Lesere i «sjokk»!

Jeg skjønner at mange lar seg provosere av den alternative reisen til min gjesteblogger Hilde.  Det er bare å ta en titt på kommentarene på mitt forrige innlegg HER. Mange er skeptiske til at jeg bruker mine lesertall til å fronte «tullprat» som mange mener dette er. Ene og alene fordi veien Hilde har valgt for å «kurere» seg selv er noe utradisjonell.

Men uansett hvordan en vrir og vender på det, så er dette HILDE sin reise som JEG finner inspirerende. Jeg vet at det kommer masse råd på veien videre fra Hilde angående kosthold som jeg syntes er matnyttige i den evige debatten om kosthold og ernæring. Det jeg vil få frem er at det ikke nødvendigvis er EN vei som er riktig. Det finnes mange alternativer og den Hilde har valgt er kanskje den mest krevende. Jeg har og latt Livsstil Norge blogge her på sidene mine for å få frem sin tankegang, som faktisk ER forsket på! Les mer HER!

Det er noen som tar debatten vel langt med å påstå at jeg misbruker min makt siden mange leser min blogg, at folk vil ta skade av innlegg som det forrige, at det er livsfarlig, siden jeg har «makt»!!!!? Her er en kommentar på facebook, og kjære leser, kjenner du deg igjen? Les kommentaren under her:

«Du kan ikke pushe ut budskap under din «autoritet» og hevde at «folk kan tenke selv». Selvsagt kan mange det, men det skal ikke mer til enn å lese kommentarene du som regel får før man skjønner at mange av disse leserne er sauer som følger lederen – deg. Sjefssauen.
De har rett og slett ikke nok kunnskap til å forstå at du, som har vært på TV og radio og Oprah, faktisk kan si noe som det ikke er faglig hold i. Beklageligvis.»

Det blir altså antydet at dere, kjære lesere, ikke har evne eller dømmekraft nok til å gjøre deres egne vurderinger ut i fra det som blir skrevet på bloggen, og det er trist, er det ikke? Jeg blir mektig provosert at noen kan være så fordummende ovenfor andre mennesker som er åpne for en alternativ tanke!! Jeg blir sint og lei meg på en og samme tid! Det skader ingen å søke en alternativ vei, men det skader flere å ikke åpne for muligheten for at alternative veier kanskje kan funke.

Jeg vet jeg kaster påtente fakler på et bål som allerede brenner, og kommentarer som går direkte på meg personlig vil bli slettet. Dette handler ikke om meg, men en alternativ tanke. Vær åpne for den, selvom den ikke er forsket på. Jeg lar meg inspirere….og er sikker på at mange andre blir det!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2010-11-01T14:10:47+00:00 1. november, 2010|Categories: MIN BLOGG|74 Comments

74 Kommentarer

  1. Tone E. Kleven 1. november 2010 at 14:37 - Reply

    Heisan! Kom dere ut av «sjokket» – de som er sjokkerte. Dette er en blogg hvor bloggeren selv bestemmer innholdet. I andre medier – vi trenger ikke gå lenger enn til bladkiosken – så sluker vi det meste som skrives (les kvinnebladene). Synes det er større grunn til å gå kvinnebladene etter i sømmene…. Sjelden blir de stilt til veggs for alle sin informasjon (les: promotering) av diverse mer eller mindre useriøse alternative remedier…og historier…og løsninger på alle livets utfordringer… Bare fortsett å gå fremover Trine. Jeg synes det er flott at du lar andre slippe til på bloggen din. Så er det opp til hver enkelt i hvilken grad man absorberer innholdet. Det eneste måten å skaffe seg bakgrunn for egne meninger er å være åpen for andres virkelighet. Ha en fin dag – alle sammen!!

  2. trinegrung 1. november 2010 at 14:44 - Reply

    Takk TOne…kunne ikke sagt det bedre selv!!

  3. Heidi 1. november 2010 at 15:21 - Reply

    Tone: Hva er forskjellen på om kilden for det du kaller «diverse mer eller mindre useriøse alternative remedier…og historier…og løsninger på alle livets utfordringer» er et kvinneblad eller denne bloggen?

    En spade er en spade.

  4. Emil Andersen 1. november 2010 at 15:22 - Reply

    Nå er vel litt av poenget med en blogg at man VIL HA respons – det er noe vanskeligere å respondere til et ukeblad i kiosken.

    Det at hele historien til Hilde bærer preg av selvbedrag og logiske brister, og lar seg plukke fra hverandre med enkle grep er vel noe man må godta når man velger å videreformidle slike ting. Men alternativbevegelsen har aldri vært særlig opptatt av logikk og valide argumenter, de preller av som vann på gåsa. Her er den «min» og «din» sannhet som gjelder.

    Ph-balanse, rensing av lever, 52 parasitter som ikke ble oppdaget.. gimme a break..

  5. HelseHilde 1. november 2010 at 15:40 - Reply

    Emil.

    Du har ikke lest helt det som står.
    52 leverrenser har jeg gjort. De er ganske lette. Du kan google liferflush,, men jeg skal skrive mer om det en annen gang.
    Legen min har gjort mange av dem selv, og det er ganske vanlig. Mage prøver slike før de tar velger å operere ut gallen. Oftest så slipper de inngrep.
    En metode brukt i over 100 år
    Leveren er som kjent kroppens filter, og detn beskytter deg fra parasitter og andre toxiner ved å lage små steiner av galle. Disse klogger gallegangene, og gjør at kroppen får det vanskeligere med å rense seg selv, å rense toxiner ut av blodet, som den gjør hver eneste dag, hele døgnet.

    Når det gjelder parasittene, så er det også ganske vanlig bland det som kalles krobnisk syke mennesker. Alle har dem også, det er ingeting uvanlig med det, men ved lang tids sykdom, så blir kroppenens ubalanse en invitasjon til spredning.
    Jeg har tatt bilder av dem som kom ut av meg,, og mange rundt meg har opplevd det samme, som sagt ikke noe revolusjonerende, men kanskje litt ekkel tanke om man ikke er klar over det.
    Som sagt, i disse dager er det så mye informsajon der ute, at en lett kan få seg mer kunnskap.

    Ph Balansen er nok litt missforstått. Jeg ser at en del tror at det går ut på å forandre Phen i blodet. Phen i blodet er konstant, og kroppen må opprettholde den, ellers så dør man, ganske enkelt.
    Nei, her er det snakk om ph balansen i muskler og vev, en gammel teori, fra 1940 tallet, og som den danske Dr Flytlie vel var den legen som brukte teorien i sin helberedelse som vi her kjenner best. Han gjør det enda, så der kan du finne informasjon.

    Håper dette klargjør litt for deg.

    Takk for at du engasjerer deg, det fremmer mange tanker hos mange, og er med på å skape en god debatt, som jeg tror er sunn.

    Hilde

  6. Frøken Fryd 1. november 2010 at 15:42 - Reply

    Jeg lurer på om alle disse skeptikerne som har kommentert tar ut jule og påskeferie? Hvorfor gjør de isåfall det? For å feire høytidene? Det er jo bevist at Jesus ikke ble født i desember, og det er dessuten 2000 år siden sist et menneske kravlet ut fra en hule 3 dager etter at han ble drept, for så å fyke opp til himmelen. Likevel antar jeg at dere feirer disse høytidene. Fordi det gir dere noe, selv om det ikke er bevist.

  7. trinegrung 1. november 2010 at 15:48 - Reply

    Takk for engasjement og ja Emil, det liker jeg! Virkelig! Spesielt Frøken Fryd her. hun har et godt poeng!

  8. Tone E. Kleven 1. november 2010 at 16:05 - Reply

    Det er nok som Emil så klokt sier: det er noe vanskeligere å respondere til et ukeblad i kiosken. Det er det som er så spennende med blogginnlegg som engasjerer; det får folk som ikke engang ville sendt et leserbrev til lokalavisen til å trykke på den første bokstaven i det som blir til en kommentar. Er ikke det flott? Hvor mange ganger har man ikke lest om alternativ «vrøvl» (selvopplevd) i ukeblader, blitt engasjert av et innslag i Dagsrevyen, hatt lyst til å sette en politiker på plass osv osv – men bare brent inne med tanken. Og lagret det i den store harddisken…

    Om Hildes innlegg:
    Jeg leser innlegget til Hilde slik: hun har gjennomgått noe som for alltid vil sette spor. Hun har opplevd å bli frustrert over medisinering som gjorde henne sykere og sykere. En slik opplevelse kan gjøre at depresjonen kommer snikende og legger seg som et mørkt teppe over sykdom og energi. Hun leter etter en løsning, etter energien som er borte. Hun finner et svar, en metode som gir livslysten næring. Hvis det er det som fungerer for Hilde, så er jo ingen ting bedre enn det!!

    Veier til livslyst:
    Jeg må få si at jeg ikke er spesielt opptatt av alt som er «alternativt». Jeg stoler på skolemedisinen, jeg – den reddet faktisk livet mitt i sommer. Uten antibiotika hadde jeg dødd av blodforgiftning. Tiden etterpå var tøff, en utslitt kropp måtte bygges opp igjen. Min måte å gjøre dette på var riktig for meg; gå turer, svømme, spise sunt og la være å stresse. Når lyset ble slått på, så gjorde mitt møte med døden at jeg gikk fra å være en lett irritabel og småfrustrert mamma og forretningskvinne til å bli en takknemlig, positiv, ikke-stressende mamma og forretningskvinne som setter pris på livet og det jeg har. Dette var min vei. Med litt hjelp av akupunktur – hos min fastlege! 🙂

    Det finnes mange veier til et godt liv. Finn din egen vei. Hent inspirasjon fra andre som har funnet sin vei, selv om du ikke trenger gå den samme veien selv.

    Om gjesteblogging:
    At Trine lar forskjellige mennesker og temaer slippe til på bloggen sin er sjenerøst synes jeg. Etter å ha bygget opp en stor leserskare så ser hun at hun kan gjøre noe for andre, ikke bare ytre sine egne tanker og meninger. Og de som ikke liker dette kan jo bare slutte å lese… Men jeg er sikker på at Trine fortsetter å snakke fra levra på bloggen sin, ikke vær redd for det! Jeg er imidlertid overbevist om at det antall lesere som evt måtte forsvinne blir erstattet av mange nye. Så det så 🙂

    Og du, Emil: rensing av lever er ikke så dumt 🙂 Tenk bare på hvor mye den jobber, da! 🙂
    Hilsen Tone

  9. RinaKamilla 1. november 2010 at 16:20 - Reply

    «ene og alene fordi veien Hilde har valgt for å “kurere” seg selv er noe utradisjonell.»

    Nei. Ikke ene og alene derfor. Ene og alene fordi hun kommer med noen påstander som ikke bør stå uimotsagt.

    Og jeg vet ikke om jeg skjønner argumentet til frk. fryd. Jul og påskeferie er ikke noe man bare «tar ut». Det er staten Norge som har bestemt at man har fri på disse kristne religiøse helligdagene. Mange ville nok ha jobbet, men det er hensiktsløst å være den eneste som arbeider i en bedrift disse dagene. En som jobber i et sentralbord ville ikke hatt mange telefonene å sette videre, og til hvem?

    Og hun sier det jo selv også. Det gir en noe. Det gir familien tid sammen, det gir gode minner, det gir nasjonen en kulturell størrelse. Og for noen, for noien gir det også religiøs mening.

    Ja, jeg tar ut juleferie og feierer jul og greier fortsatt å være kritisk både til religion og alternativ medisin. Nesten så det er utrolig, er det ikke?

  10. MsSkeptisk 1. november 2010 at 16:27 - Reply

    «Vær åpne for den, selvom den ikke er forsket på. »

    Veldig mye alternativt har faktisk blitt forsket på, og har blitt vist å være totalt uvirksom, eller direkte skadelig. Man sier ikke imot for å være grinete, men fordi man er bekymret for at folk kan bli skadelidende, enten fysisk eller psykisk. Man har eksempel på folk som har sluttet med tradisjonell medisin til fordel for en «alternativ», og som har lidd en smertefull død etterpå. Slike hendelser gjør meg bare trist og forbanna, og det er også derfor mange av de som ser seg selv som skeptiske engasjerer seg.

    Det er bare forskning som kan fortelle oss om noe faktisk fungerer. Gode intensjoner, og personlige følelser, beviser ingenting. Forøvrig er det vanskelig å være god forsker uten å ha et åpent sinn. Men som man sier «det er forskjell på et åpent sinn og høl i hue».

  11. moneli 1. november 2010 at 16:51 - Reply

    Forskning viser at det er placebo som gir best effekt,altså hva man tror på,eller som noen velger å kalle det,alternativ tenkning,og JAAA det er sikkert og visst positiv tenkning,eller tankens kraft om man vil må virkelig ansees for å være meget alternativt!
    tjohei og en aldeles fortryllende positiv hilsen fra meg,uansett hva du velger å tro på:-)

  12. moneli 1. november 2010 at 16:55 - Reply

    Les W. Grant Thompson i boka «The Placebo effect and health

  13. Tom vel! 1. november 2010 at 17:20 - Reply

    @Frøken Fryd: Jul feiret vi i Norge lenge før landet ble kristnet. Smak litt på navnet på høytiden «jul», det har ikke mye med Jesus å gjøre. Kristmesse heter det i kirkeøyemed, men i Norden har vi beholdt det førkristne (hedenske) navnet jul. Jeg er ikke kristen, men ser på julen som en fin tid å feire vintersolverv sammen med familie. Det går mot lysere tider! Påske feirer jeg ikke, men er pålagt av staten å ta fri.

    Dette er forøvrig et sidespor.

    @Trine Grung: «Det skader ingen å søke en alternativ vei» – dessverre skader det svært mange. Man leser stadig historier om folk som tror på påstander fra alternativbehandlere og som ofrer både liv og helse, og ikke bare eget liv og helse, også sine barns.

    Se for eksempel på vaksinemotstandere, mødre som har blitt overbevist om at deres barn ikke bør vaksineres, og som resultat har sykdommer som nesten var utryddet i den vestlige verden blomstret opp igjen. Med det resultat at barn blir syke, noen ødelagt for livet. Og det er helt unødvendig, for moderne medisin har funnet svaret på problemet, det er en løsning, enkelte vil bare ikke tro på den. De tror heller på en person uten noen form for medisinsk utdannelse, enn en lege.

    Det vi ser i dag er nok den mørke siden av informasjonssamfunnet. Alle har en stemme på internett, også de som egentlig burde holde kjeft. Rare og feilaktige idéer som tidligere kanskje kun fikk konsekvenser for bygden «tullingen» bodde i, får nå plutselig verdensomspennende oppmerksomhet, og langt langt flere ofre enn noengang før.

    Her er et eksempel på hvor galt det kan gå om man ikke er litt skeptisk:

    http://www.dagbladet.no/2010/10/05/nyheter/innenriks/medisin/alternativ_medisin/13641359/

  14. Aina Helgheim 1. november 2010 at 17:56 - Reply

    Trine har ikke på noen måte påstått å være noen fagperson. Hun sier ikke at hun er verken lege eller kostholdsekspert. Hun sier derimot at hun vil dele sine egne og andres ERFARINGER. Ikke metoder som er bevist å fungere for alle, men noe som har funket for NOEN.

    Alt funker ikke for alle. Men hvorfor ikke bidra til et bredere spekter å velge i?
    Man har rett til å dele meninger og erfaringer, og jeg forstår ikke hvorfor folk klikker i vinkel fordi noen anbefaler noe litt alternativt. Man kan da ta et eget standpunkt, og velge at man ikke ønsker å følge disse rådene og anbefalingene?

    Hva er man redd for? At Trine og Hilde er spåkvinner som sletter leserne viljestyrke, og lurer dem til å gå i såkalte “kostholdsfeller”?

  15. Tom vel! 1. november 2010 at 18:21 - Reply

    Om anbefalingene i ytterste konsekvensk kan koste liv, da synes jeg det er riktig å påpeke dette.

    Synes du det er ok at et barn dør av kreft fordi foreldrene tror at positiv tenkning er kuren, og ikke skolemedisinens alternativer? Les artikkelen jeg lenket til tidligere. Om ønskelig kan jeg legge frem enda fler eksempler, men jeg synes strengt tatt det er svært deprimerende lesning.

    Jeg er klar over at jeg setter dette på spissen, men det er fordi jeg vil få frem poenget at det er viktig når man har et stort publikum at man tar ansvar for det en skriver, og ikke er ukritisk formidler av ting som potensielt kan ta liv. Og spesielt ting som beviselig er feil, om man bare er villig til å dykke dypere i materien.

    Jeg hadde protestert om Grung hadde formidlet «Ikke bruk bilbelte, det tar for mye tid i hverdagen» også, jeg er ikke bare ute etter å ta «de alternative».

  16. HelseHilde 1. november 2010 at 18:48 - Reply

    Tom Vel.

    Har du tallet på hvor mange som dør av kreft under Helsevesenets tilsyn? Jeg tipper at det er mange flere.

    De fleste som søker alternativt når det gjelder kreft, er dem som etter celleGIFT og strålebehandling blir fortalt at de skal dø, ingen mer LIV. Det er visst ikke særlig provoserende. Men at noe påstsår å ha et alternativ til døden for disse menneskene er for mange provoserende.

    Det er litt merkelig for meg å se at verden fremstilles slik, men om man er døende selv, så forandrer bildet seg kanskje?

    debatten her er veldig sunn, og lesere som ikke skriver, får med seg mange synspunkter, og jeg er sikker på at det i seg selv sår frø om å undersøke ting på egen hånd

    Jeg vet iallefall hvor jeg ville tatt turen om jeg kom i en ulykke. Det nærmeste sykehuset! Uten tvil 🙂

    Hilde

  17. Susanne 1. november 2010 at 22:33 - Reply

    Hmmm… Interessante valg folk gjør når de reagerer….. Hva med å velge å være i aksept? Å tillate?

    I betydningen akseptere og tillate at andre velger annerledes enn en selv. Og ikke tillegge noen et fravær av evne til å gjøre bevisste valg på egen vegne?

    Virker på meg som Hilde har tatt BEVISSTE valg om selv å ta anvar for sitt eget liv og sin egen helse. Basert på en kombinasjon av hva som til nå har og ikke har hjulpet og informasjon og innsikter hun har søkt og fått.

    Det er faktisk slik at hver og en av oss selv har ansvar for de valgene vi tar. Også dersom noen velger å følge andre blindt. Men det er neppe Hildes ønske eller mål. Slik jeg leser henne (kjenner henne overhodet ikke).

    Hun løser kanskje ikke helseproblemene sine på den måten enkelte liker eller mener det skal gjøres. Og det er der aksept og det å tillate kommer inn i bildet.

    Det finnes ikke bare én sannhet, Og om det er sant eller ikke for hver og en av oss, så står det uansett respekt av valgene hennes og hun peker faktisk på det faktum at mulige løsninger på helseproblemer kanskje har sin rot i situasjoner, hendelser, ting de fleste, og det tradisjonelle helsevesenet, kanskje ikke tenker over. Og at det finnes flere veier til målet. Det gir håp og styrke. Uten at noen er programforpliktet til å følge hennes vei.

    Det handler om valg.

    Og Trine har VALGT å slippe henne til. Hvis noen tolker det dithen at hun oppfordrer andre til å gjøre som Hilde, så oppfatter jeg det overhodet ikke slik.

    Men jeg tillater og aksepterer at noen kanskje gjør det. Slik jeg tillater og aksepterer at både Hilde og Trine har valgt slik de har gjort.

    Jeg vil oppfordre til å PUSTE. Puste litt mer. Lese litt langsommere. Og SÅ reagere eller kommentere – stadig vekk i aksept for at noen velger annerledes enn en selv. Og kanskje åpne opp LITT for at det finnes flere enn en virkelighet….. Uten å være nødt til å forstå det.

    Da blir det kanskje en dialog istedet for at mange kaster seg i skyttergravene.

    For vi er vel ikke i krig? Eller?

  18. DC 1. november 2010 at 22:42 - Reply

    @Hilde: Du snur spørsmålet feil vei. Overlevelsesprosenten er nok mye høyere i helsevesenet. Jeg tipper også det er mange flere som dør av kreft under helsevesenets tilsyn enn ikke, rett og slett fordi jeg regner med at de aller fleste som får kreft fremdeles har vett nok til å gå til lege for behandling. Det blir ikke noe argument utav det av den grunn.

    @trinegrung: Jeg syns etterhvert dine «bra sagt»-kommentarer er ynkelige. Du bidrar ikke selv, men bifaller innlegg som enkelt kan plukkes fra hverandre. Det kjedeligste er likevel at du åpenbart støtter en side selv om du litt skinnhellig påstår du bare videreformidler andres historier. I virkeligheten fronter du egne meninger via proxy, og uten å være kvinne nok til å stå for det selv.

    Ellers driter jeg i hvordan Hilde eventuelt har blitt frisk. Det er ikke der problemet ligger. Problemet oppstår når hun anbefaler folk med kroniske sykdommer å langsomt ta livet av seg selv ved å droppe behandlingen de får gjennom helsevesenet («det finnes ikke kroniske sykdommer» o.l.).

  19. Synnøve 1. november 2010 at 22:54 - Reply

    DC, kan du vise nøyaktig hvor Hilde skriver at hun anbefaler folk med alvorlige sykdommer å ta livet sitt ved å droppe medisinsk behandling?

  20. DC 1. november 2010 at 23:21 - Reply

    «Jeg har fått en glødende interesse for helse, kropp og healing, sammen med indre vekst og spiritualitet. Denne interessen og kunnskapen vil jeg bruke til å hjelpe andre finne sin vei til perfekt helse, og til å leve frisk langt inn i alderdommen. Kronisk sykdom er en illusjon, en merkevare produsert av dem som selger medisinen som holder deg avhengig av mer medisin.»

    Dette kan ikke leses som noe annet enn en oppfordring om å droppe konvensjonell behandling og hoppe på noe humbug.

  21. HelseHilde 1. november 2010 at 23:33 - Reply

    DC

    Mener du virkelig at det at jeg har mulighet til et liv igjen er humbug?
    At den konvesnjonelle medisinen som holdt på å ta livet av meg hadde vært bedre for meg?

    Her handler det bare om å være villig til å åpne hjertet sitt bittelitt,
    Jeg oppfordrer alle til å ta egne valg, til å undersøke, lese , prøve, og å jobbe for en bedre helse. det å ta tilbake sin egen kraft er et av mine hovedbudskap. Å kunne finne sin egen vei.
    Flere og flere gjør akkurat det, derfor så er min tankegang ikke så ute på vingen lenger, men den nye trenden inne egenutvikling,
    Men det appellerer nok kun til dem som er på den søkende vei. for andre som ikke har interessa av det, så er det nok andre fora som vil gi mer tilfredstillelse en en blogger som skal skrive om hvordan helberede sin egen kropp, vil jeg tro 🙂
    Det er det jeg skal bidra til på denne bloggen hver mandag, å gi kunnskap om alternative måter å bygge helse på.

    Spennende blir det iallefall for alle som er interessert i dette temaet, selv om jeg ser at det ikke er så interessant for dem som ikke er det.
    Det er helt greit, Jeg leser heller ikke om ting jeg ikke føler angår meg og mitt syn på livet. det ville være å sile ut min dyrebare energi i feil retning

    Hilde

  22. DC 2. november 2010 at 00:20 - Reply

    Det er mulig du trenger å få øynene opp for at kroniske lidelser er mye mer enn stressymptomer, borrealis og leddgikt.

    Dersom f.eks. en diabetiker – gud forby – hadde tatt det siterte avsnittet på alvor, ville vedkommende vært ute av denne verden i løpet av relativt kort tid. For den diabetikeren er det du antyder intet annet enn ren humbug (og det samme gjelder fjaset fra den liksom-doktoren du refererte til), og det gjelder samme hvor mye eller lite feil behandling du må ha fått av helsevesenet.

    Du kan ikke ta din historie og overføre til alt annet og alle andre. Eller du skal få én sjanse til å bevise at du kan det: Finn en med et kronisk amputert lem, og helbred vedkommende med kostholdsråd. Får du til det, skal jeg alltids tro på så mangt.

  23. Coco Chanel :-) 2. november 2010 at 01:13 - Reply

    Dette er jo riktig så intressant lesing. For det først. Ære være dere som alltid må kritisere Trine, og i samme stund, passe på å si hva DERE mener! Høres jo virkelig ut som mange har «stått opp med det gale beinet her «:-) Så lenge det ikke finnes noe fasit svar, må hver og en gjøre det som føles riktig ut fra de muligheter som finnes. Synes det er fint at noen tar seg tid til å dele erfaringer!

  24. HelseHilde 2. november 2010 at 08:30 - Reply

    Et amputert lem er ikke en sykdom DC, men jeg har en følelse av at du allererde vet det? 😀

    Takk Coco, ja, det er spennende å dele sine erfaringer, og ingen av oss hadde hatt den kunnskapen vi har i dag, om ikke mennesker hadde delt av sine erfaringer. Det er slik verden utvikles videre.

    Nå er mitt hovedbudskap å hjelpe mennesker til å ta ansvar selv, og finne egne svar, å tenke utav boxen, og å gi slipp på en del gamle tros mønster. Det er stor frihet i å kunne være ansvarlig for seg selv.

    Alle som har fulgt med her, har iallefall engasjert seg på sitt eget ståsted, og det er helt fantastisk!!!!

    Hilde

  25. Delirium 2. november 2010 at 08:59 - Reply

    Hadde Hilde skrevet noe ala «blabla min kroniske sykdom fantes ikke blaba fordi jeg hadde skapt en betennelsestilstand i min kropp ved å mishandle den» hadde vi vært i et helt annet terreng her. Men å påstå blankt at kronisk sykdom ikke finnes er feil, misvisende, skadelig, farlig og en hel haug med andre negative ting. DET er det jeg reagerer på.

    At Hilde har blitt frisk av leddgiktssmerter ved å endre kostholdet sitt fra hovedsakelig junk og livsstil til mer aktiv er forresten ikke noe sjokk (eller alternativt). Burde ikke være det for henne heller, da det er stor fokus på kost og livsstil som behandling og smertelindring for leddgiktspasienter. Heller ikke noe sjokk at hun føler seg generelt bedre etter å ha endret kostholdet sitt til noe som ikke har gitt henne insulinspikes til enhver til (om jeg skal lese innlegget korrekt). Mye av det andre rundt der er mest staffasje, men som placebo er staffasje ypperlig. Det er derimot en lang vei derfra til å påstå at kronisk sykdom ikke finnes, for det i sammenheng med å oppmuntre folk til å slutte å lytte til skolemedisinen er noe som gleder mitt hjerte at mange protesterer på. At bloggeier ikke leer et øyelokk og fortsatt forsvarer påstanden «kronisk sykdom eksisterer ikke» derimot gjør at hennes troverdighet vakler brutalt.

  26. trinegrung 2. november 2010 at 09:59 - Reply

    Delirium- min troverdighet, ifølge andre bloggere, vakler fra før. Jeg velger en ny vinkel på bloggen og slipper til andre. Ønsker at dette skal være Hilde sin reise og hennes opplevelser for å gjøre dette mest mulig troverdig. Hvis jeg skal slette deler av henned innlegg vil det ikke skape noe, trigge, provosere….det vil ingenting.

    Jeg lar mine gjestebloggere få frie tøyler, det er viktig syntes jeg. Jeg mener med 100% sikkerhet at mange vil lære MYE av Hilde sin reise, ikke glem at jeg har fulgt den selv på Facebook lenge og finner den inspirerende. Dette var en introduksjon, neste mandag starter reisen. Gled deg! Jeg er 100% sikker på at du vil lære noe matnyttig!

  27. HelseHilde 2. november 2010 at 10:30 - Reply

    Hadde jeg blitt frisk av leddsmerter, hadde det ikke vært noe særlig å melde hjem om mei, mange kosttilskudd kan gjøre det.
    Når det gjelder å blir frisk fra en forkrøplende, inviladiserende sykdom, så er saken noe helt annet.
    Det er det som skaper denne fantastiske motstanden, at jeg påstår å kunne blir helt frisk, ikke ha det lenger, ikke et tegn, til og med reversere ledd som har blitt deformert, Det er den påstanden som hisser opp frontene.

    Så denne mandagsbloggeren skal dele sin personlige erfaring, men også innlært erfaring, som de fleste har mest av som har studert andres erfaringer, forskning, osv

    Det finnes masse spennende forskning på nye områder, som er helt nye i tiden, og som underbygger den nye trender som vi ser verden over.
    Mennesker har oppdaget at menneskekroppen kan helberede seg selv.
    Det som nå er utfordringen, det er at budskapet ikke nødvendigvis skaper entusiasme, men motstand.
    det er en del av evolusjonen. verden går videre, og vi følger med i spenning!

    Hilde

  28. Delirium 2. november 2010 at 10:55 - Reply

    Nei, Hilde. Det som hisser opp er at du sier at kronisk sykdom ikke eksisterer. For noen. Ingen. Du må lese det folk faktisk sier. Hvis du mener at ingen kroniske sykdomstilstander eksisterer så er du så på villspor at det ikke ligner noe.

    Trine: Haha. Nei. Siden du ikke avkrefter at du stiller deg bak utsagnet at kronisk sykdom ikke eksisterer er det ikke noe du kan skrive eller mene som jeg har det minste interesse av å lese.

  29. Virrvarr 2. november 2010 at 11:35 - Reply

    Du er blogget. Og ja, det er en grunn til at leserne er sjokkerte. Dette er vanvittig uansvarlig av deg.

  30. Ronny 2. november 2010 at 11:59 - Reply

    Frøken Fryd: Årsaken til at jeg tar ut jule- og påskeferie er at det gir meg fri – til og med fri sammen med familie og venner. Det er ganske konkret, og har lite med verken jesus eller eldre hedenske juleskikker å gjøre.

    Til Trine: Man kan ikke tulle og ironisere seg bort fra redaktøransvaret. Publiserer man ting, har man ansvar. Dersom folk som leser dette tar det på alvor kan du bli ansvarlig for alvorlige helseskader, og det er ikke noe å le av.

  31. Hilde Andreassen 2. november 2010 at 12:44 - Reply

    Det er stor forskjell på å ha «et åpent sinn» og «hull i hodet», selv om det lett kan forveksles.

    Når «HelseHilde» hevder at kronisk sykdom er en illusjon, så forteller det meg at hennes egne plager strekker seg lenger enn til de fysiske.

    Selv om man vil ta ansvar for egen helse og egen helbred, så er ikke det ensbetydende med å ta avstand fra legevitenskapen. Hvis min sønn skulle fulgt rådene fra HelseHilde, så ville det tatt livet av ham.

    Jeg blir bare oppgitt.

  32. panne 2. november 2010 at 12:47 - Reply

    Trine Grung skriver: «et skader ingen å søke en alternativ vei».

    Har du sett denne siden: http://whatstheharm.net/

    Der kan du lese om over 300 000 mennesker som har blitt skada av å «søke en alternativ vei», enten fordi de ikke har fått den nødvendige medisinkse behandlingen de trenger, eller fordi selve den alternative behandlingen har skadet dem direkte.

  33. CiViX 2. november 2010 at 13:03 - Reply

    @HelseHilde:

    Går du faktisk ut og fraråder kreftsyke fra å motta konvensjonell behandling til fordel for alternativ behandling fordi du mener sistnevnte kan rede deres liv? Er du klar over at slike påstander svært alvorlige å fremsette?

    Jeg var for øvrig på paneldebatt på Blindern i går med tema “Trenger vi mer forskning på alternativ medisin”, og et poeng som ble hamret inn var at det finnes ikke et eneste tilfelle hvor alternativ medisin har kurert noen med kreft.

    Stein Evensen (Professor i medisin og tidligere Dekan ved Medisinsk Fakultet) sa at han i 40 år som lege aldri hadde sett et eneste tilfelle hvor alternativ medisin hadde helbredet noen fra kreft. Ikke et eneste.

    Men kanskje mer interessant er det at selveste Vinjar Fønnebø (Direktør for Nasjonalt Forskningssenter for Komplementær og Alternativ Medisin (NAFKAM)) gjentok gang på gang at alternativ behandling har ikke vist et fnugg av effekt på kreft. Han pekte til nettsiden http://cam-cancer.org/ som er et internasjonalt prosjekt for å samle informasjon om alternativ/komplementær behandling av kreft, og at de var svært tydelige på ingen slik behandling noensinne hadde vist seg å helbrede/kurere kreft.

    Det synes jeg er viktig. Når du går ut og sier at alternativ behandling kan kurere kreft, så er du på kant med lovverket og bør virkelig stikke fingern i jorda før du uttaler deg videre.

  34. CiViX 2. november 2010 at 13:13 - Reply

    @Trine Grung:

    Det som overrasker meg er at når du først skal bruke din «bloggemakt» til å slippe til en gjesteblogger om temaet helse, så velger du den kanskje minst kompetente personen i hele dette landet! Det er imponerende godt gjort!

    Du kunne mest sannsynlig bedt en tilfeldig åttendeklassing gjesteblogge om helse med mer substans enn hva HelseHilde har prestert så langt. Ikke kan hun stave eller skrive god norsk, ikke har hun det minste peiling på vitenskapelig metode og hvordan man skiller god forskning fra dårlig forskning, ikke er hun i stand til å imøtekomme kritikk på et konstruktivt nivå, ikke forstår hun helt hva hun selv skriver, og dessverre er hun fullstendig blank når det kommer til en forståelse av statistiske prinsipper og placeboeffekt.

    Det er bare pinlig. Svært, svært pinlig.

    Lurer på om jeg skal finne en tilfeldig uteligger som kan gjesteblogge hos meg om det politiske klima i Nord-Korea. Jeg tror det ville være omtrent like informert som HelseHilde sin «helseblogging».

  35. Realist 2. november 2010 at 13:27 - Reply

    Hilde, du har tilbragt ti timer på nettet, og sier det finnes mye spennende forskning der. Det er jeg veldig enig med deg i. Angående denne Young skriver blant annet en lege om dette her:

    http://perpelle.wordpress.com/2010/05/13/ph-kuren/

    Angående «detox» kan du lese mer om hva forskere har funnet ut av her:

    http://www.forskning.no/artikler/2005/juni/1118231121.35

    Og til slutt, en relativt informativ tekst om SAMMENHENG og SAMMENFALL. Vennligst les hele, slik at en forhåpentligvis tiltrengt tankeprosess rundt etisk ansvar settes igang. Hvis man først skal være vidpåpen, må også denne åpenheten romme innhenting av kunnskap fra vitenskapens verden:

    http://skepsis.no/?p=520

    Timer på nettet kan gi deg «svar» på det meste. Blant annet at det angivelig var Stephen King som drepte John Lennon. Og at anabole steroidebruk er helt ufarlig. Det betyr aldeles ikke at det skal tas for god fisk.

    Og frøkenfryd:

    I det førkristne Nord-Europa feiret man ved vintersolverv i siste halvdel av desember. Man feiret for et godt år, og for at solen snudde og det gikk mot lysere tider igjen (jól). Til info.

  36. Olai 2. november 2010 at 13:47 - Reply

    For et utrolig uansvarlig innlegg. Og for en måte å ta kritikk på. Jeg må si det er oppsiktsvekkende at du viderebringer fortellinger som potensielt kan være livstruende for folk og ikke en gang synes å forstå at dette kan være problematisk. Det er dessverre nok av bloggere som fremviser dårlig dømmekraft, men akkurat så dårlig dømmekraft må man stort sett ned i tenårings/ferskings-bloggosfæren for å finne.

    Jeg rett og slett rødmer på dine vegne.

  37. Turid 2. november 2010 at 14:03 - Reply

    Ignore the mob, Hilde.

    Gleder meg til neste mandag! :))

  38. DC 2. november 2010 at 14:33 - Reply

    «Et amputert lem er ikke en sykdom DC, men jeg har en følelse av at du allererde vet det? :-D»

    Det var jo en fin-fin måte å fortelle meg at du ikke skjønte poenget. Det er i og for seg riktig, amputasjon er som oftest en kur. Noen blir født uten enkelte lemmer, og det kan kanskje defineres som en sjukdom. Poenget er at det er noe som er «feil» ved situasjonen i forhold til din påstand om muligheten til en perfekt kropp. Den «feilen» lar seg ikke rette ved å spise gulrøtter.

    Men det er et annet viktig poeng her, for på samme måte som en amputert mangler et lem, mangler en diabetiker (type 1) insulinproduserende celler. Det ser du ikke utenpå, men disse vokser heller ikke «ut igjen» ved å spise gulrøtter. I prinsippet er dette to nesten identiske tilfeller, og begge to behandles med proteser, som da i diabetikerens tilfelle er kunstig fremstilt insulin.

    Hva med medfødte hjertefeil av typen hjertekamre mangler – skal du helbrede det ved diett? Tror du hjertet vokser seg perfekt på bakgrunn av hva du putter i deg?

  39. Karsten Eig 2. november 2010 at 14:34 - Reply

    Det er faktisk så enkelt som at Trine Grung har latt en person med null kunnskap om medisin slippe til med blogginnlegg med påstander som potensielt kan være direkte helsefarlige. Eller snakker om parasitter som ikke eksisterer. Og, når dette blir påpekt, vrir seg unna ansvaret ved å latterliggjøre de som påpeker problemet. Samtidig stiller Trine sin egen fullestendig manglende forståelse for medisin og forskningsmetode på utstilling.

    Face it, Trine: Noen kan mer om dette en deg og Hilde. De kalles leger. Det er ikke flaut.

  40. DC 2. november 2010 at 14:35 - Reply

    @Coco-noe

    «Så lenge det ikke finnes noe fasit svar»

    Problemet her er at for en del av påstandene som er fremsatt finnes det et fasitsvar, og det fasitsvaret har ingenting med fablene til HelseHilde å gjøre.

  41. Cathrine 2. november 2010 at 14:37 - Reply

    Jeg er glad for at jeg er både selvstendig og selvtenkende…hehe, stå på, fortsett som før, folk velger selv ut det de tar til seg og ikke!!!!

  42. Vantro 2. november 2010 at 14:41 - Reply

    «Ignore the mob»? Hva i all verden skal det bety? Kaller du de reflekterte og siviliserte folka som er uenige med Trine/Hilde, for «the mob»? Det opprører meg faktisk, og ikke så rent lite.

    Til det øvrige: Innlegget fra HelseHilde henger aldeles ikke på greip, og jeg tror det er VIKTIG at det blir satt et kritisk søkelys på det, sånn at ikke folk som snubler over dette i sin fortvilte jakt på noe som funker, skal ta svadaen hennes for god fisk. Personlig ansvar er vel og bra, men her havner vi fort i «Palestina på Jesu tid», hvor folk spurte «Er det ham eller foreldrene hans som har syndet, siden han er født blind?» (Jesus svarte kort og kontant «Ingen av dem», men nå skal vi visst tilbake til du-kan-takke-deg-selv-hvis-du-dør-av-kreft.)

  43. HelseHilde 2. november 2010 at 15:00 - Reply

    CiVix

    Er det dette jeg skriver under her du leser som at jeg ikke vil at man skal ta imot kreft behandling fra helsevesenet?
    I så tilfelle så beklager jeg på det sterkeste at det kunne leses slikt. Jeg ville aldri ha frarådet noen det. Jeg har ingen ting med å oppfordre noen til å gjøre noen ting som helst, Det må de da bestemme selv, og jeg gir ikke råd om kreft i det hele tatt jeg.

    «Har du tallet på hvor mange som dør av kreft under Helsevesenets tilsyn? Jeg tipper at det er mange flere.

    De fleste som søker alternativt når det gjelder kreft, er dem som etter celleGIFT og strålebehandling blir fortalt at de skal dø, ingen mer LIV. Det er visst ikke særlig provoserende. Men at noe påstsår å ha et alternativ til døden for disse menneskene er for mange provoserende.»

    Hilde

  44. HelseHilde 2. november 2010 at 15:07 - Reply

    Takk Turid,

    Ja jeg gleder meg jeg også! 😀

    Hilde

  45. Realist 2. november 2010 at 15:29 - Reply

    Young, som denne «helse» Hilde refererer til er dømt for kvakksalveri i USA. For de som ikke vet hva en kvakksalver er:

    1. person som driver legevirksomhet uten faglig utdanning el. autorisasjon.

    2. fusker i et fag; person som utfører håndverksarbeid uten autorisasjon.(Fra Bokmålsordboka)

    Dessverre er denne loven ikke lenger gjeldende i Norge, men det finnes alllikevel retningslinjer ved presentasjon av alternativt humbug:

    Ifølge Forbrukerombudet er disse ordene ikke tillatt i å bruke i annonser for alternativ behandling: Virkning, effekt,helbreder, kurerer, fjerner,behandler, blir frisk. Dette fordi disse ordene «i seg selv er egnet til å gi forbrukerne et inntrykk av at behandlingen har en dokumentert eller garantert effekt.»

    Tidligere forbrukerombud,Bjørn Erik Thon, har poengtert at det overhodet ikke er tillatt for alternative behandlere å hevde at behandlingen har medisinsk effekt.

    Det kan få meget alvorlige følger å slippe til folk på en blogg som åpenbart ikke har utdannelse i hverken helse, ernæring eller medisin, til å blogge om nettopp dette.

  46. panne 2. november 2010 at 15:33 - Reply

    «Men at noe påstsår å ha et alternativ til døden for disse menneskene er for mange provoserende»

    Ja, så lenge de ikke har noe slikt alternativ, er det faktisk veldig provoserende.

  47. Torstein 2. november 2010 at 15:45 - Reply

    Karsten Eig: Ta å se noen itt opplysende filmer om legemiddelindustrien før du prater. Ja leger har mye mer peiling på medisin, men medisin har aldri kurert noen.

  48. DC 2. november 2010 at 15:54 - Reply

    «medisin har aldri kurert noen»

    Er du helt blåst i hodet?

  49. Karsten Eig 2. november 2010 at 16:04 - Reply

    @Torstein: Jeg vet utmerket godt at legemiddelindustrien ikke er mors beste barn. De jukser ofte, plukker forskningsdata som passer dem, holder tilbake negative data og oppretter til og med falske vitenskapelige tidsskrifter.

    Det er derfor vi har offentlig kontroll av den industrien. Å snakke om legemiddelindustrien her er bare en stråmann. Alternativvås blir ikke riktig fordi om andre også gjør feil.

    Medisin aldri kurert noen? Du kan jo spørre Bent Eidem: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/bengt-eidem-kreftfri-for-andre-gang-2692345.html

    Hadde han ikke fått behandling hadde han vært død i dag.

  50. CiViX 2. november 2010 at 17:16 - Reply

    @HelseHilde:

    Det du siterer deg selv på kan vanskelig leses som noe annet enn at du mener alternativ medisin kan kurere kreft og at flere dør med konvensjonell behandling enn ved å unngå den.

    Det er alvorlig. Jeg synes du enda tydeligere bør si fra om at du ikke mener dette.

  51. Haakon Wibe 2. november 2010 at 17:29 - Reply

    Hei, jeg har et alternativ!
    Jeg hørte om noen som ble kvitt fotsoppen sin ved å skyte seg selv i foten!
    Det hjalp for de så da må det være riktig!

  52. Kristin 2. november 2010 at 20:29 - Reply

    For min del er det mest sjokkerende at du (og andre) tar for gitt at all kritikk mot denne helseposten til Hilde,som du valgte å publisere, skyldes at folk ikke har vært borte i såkalte alternative kurer før og derfor kan feies under teppet med argumentet at de mangler et åpent sinn.

  53. Thorvald H Munch-Møller 3. november 2010 at 14:59 - Reply

    @Trine: Du er DRØY. Hersketeknikker og ledende settninger. Ekkelt å lese dette innlegget.

    @HelseHilde, CowboyLaila eller hva du nå vil kalles: Ph-verdien i blodet er ikke konstant, men varierer utifra hvor høy konsentrasjon karbondioksid du har i blodet. Så godt som alt det andre du har skrevet er like feil, og setter man noen som kan noe om det på saken, kan de sikkert motbevise alt sammen.

    @Begge to: Jeg skjønner ikke at dere tørr! Du sier at det er verdt det hvis èn hører på deg og får effekt, hva hvis èn hører på deg, slutter med medisiner, og får varige men? Er det verdt det da? Hvordan vil du Trine(eller vil du også ha ett sånnt «se og hør navn»?), hvordan vil du OprahTrine føle deg hvis du får vite at ei litta jente ikke kan gå uten store smerter fordi mora tok ho av medisinene på oppfordring fra din blogg? (Du kan ikke skrive fra deg annsvar ved å si det var en gjesteblogger.)

    Jeg har sett at du/dere ikke vil svare noe annet enn tull og fjas på andre blogger, så jeg håper du/dere kan ta dere fem minutter ut av deres travle arbeidsdager for å svare meg.

    På forhånd takk.
    Med vennlig hilsen
    Thorvald H Munch-Møller 🙂

  54. Thorvald H Munch-Møller 3. november 2010 at 15:08 - Reply

    @Torstein: Har du hørt om medisinen som heter Penicilin? Den har redda livet mitt to ganger som jeg kan dokumentere(les livsviktige opperasjoner hvor penicilin er essensielt) , i tillegg har den kurert(ja, kurert) lungebetennelsen min minst fem ganger. Jeg mener å ha hørt et sted at lungebetennelse var dødelig før penicilin. Det kan jo være fabrikterte historier fra industrien eller iluminati, det kan jeg ikke motbevise.

    -Thorvald

  55. trinegrung 3. november 2010 at 15:37 - Reply

    THorvald- jeg svarer, men jeg holder meg her på min side. Jeg er 100% sikker på at når reisen til Hilde starter her på bloggen (den har faktisk ikke begynt enda) så vil dere se at dette er IKKE noe for alle. Det er en fasinerende og anderledes vei hun har valgt, og derfor slipper jeg henne til.

    Jeg er 100% sikker på at det skal mer til enn et blogginnlegg fra meg eller Hilde for at alvorlig syke mennesker kutter medisinen sin og begynner på samme reise som Hilde har hatt. Kan dere ikke vente til reisen begynner……på mandag er hun tilbake igjen!

    Ps: Pencillin ødela hele tarmsystemet mitt, så akkurat den medisinen tar jeg ALDRI igjen! Forskning viser jo nå at vi har spist så mye pencillin at vi snart er immun mot det. Ihvertfall ifølge flere aviser deriblant http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10018615

  56. Thorvald H Munch-Møller 3. november 2010 at 18:25 - Reply

    @Trine: Får håpe du ikke må opperere, for da sliter du uten penicilin. Greit at du ikke har godt av det,(er vel mest sansynlig vis en type du ikke tåler) men du må jo si deg enig at det er lite som har gjort så mye for menneskeheten som penicilin?

    Dessuten sier den artikkelen din (fra vg!!!) at dette er ett problem som vi nå ser at KAN komme om halvannen generasjon, så om 120-150år, hvis vi ikke gjør noe med det. Dessuten er jo en av de tingene som fører til at bakterier blir resistente at folk som ikke liker «skolemedisinen» ikke fullfører kuren sin fordi de føler seg friske etter noen dager. De bakteriene som tåler det litt, og som ikke var døde etter noen dager, vil da bli rendyrka. Kaster man da i tillegg kuren i naturen(les søppel, kompost, toalett) eller fortsetter kuren etter en uke når det blusser opp så har man jo tråkka skikkelig i salaten.

    BTW: Er ikke penicilin naturmedisin? Det er jo laga av muggsopp!

  57. Svein 3. november 2010 at 20:35 - Reply

    Jeg hadde hjerteinfarkt 17. mars i fjor, og tar nå 4 forskjellige piller hver dag. Legene sier jeg må fortsette med det hele livet, hvis jeg vil at det livet skal bli langt.
    Hvis jeg kaster pillene og satser på naturlig behandling, vil Trine Grung da være så snill å fortelle verden hvordan det gikk? (Jeg kan jo få problemer med det selv, liksom…)

  58. Thorvald H Munch-Møller 4. november 2010 at 09:30 - Reply

    @Alle: Trine Grung sletter innleggg. Jeg kommenterte mer i går, men innlegga er fjerna uten å fortelle meg om det. Virkelig bra Trine! Sensur FTW!

    -Thorvald

  59. trinegrung 4. november 2010 at 10:12 - Reply

    @Thorvald- Jeg skriver lenger oppe her at personangrep tålereres ikke og du kalte Hilde både det ene og det andre. Da sletter jeg, og det skrev jeg!

  60. Thorvald H Munch-Møller 4. november 2010 at 10:42 - Reply

    @Trine: Jeg prøver på nytt(vær så snill å ikke slette denne kommentaren): Hvordan kan du være 100% sikker på at ingen går til drastiske skritt(les: slutter å ta medisin) av å lese på bloggen din?

    HulderHilde slutta jo å ta sin medisin etter å ha lest på internett at en som er dømt for kvaksalving mente ho burde gjøre det.

  61. trinegrung 4. november 2010 at 10:44 - Reply

    Følg nå med fra mandag av……folk stopper nå ikke med medisin når God Morgen Norge sitter med sine tilfeller i stolen…..

  62. Thorvald H Munch-Møller 4. november 2010 at 10:52 - Reply

    @Trine: Hvorfor svarer du ikke på direkte spørsmål?

  63. trinegrung 4. november 2010 at 10:53 - Reply

    Hva har jeg ikke svart på? Kaller du folk ved latterlige navn så sletter jeg de….hva fikk du ikke med deg?

  64. Thorvald H Munch-Møller 4. november 2010 at 11:03 - Reply

    Du bruker like latterlige navn på samme menneske! Men jeg hadde ganske mange saklige spørsmål i det innlegget du sletta. Det ene spørsmålet gjentok jeg i dag.

    Jeg spurte hvordan du kan være 100% sikker på at ingen slutter å ta medisinen sin av å lese gjestebloggen din.

    Det kan virke som om du svarer når du sier at ingen slutter å ta medisin når
    God morgen norge har folk i stolen sin.

    Jeg vet ikke hva det svare skal bety. Mener du at ingen slutter å ta medisinen sin hvis de samme påstandene som kommer i denne bloggen hadde kommet på tv? I såfall, hvordan vet du det?

  65. Emil Andersen 4. november 2010 at 11:12 - Reply

    Du sletta mitt innlegg også, det nærmeste jeg kom personangrep i det innlegget var at jeg kalte Robert Young for en kvakksalver.

    I så fall skylder jeg å gjøre oppmerksom på at han faktisk er dømt for kvakksalveri. Noe du kanskje burde være oppmerksom på når du promoterer hans medisinske ideer.

  66. DC 4. november 2010 at 23:55 - Reply

    «Forskning viser jo nå at vi har spist så mye pencillin at vi snart er immun mot det.»

    Til info kan nevnes at hadde vi ikke vært immune mot penicillin, hadde vi dødd av å ta det. Problemet oppstår når bakterier blir immune mot det.

  67. Thorvald H Munch-Møller 5. november 2010 at 09:37 - Reply

    Ho har tid til å blogge, men ikke til å svare på kritiske kommentarer. Nais. Enten så sletter ho de, eller så ignorerer ho de. Svar skal vi i hvertfall ikke få.

  68. FrihetsSusanne 5. november 2010 at 09:45 - Reply

    Det er tydelig at to ulike virkelighetsoppfattelser har vokst seg fram og fortsetter å vokse… Jeg er for menneskets frihet til å velge så jeg ville føle meg komfortabel med at hver enkelt velger om de vil være med i diagnose/medisin systemet eller i helse/natur systemet. Vi er for forskjellige til at dette må mikses. Da blir det nesten et overgrep mot mennesket. Jeg vil være med i helse/natur gruppen!!

  69. FrihetsSusanne 5. november 2010 at 09:55 - Reply

    Jeg forstår jo at det er mange av dere som enda tror at helsesystemet i kompaniskap med legemiddelindustrien er våre kjærlige frelsere og 100% brenner utelukkende for å gjøre mennesket lykkelig og frisk. Så naiv er ikke jeg lenger… for meg er helsesystemet en service som jeg bruker dersom jeg føler de har det beste tilbudet til meg. ellers velger jeg noe annet… og antibiotika eller muggsopp som det ble sagt her er jo nettopp det… muggsopp…. hva gjør muggsoppen? den kanskje spiser opp det første problemet men….etterpå begynner den på andre deler…muggsopp hjelper kroppene våre å bli til jord igjen.. før vi dør….forråtnelse heter det… sykdom kalles det også…
    Hørte forresten også nettopp om en legemiddeldirektør som bekjenner sine synder i en ny bok: http://www.altshop.no/nettbutikk/side-effects-death.php
    La oss være litt mindre naive folkens….

  70. Karsten Eig 8. november 2010 at 09:21 - Reply

    Det hele koker ned til noe så enkelt som at Trine Grung, tross sin erfaring som journalist, helt har glemt å gjøre noen form for kildekritikk.

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits