Norgesmenyen = brød

Jeg kjenner jeg blir litt provosert, og da er det alltid en god grunn til å blogge. Det er ofte da mine innlegg engasjerer mest. Hvorfor provosert? Jeg kom igjen over en artikkel på nettet, en som igjen handlet om mat. Hva vi skal spise, hva vi ikke skal spise, hva som er sunt, hva som ikke er det…..jeg blir helt matt og ikke minst DRITLEI. Hvorfor i alle dager klikker man da på saken? Ja, du kan så si…jeg undrer stadig!

På Nyhetskanalen TV 2 18/9-2010

Med mange år hvor mat og matinntak har vært et interessefelt, blir jeg veldig engasjert hver gang jeg ser en sak som sier….-DETTE er veien å gå, dette MÅ du velge. Er det en ting jeg har lært  disse årene hvor jeg har lest og interessert meg for emnet livsstil ,så er det at INGEN diett/livsstil passer for ALLE. Det finnes ingen oppskrift som passer for Gud og hvermann….og denne dietten som tilstadighet omtales som den riktige KK sine sider ler jeg meg i hel av.

Her er den de anbefaler:

07.00. Frokost: Havregryn med frukt og melk og ett glass juice.
09.30. Mellommåltid:
ett knekkebrød med hvitost og skinke og en banan.
12.00. Lunsj:
Grove brødskiver med leverpostei, paprika, kalkunpålegg, en gulrot og te.
14.30. Mellommåltid:
Smoothie.
17.00. Middag:
Grillet kylling med ris og salat m/dressing og vann.
20.00. Kvelds:
Grove skiver med makrell i tomat og Biola/kulturmelk.

Jeg kan vel si såpass, at hadde jeg levd på det kostholdet ovenfor, så hadde jeg hatt så mye vann i kroppen, og ikke minst så oppblåst mage, at jeg måtte sendt ut nabovarsel hver gang jeg skulle utom døren. Det er så mye brød i det norske kostholdet at jeg ser fossen lagre seg i kroppen bare ved tanken på all hvetebaksten.

De siste årene har jeg blitt mer opptatt av hvilken type mat min kropp reagerer på, hva som gir oppblåst mage/vann i skrotten, hva som gir luft og ikke minst ubalanse i hormonene. Det er en evig lærevei, men heldigvis er jeg lærevillig og syntes det er gøy! Men tidvis kan jeg love deg at det og er krevende….men sånn går nå dagan…..




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2015-05-31T10:17:41+00:00 19. september, 2010|Categories: OPPLEVELSER|Tags: , , |22 Comments

22 Kommentarer

  1. Kristin 19. september 2010 at 12:03 - Reply

    I starten når jeg ville gå ned i vekt/endre livsstil så søkte jeg på forskjellige sider på nett, og jeg trodde jo noe av det skulle funke for meg. Men nei ingenting stemmer med det som er bra for meg. Jeg har funnet ut at man må finne sin egen greie. Hva som passer seg selv best. Jeg kan kanskje ta noen råd i matvarer osv, men å følge noe kostholdplan fra KK, det fungerer ikke for meg.. Jeg blir veldig provosert av å lese om «sånn skal du gjøre», «dette er hva du skal unngå» osv osv… Man må finne sin egen lille greie 😉

  2. Aud Venke G Østerhus 19. september 2010 at 12:05 - Reply

    Eg syns det er vanskeleg å lage eit kosthald med lite brødmat. Kjenner òg at eg har det betre utan så mykje mjøl i kosten og sit akkurat no og set opp menyen for dei neste vekene slik at det eg treng, er innkjøpt/ står på stikk innom butikken lista. For har eg ikkje gjort det klart, er brød og annan gjærbakst rett rundt hjørnene. Det er så enkelt å få tak i og mettar.. Og i travel kvardag, lett å ty til.

    At eg i tillegg er forsiktig med mjølk og juice, er omtrent som å svikte det norske «sunne» kosthaldet.

  3. trinegrung 19. september 2010 at 12:05 - Reply

    Ja det er helt sikkert….selvfølgelig sier det seg selv at sjokolade og chips som dalig inntak ikke er bra…men å anbefale en meny som DEN RETTE blir for dumt….jeg er så lei av det….

  4. Marte 19. september 2010 at 12:06 - Reply

    Kan du skrive litt om hvordan man kan forhindre oppblåsthet?
    Det nye designet ditt ble forresten virkelig flott 🙂

    • trinegrung 19. september 2010 at 12:09 - Reply

      Marte: Jeg har skrevet masse om det før Marte og MANGE blir provosert over mine smoothier fordi det ikke er det «riktige» å gjøre. Men mail meg…så skal jeg gjerne fortelle hva som har hjulpet meg, men det vil ikke si at det er riktig for deg. kontakt@trinegrung.no er mailen….men det krever en omlegging…du er herved advart 😉

      • Lisa 11. mars 2011 at 16:02 - Reply

        hva har du funnet ut så langt trine? finnes det noe melbrød eller brød som ikke gjør deg oppblåst? hva med kaker og annet søtt? spennendes =)

  5. trinegrung 19. september 2010 at 12:07 - Reply

    Aud…enig! Jeg sliter og med å holde meg vekke fra brød, men kjenner behaget med en gang jeg klarer to uker uten. DA får jeg energi da…og det er MANGE kvinner som har det slik! Veldig mange! Om det er gjøret eller hveten eller samme…aner ikke. Derfor lager jeg mine smoothier….da har kroppen og magen det bra! MIN MAGE!

  6. Kamilla K 19. september 2010 at 13:15 - Reply

    Helt latterlig at én ting skal være rett for alle. Jeg har hatt problemer med oppblåst mage i et par år, og det forsvant da jeg kuttet ut brød og knekkebrød. Jeg elsker brød, men jeg baker nå mitt eget brød uten hvetemel og gjær, og både magen min og jeg er svært fornøyde. Kjenner SÅ mange som sliter med luft og oppblåst mage, så den såkalte dietten der kan dra dit peppern gror.

  7. Frodenj 19. september 2010 at 13:20 - Reply

    Har selv prøvd litt, men det som har fungert best kroppslig sett, tenke ikke på slanking, er for min del LCHF-metoden. Lite carbo og masse fett. Kroppen har aldri hatt det så godt, lite og ingen luft i magen. Går daga mellom hver liten fjært. Og greit, du mister noen kg også, men det var ikke min motivasjon.

    Jeg kan endelig gå på besøk til andre uten å være redd for å eksplodere i sofan til andre.
    Og jeg spiser brød, vel og merke av nøtter og frø, ingen melprodukter på meg mer. Det er iallefall sikkert.

    Godt når kroppen smiler igjen

  8. Mille Mette 19. september 2010 at 13:21 - Reply

    Hei Trine

    Fint du tar opp temeaet. Jeg,og mange flere kjenner oss nok godt igjen.
    Helsedirektoratet går ut å anbefaler oss å spise grovt brød flere
    måltider om dagen. Tror det tar flere år før de forandrer noe på den anbefalningen, dessverre. Er så lei den oppblåste magen. Uansett hvor mye jeg ttrener mage, ett par skiver, og jeg ser ut til å vøre 4-5 mnd på vei:(
    Du har lagt ut mange gode oppskrifter på bloggen din, nå minte du meg på at disse må jeg ta fram igjen og bruke oftere. Takk!

    God søndag til deg.

    Hilsen MilleMette

  9. Astrid 19. september 2010 at 13:23 - Reply

    Helt enig. Altfor mye brød som blir anbefalt som «sunt norsk kosthold». Kroppen min har aldri hatt det så bra som etter jeg kuttet brødet (og pastaen, risen, sukkeret og andre raske karber).

    Etter å ha levd etter disse prinsippene i 5-6 år nå så vet jeg akkurat hvor mye vann som samles opp av et brødmåltid, eller en pastarett. At jeg har det på denne måten er nok fordi jeg er insulinresistent, men har dessverre verdier innenfor det som regnes som normalt og får dermed ikke denne diagnosen fra legen min. Utrolig irriterende at det er så mye uvitenhet om hva kosthold gjør for helsen, og hvordan man f.eks diagnostiserer insulinresistens, og hvilket kosthold som gjør underverker da.

    Anbefaler alle å lese litt om insulinresistens som en av legene på lommelegen forklarer om i sitt svar her: http://www.lommelegen.no/332330/vekt-og-c-peptid

  10. eva 19. september 2010 at 13:31 - Reply

    Jeg sliter selv med overvekt og diabetes type 2, ris,pasta og brød har jeg nesten klart å holde med borte fra de siste tre månedene, har noen tilbakefall enda: Men konklusjonen min er at uten de tingene i kroppen, så får jeg ikke så rask blodsukkerstigning, blodsukkereret holder seg jevnt hele tiden, ikek vann i kroppen, og mer overskudd. Jeg spisermye salat, det er det masse variasjoner man kan finne på, bare fantasien som stopper. Rent pålegg, kylling, fisk, og kjøtt. Har< aldri hatt det bedre i kroppen :))

  11. Susanne 19. september 2010 at 13:33 - Reply

    Ja, en kommer fortsatt et stykke på vei med sunn fornuft, og ved å LYTTE TIL EGEN KROPP!

    Og brødmat (les: hvetemel) er en styggedom. For MIN kropp vel og merke. For mange andres og, men de tenker antagelig ikke over at slimdannelsen, oppblåstheten, mangelen på energi, kløen++++ kan ha noe med hvetemel å gjøre (mye annet og, men test det hvis du vil…)

    Og det finnes faktisk annet sunt å spise en den tradisjonelle brødmaten; eksperimenter, lytt til kroppen og bruk hodet.

    (og ikke la deg provosere av ekspertisen som fra tid til annen har en litt ovenfra og ned holdning til folks opplevelser når de ikke samsvarer med det de selv mener er det eneste rette. Har til og med hørt noen si at enkeltpersoners erfaringer og opplevelser ikke er kan være riktige. Fordi ingen forskning eller forsøk tilsier at det stemmer!)

  12. trinegrung 19. september 2010 at 13:34 - Reply

    Så flott Eva! Virkelig! Det er nok dette som blir fokuset veien videre, skulle bare ønske at ernæringfysiologer skrev mer om det!

  13. Jeanette 19. september 2010 at 14:49 - Reply

    Jeg må si meg enig her, ja. Satt akkurat og så på statistikken etter at jeg kutta ut kornprodukter, og jeg har faktisk «mistet» ikke mindre enn 12 cm rundt magen på 4 uker. Ikke fett, men luft og vann! Ikke bare det, men magen fungerer igjen også. Selv når jeg spiser banan, som jeg ikke tålte før.

    Så jeg kommer nok til å takke nei til brød på ubestemt tid, med mindre jeg av vansindige grunner skulle føle trang til å se akutt høygravid ut igjen.

  14. Heidi P 19. september 2010 at 15:57 - Reply

    Her er jeg så enig. Brød er ikke bra for meg heller…har testa ut begge deler hos kinseolog han sier jeg kan spise begge deler men er noe jeg reagerer på…vil bare ha mer og mer og mer når jeg starter…hvetebakst generelt….
    derfor hodler jeg meg unna det……

    Skjønner ikke hvorfor de skriver disse artiklene når de vet at alle reagerer forskjellig…men men……….
    Ha en fin dag videre!!!!!!

  15. Peter 19. september 2010 at 17:18 - Reply

    Aldri har jeg det vel så kroppslig (!) godt som når jeg holder meg borte fra brød.

  16. Akvarell 19. september 2010 at 20:12 - Reply

    LCHF er min måte. Ikke brød, poteter, pasta eller ris. Selvfølgelig ikke sukker. Og av den grunn heller ikke frukt. Erstatter energi som tidligere kom fra karbohydrater med energi fra ordentlig fett, minst mulig behandlet og prosessert. Margarin kommer ALDRI inn i mitt kjøleskap igjen… Mens grønnsaker, ost, smør og egg er basisvarer 🙂

    Etter en god stund med dette kostholdet er jeg ikke antydning til oppblåst, er mindre sulten, er helt uten søtsug og andre «cravings». Huden er ikke tørr (trenger faktisk ikke bodylotion!) håret er blankt og sunt. Jeg har mindre vondt i muskler og ledd, sover bedre og er mer opplagt. At jeg har gått ned mange kilo og centimetre er bare bonus.

    For meg er det dette som ble løsningen. Et tips er å lese bloggen til Lena Beatrice http://lenabeatrice.net/ hvis noen vil lære mer. Masse fine oppskrifter og tips som gjør omleggingen enklere.

    Lykke til – uansett hvilken vei som velges!

  17. Anja 19. september 2010 at 22:12 - Reply

    Helt enig!!!
    Blir så inn i hampen irritert over trangsynet!
    Jeg og kroppen min har ikke hatt det så bra som etter at jeg kuttet ut raske karbohydrater som sukker, brød, pasta og ris.

  18. Ida 19. oktober 2010 at 11:22 - Reply

    Hei!

    Bruker du noen omega-3 kosttilskudd? Har du forsøkt OLiVita? Det er en blanding av sel og olivenolje som har dokumentert antiinflammasjonseffekter ved 9 kliniske studier.

  19. Line 11. april 2011 at 11:49 - Reply

    Har vært brødfri i snart 3 måneder og da snakker vi om alt som inneholder hvetemel, rug havre og bygg. Magen min har det helt topp – føler meg frisk. Har ikke følt meg bra i magen de siste 4-5 årene. Var hos http://www.ny-energi.no og hun sa til meg at jeg burde kutte det ut. Hun hadde jammen meg rett. Jeg har hatt oppblåst og smerter i magen med MYE luft i så mange år. Og nå er jeg helt fin………….;) aldri mer brød på meg i hvertfall

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits