En mage som funker?

Jeg har ikke noe problem med å være personlig her på bloggen, og har mange ganger snakket om både vonde ledd, oppblåste mage (verste jeg vet), vann i kroppen (nesten enda verre enn oppblåst mage) og andre fysiske problemer som jeg vet mange andre kvinner  og sliter med. Vi er mange i denne kategorien, og jeg er laget sånn at jeg gir meg ikke før jeg finner ut hvorfor det skjer. Jeg er ikke allergisk mot noe i følge mine blodprøver, men NOE er det som skjer i skrotten!

Jeg har fulgt fedmedebatten til Kari og Fedon som har foregått på VG.no og i andre medier. Interessant syntes jeg, og mange har nok fått seg noen sjokkopplevelser i forhold til kraftige utsagn. Nå er krigen flyttet over til å bli en «pengekrig» i VG. Snodig!

Idag vil  jeg skrive litt av egenerfaring, og JEG opplever den som like relevant som noen forskning. Jeg forsker på min egen kropp, for å finne ut hva det er som gjør at disse overnevnte ubehagene oppstår. I MIN kropp. Jeg har testet Kari sitt opplegg. Jeg jobbet med henne på to tv-produksjoner og gikk til sammen ned 15 kilo. Veldig stolt av det, og ja, formen ble mye bedre, men disse plagene med oppblåsthet og vann i kroppen var der fremdeles. Opplegget til Kari funker, en går ned i vekt, men en kan like godt gå opp igjen med hennes opplegg som med alle andres. Hvor mange av deltagerne i Slankekrigen klarte å følge opplegget hennes i ettertid? Jeg vet….veldig få av de. Hvorfor?

Fordi det handler ikke BARE om hva vi spiser og hvor mye vi beveger oss deretter. Det vet jeg nå. Det er mye mer komplekst enn det Kari sier, og jeg blir mektig provosert av måten hun fremstiller dette på. Ikke fordi jeg trenger noen unnskyldning ovenfor meg selv, som har gått opp 8 kilo igjen av de 15 jeg gikk ned, men fordi hun feier alle under en kam. Det er MYE mer enn som så Kari, vi er alle ulike og mye av dette handler om det som skjer mellom ørene. Tankene våre, det er de vi må trene, ikke nødvendigvis kroppen, selvom det hjelper.

De fleste kvinner i dag VET sånn cirka hva de må gjøre for å miste noen kilo. Det kan vi lese til det kjedsommelige i alle aviser/blader og dette er BIG buisness for både Kari, Fedon og alle andre som lever av kosthold, ernæring og trening. Vi søker alle etter råd og jeg tror dette stresser mange mer enn de aner og derav legger de sikkert enda mer på seg. Hva er det vi streber etter tar jeg meg ofte i å tenke?

Jeg driter jeg i hva tallene på vekten sier, så lenge magen ikke er oppblåst og hendene så fulle av vann at ingen ringer passer. Det er blitt mye viktigere for meg, og derfor forsetter denne forskningen for egen regning. På egen kropp. Blodprøver viser ingen allergisk reaksjon på noe, men jeg vet jo at noe er det. De siste ukene har jeg kuttet følgende og det har hjulpet MEG:

  • Gjærholdige produkter
  • Kuttet ned på melkeprodukter

Jeg merker stor forskjell, og derfor, Kari, er det farlig å ta alle under en kam. Noen kan faktisk muligens ikke følge et fast opplegg som inneholder de typiske elementer i et norsk kosthold. Derfor er det MANGE som takker for Fedon sitt opplegg. Og andre sine kostholdsplaner. Jeg følger ingen sitt, jeg følger mitt eget. Jeg kan gjerne følge Kari sitt opplegg igjen, men de fysiske ubehagene vil forsatt være der. Og i tillegg trente jeg absurd mye i den perioden, har ikke sjangs til det nå. Ei heller orker jeg det. Jeg syklet 20 mil i uken, løftet vekter og jogget….hvis det er prisen for en slankere kropp så takker jeg til den jeg har i dag. 8 kilo pluss og mindre vann/oppblåsthet. SÅ viktig er det IKKE!

PEACE!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2015-05-31T10:17:17+00:00 21. oktober, 2010|Categories: OPPLEVELSER|Tags: , , |36 Comments

36 Kommentarer

  1. Morten Johan 21. oktober 2010 at 09:35 - Reply

    Hei Trine.

    Det er virkelig noe som ikke stemmer med denne debatten, og det samme har jeg også reagert på her; http://thespeak.wordpress.com/2010/10/15/fedme-er-ikke-fett/

  2. Linda Hauge 21. oktober 2010 at 09:38 - Reply

    Heelt enig med deg der, Trine..Tok selv av 25 kilo på 1/2 år for å kunne bli lettere gravid med ISCII metoden, og jeg fulgte ikke noen sine «planer» Jeg fant ut hva som hjalp MEG, og det virket…Som midlertidig rullestolbruker, kan jeg ikke trene som andre, og derfor blir kostholdet viktigere….Drikker IKKE melk i det hele tatt, men bruker gjerne youghurt og ost som erstatning….brød har jeg ikke forsøkt å kutte ut, men skal jaggu gi det også en liten sjans….dessuten er der mange viktige elementer som spiller inn…bla helsen og eventuellt medisininntak osv…bra debatt og kjempefint at du tar det opp….ta gjerne også opp alle de retusjerte idealkvinnene vi streber etter å se ut som, det er ikke mulig!! :))

  3. trinegrung 21. oktober 2010 at 09:38 - Reply

    Bra Morten…det skremmer meg hvordan de tabloide avisene slår dette opp. Hva oppnår Kari med denne «krigen»? Jeg syntes det er merkelig måten hun håner de som f eks lever på lav-karbo. Det funker for DE, så hold munn! Respekter det….de har og sikkert prøvd mye! Jeg blir så sint!

  4. trinegrung 21. oktober 2010 at 09:39 - Reply

    Flott Linda…stå på! Alle «ekspertene» er ikke eksperter på våre kropper. Vi er alle forskjellige….

  5. Susanne 21. oktober 2010 at 09:40 - Reply

    Yesss! Veldig bra <3 Så utrooolig viktig å lytte til egen kropp, lær den å kjenne. Kjenn etter når kroppen din er glad og lykkelig; hva har du gitt den av drivstoff da.

    Og – ikke minst – hvor er oppmerksomheten din når du spiser. Er du tilstede? Koooser du deg med maten?

    Er du glad i kroppen din og fantastiske jobben den gjør for å holde deg her på jorda?

    Hva tenker du om deg selv, om kroppen din, om livet ditt? Hva FØLER du?

    Generalisering er ikke så nyttig, og HELE mennesket må med når det gjelder helse, trening, mat……..

    Og du har rett; forsk på din egen kropp og drit i hva tallene på vekten sier. Kjenn heller etter; hvordan har du det med deg selv.

  6. Jacky 21. oktober 2010 at 10:36 - Reply

    Hei Trine.

    Spennende lesing og absolutt veldig aktuelt tema.
    (Tror forresten at du kjenner sønnen vår Marcus Joseph litt)
    Selv har jeg og mannen min levd på lavkarbokost nå siden 11. januar.
    Han har gått ned 20 kilo og har fått så mye ny energi at jeg ikke kjenner han igjen 🙂
    Selv har jeg fått bort 15 kilo, og er nå på matchvekt i forhold til mine 45-år.
    Er så lykkelig og glad. Jeg var i likhet med deg plaget med oppblåsthet og mye vann i kroppen. Nå er det borte!!!
    Gleder meg over livet på en helt ny måte.
    Nå som jeg har mistet kiloene (og ikke muskelmassen) skal jeg begynne å trene litt forsiktig. Ikke noe ekstremt nei….det har jeg verken lyst eller tid til!
    Det beste med denne livstilsendringen er at vi har fått mye mer energi. Det er plutselig gøy å kle seg igjen og vi har mye mer overskudd til å leve.
    Nå som vi har nådd vårt vektreduksjonsmål, jobber vi mot å finne en kost i balanse, litt mer Fedon-aktig.
    Men jeg kan trygt si at jeg ikke føler at jeg har ofret så mye siden januar. Tvert om. Men jeg har vært 100% standhaftig.

    Ha en fin dag!!

    Mvh fornøyd Jacky fra Trøndelag

  7. Sverre Paaske 21. oktober 2010 at 10:51 - Reply

    Det er ingen som eier eller innehar kunnskap nok om alle mennesketyper. Det er sikkert like mange «kurer» som det er individer. Men alle har jo elementer, som sikkert er riktige, av å spise mindre, drikke vann og bevege seg mer.

  8. Linda Bøe 21. oktober 2010 at 11:26 - Reply

    Veldig bra innlegg, Trine. 🙂
    For 3 uker siden la jeg om kosten. Dvs. kuttet ut koffein, sukker, hvetemel, melk. Har hypothyroese (lavt stoffskifte) og vonde knær og diverse plager forbundet med dette. Lege fant ikke ut hva mine ondter kunne skyldes. Men nå etter 3 uker er jeg virkelig på vei oppover. Har mye mer energi og leddplagene er redusert.
    Når det gjelder kosthold har legevitenskapen mye å lære!
    Ha en fin dag! 🙂

  9. Lothiane 21. oktober 2010 at 11:48 - Reply

    Bra post! Er veldig enig med deg. Vektproblematikk er ofte mye mer komplekst enn det som blir presentert via tabloidene (og av folk som ikke har peiling).

    Jeg tror mange har problemer med f.eks. melkeprodukter, mange har uoppdaget glutenallergi. Det er ikke alltid sånn at ting blir fanget opp på blodprøver heller.

    Har ikke fått med meg at Kari J. gjør narr av lavkarbo. Det hørtes litt usaklig ut, hvis det stemmer… hun er da vel ikke allvitende om dette emnet?

  10. Tove 21. oktober 2010 at 13:17 - Reply

    Heia Trine, jeg har lest litt om dette med blodtyper.
    Kan det ha sammenheng med hvilken blodtype man har, (at man er tilbøyelig for å få visse sykdommer, allergier mot matvarer etc) ???
    Jeg lurer på om det er forsket på at f.eks mennesker med sykelig overvkt – om de har samme blodtype?
    At visse typer mat ikke er bra for visse blodtyper? At det kanskje er noe i det?
    Har du lest noe om dette eller hørt noe?
    Jeg bare lurer…..

  11. Marianne 21. oktober 2010 at 14:15 - Reply

    Kari J omtalte lavkarbo som en sekt da hun var på TV for litt siden. For min del tror jeg nok det handler mye om det hun beskylder Fedon for: tjene penger på slanking. Hun har en personlig interesse i at folk tror at det kun handler om noe så enkelt som energi inn og energi ut – og nettopp det gjør at hun fremstår som temmelig useriøs.

    Hun fremstår som en fjortis i måten hun argumenterer på, og viser skremmende liten innsikt i hvordan menneskekroppen fungerer. Det hun burde gjøre er å studere blant annet hvordan hormonet insulin fungerer på kroppen.( Stress ( som ofte oppstår av negative tanker) skiller ut stoffet kortisol som gjør at man lett legger på seg rundt magen og blir oppblåst.
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/100224/depresjon-og-stress-gjor-unge-jenter-fete

    På sykehuset hvor jeg jobber har vi ristet på hodet over denne forenklingen til Kari J, og det virker på mange vis som vi har tatt et langt skritt tilbake. Det er bevist uttrykkelig at genetikk har noe å si for hvor lett eller vanskelig vi legger på oss – at Kari J konsekvent avviser forskning på det viser sier noe om hennes seriøsitet. Hun bør bruke tiden hun er i medie på isteden å oppdatere seg på nyere forskning og legevitenskap.

    Jeg har et par venninner som har blitt gravide ved hjelp av lavkarbo. Selv har jeg gått ned 40 kilo og holder vekten stabilt. Jeg spiser mye mer enn jeg noensinne har gjort ( over 2000 kalorier om dagen) og trener ikke, likevel er jeg blitt slank etter år med overvekt. Og min historie er ikke unik.
    Lavkarbo har forøvrig vært tilstede siden starten av 1800 – tallet, og er ikke noe nytt.

    Selv sverger jeg til en kombinasjon av lavkarbo og kjernesunn livsstil og har det helt fantastisk. Har aldri hatt mer energi som jeg har nå. Når det er sagt tror jeg at Kari J levevei sikkert fungerer for noen; det er nemlig slik at vi fra naturens side er ulike og derfor må finne det kostholdsopplegget som passer vår unike kropp. Hvis ikke genene hadde noe å si, kunne man sagt at alle kunne blitt en Sissel Kyrkjebø bare de øvde på å synge hardt nok – det er egentlig det Kari J sier.

  12. lene 21. oktober 2010 at 14:51 - Reply

    ja dette var kjempefint innlegg Trine :)) har en jente her på 13år som har beg å ikke tåle noen matgrupper,detter tar tid og finne ut av,inn og ut til legen….neste nå er vist div prøver på sykehuset siden prøvene hos legen er difuse,så går mye i div salater,kjøtt,fisk og kylling her nå :))) så ønsker alle lykke til m d de sliter m i hverdagen…

  13. Frodenj 21. oktober 2010 at 15:05 - Reply

    Har selv levd på lavkarbo kost i over et år, ikke for å slanke meg, men får å få et bedre liv med meg selv.
    Og når det gjelder slanking, så funker vel alt, bare man finner noe som føles godt.

    Men til Kari sitt forsvar, og Steines kommentar. «Vi hverdagsfeite». Fulgte med i debatten på NRK1, og der var synet litt mer nyansert. Kari presiserte flere ganger at det ikke var de med spesielle tilfeller av sykdom og intolleranse. Men mer på sofasliterne og potetgullspiserne.

    Er sjøl litt dritalei av debatten, for det er vel få som har et nyansert syn på det. Trøkke du i deg 3 poser potetgull i uka, så har det kanskje noe med energi inn og ut å gjøre. Men også med hvordan kosten er satt sammen.
    For min del trøkker jeg vel så mye kalorier i meg med å spise enorme mengder fett, men har til nå ikke blitt feitere. Så der er jeg uenig med Kari, men jeg er enig at det kanskje er på tide å få ræva opp av sofaen og gjøre noe. Gå en tur, som Krisitan sa, en i dag, en i morra osv.

    Hvis du skal spise normal norsk kost, så handler det om energi inn og ut. Grete Rodhe også. Så da har Kari et godt poeng. Så har du de spesielle slik som meg, som spiser all fett jeg kommer over og holder meg stabil på vekta og er alt annet en feil og overvektig. Men jeg trener og, ikke for å slanke meg, men for at det er godt for meg.

    Så kanskje hvis alle så litt lenger bak enn avisoverskriftene, så hadde debatten stilnet av. Kristian var på debatten enig med Kari, men i avisartiklene var han mot Kari. Rart det der, men for han gjaldt det som Kari sa, bevege seg mer og spise mindre. Og han har tatt av seg over 60 kg. Og her raser debatten videre.
    Riktig drita lei ja.

  14. Terje Hoel 21. oktober 2010 at 15:07 - Reply

    Ja, for de som selger slankekurs er det viljen som er problemet
    og for de som selger trening er det latskap som er problemet
    og for de som selger mat er det feil kosthold som er problemet

    si meg hva du selger, så skal jeg si deg hva du mener problemet er

    så lenge folk tjener penger og ære på å mobbe feite mennesker så vil nok debatten/krigen forsette.

    Men alt du trenger for å løse problemet er å lære deg å akseptere folk som de er uten å dømme dem.

    🙂

  15. Bente 21. oktober 2010 at 15:37 - Reply

    Dette var da veldig bra synes jeg:)

  16. Kenneth Arvesen 21. oktober 2010 at 16:06 - Reply

    Dette innlegget likte jeg!

    Selv prøver jeg å holde meg til minimalt med melkeprodukter, gjærprodukter og de fleste former for brødprodukter. Melk har jeg omtrent ikke drukket siden mamma for ca 15 år siden sa «kutt ut!» 🙂

    Ang debatten som pågår synes jeg folk bare må teste ut selv. «Alle» har en kur å tilby, men det funker ikke når alle kropper er sammensatt forskjellig.
    Du kjenner din kropp best selv, og vet hva man den tåler/ikke tåler. En kombo av det som er bra for deg tror jeg helt sikkert vil fungere!

  17. Heidi P 21. oktober 2010 at 16:59 - Reply

    Kjempe bra innlegg Trine. Jeg opplever akkurat det samme. Så har tatt bort gjær og melkeprodukter jeg også nå driver jeg med hvete. Men lurer veldig på mineral og vitaminbalansen i kroppen om den er i balanse da vi kutter jo mye av kalsiumen ut osv…hvordan holder du balansen i vitaminene når du gjør om kostholdet sånn? Dette opptar meg mer og mer siden jeg sliter med svimmelhetog hodepine i tillegg også en mage som ikke funker stopper helt opp…Har enda ikke funnet det som gjør at den regelmessig funker har du råd der også? hehe….men jeg har brukt uendelig mye penger på helsa mi og det jeg har kommet fram til er at jeg selv må prøve og feile ja det er slitsomt i lengde nog tar tid, men hva skal vi gjøre da? Har du forresten prøvd hårmineralprøve og testa på det?

  18. Kjell Arntsen 21. oktober 2010 at 17:52 - Reply

    Jeg drikker lite melk, og tror ikke vi trenger det egentlig. Har bytta fra margarin light osv, til meierismør. Har lest at kokosfett, olje som er kaldpressa har amnge fordelaktige stoffer i seg. Meierismør har jo noe melkeproteiner, kassein er det vel det heter.
    Har bytta ut hvete basert brød med dansk rugbrød fra bakers. Dette er helt uten hvete, og er godt når en rister det i brødrister. Nam. Syntes du brødet er dyrt, er det egentlig ikke det da det er et mye tyngre brød, og rekker sjelden å tørke. Fryser ned halve brød også. Ellers sliter jeg fortsatt med noe avhengighet til sukker, og jeg blir sur og gretten lettere når det blir for mye av det. Sukker funker den første halvtimen, og så steiler insulinen, og resutatet blir hunger og lavt blodsukker. Jojoen er i gang. Spennende å teste ut på egen kropp. Rart om jeg anbefaler mer fett, føles det som om jeg anbefaler farlig mat, hjertet osv. Men om jeg kjøper halvannen liter kola, og masse digg er det greit. Vi må jo kose oss. En liten mini potetgull, og sjokolade er nok ikke farlig en sjelden gang….! Mettet fett skal jo også være farlig, men etter mye søk, sitter en igjen med blanda info. Morsmelk inneholder mye mettet fett. Kroppen lagrer og forbruker selv mettet fett? Uansett fett sammen med mye sukker å salt er ugunstig, og vi trenger omega3 og fett fra nøtter osv, er jeg på rett kurs tro?

  19. trinegrung 21. oktober 2010 at 17:57 - Reply

    At ikke folk skjønner dette med blogging….tusen takk for MANGE flotte kommentarer som, igjen, gir meg masse! Setter så stor pris på det, virkelig! Kjell: Du har mange gode poenger, takk.
    Heidi P- takk for at du er innom hver dag og nei, ikke hårprøve enda men er på vei. Litt masse annet om dagen….puh

  20. Heidi P 21. oktober 2010 at 18:02 - Reply

    ja vurderer en sånn hårprøve selv har flere som jeg kjenner som har vist store ubalanser der som ingen andre finner. Og dem starter med vitaminer tilpasset og blir bedre……..Lykke til med alt du står på du..morsomt å følge deg 🙂

  21. trinegrung 21. oktober 2010 at 18:29 - Reply

    Flere kommentarer fra Facebook:

    #
    Wenche – Kjære Trine…. Jeg er så enig i det du skriver her.. Og hvis du i tillegg kutter ut hvetemel, som absolutt ikke inneholder NOE som kroppene våre har godt av, kan det hende det hjelper deg ennå mer. Jeg vet iallfall at de har hjulpet meg MYE, SELV OM ikke blodprøvene «man» tar i dag er gode nok til å avsløre at man er faktisk ikke tåler dette melet, som finnes i nesten absolutt ALT. Stå på med egenforskning!! («,)))

    #
    Maaret -Kroppen vår er ikke lagd for hvetemel og melk, derfor :-))

    #
    Alice- Jeg kjører et kosthold uten gluten, og hvetemel er en av dem værste, og uten melk. Kroppen har blitt mye bedre, og kiloene randt av. Tror at melk og mel kan være nesten som en giftstoff for kroppen for enkelte mennesker. Vi må kjenne på kroppen selv om den virkelig tåler mange av de matvarene som vi kjører i oss, og kutte dem ut. Virker kroppen mye bedre da, så tror jeg du er på rett vei. Lykke til med forskningen!!

    #
    Maaret- mel+ melk= trelim 🙂
    r

  22. Heidi P 21. oktober 2010 at 18:34 - Reply

    ja men da spør jeg fordi jeg har litt problemer hva spiser dere i steden for mel og melkeprodukter fordi det er jo i alt som er?

  23. trinegrung 21. oktober 2010 at 18:35 - Reply

    Det lurer jeg og på!!

  24. trinegrung 21. oktober 2010 at 18:56 - Reply

    Flere fra Facebook:

    #
    Randi – Jeg er 100prosent lydhør til kari jackessen,veier cornflaksen om morgenen,trener og går turer..og er glad i livet og meg selv om dagene :-))))

    #
    Anne -Ditto! En kjenner seg selv best, samtidig som vi er vårs verste fiende.. Lær å «like deg selv», må vel være viktigere enn noe annet..!?

    #
    Trine – Amen ! Veldig bra skrevet, Trine ! Latt meg rive med i debatten selv – fordi det provoserer meg at Kari «drar alle under en kam», som også du skriver. Det er så mye mere nyansert enn som så – kroppen vår er komplisert….og fungerer like ulikt som vi er forskjellige. Derfor skuffet ( overrasket ) det meg at en dame som henne – som faktisk jobber med folks helse – kom en slik uttalelse..Det er faktisk mange der ute som sliter med vekt som følge av bla.a allergi,intolleranse sykdom etc….

    #
    Trine-
    Kan si meg enig i at vi er for stillesittende i dagens samfunn, generelt sett. Så tiltak for å få folk til å bevege seg mere, og spise sunnere kan jo heller være et tiltak for å få endret på det. Man bør heller se på alternative løsninger, …i stedenfor å «angripe» hele den norske befokning – og komme med respektløse uttalelser. Lavere priser på sunne matvarer ( og da mener jeg merkbar nedgang ), rimelige priser på treningssenter – som gjør at alle har råd til å benytte seg av tilbudene som finnes. Bort med momsen igjen i tillegg til andre tiltak for de som driver treningssentrene, slik at de fremdeles blir driveverdige. Skulle ønske slike tiltak hadde latt seg gjøre. Vi hadde i allefall fått en sunnere og sprekere livsstil – uten fokus på vekt og fasong – vi er og blir forskjellig !Vis mer

    #
    Randi – Trengte et spark bak..ingenting treffer og/eller passer alle like bra. nyt dagen jenter 🙂

    #
    Anne-
    Enig med deg Trine J. Kristiansen at sunne matvaner og kutt i momsen på f.eks. frukt vil være et godt tiltak. Men hvorfor skal vi gå på treningssenter for å holde oss sunne!? Det har blitt en «trend» å bruke treningssenter, og du er «ikke s…eriøs nok» om du ikke er medlem på et treningssenter… Bruk føttene folkens, ut å gå, ta trappene ikke heisen, vær bevisst. Jeg liker IKKE å være på treningssenter. Tegnet medlemskap på Elixia for snart et år siden, og har betalt penger i månedsvis for noe jeg ikke liker. Jeg GÅR!:)Vis mer

  25. Øyvind Hammer 21. oktober 2010 at 19:45 - Reply

    Hei Trine:)

    Enig med deg i at problemene rundt vektnedgang er komplekse.
    Forstår derimot ikke poenget med din oppblåste mage og vann i kroppen som å ha noe med den debatten å gjøre?
    Kari prater om reduksjon av lagret energi i form av fett. Dine plager er i denne forbindelse like lite relevante for debatten som forkjølelse eller tørt hår.

    Du bekrefter jo det både Kari og Fedon sier, nemlig at du går ned i vekt ved blant annet å øke aktiviteten.
    At du ikke ønsker å sykle og trene for å gå ned i vekt er et personlig valg, men understreker jo nettopp poenget om at man får resultater av å trene.

    Nå er det jo også slik at du ikke trenger å trene like mye for å vedlikeholde vekten som for å få den ned.
    Litt som at man har trangere økonomi mens man betaler ned huslånet og mer å rutte med når man er gjeldfri.

    Hørte forresten mye bra om foredraget ditt i dag.

    Positiv hilsen Øyvind

  26. slankesmurf 21. oktober 2010 at 20:06 - Reply

    Synes det var en merkelig måte å se det på av Øyvind over her, poenget må vel være at man finner et kosthold og et forhold til trening som gjør at man kan holde en vekt som man er fornøyd med og som man kan leve med.

    Jeg har som en del andre virkelig fått opplevd på kroppen hva det vil si å finne et riktig kosthold for MEG. Jeg er på lavkarbo, spiser sunnere enn noensinne. Det går i fisk, kylling, svinekjøtt og litt rødt kjøtt, massevis av grønnsaker og salater, oljer og riktig fett. Vekten min går ned, kroppen min føles BRA, jeg har overskudd til livet mitt igjen. Jeg har prøvd absolutt alt i 20 år, så jeg har desverre lang erfaring. Dette er det eneste som har fungert for meg, og som jeg ser at jeg kan leve med resten av livet.

    Jeg forsøkte meg på «vanlig» kosthold igjen i 3-4 dager i forbindelse med ferie for ikke så lenge siden, og fordi jeg var nysgjerrig på om dette med lavkarbo var noe jeg nesten bare innbilte meg var bra. Men jeg ble dårlig, oppblåst i magen, ubehag og vondt i magen, forstoppet, ødemer i beina, en ekkel følelse av å være for mett og samtidig sulten, søtsuget kom rett tilbake, rett og slett en generell følelse av å være i ubalanse. Og når man skal ned i vekt, så er det vel viktig å være i balanse?!? Jeg kan ikke gå ned i vekt på et sånt liv. Jeg kan nok presse meg ned i vekt, men leve med det… Det nytter ikke.

    Det kjennes hundre prosent rett for meg å gjøre det på denne måten, kroppen min fungerer som den aldri har gjort før, og når kroppen er med, er hodet også med. Det psykiske og det fysiske er ikke to adskilte deler, det henger sammen!

    Å si at kroppslige plager med et visst kosthold er like lite relevant som tørt hår er direkte dumt å lese, en kropp i balanse gir en bedre psykisk balanse og et godt utgangspunkt for å lykkes med en varig og god endring. Det er mer som skal på plass enn et enkelt regnestykke om kalorier inn og ut.

  27. slankesmurf 21. oktober 2010 at 20:14 - Reply

    Jeg må bare tilføye at jeg er ikke uenig i at man går ned i vekt av å spise mindre og trene mer, men poenget mitt, er at som sterkt overvektig, så er det viktig å finne en balanse og viktig å finne en livsstil som er riktig for å kunne lykkes.
    For meg er det lavkarbo, for naboen er det kalori-telling, det ene utelukker ikke det andre, alle er ikke slik som meg.

    Synes forøvrig at det er helt unødvendig av KJ og legge opp til en strid om hvem som er best og verst og hva som ikke fungerer. Hva med å jobbe sammen, alle har jo samme mål . Kanskje på tide å bli litt løsnings-orienterte.

    Mange veier til Rom :-)).

  28. Jannicke 21. oktober 2010 at 21:11 - Reply

    Flott innlegg! Selv sliter jeg ikke så mye med vekta, men alle har vel litt overflødig fett etter fødsel !?!;-)

    Jeg reagerer på en del mat. Vi kan jo forklare magen min med en gravid kvinne på 3 mnd etter å ha inntatt brødvarer. Jeg har tatt blodprøver hos lege, men finner ingen forklaring på at jeg ikke tåler diverse matvarer. Min farmor har matintolleranse og hennes prøver slo ikke ut på testen, man må finne ut dette selv da det ikke skal så mye mengder til for å bli «sjuk» i magen.

    Jeg blir ofte «syk» i magen av havre,øl og mange melkeprodukter sammen i ett(egge og potetsalat)

    Jeg vil også at du skal lese litt om Candidasopp, noe vi alle mennesker har i tarmene, men som kan blomstre opp! Jeg har tro på det…

    Tillykke med magen ;-))

    Klem

  29. trinegrung 21. oktober 2010 at 21:19 - Reply

    Øyvind: det var vel mer for å konkludere med at vekten ikke er så viktig i det hele, mer følelsen av å forstå egen kropp. At kiloene ikke er viktige…for meg. Dette er min blogg og mine opplevelser…….ikke som noen ekspert innen kosthold.
    Kjekt du hørte mye bra om foredraget…det satte jeg utrolig pris på å høre!

  30. Heidi P 21. oktober 2010 at 21:57 - Reply

    Er så helt enig med deg Trine. Det å forstå hva kroppen prøver å fortelle oss er ikke lett…Kan ikke noen skrive hva dem spiser da når dem tar bort melkeprodukter og hvetemel og gjærprodukter? hehe

  31. Øyvind Hammer 21. oktober 2010 at 22:07 - Reply

    Trine: Det er jeg helt enig i, ville bare påpeke nyansene.

    Slankesmurf: Det er til syvende og sist et kaloriregnestykke som skal gå opp for å få til nedgang i vekt, men hva den enkelte må gjøre for å få dette til, er ofte veldig sammensatt.
    Mitt poeng er at i debatten om vektreduksjon blir det ofte veldig svart/hvitt, hvor noen bare sier: spis mindre/tren mer, mens andre henger seg opp i kompleksiteten og overser kaloriregnestykket i sin argumentasjon.

    Nettopp fordi dette er en sammensatt problemstilling er det viktig å bevare fakta, samtidig som man har forståelse for at det er mange flere grunner til at enkelte overspiser eller undertrener enn at de ikke forstår sammenhengen mellom inntak/forbruk.

    Jeg har veldig sans for det du sier om at samarbeid er det beste. Akkurat nå har det utviklet seg til en krangel som vi vanligvis hører blant politikere.

    Positiv hilsen Øyvind

  32. Rita 21. oktober 2010 at 22:28 - Reply

    Hei Trine 🙂

    Er så enig i det du skriver.. Jeg har også skrevet et innlegg på min blogg http://eden-lifestyle.blogspot.com/ som svar på Kari`s siste utspill mot Fedon.

    Når det er sagt, så leste jeg at du har problemer med magen. Jeg holder på med min hovedoppgave og har valgt temaet: Kan Probiotika (mage/tarm bakterier) hjelpe mot IBS (Irritable bowel syndrom/Irritabel tarm). Irritabel tarm er en fortsatt noe ukjent lidelse, dvs. man vet enda ikke helt hva som er årsaken, eller hvordan man skal kurere den. Det man vet er at dette er den mest utbredte lidelsen blandt de som har mage/tarm problemer. Så mye som 20% av alle (dette gjelder spesielt i Norden og til dels i Europa) registrerte pasienter med mage/tarm problemer har denne diagnosen, og det er mange! I tillegg har man alle de som ikke går til legen for utredning av dette problemet, men forsøker å leve med det slik det er. Så det er nok enda fler tilfeller enn det man har registrert.

    Nå har jeg fordypet meg i denne diagnosen, og det viser seg at 5 om dagen, frukt/grønt og ikke minst anbefalt inntak av kornprodukter ikke gjelder for alle, og da spesielt denne gruppen som sliter med Irritabel tarm. Personer som har irritabel tarm viser seg ved div. undersøkelser/studier å få en en langt bedre fordøyelse/tarmfunksjon ved å utelate enkelte grønnsaker (spesielt bladsalater), enkelte frukter og kornprodukter da disse matvarene viser seg å forverre symptomene av irritabel tarm. Melkeprodukter kan også i enkelte men få tilfeller vise seg å forverre situasjonen.

    Ved å utelate disse matvarene som jo inneholder komplekse karbohydrater/ufordøyelig fiber, så vil også bestanddelen av de probiotiske bakteriene bli veldig redusert da disse lever av nettopp dette fiberet. Det er dette de livnærer seg av, slik at de kan formere seg og i tillegg gjøre jobben sin ved å opprettholde en sunn og frisk tarm.

    I dette tilfellet viser det seg at ved å tilføre kroppen en jevnlig dose med de probiotiske bakteriene, enten i form av Biola, Aktimel o.l. eller i form av kosttilskudd (kapsler/flytende) gir ytterligere økt reduksjon av symptomer og plager.

    Så prøv å reduser/unngå inntak av rå kornprodukter som frokostblanding o.l, bladgrønnsaker (salater generelt) en periode, øk samtidig inntaket av f.eks. Biola (1 glass pr.dag) og se hva som skjer. Det kan være verdt et forsøk 🙂

    Rita

  33. Alice Kjølerbakken 21. oktober 2010 at 22:46 - Reply

    Hei!

    Jeg var på tur til å få diabetes 2 og har noen kroniske sykdommer, og i tillegg så kan jeg ikke trene. Den første gangen som jeg snudde om kostholdet så kuttet jeg ut melk, sukker, gjær og kornprodukter som har gluten i seg. Det jeg spiste var masse av grønnsaker, nøtter som jeg tålte, rent kjøtt, frukt og spirer.
    De første 5 til 6 ukene, gikk jeg ned 12 kilo uten å trene. Jeg var på tur til å miste håret mitt, og skjønte at jeg trengte noe mer og startet med supermat og gikk på kurs i raw food. I tillegg så tok jeg urter for håret, og etter 1 år så hadde jeg gått ned hele 25 kilo uten å trene. Dette kan ikke skyldes treningen, men at kroppen må få noe mat som den ikke tåler eller opplever som gift. Siden kroppen får mer riktig mat, så fungerer den mye bedre. Diabetes 2 kan jeg krysse ut, og takk for det.
    Hvetemel, melk og gjær kan være rene giftstoffer for enkelte kropper og hva hjelper trening da? Det har vært tøft å bare spise Raw food, men nå har jeg gått over til litt mer blanding, men holder meg til masse grønnsaker, supermat, spirer, nøtter og frukt. Spiser helst lite av kjøtt og fisk. Da har kroppen min det mange ganger bedre. Vi er alle forskjellig og at det som kan være riktig for meg er ikke det for en annen. Alikevel så tror jeg at man skal prøve å lære å kjenne det på kroppen hva slags mat som kroppen liker, og skrive en matdagbok for å finne ut av det. Desverre så koster det å være sunn, og all «skit» maten er mye billigere. Er det noe logikk i dette?
    Helse og mat har mye å si, hvorfor tenker ikke mange leger på det?
    Sliter man med kroppen, så prøv å gå egne veier og finn ut hva som skjer. Det er din kropp som du skal leve med, og da må man noen ganger bruke litt tid på å forske i den. Lykke til med forskningen!

  34. Rita 21. oktober 2010 at 22:57 - Reply

    Glemte å nevne at iflg de symptomene du oppgir i ditt innlegg ser det ut til at du kan ha IBS (irritabel tarm). Les gjerne mer om diagnosen på: http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/249823 som ligger på forskning.no.

    Rita

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits