått med deg knivstikkingen i helgen? Og alle voldtektene som skjer i Oslo by? Bor du i det hele tatt i Oslo…? Foreslår at du tar ansvar og tar på deg jobben med å gjøre løkka trygg for alle kvinner.

  6. Rune 23. februar 2010 at 12:36 - Reply

    Jeg skjønner henne godt jeg. Det blir bare flere og flere voldtekter her i landet. Kvinner som blir voldtatt for hele livet ødelagt og de som begår forbrytelsen får en ekstrem lav stratt of slipper ut igjen før vi vet ord av det og er klar til å voldta igjen. Hadde det vært opp til meg så skulle det vært minimum 10 års fengsel på grove opplagte voldtekter. Den lave straffen oppfordrer bare svina til å gjøre det igjen. Og det er IKKE trygt å gå alene for kvinner på vei hjem fra byen feks. Vil ikek tro at det blir så mye tryggere av å henge opp plakater heller, men det kan hjelpe i den grad at folk som har voldtatt før vil holde en litt lav profil. Leste en statistikk fra i fjor hvor det stod at kun 2 av ca 70 voldtekter var begått av nordmenn mens resten var begått av menn med utenlandsk opprinnelse. Hvis dette stemmer bør det ringe en bjelle et sted?

  7. merete 23. februar 2010 at 12:39 - Reply

    Jeg er livredd. De kveldene jeg ikke rekker bussen hjem fra jobb, tar jeg enten taxi eller ber kjæresten komme til jobben min så vi går sammen. Er jeg paranoid? «Det skjer jo ikke med meg» tenker jo folk, men det gjør det. Jeg kjenner altfor mange som er blitt voldtatt, og har ikke lyst til å bli med i den statistikken.

  8. Svein 23. februar 2010 at 12:41 - Reply

    Vi må prøve å se litt stort på slike problemer. Stort sett alltid koker alvorlige problemer bort i fjasesnakk både på tv og i aviser. Problemer som må tas fatt i omgående. Her i dette landet er det viktigere å ta avstand til politikere fra andre parti, syte og klage og gjøre ingenting. Saken løses ikke, drittsekkene kan ingen gjøre noe med i dette landet med de dumsnille lovene. Det er bare kjendiser som må føle ubehaget med å bli driti ut offentlig i pressen her i landet. Ikke de som virkelig «fortjener» det. De er det jo så synd på! En psykolog, en advokat og et klapp på skuldra er tingen. Om offeret tar livet sitt etter en slik episode kommer i annen rekke.
    Det er vel ikke politkerne som er problemet her, eller tar jeg feil ??? Må i så fall være for deres unnfallenhet, slik det har vært i lange tider.

  9. Knut Einar Bekkevold 23. februar 2010 at 12:47 - Reply

    Det er ikke dumt eller pysete av Listhaug å si dette! Det er for mye vold og krim i våre gater og samfunnet ellers, innbrudd blir gjort på dagtid og det er faktisk også tilfeller hvor man har brutt seg inn mens det har vært folk i hus. Så hvis spørsmålet er -bør man være mer bekymret for vold og kriminalitet? -Ja! Om det skaper en debatt fordi at det var en politiker som kom med uttalelsen, og ble uttalelsen ekstra lagt merke til for at det var en politiker fra FRP som så det? -Ja!

    Vi i Norge har levd forholdsvis fredelig og skånet for de «lovløse» tilstandene som vi kun leser om i andre land, men jeg tror nok at vi vil se at det kommer mer og mer hit etterhvert som landegrensene blir mer åpne.

    Det er jo ikke til å stikke under en stol at når vi leser om kriminaliteten som begås, være seg innbrudd eller vold, blir altfor ofte begått av mennesker fra innvandrer miljøene.

    Hvis vi spør de som har blitt utsatt for blind vold og overgrep så tror jeg dem vil være enige med Listhaug at det ikke er like trygt å gå ute alene nå i forhold til det var før.

  10. idun 23. februar 2010 at 13:08 - Reply

    hun hadde jo selv opplevd en overfallsvoldtekt, så jeg skjønner henne godt.

  11. Tine 23. februar 2010 at 13:29 - Reply

    Nå er det faktisk sånn at de aller fleste voldtekter blir begått av partnere og bekjente, mener Sylvi Listhaug at alle disse skal klistres opp rundt omkring også?
    Eller er det bare de muslimske overfallsvoldtektsmennene hun er ute etter å ta?

    Motbydelig av Frp – som vanlig.

  12. Palspar 23. februar 2010 at 14:13 - Reply

    Oslo og andre norske storbyer har dessverre vokst seg større enn de var på ’50 tallet, og vi enda levde i Torbjørn Egners idylliske tilværelse. Dengang var noe av det skumleste man kunne oppleve å møte som barn eller tenåring, en fyllik, en uteligger eller en og annen «original».

    Takket være venstresidens og naive, godtroende humanister er Norge siden midten av ’70 tallet oversvømmet av allverdens fattige, nødstilte og asyltrengende personer fra den 3. verden, som søker opphold i Velstands-Norge.

    Dessverre er flere av disse personene fra land og miljøer som absolutt ikke respekter kvinner som går ute alene uten mannlig følge, og i tillegg er disse kvinnene kledd i provoserende klesdrakt og de bærer make-up; som er stor synd i disse «personenes» miljø, religion eller hjemland.

    Og disse kvinnene blir da betraktet som «horer» som fritt kan benyttes!

    Feilen er da åpenbar! Norske myndigheter og tolker har ikke varslet godt nok om NORSKE væremåter, skikk og bruk.

    Og når først overgrepet er skjedd, så skulle disse gutter/menn få sin straff, og senere returneres til der de kom fra!

    Sylvi Listhaug, stå på med ditt forslag. Svin (hm!) har ikke noe beskyttelsesvern.

  13. Renate 23. februar 2010 at 14:23 - Reply

    Ærlig talt.. Hvorfor skal disse mennene få gå «fri» mens veldig mange kvinner skal gå rundt i frykt for å bli voldtatt. Trodde du Trine Grung hadde mer forståelse for dine medkvinner.. Er utrolig glad for at jeg ikke bor i Oslo, og ønsker svært sjelden å reise til Oslo,det tørr jeg ikke lenger.

    Tine,vær litt mer oppdatert enn det du er da, før du kommer med et innlegg i det offentlige rom. De aller fleste voldtekter skjer av ukjente notoriske voldtektsmenn. Disse voldtektsmenne stiller på lik linje som pedofile overgrepsmenn og kvinner, og burde offentliggjøres.
    Hva får deg til å tro at dette dreier seg om bare muslimske voldtektsmenn? Veldig lite opplyst når du tror Frp er ute etter å ta muslimer, det er ikke et rasistisk parti,her er snakk om alle uansett rase,relgion og opphav.

  14. trinegrung 23. februar 2010 at 14:29 - Reply

    – Det er nå litt festlig at dere alle mener jeg skriver om voldtektsmennene, når det er FRP politikerens såkalte redsel jeg tar opp. Er hun virkelig så redd som hun sier? Det syntes jeg er litt merkelig…går hun ALDRI ut?
    Sier hun det kun for å få fokus på en sak eller er det realistisk?

  15. Svein 23. februar 2010 at 14:48 - Reply

    Det blir litt feil fokus bare å snakke om henne du, det er opphavet til saken som det er viktig å løse.

    MAN VET at ALLE politikere prøver å vri en sak i sin mening og fordel, det kan man alltid se i en diskusjon.
    Dette er vel ikke enestående for en Frp politiker, følger man litt med så skjer dette i alle politiske leire.
    Av og til skrevet så lite gjennomført at de må
    tro folk er dumme. Innpakket propaganda kalles det vel.

    Listhaug har uttalt seg for å få debatt så klart.
    Om dere tør å gå natterstid alene i de mest belastede strøk i Oslo eller ikke, er jo opp til deres egen fornuft og sikkerhetsvurdering anno 2010. Jeg regner ikke Listhaug som naiv i alle fall.

  16. Kristin 23. februar 2010 at 14:58 - Reply

    Oj!
    Nå ble jeg skikkelig skuffet, mener du virkelig dette, Trine? Jeg tror de aller fleste jenter som bor i Oslo er livredde for å gå ute alene om kvelden. Selv mötte jeg på en Somalier med kniv på Frogner (!) klokka fem på natten, da jeg mått tidlig opp i anledning en reise. Han latet som han hadde gått, men stod og ventet bak et hjörne. Jeg var livredd og klarte gudskjelov å löpe avgårde til en gate der det gikk andre mennesker. Det er en katastrofe for likestiltheten at 50% av Oslos befolkning ikke kan bevege seg trygt i byen vår. Hva ble gjort da ransbölgen raste over byen for et par år siden? Nada. Jeg er ganske sikker på at om kriminelle gikk rundt og skar av gutter på Grunerlökka deres penis så ville närmest militäre krefter blitt satt inn for å stoppe det.
    Det virker som om mange menn (beklager generaliseringen) ikke har kapasitet til å forstå smerten ved en voldtekt – og de anser voldtekt som sex – ikke vold! De har aldri opplevd at sex kan väre smertefult, da de ikke kan ha sex uten å väre tent selv. Å få kjört et objekt, (penis, neve, kniv eller flaske) inn i sjeden skal aldri kalles sex, synes jeg. Det skal betegnes som vold, ingenting annet – og straffes uten mistenkeliggjöring av offeret. Er det noen som spör en mann som knivstikkes om han «egentlig ville det»??

  17. Monica 23. februar 2010 at 15:30 - Reply

    Trine Grung
    Det er uhyre provoserende å lese kommentaren din, fordi selv om du er naiv og uvitende om hva du uttaler deg om så burde du i det minste huske på at for noen er nok du en rollemodell, og dette er en sår sak for svært mange. Det å gå alene på kveldstid og nattestid i Oslo er utvilsomt risikabel for jenter, det er noe de fleste av oss som bor i byen vet og forholder oss til daglig. De fleste av mine venninner har pepperspary i vesken og det anbefaler jeg andre å ha også*. De fleste av mine venninner har vært i situasjoner hvor man har vært livredd og en av mine venninner ble offer for en overfallsvoldtekt. Å forsøke å ufarliggjøre dette, om enn indirekte ved å stille et tilsynelatende uskyldig spørsmål, kan i verste fall føre til flere offer. Nå satte jeg det litt på spissen, og jeg tviler faktisk på at du bor i Oslo, da ville du høyst sannsynlig hatt en annen holdning!
    Det som er viktig for å få endring på dette stygge fenomenet er forebyggende arbeid men kanskje aller viktigst strengere fengselsstraffer for voldtekt!

    M

    *spray kan kjøpes på Claes Olsson

  18. trinegrung 23. februar 2010 at 16:23 - Reply

    Jeg synser om måten hun lager overskrifter på…ikke selve saken om å synliggjøre voldtektsmenn med bilder.
    JA, jeg vet om farene ved å ferdes nattestid, men å strekke det så langt å si at en ALDRI går ut? Les saken i VG…..
    At noen derfra mener jeg er uvitende når jeg IKKE kommentarer voldteksmennene overhodet!! Hvem er uvitende da? Tror det er mange som blander kortene her….les saken min igjen.

  19. Anette 23. februar 2010 at 21:41 - Reply

    Her er du slem syns jeg.
    Dette er en helt reell frykt i Oslo sentrum Trine, og vi er mange som ikke går ut når det er mørkt. Du syns tydeligvis dette er for utrolig, men det er ikke det. Desverre.
    Men når du sier ALDRI og virker veldig sjokkert, så forstår sikkert også du at de aller fleste ALLTID har mulighet til å gå sammen med noen, bli kjørt, ta taxi (som mange er like redd for)..
    Men her er det snakk om tid på døgnet. Det er snakk om i sentrum/områdene rundt bykjernen.
    Om dette skulle være et prstunt er det nesten greit syns jeg, for det er mange som lever med denne frykten i dette området. Og selvfølgelig vet denne politikeren også det. Men jeg tror på hennes frykt- og hennes forslag. Selv om jeg ikke er enig i at det er rett vei å gå.
    Men redde, det er vi mange som er her. Dèt er ikke tull.

  20. Tonje- Giddy 28. februar 2010 at 04:36 - Reply

    Mange lever med denne frykten og går ikke ut alene nettopp på grunn av dette, så; NEI, det er overhodet ikke en rar uttalelse fra hennes side.

    Og jeg tror ikke du kan unngå å diskutere opprinnelsen til problemet når du tar opp en slik sak.

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits