Finn din kraft

Noen ganger i livet møter en mennesker som gjør at haken detter noen hakk. En blir «blown away» , det er inglish. Jeg hadde en sånn opplevelse igår når jeg var på foredrag med Caroline Myss. FOR EN DAME! For en kraft, for en inspirator, for et herlig vesen. Hun traff meg rett i hjertet flere ganger med de temaene hun snakket om….du skulle ha vært der! Virkelig!

De fleste av oss søker vel inspirasjon, det å utvikle oss selv, finne vår egen «sti» i livet og blomstre der det er meningen vi skal blomstre. Jeg er ihvertfall laget sånn at jeg elsker å lære nye ting, finne inspirasjon i lærdom og da nødvendigvis ikke den veien som er «vanlig». Jeg liker å helle mot det alternative for å åpne nye sider ved meg selv….det er så spennende! Noen vil kanskje kalle det egosentrisk og kalle det feilstilt selvutvikling, jeg vil kalle det en dypere kunnskap om livet og meningen med vår alles eksistens. Utvide sanser vi allerede har og lære om hvordan en kan utnytte de til det maksimale!

De fleste av oss lever i «kjelleren» hvor egoet får stor plass. Livet dreier seg om deg og ditt, en lager reglene selv og reglene for den verden vi ønsker å leve. En trives best der uten å åpne «vinduet» for uante muligheter. Plutselig en dag ser du kanskje en fiktiv trapp og kommer opp til et annet «nivå» eller kall det «første etasje». Her er det et vindu og du ser ut at det finnes andre mennesker…..du bestemmer selv om du da skal være redd for alt og alle, enn å slippe folk inn uansett kultur og farge.

Kall dette livets trapp på et vis…for hvert steg eller etasje du bestiger så må du gi slipp på noe og åpne opp for nye muligheter. Det er vel en litt anderledes måte å beskrive utvikling på . Den ga meg noe ihvertfalll….De fleste av oss springer ned trappen med en gang noe nytt viser seg,  vi er ikke klar for å møte det «fremmende» som vi ikke kjenner. Ta Snåsamannen for ekspempel….dette er noe ukjent for veldig mange og mannen blir en lett mann å angripe. Dette er ikke forsket på, da kan det ikke stemme. Vrøvl mener jeg…..de mennesker som sier det er ikke åpne for å se utenfor sin egen boks. De tørr ikke klatre stigen for å åpne for nye muligheter.  Jeg tror det krever MOT å bestige livets stige….de fleste tørr ikke gå der. Det er skummelt og ukjent.

Alle og enhver av oss har med oss bagasje, noen med en større koffert enn andre. I denne fyller vi opp med historien til hver enkelt av oss, alt vi har opplevd siden vi ble født, på godt og vondt. Jo mer energi du bruker på alt det vonde som har skjedd i livet ditt og bruker all din energi på å dvele ved dette, jo tyngre blir kofferten å bære. Derfor er det viktig å lære seg å se fremover, ikke dvele ved gårsdagens events som du ikke kan gjøre noe med. Se fremover og finn rom i deg selv for å se muligheter! Det er du som må gjøre det, det er mulig for alle. Ikke sitt på gjerdet og vent at andre skal gjøre det for deg! Start i dag!

Vi er alle redde for det ukjente, redde for endringer, og derfor lager vi ofte unnskyldninger for oss selv. Jeg er ekspert på akkurat det. Har lange samtaler med meg selv og lager unnskyldninger for det ene og det andre. Mange sier jo for ekspempel, – nei det er jeg for gammel til å gjøre. Hvorfor sier vi det? En er nå virkelig aldri for gammel til noe som helst…..med der laget vi en unnskyldninger for oss selv for å slippe.

For å finne veien videre, og åpne for en ny «dimensjon» er det to spørsmål en må besvare:

  • Hvor ligger dine begrensninger?
  • Hva holder deg igjen fra å tørre å trø ut i det ukjente?

En finner ikke veien om en alltid er redd for å gi opp noen en har. En frykter endring og ofte pleier vi fortiden og kofferten en bærer med seg. Vi er sinte på en foreldre, forsatt sjalu på en eks, uvenner med en barndomsvenninne som betydde mye for en tidligere…..dette er bagasje som lagres og tynger sjelen din. Gi slipp på dette som holder deg igjen, som sakte men sikkert spiser deg opp og hindrer deg til videre utvikling. Stopp å lyv for deg selv, finn din sannhet og åpn deg for det ukjente. Da tror jeg livet snus på hodet…..

Ofte søker vi en stemme som kan gi oss svar. Veldig ofte stiller vi oss spørsmålet – Hvorfor skjedde dette med meg? Hvem er det vi spør? Hvem er det vi tror skal svare oss? Det er ofte vår frykt som gjør at vi ikke vil høre den som svarer, vi lager våre egne svar og tenker ikke mer på det.

Dette er noe av det jeg tok med meg fra foredraget igår. Imorgen skal jeg blogge listen, de 7 trinnene på denne stigen. Jeg opplevde dagen igår sammen med veldig mange andre, og i bilen på vei hjem kjente jeg en ro som jeg ikke har kjent på lenge. Da tenker jeg at jeg har gjort noe riktig for egen del. Gårsdagen ga meg noe, så tusen takk til Mari Sørli for invitasjonen. Du er bare god!

Tv2, VG, VG




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2015-05-31T10:17:43+00:00 15. september, 2010|Categories: OPPLEVELSER|Tags: , , , |65 Comments

65 Kommentarer

  1. sonja 15. september 2010 at 10:01 - Reply

    Så heldig du var Trine, som fikk vært med på dette og fikk hørt på denne dama! Hadde tenkt meg dit jeg også, men det måtte dessverre vike for andre «viktigere» planer i hverdagens kjas og mas…
    Håper du fikk masse ut av ditt møte med Caroline, noe det høres ut som du har ut fra bloggen din å dømme… Det alternative er et kjempespennende felt å begi seg inn på, det åpnes nye dører og vinduer hele tiden, og man lærer å kjenne seg selv og andre på nye måter 🙂 Og man blir aldri ferdiglært – noe som er hærlig forfriskende å tenke på 😉
    Skriv gjerne mer om slike ting i bloggen din…

  2. trinegrung 15. september 2010 at 10:03 - Reply

    🙂 Her på bloggen min blir det lett blanding av alt som inspirerer meg i hverdagen….men denne siden er spennende! Takk for kommentar Sonja!

  3. Kristin 15. september 2010 at 10:04 - Reply

    Fint skrevet 🙂
    Jeg selv har vært syk i ti år og har vært litt redd for å komme opp i første igjen. På litt gode dager krabber jeg meg opp og titter ut av vinduet, blir litt misunnelig på de der ute og kjenner at en spire av glede kommer sigende. Jeg vil åpne vinduet og invitere verden inn, men så kommer de dårlige dagene og jeg siger ned i kjelleren igjen.
    Da jeg leste det du skrev kjente jeg at jeg vil opp igjen, leve, og det litt fooort…

  4. Liv 15. september 2010 at 10:04 - Reply

    Så spennende! Der skulle jeg gjerne ha vært! Så fint at du kan bogge litt om det her, Trine:)

  5. trinegrung 15. september 2010 at 10:06 - Reply

    Kristin: kom deg opp og ut! Pust og lev….har fokus på det positive og ikke dvel ved det som gjør «vondt» Leddene mine krangler videre, men jeg driter i de! De er nå der, men skal IKKE forringe min hverdag! NOT!

  6. Trygve 15. september 2010 at 10:15 - Reply

    Caroline Myss ser ut til å føye seg fint inn i rekken av svindlere….

  7. trinegrung 15. september 2010 at 10:19 - Reply

    Trygve: trist du syntes det…..kan jo hende at det kunne tilføre livet noe å åpne for andres tanker og syn på ting. Skader det noen?

  8. Marius 15. september 2010 at 10:30 - Reply

    Det er skremmende å se alle som går på limpinnen gang på gang, det sier sitt at Norge er på toppen når det gjelder å tro på overnaturlige ting.
    Det er flott for deg hvis du får noe ut av det, men i min verden er Caroline Myss nok en svindler.

  9. Linda 15. september 2010 at 10:31 - Reply

    Veldig bra innlegg du har om ditt møte med Caroline Myss. Jeg sier tusen takk for at du vil dele dette med oss andre. Har ikke hørt om Caroline Myss før, ble inspirert til å finne ut mer..bøker etc.
    Ha en nydelig dag 🙂

  10. Heidi P 15. september 2010 at 10:33 - Reply

    Å Trine dette er spennende lesing. Dette er sånn jeg liker også. Jeg driver å prøver ut noe lignende med en naturmedisiner med positive affirmasjoner og gi slipp på redsler og angst for ting. Det vil ta tid fordi vi har jo tenkt sånn veldig lenge og oppført oss.
    Kanskje opp til år før man klarer å leve det ut…er ikke gjort over natta.
    Men merker det jeg også unnskyldningene er der for å ikke gjøre ting…..Tror vi alle er litt sånn jeg…..

    Kjempe spennende lesing.
    Ha en superfin dag Trine!

  11. trinegrung 15. september 2010 at 10:34 - Reply

    Marius- Norge er IKKE på den toppen nei. Der er du feilinformert…..hvordan kan du kalle Caroline en svindler når du ikke engang vet noe om hva hun prater om? Hun snakker om livet og sitt syn på livet. Det er ikke noe svindleraktig over det….sånn jeg ser det.
    Enten er en åpen for å se andres syn på ting, eller så ler en av det og sier – Dette er ikke sunn fornuft!
    HVA ER SUNN FORNUFT? Hvem bestemmer hva som er det? Jeg vil gjerne ha et møte med vedkommende!!

  12. Kim 15. september 2010 at 10:51 - Reply

    Sunn fornuft er å velge å tro på det som underbygges av empiriske bevis, fremfor det som ikke gjør det.

  13. Daniel 15. september 2010 at 11:09 - Reply

    Trine: det virker tvert imot som om det er du som har lukket deg inn i en boks, der du ikke tar høyde for at du kan ta feil. Alt vi skeptikere ber om er beviser, som Kim sier.

    Her er noen tusen grunner til at jeg er aktiv motstander av «alternativt» bullshit. Dette er ikke mye medmenneskelig å la folk sette seg i en situasjon der de utsetter seg selv for fare og/eller økonomisk ruin.

    http://whatstheharm.net/

  14. Trond 15. september 2010 at 11:19 - Reply

    Trine du sier «Trygve: trist du syntes det…..kan jo hende at det kunne tilføre livet noe å åpne for andres tanker og syn på ting. Skader det noen?» svaret på dette er åpenbart JA!! Det er nok av karismatiske ledere som har bruk seg og sine sekter til å skade andre mennesker som har søkt å være åpne for andres tanker og syn på ting både fysisk psykisk og økonomisk!!Nå kjenner jeg ikke nok til Caroline Myss, men om det dreier seg om litt livsfilosofi / veiledning og noen «gode råd» er vel ikke så farlig! Men det er en stygg stygg sak og utnytte andre (kanskje svakere stilte) mennesker i en søken etter meningen med livet!!

  15. Jadda1 15. september 2010 at 11:22 - Reply

    Hei.
    Vil bare si at det å tro på det som blir sagt av New Age folk og alternativ-medisinere ikke er særlig selvutviklende. I stedet hindrer det selvutvikling fordi det er så fordummende. Det er fordummende fordi det alternative forkynner en verdensforståelse basert på ren fantasi og tull. Hvorfor ikke basere seg på mer sikker og etterprøvbar kunnskap? Da vil du oppleve at du utvikler deg selv og ser verden med mer åpne øyne! Lykke til, Trine.

  16. Anders 15. september 2010 at 11:36 - Reply

    Du er en møkkakjedelig nyreligiøs. Vær så snill og ikke fremstill deg som vitebegjærlig og genuint interessert/intellektuelt redelig. Du er alt annet. Hadde du faktisk interessert deg for kunnskap ville det naturlige være å faktisk sette deg inn i de mange motforestillingene som finnes mot det sludderet du betegner som «dyp» kunnskap. Mennesker er naturlig innstilt mot å bekrefte påstander/ideer. Det er å avkrefte dem som krever en innsats fra vår side. Dette kalles confirmation bias og er en av haugevis av feilkilder som du burde være klar over når du begynner å pløye deg gjennom det nyreligiøse landskapet.

    Det du gjør er å velge deg ting som føles godt for deg. Ting som «passer deg». Ting som allerede bare matcher med noen ideer du har dypt nede, eller som du, etter egen innrømmelse, føler er spennende. Det burde være opplagt for alle hvorfor dette ikke er en god måte å finne frem til hva den objektive virkeligheten består av. Men det er kanskje en behagelig måte å leve livet sitt på, hvis du ikke er av typen genuint interessert i sannhet, men fint beveger deg ut i lala-land så sant lala-land skulle føles bedre enn alternativet.

  17. trinegrung 15. september 2010 at 11:50 - Reply

    Det er rart det bare er menn som er skeptikere her…det er verdt et blogginnlegg bare det. Takk for kommentarer…sette pris på alles syn. Og ser at vi får enes i at vi alle er forskjellige….respekt til dere som velger en annen vei!

  18. Relay 15. september 2010 at 11:58 - Reply

    «Hva er sunn fornuft og hvem bestemmer hva som er det?»

    Skriver du på DB idag. Hva er dette for slags tullespørsmål? Du kan ikke anta at såkalte spirituelle fenomener finnes og deretter forsøke å gjendrive de som påstår det motsatte ved liksom å problematisere fornuften. Om du mener ingen vet hva fornuft er eller hvem som bestemmer det, hvem er da du til å si at de som benekter paranormale fenomeners eksistens tar feil eller ikke er «åpne» nok?

    Nei, det er en grunn til at vitenskapen, naturvitenskapen har bygget verden og at humanismen har stått for velferd, vekst og utvikling, mens religion og andre mentalt skrudde tankeretninger fører rett inn i bakevja.

  19. Daniel 15. september 2010 at 12:03 - Reply

    Synd du legger debatten død på den måten, du kunne kanskje ha lært noe om du hadde hatt et «åpent sinn». 😉

  20. trinegrung 15. september 2010 at 12:06 - Reply

    Daniel: følger virkelig at jeg har et åpent sinn! Virkelig! Jeg lærer masse bare av å lese kommentarene til alle over her og syntes det er spennende med ulike meninger!
    Men at noen av de går til personangrep mot meg kun fordi jeg velger å hente inspirasjon der hvor jeg ønsker…det er blir litt fordummende syntes jeg. Ref noen litt over her

  21. Jadda1 15. september 2010 at 12:09 - Reply

    Jeg synes heller du skal blogge om hva som ligger bak alle de alternative retningene, hva det som sies og skrives baseres på. Er det kunnskap vi kan stole på? Har noe etterprøvd teorien og kunnskapen bak? Hvordan oppstod lærebøkene om engler? Hvem skrev dem og på hvilket grunnlag? Kan man sjekke at det som står stemmer, eller det bare noen personer egne personlige erfaringer og synsinger som ligger bak?
    Blogg om dette, og bruk kjendis-statusen din til noe nyttig i stedet for å støtte opp under kommersielle kvakksalvere og svindlere!

  22. Torill 15. september 2010 at 12:12 - Reply

    Flott skrevet Trine, her var det mange ord til ettertanke.
    Må ha vært en opplevelse å høre Caroline Myss, jeg gleder meg til å lese boka.
    Reflekterer over «det er jeg for gammel til». Det oppgjøret tok jeg med meg selv engang. Jeg er en godt voksen dame men velger fortsatt å se mulighetene, ikke begrensningene.
    Ser frem til å lese om de 7 trinnene.

    Ha en fin dag Trine.

  23. eva 15. september 2010 at 12:16 - Reply

    SER en tendens at menn ikke takler så godt at VI KVINNER tar større plass MED VÅRE TANKER…Kanskje blir menn litt skremt….STÅ PÅ TRINE, det skjer noe VIKTIG nå… kalles…KVINNEEVULOSJON….vi bruker også hjertet vårt når vi mener ting, ikke bare henge oss på gamle tanker

  24. Daniel 15. september 2010 at 12:37 - Reply

    Trine: Jeg tror en av grunnene til at du møter sterke karakteristikker i svarene her, er måten du generaliserer tvilere og skeptikere på, f.eks i avsnittet om Snåsamannen. At de som ber om beviser er for redde til å ta et «leap of faith», og at dette motet som trengs er en dyd som folk flest ikke er i besittelse av. Dette oser ikke akkkurat «åpent sinn» av slike uttalelser, i min mening. Bjelken i sitt eget øye, osv…

    Jeg vil benytte anledningen til å anbefale deg en bok som tar opp en del av tematikken som blir diskutert her: «Demon Haunted World», skrevet av Carl Sagan. Den finnes også som lydbok, på ca 3 timer. Om du er enig med Sagan eller ikke, det er en bok som får en til å tenke litt over hva man aksepterer som sant og virkelig.

  25. Kim 15. september 2010 at 12:38 - Reply

    Hva innebærer det å ha et åpent sinn, er det å tro på alt man blir servert, uavhengig om fenomenet kan demonstreres eller ikke? Hvis jeg påstår jeg så en apatosaurus i hagen min i går, er man trangsynt dersom man velger å ikke tro meg?

  26. trinegrung 15. september 2010 at 12:40 - Reply

    Kim: tusen takk for bra tips! Skal absolutt lese den! Vi lærer så lenge vi lever…dette innlegget var ren inspirasjon etter et fantastisk foredrag i går. Det ga meg mye og traff meg….og dette er jo min side og mine opplevelser. Kjekt du kommenterte!

  27. Jack Daniels 15. september 2010 at 12:43 - Reply

    Holy crap!!!

    I 2010 finnes det fortsatt tilsynelatende oppegående voksne mennesker som tror på spøkelser, ånder og engler, og tror at enkelte kan faktisk snakke med døde mennesker…

    Hva sier dette om oss mennesker? Hva sier dette om Norge?? Hva sier dette om intelligensnivået vårt??

    Det er helt vanvittig hvilket nivå realitetsforståelsen til visse mennesker er… bare at det finnes mennesker som i det hele tatt argumenterer FOR sånn type oppførsel og legitimerer slik tankegang som «alternativ åndelighet» er i seg selv mildt sagt skremmende..! Hva sier dette om disse menneskers virkelighetsorientering??

    Finnes det ingen normale mennesker igjen her??!

    Det er ikke de som tviler sin jobb og bevise hvorfor de er skeptiske!! De er de som hevder at magi, overtro og annet tullball faktisk finnes som må oppdrive beviser på at ting er som de hevder. Dette er elementær logikk!!

    Huttetu!!

  28. ms 15. september 2010 at 12:44 - Reply

    Eg er kvinne, og eg støtter mennene her. Innholdet i foredraget er sikkert harmlaust nok, og handler om korleis ein kan jobba med sitt eige tankesett for å koma ut av gamle rutiner og få endringer i livet sitt. Men når tittelen er ‘Healingkraftens hellige dimensjon’ så ringer det masse alarmbjeller hjå meg og heile seansen framstår i nyreligiøsitetens lys.

    Og snåsamannen, han vert angripen fordi dei evnene han påstår han har aldri har blitt bevist eksisterer, og ikkje fordi han står for ‘det ukjente’. Kva han gjer er ikkje ukjent, det er mange personer i verden som påstår dei gjer det samme, men ingen av dei nokon gong klart å bevise evnene i kontrollerte tester.

  29. Jadda1 15. september 2010 at 12:48 - Reply

    «eva sier:
    15 september 2010 klokken 12:16
    SER en tendens at menn ikke takler så godt at VI KVINNER tar større plass MED VÅRE TANKER…Kanskje blir menn litt skremt….STÅ PÅ TRINE, det skjer noe VIKTIG nå… kalles…KVINNEEVULOSJON….vi bruker også hjertet vårt når vi mener ting, ikke bare henge oss på gamle tanker»

    Dette var bak mål, Eva. Du snakker på vegne av kvinner, men jeg tror neppe at du har de fleste kvinner i Norge bak deg på det sier. Det er nok bare en ønskedrøm.
    Tendens både her og på nettet forøvrig, er at menn er mer engasjerte på å kommentere. Utover dette kan du ikke konkludere med noe som helst.

    Å henge seg opp i gamle tanker er nettopp det du selv gjør: Å tro at alle kvinner, i motsetning til menn, «bruker hjertet» når dere mener ting.
    Ta heller å bruke hjertefølelsen din til å tilegne deg mer sikker og dokumentert kunnskap: Det er så uendelig mye spennende å sette seg inn i dersom du gidder å bry deg om annet en kommersielt viss-vass og fantasi fra «alternativt-tenkende».

    Lykke til!

  30. Jack Daniels 15. september 2010 at 12:51 - Reply

    Holy crap!!!

    I 2010 finnes det fortsatt tilsynelatende oppegående voksne mennesker som tror på spøkelser, ånder og engler, og tror at enkelte kan faktisk snakke med døde mennesker…

    Hva sier dette om oss mennesker? Hva sier dette om Norge?? Hva sier dette om intelligensnivået vårt??

    Det er helt vanvittig hvilket nivå realitetsforståelsen til visse mennesker er… bare at det finnes mennesker som i det hele tatt argumenterer FOR sånn type oppførsel og legitimerer slik tankegang som «alternativ åndelighet» er i seg selv mildt sagt skremmende..! Hva sier dette om disse menneskers virkelighetsorientering??

    Finnes det ingen normale mennesker igjen her??!

    Det er ikke de som tviler sin jobb og bevise hvorfor de er skeptiske!! De er de som hevder at magi, overtro og annet tullball faktisk finnes som må oppdrive beviser på at ting er som de hevder. Dette er elementær logikk!!

    At det er flere kvinner enn menn som tror på dette våset sier bare noe om irrasjonaliteten som er i et kvinens sinn. En over her har kommentert at det er godt kvinner bruker mer intuisjon når de tar et valg fremfor å se realiteten slik den er. Joda, dette virker jo logisk og normalt. La oss kaste bort alle fornuftige argumenter og bevis og fakta, men heller bruker våre ‘følelser’ til å avgjøre om noe er sant eller usant…

    Ko-ko!!

    Huttetu!!

  31. Christina 15. september 2010 at 12:56 - Reply

    Morsomt å se at alle sneversynte kommentarer her, kommer fra mannfolk… 😉

  32. Jadda1 15. september 2010 at 12:57 - Reply

    Hei Trine: Denne linken viser en side som tar for seg at alternativ medisin og tenkning ikke alltid er så veldig harmløst..:
    http://whatstheharm.net/

  33. Kim 15. september 2010 at 12:59 - Reply

    Christina, hva innebærer det å være sneversynt?

  34. Anders 15. september 2010 at 13:11 - Reply

    Ang å ha et åpent sinn, se gjerne denne videoen:

  35. Tore 15. september 2010 at 13:15 - Reply

    Synes det var et flott innlegg Trine, at det skal være så mange som blir provosert av dette skjønner jeg ikke, men at det oppleves som skremmende å bli presentert for nye tanker om hvem man er og hvordan ting henger sammen er jo ikke noe nytt. Forandring av verdensbildet vårt kan være truende.

    Synes det er logisk at det også kan finnes andre universelle lover enn de fysiske lovene vi allerede har oppdaget.

  36. Jadda1 15. september 2010 at 13:40 - Reply

    Tore: Synes ikke det er skremmende å bli presentert fantasifortolkninger av verden. Mer skremmende at folk tror på det. Hvordan mener du at det nye verdensbildet kan bevises, hvordan har «de» kommet fram til forklaringen du forfekter? Vennligst bevis for meg at det stemmer og at du har sjekket det skikkelig!

  37. Mannen i skogen 15. september 2010 at 14:18 - Reply

    Så spør dere selv hvorfor provoseres du så sterkt av andres opplevelser? Av at andre sier de har erfart det guddommelige aspektet ved livet, at de har kontakt med sanser du ikke har, at de ser aspekter og muligheter i livet som du ikke ser? Dette sinnet som koker opp mot Trine G og andre her, under det ligger kanskje frykt? Frykt for at å klamre seg til «Naturvitenskap» og «Empiriske bevis», lineær logikk og «Sunn» fornuft ikke er SANNHETEN med to streker under? For da vet vi jo ingen ting sikkert, da har vi jo ikke lenger kontroll… Kontroll er en illusorisk bevissthetstilstand som driver oss gjennom hverdagen og gjør oss dypt dysfunksjonelle på mange plan, men tilsynelatende gir det trygghet. Til vi blir syke, mister «kontroll» og kanskje griper muligheten til å vurdere oss selv på ny. Å påstå at det «ikke finnes bevis» for noen overnaturlige fenomener er poengløst. De finnes, og de erfares hver dag av så mange mennesker. Bruker selv som terapeut enkle teknikker for å benytte intuisjonen som verktøy, og i mitt hode dukker det opp opplysninger fra steder, tidsperioder, hendelser, traumer, sykdom osv som klientene selv bekrefter, hver eneste dag. Som vi så jobber videre med. Hvordan kan jeg «se» f,eks et hvilende virus i en nerve til beinet til en klient, og så få det bekreftet av de beste nevrologiske undersøkelser? Vel, det er min hverdag. Beklager lengden på innlegget, er bare så engasjert 🙂 Ønsker om kjærlighet og innsikt til alle, fra meg. Takk, Trine!

  38. Jadda1 15. september 2010 at 14:29 - Reply

    Mannen i skogen:
    De fleste som bruker fornuften, skjønner at naturvitenskapen er veien å gå skal man ha noenlunde sikre svar på ting her i verden. Vitenskapens natur er hele tiden å teste påstander og fenomener, for så å bekrefte eller avkrefte dem. Derfor er de som støtter seg til vitenskap aldri redd for at noe skal vise seg å ikke være «sant», for det er jo nettopp det man åpner opp for om man vender seg til vitenskapens metoder! De som er redde for å bli avslørt som juksemakere er nettopp sånne som deg, som appellerer til følelser og egne personlige erfaringer som bevis for at det du gjør er ekte og sant. Du lurer deg selv, og du lurer dine klienter!

  39. Jadda1 15. september 2010 at 14:36 - Reply

    Og forresten, det er svært få ting, utenom matematikk, som er absolutt sikkert innen vitenskapen. Det er for det meste bare mer eller mindre sannsynlig, basert på graden av dokumentasjon. Noe er såpass godt dokumentert at man kan våge seg på å si at «slik er det!». Dette gjelder f.eks det at piggdekk er bedre enn sommerdekk på vinteren. Man er svært nøkterne med å påstå sannheter som ikke er tilstrekkelig dokumentert. De alternative behandlere og New Age’ere ser få slike begrensninger på egen kunnskap, og kommer med de mest bisarre påstander uten å kunne underbygge det på noen som helst slags sikker og etterprøvbar måte. Sånn som «Mannen i skogen» som tar sine egne personlige erfaringer til inntekt for sannheten. Det slike folk bidrar til, er at kunnskap holdes tilbake og verden blir et dummere sted.

  40. Turid 15. september 2010 at 15:33 - Reply

    Tusen takk for bra innlegg til Mannen i skogen! Etterlengtede poenger i denne debatten.

    Jeg merker meg også at mennesker som står frem med en annen oppfatning av Livet oppleves som svært provoserende av noen. Reaksjonene står ikke i forhold til saken. Virkelig. Her er det ikke snakk om brudd på verken menneske- el dyrerettigheter eller ødeleggelser av miljøet. (De ekstreme tilfellene som trekkes frem står ikke i forhold til aktualiteten).

    Vi snakker om lysten til å bli kjent med seg selv som menneske, lysten til å være et bedre medmenneske, lysten til å utvide sin egen bevissthet, lysten til å følge hjertet fremfor egoet/gamle trosforestillinger. Lysten til å leve i kjærlighet, ubetinget kjærlighet. Og selvfølgelig uten å gå på bekostning av verken seg selv eller andre.

    I motsetning til det mange tror, så trenger man ingen guru (el healer el terapeut el sjaman el noen som helst annen person) for å oppnå dette. Foredrag av den typen som Trine Grung var på kan fungere som INSPIRASJON. Men hvis det skjer en endring i henne som følge av det hun har hørt, så kommer det fra Trine selv! Hun velger for seg!

    Og du velger for deg.

    Gode tanker i denne fantastiske høstdagen 🙂

  41. Kalle 15. september 2010 at 15:33 - Reply

    Det kommer en del kommentarer fra noen om at man må være åpne for andres syn på ting.
    Det er jeg helt enig i. Man må være åpen, og så gjøre eksprimenter, for å sjekke om påstandene holder.

    Da det i alle slike eksperimenter viser seg at «alternativ» veien feiler, så velger jeg å si, at det er de alternative som ikke har et åpent sinn.
    De har lukket seg inn i sin egen lile boble, og evner ikke å se hva vitenskapen faktisk kan forklare. Så skylder de på vitenskapen (som de forøvrig ikke skjønner noe av), og mener at det er de som ikke har et åpent sinn.

    Forstå det den som kan!

  42. LK 15. september 2010 at 15:45 - Reply

    Rart det der, at de mest hardbarkede vitenskaps-religiøse, er alt annet enn de som selv er forskere/vitenskapsmenn/akademikere…hehe. Det skyldes jo nettopp at de som faktisk HAR satt seg inn i vitenskapelig metode vet at det alltid er rom for feil, nettopp pga.den menneskelige faktoren som er involvert i hele den vitenskapelige metoden. Og empiri kan aldri være «bevis» for noe som helst, jfr. tesen om teorimangfold. Empirien kan kun underbygge eller gjøre en teori mindre sannsynlig- men det er aldri rent «bevis» i seg selv.
    De største vitenskapsfolkene i dag VET dette. Fysikere og astrofysikere jobber slett ikke langt i fra mye av det det snakkes om i såkalte alternative kretser. Men de vet også hvor komplisert helheten er, og de er noen lysår fra at vanlige mennesker, eller journalister for den del, skal forstå og kunne prate om det på et nivå man selv forstår.

    Dere som krever «empiriske bevis» for å kunne godta noe som helst, please ikke kall dette rasjonelt, i motsetning til den liksom irrasjonelle overtroen, for dere har vitenskap som religion! Det er noe helt annet enn ekte forskere og vitenskapsmenn er og bør være, nemlig ha et åpent sinn.

    Og JA, det innebærer også å ha med seg hodet – og skepsisen.

    Det er ikke rart vi er mange som grøsser og frykter tidligere tiders overtro, for vi vet hvor farlige konsekvenser denne blinde troen hadde for så mange mennesker.

    Men jeg tror dagens alternative og åndelige tendenser må kombineres med skepsisen, vi må tørre og ha med oss hodet også. Både hodet og hjertet må med…

    Lukk opp øynene: Norge er en av verdens mest siviliseret og godtfungerende land, med en høyt utdannet befolkningsmasse. Likevel er det mange kunnskapsrike og høyt utdannede nordmenn som med åpne øyne driver med ‘alternative ting’. Hvorfor det tro?
    Kan det tenkes at universet består av mer enn bare det vi mennesker med våre begrensede hjernekapasitet kan fatte her og nå, og sette to streker under svaret? Eller for å si det slik: kan det hende at det finnes flere sannheter med to streker under svaret som vi ikke har vært glupe nok til å fatte og finne ut av enda…?
    Her ligger stridens kjerne tror jeg.

    Intelligente og gode ‘vitenskapsfolk’ vet at denne åpenheten og ydmykheten er helt nødvendig for å oppdage nye sannheter.
    Avisdebattsidene er fulle av kvasi-vitenskapstilhengere, vitenskaps-religiøse som mener de VET sannheten. Men ekte forskere vet bedre…

    Men det handler heller ikke om å blindt godta alternative dogmer heller. For dogmer tilhører tidligere tiders blind tro og overtro, uten kunnskap.

    Og så en kommentar til deg Trine Grung, om det du sa om å fokusere på det positive, og ikke det som gjør vondt: dette er (unnskyld uttrykket) kvasi-varianten av selvutvikling/loven om tiltrekning/åndelig utvikling. Dette er veldig misforstått, av mange. Å overse vondtene, eller de negative aspektene av oss selv (energimedisinere sier dette er en og samme sak…), gjør kun at det vokser og lever sitt eget liv. Først når vi overser det og fortrenger det (enten bevisst eller ubevisst), får det eksistere. Du skal tørre å ta tak i det det handler om, og tørre å se både vondtene og de sidene av deg selv du ikke liker, i hvitøyet.
    Virkelig selvutvikling/eller bevisstgjøring handler om nettopp dette. Å akseptere alle sider ved seg selv. Og om å se klarere, og bli mer bevisst.
    Nettopp ved å erkjenne at vi alle også har dårlige sider (og ikke bare stresse videre og forsøke å være ‘positiv’), blir vi virkelig bevisst på det – og når vi ser klart, mister det negative makt.
    Med andre ord: vi må også ha hodet med i åndelig utvikling…;-)

    Ekte åndelig utvikling SKAL handle om å se klarere. Om å bli mer bevisst, å se mer sannhet, og om å tørre å snakke mer sant.
    Dette i motsetning til tidligere tiders overtro, der de som hadde makten sa hva som var sant, og hva som var galt – og fikk gjøre det, fordi folk flest hadde for lite kunnskap til å si imot eller vite bedre, og pga. av samfunnsstrukturen der få ‘vanlige mennesker’ hadde noe særlig å si.

    Carolyn Mysss er en av de som snakker om ekte åndelighet, real deal bevisstgjøring, ikke bli rik-gå ned i vekt-og bli lykkelig-selvutvikling. Jeg synes dete r synd hvis hun ikke klarte å formilde det i går.
    For det trengs en antiteste til alt dette «The Secret»/Loven om tiltrekning-tankesettet, som gjør at mange mennesker går rundt og ‘prøver å tenke positivt’ for å få et bedre liv/bli frisk etc., og smatidig har mye skyldfølelse for si egen situasjon – for når tankene styrer alt, da må det jo være ens egen feil om en en syk/fattig(har et miserabelt liv? Nei, feil. Bildet er mye større og komplisert enn det. Og det handler mer om hva vi føler, både bevisst og ubevisst.
    Når du forsøker å fortrenge vonde ledd, triste tanker eller bekymringer så bruker du med 99% sannsynlighet mer energi på det underbevisste likevel…
    Det er grunn til at de vondtene, og alt det vonde er der…Det er der for at du skal lære av det. Sitetr det i kroppen, er det fordi du ikke har tillatt deg selv å bearbeide det idet du opplevde dte. Det går ikke bort, før det får oppmerksomhet…men det er sjelden så skummelt å forholde seg til det som vi frykter;-) Frykten er nesten alltid større enn selve opplevelsen, bevisstgjøringen i seg selv.

    Derfor trengs også alle skeptikerne, og enhver av oss trenger også vår egen skepsis – for moderne åndelighet kan ikke overleve hvis det kun er overtro.

  43. eva 15. september 2010 at 15:48 - Reply

    (beklager at Trine at jeg bruker din blogg til en kvinne/mann diskusjon,men dette kan være et eget innlegg verd:)
    ( Programmet PULS,NRK vil ha et eget innlegg om dette 4.okt 2010)
    Altså kjære engasjerte flotte Jadda1: mitt råd er å gå til fagbøker om evolusjonsteori og – biologi for å lære deg evolusjonsteori. Først da vil du være i posisjon til å kunne gjøre en reell vurdering av om teorien kan hjelpe deg forstå dine samfunnsfaglige engasjement: )

  44. LeishaCamden 15. september 2010 at 16:07 - Reply

    Kvinne her som er helt på linje med de skeptiske mannfolka i debatten her. Tror ikke forskjellen går så mye mellom kvinner og menn som mellom tullinger og folk med normal intellektuell utrustning. Les litt om skikkelig vitenskap, folkens! Og husk at selv om det kan være en fin ting å ha et åpent sinn, så er det ikke bra hvis det blir så åpent at hjernen detter ut.

  45. Jadda1 15. september 2010 at 16:15 - Reply

    Turid, du aner ikke hva du babler om.
    Du snakker om lysten til å bli et bedre menneske og utvide sin egen bevissthet. Men blir du virkelig et bedre menneske av å tro på alt det tullet som de alternative forfekter? De har jo ingen bevis for det de sier, og det finnes tusenvis av forskjellige sprø påfunn om alt fra krystaller til chakrahealing og kvantemedisin med lampeterapi. Hva velger du å tro på, og hvilke kriterier legger du til grunn for hva du velger å stole på? Sannsynligheten er stor for at du blir lurt, siden det ikke finnes pålitelighet i New Age og alternativmedisinen. Du fordummer deg selv, og hindrer selvutviklingen.
    Selvutvikling er vel ikke å ukritisk tro på løgn, oppspinn og fanteri i det alternatives navn? Våkn opp, og still krav til bevis for det du blir presentert for!! Hvis ikke, så er du jo i samme bås som de som godtok Hitler sine beskrivelser av jødene -de trodde jo også ukritisk på det som ble sagt uten å stille krav til verken bevisførsel eller dokumentasjon!

  46. Jadda1 15. september 2010 at 16:20 - Reply

    eva:
    Det er «fint» du er behjelpelig med å henvise til veldig lite spesifikk faglitteratur for å besvare et spørsmål jeg ikke har stilt. Stor applaus til deg!

  47. Turid 15. september 2010 at 16:42 - Reply

    Wow Jadda1 for noen sammenligninger! Hitler og je. hmm…

    Vet ikke hva du mener med «å tro på alt det tullet som de alternative forfekter». Og hvem er «de alternative»? Det jeg vet er at jeg, i likhet med de fleste vil jeg tro, ikke ønsker å bli kategorisert i en gruppe som er antatt sånn og slik.

    Det er helt sant at dersom man tar seg en tur til Alternativmessen, så vil man få det stereotypiske inntrykket av en såkalt alternativ person. Der får du alt på en gang av krystaller og chakrafoto og spådamer og healing i bøtter og spann.

    Men vær så snill, dere som ønsker å være med i denne debatten, ikke plasser alle mennesker som våger å fronte andre muligheter og andre måter å leve livet på i en slik stereotyp ramme.

    Så Jadda1, jeg er våken, ytterst våken. Og jeg går aldri inn i noe som ikke harmonerer med eget verdisyn.

  48. Jadda1 15. september 2010 at 16:45 - Reply

    For å avslutte mitt engasjement på Trines bloggside, vil jeg stille følgende spørsmål til Trine og alle andre som mener at skeptikerne og vitenskaps-folk ikke har et åpent sinn:

    1.) Hva betyr det å være kritisk til verden rundt seg?

    2.) Hvordan skiller man falske påstander fra sanne?

    3.) Er man trangsynt og lukket hvis man krever bevis for at noen er skyldig før man låser dem inn i fengsel?

    4.) Dersom man tror på healing, men ikke på Gud, er man da lukket eller åpen til sinns?

    5.) Er det å være kritisk det samme som ikke å være open-minded?

    6.) Hvorfor skal man ikke være kritisk og kreve bevis for alternativ-medisinen før man putter alskens ukjente ting i kroppen sin?

    Hvem ville du stolt mest på:
    1.) De som er kritisk og stiller spørsmål til en spennende og innholdsrik verden rundt seg?
    … eller
    2.) De som godtar alt som blir sagt uten å kreve bevis, og heller følger hjertet og magefølelsen i sin forståelse av verden?

    Takk:)

  49. Ellen 15. september 2010 at 17:57 - Reply

    Hei!
    Jeg syns dette opplegget virker å være en ny innpakning på gamle selvfølgeligheter.
    Syns også det virker meget overfladisk.
    Det finnes faktisk en hel del mennesker som er ute av stand til å ta tak i sitt eget liv.
    Alt styres ikke av viljen til å endre livet, man kommer ikke utenom at evne til å gjøre endring også er en forutsetning.
    Det kan være svært vondt å ha en sterk vilje til å endre livet sitt, men ikke greie det.
    De som har det slik, kan ikke «bare gå opp en trapp», eller «kvitte seg med x antall fiktive kg «skrot» i «livets koffert»».

    Men, bare så det er sagt, om noen får det bedre pga dette foredraget, uten å blakke seg fullstendig, så er det jo fint for dem.

    Det var altså min mening.

    Jeg er, som navnet tilsier, en kvinne.

  50. Alt godt 15. september 2010 at 18:31 - Reply

    Eg er enig med ellen, dette er blomsterprat og sjølvsagte utsegner i vakker samanblanding.

    Og så lurer eg på det med healingen, kvar kjem den inn i bildet? No var ikkje eg på foredraget, men i di oppsummering, Trine så står det ikkje noko om healing? Eg går ut frå at det er du som refererer til Snåsamannen, og ikkje fru Myss?

    Det du har referert av hennar foredrag kan du få av foredragsholdarar og inspiratorar som det går tretten på dusinet av. Når ein har vore på nokre næringslivsarrangement med innleigde inspiratorar så er dei ikkje mykje unike. Sjølv om det kan virke oppklarande og inspirerande der og då så er det ikkje særleg originalt, det dei kjem med.

    Og btw, eg er dame. 😉

  51. Linda Gjestad 15. september 2010 at 20:57 - Reply

    Kjære Trine! FOR en energi du har i dag, dét merkes på måten du formulerer deg på og på sjelekvaliteten din. Og sjelen til Trine jubler nå, for enda mer av egoet ditt har forsvunnet gjennom denne kvelden! Så mye vi alle lar oss styre av vårt ego, og våre «begrensninger» – derfor er dét så fantastisk inspirerende og herlig å lese innlegg som er helt fri fra ego, der sjelen endelig får snakke!! Nå ble i hvert fall MIN sjel glad:-) Ved å få mer kontakt med vår egen sjel, som er fullkommen, hjelper vi også andre å få kontakt med SIN sjel. Så nå er Linda i kontakt med SIN sjel, takk Trine!!

  52. Siw Paulsen 15. september 2010 at 21:58 - Reply

    Jeg måtte gjøre et «giant leap» over alle de lettere krasse kommentarene her som fokuserer på hva man kan sette to streker under svaret på, empiriske bevis, teoretiske fakta og håndgripelige ting.

    Jeg tror alt for mange søker etter teoretiske fakta og to streker under svaret i sin jakt på selvinnsikt. Selvinnsikt er en dyp kunnskap, og jeg ble veldig glad over innlegget ditt Trine! Boblende, herlig, energisk og en fin episode av den stien du går på nå! «blomstre der det er meningen vi skal blomstre» – wow! 😀 JAAA!! Det er så spennende! Jeg tror selvinnsikt blir mer håndgripelig om man har bilder som syv trappetrinn og vinduer man skal se igjennom. For akkurat så komplisert og spennende er selvinnsikt – at man må tenke mer metaforisk. Beina på jorda har man alltid – så jeg synes det er lov å strekke seg litt .. «oppover»…

    Gladenergiske herlige Trine 🙂 Fortsett å dele av boblene dine!

    Klem fra Siw…

  53. Engasjert 15. september 2010 at 22:15 - Reply

    Hei !
    Virkelig intressant lesning: det er så sant så sant, egoisme og negativitet det kan vi , men tenk litt forandring da folkens, gå i dere selv å se hva dere sier og hvilken meninger dere har,kanskje hverdagen blir mye bedre og sekken eller kofferten blir enklere å bære ?
    La andre gi dere innspirasjon og tenk over hva dere sier og ikke uttale dere uten å tenke først ?
    Du har en god mening Trine stå på !! 🙂
    Morro å følge deg og dine blogger. 🙂

  54. Caroline 15. september 2010 at 23:02 - Reply

    Hei Trine,

    Jeg har aldri lest bloggen din før, men jeg skimtet deg i samfunssalen i går og var nysjerrig på om du brukte stemmen din til å snakke om Myss. Synes det du har skrevet er kjempefint! Det er helt utrolig hvordan hun treffer deg midt i hjerte og sjel, som om hun kjenner aspekt av oss vi ikke kjenner selv. Da jeg satt på trikken hjem etterpå opplevde jeg en veldig ro selv, midt i følelseshavet hun hadde satt i gang på innsiden. Håper du skriver mer om Myss, synes det var så mye fint i vingespennet ditt! Stå på!

  55. Christina 16. september 2010 at 08:55 - Reply

    KIM:
    adj. sneversynt [‘sneːʋəɾsyːnt] preget av fordommer og smålighet

    Her kan jeg også nevne ordet «trangsynt» i tillegg, som pr definisjon betyr;
    adj. trangsynt [‘tɾɑŋsyːnt] som har sterke fordommer, som er lite åpen for andre syn

    Ble du litt klokere nå? 😉

  56. Anders 16. september 2010 at 09:05 - Reply

    Mennesker er rare dyr 🙂

  57. marit 16. september 2010 at 11:11 - Reply

    jeg gadd ikke lese helt alle kommentarene, men altså:

    Det er en underlig slags hersketeknikk fra «de som tror på det vi ikke helt vet noe om» som handler om at de som IKKE tror på dette, er sneversynte, arrogante, ikke evner å åpne hjerte&hjerne, ikke tør å ta imot ny kunnskap osv. Det gjelder helt sikkert for en del kritikere, men ikke for alle! Svært mange kritikere har prøvd, de har lest, undret, gått opp trapper og prøvd både det ene og det andre. Og likevel slått fast at det er mye her i verden som er svindel&bedrag, og at mye ny-religiøsitet er forledende og usunt og ganske egosentrisk. Det må da være lov å ha kommet til den erkjennelsen?

    Driv gjerne med selvutvikling. Visualisering av trapper og vinduer er ganske harmløst og kan sikkert funke for noen. Men vær litt kritisk, for innimellom dukker det opp skreddere som kler deg med usynlige klær!

  58. Alt godt 16. september 2010 at 19:23 - Reply

    Eg skriv litt om det her: http://wp.me/pqaLM-1xy

  59. Anna H Jørgensen 16. september 2010 at 20:29 - Reply

    Jeg er kvinne og realist ( jfr studert realfag på universitetsnivå) og stiller meg 100% bak mannfolka her. Jeg tror den teknologiske utviklingen gjør at endel føler seg fremmedgjort,ensomme og forvirra, og som dermed tyr til spirituelle samfunn for å få forklaringer og «trøst » når livet går dem imot. Dette skjønner jeg godt, det er jo et enkelt og lettfattelig budskap disse «profetene» selger. Ispedd noen festlige fremmedord som «metafysisk» osv, så selges det lett til massene. Husk, at det er viktig å bygge opp et filter i form av utdannelse innen realfag for å avsløre humbug…Men realfag er jo så vanskelig å forstå…

  60. Happy Man :-) 17. september 2010 at 08:22 - Reply

    Fra Abrakadabra til Zombier! For to år siden fikk jeg med selvsyn se hvor lett et liv kan gå tapt. Overtro, astrologi og spåkoner var det som nesten endte et allerede skakkjørt menneskeliv… Heldigvis gikk det bra. Til alle dere som tror på vrøvlet til Caroline Myss, Lisa Williams, Linda Thorstensen og puh… Gro Helen Tørum: Jeg – som er skeptiker – får stadig høre at jeg «ikke har et åpent sinn» osv. Men kunnskap er gøy! Det gir både ro og trygghet. Det må da holde at Peter Popoff ble avslørt i svindel i 1986, at Sylvia Brown er tatt med buksene nede flere ganger, Colin Fry lyver så det renner av ham og nå sist – Tørum som driter seg loddrett ut på TV… Pinlig at så mange kan være så lettlurte. Igjen og igjen… 🙂

  61. damen 17. september 2010 at 18:07 - Reply

    Syntes det er helt utrolig hvor mange som ikke tror på annet enn det som er bevist eller det de kan kan se.. Utorlig mange som ikke kan tenke at det finnes noe utenom denne lille jordkoden vår. Jeg har ingen lang utdannelse eller fin tittel eller bruker mange fine fremmed ord. MEN jeg tror at det finnes ting vi ikke forstår og at universet er uendelig… Stå på Trine dette er kjemp interessant og veldig spennende.. Men lettlurt er jeg ikke har mine meniger og har et åpent sinn…Det er vel det mange her mangler….

  62. Harald 18. september 2010 at 20:24 - Reply

    Trine,

    Jeg setter pris på at du deler med verden hvor inspirerende du synes det er med bøying av skjeer og sykdomshelbredelse i form av vekselvis velmente ord og lettjente penger. Jeg skulle ønske alle var like åpne om hva de velger å tro og ikke tro på, det gjør det vesentlig lettere å vite hvor alvorlig man skal ta andre ting de sier og skriver. I ditt tilfelle hadde jeg frem til nå inntrykket av at du var et relativt oppegående menneske, og når det nå viser seg å ikke stemme er jeg glad for at jeg blir gjort oppmerksom på dette.

    Om du føler at du har kvinnene på din side foreslår jeg at du leverer inn jobbsøknad til FEM snarest, de har jo i egenskap av sin profil gjort det klart at kvinner er mer søkende etter lettvinte forklaringer, og lettere lar seg sjarmere av utsvevende teorier som åpner for flere spørsmål enn de besvarer. På samme vis regner jeg med at mannekanalen MAX når den lanseres vil lære meg at jeg som mann stort sett interesserer meg for sport, bil, og store maskiner som bråker.

    Dersom FEMs indirekte påstand stemmer, oppfatter jeg dette som direkte trist, og ville mer enn gjerne lest et blogginnlegg om dette – selv om tesen blir noe så misforstått som at kvinner har et «åpnere sinn» for ubeviselige påfunn fra tilfeldige mennesker som mener at nettopp deres eventyr er «sannheten», og at utsvevende språk med enkle ord er ensbetydende med «dyp kunnskap».

    Lykke til videre i din leting etter det praktiske og uforklarlige – jeg vil fortsette å tro på meg selv og vitenskapen istedenfor den overtro som til enhver tid er på mote.

    – Harald

  63. Mette 27. november 2011 at 00:25 - Reply

    Et nydelig innlegg Trine. Kunne ha skrevet det på akkurat samme måte – uten å ha vært på foredraget.
    Alt vi frykter skaper «spenninger» av uforløst energi som kroppen husker i det ubevisste. Å få tak på denne energien er healingens kraft.

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits