Gjestebloggere- kommet for å bli!

Jeg er på skolen hvor jeg vikarierer noen uker. Elevene jobber med oppgaver til bloggen vi har laget sammen og det er ro i rommet. Idag har jeg pratet på NRK P1 om WEB-TV’en min, og journalisten mente jeg burde kalle det TrineTV. Jeg kvapp da hun sa akkurat det, for samme navn skrev jeg i min kreative rable-bok for to år siden når jeg startet drømmen om å lage egen serie på siden min. Nå blir drømmen snart en realitet!

Det er mange tråder som må nøstes og det jobbes mye hver eneste dag. Fikk nettopp mail fra Q-Brick som leverer streameren ( det som gjør det hele teknisk mulig), og beskjeden var HERLIG- den tråden er nå ferdig nøstet. Alt det tekniske er klart for å publisering med en gang jeg har noe å levere. Jeg skal til Q-Brick neste uke for å lære hvordan jeg skal publisere. Jippi! Jeg skal ha egen fotograf og endelig har jeg funnet en som jeg skal ha møte med på tirsdag. Han er ung, flink og sulten, perfekt kombinasjon for meg!

Manager-Anders springer i møter hele dagen for å finne midler, og jeg jobber 24/7 for at julene i privatøkonomien skal gå rundt til alt er på plass.Det er herlig at det ikke gjør noe å jobbe mye…..for dette er jo bare GØY!

På besøk hos NRK i dag fikk jeg et tips om en kreativ dame som hadde inspirert journalistene på et seminar. Jeg likte det de fortalte om hennes tidligere grunderprosjekter…..og derfor ringte jeg til henne. Vi kjenner hverandre ikke, men kjemien var der med engang. KJEKT! Henne blir det kaffeprat med på tirsdag…..jeg springer fettet av meg om dagen, men heldigvis er det litt å ta av (høhø)

Flere har tatt kontakt for å gjesteblogge og jeg veier nøye hver enkelt som mailer meg. Og det er ikke få om dagen. Kjekt at siden min kan bidra til at andre når ut…..det liker jeg!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2010-11-03T13:51:47+00:00 3. november, 2010|Categories: MIN BLOGG|Tags: , , |20 Comments

20 Kommentarer

  1. Undre 3. november 2010 at 15:51 - Reply

    Hei igjen, Trine.

    Overskrifta di på dette innlegget tyder på at du oppfatter det som om at det er gjesteblogging en del av oss har reagert på de siste dagene. Bare for å presisere det, så har ikke jeg noe problem med gjestebloggere, og jeg har heller ikke oppfattet det som om det er gjestebloggere og gjesteblogging andre har reagert på heller, men derimot hvordan du har valgt å utøve ditt redaktøransvar.

    Siden du profilerer deg så sterkt som du gjør, og tilbyr tjenester innen medieutvikling og bruk av sosiale medier så synes jeg det er viktig at vi tar denne debatten. Det er en massiv mengde med meget erfarne bloggere som har sagt i fra at dette er ikke en type blogging vi synes er OK, og påpekt gjentatte ganger at vi reagerer på måten du utøver redaktøransvaret ditt.

    Måten du har besvart kritikken på er så langt jeg kan se ved å unngå å svare på spørsmål, komme med beskyldninger om at folk er ute etter å ta deg (http://www.virrvarr.net/blog/2010/11/02/uansvarlige-trine-grung/#comment-25903), og bruke hersketeknikker som å prøve å flytte debatten til private rom (jf. kommentaren til Virrvarr: http://www.virrvarr.net/blog/2010/11/02/uansvarlige-trine-grung/#comment-25908).

    Så for å repetere meg selv:

    Vi har ikke noe i mot gjestebloggere, men vi har mye i mot dårlig utøvd redaktøransvar.

    Du har et så stort publikum at måten du velger å utøve, og lære bort redaktøransvar i blogg på, er med på å forme hvordan blogg blir brukt i Norge, og derfor forventer jeg og andre mer av deg enn en fjortis på blogg.no.

  2. Undre 3. november 2010 at 19:00 - Reply

    Hei igjen, Trine.

    Jeg foreslår at du godkjenner kommentaren jeg har lagt igjen i bloggen din, og så limer du inn e-posten jeg har fått som svar her, så kan vi ta en debatt i bloggen din. Eller er dette en oppfordring til at folk skal poste i egen blogg eller andres kommentarfelt i stedet for i kommentarfeltet ditt om de har noe å si? Jeg forstår ikke.

  3. språka 3. november 2010 at 20:41 - Reply

    Den gang DA, hver gang NÅR.

  4. trinegrung 4. november 2010 at 06:53 - Reply

    Undre:
    Takk for kommentar, igjen. Jeg ser, og vet, at dere erfarne bloggere mener masse om min måte å blogge på. Og jeg skjønner det. Men det er ingen skrevne regler for hvordan dette skal/bør gjøres. Jeg er en person som blogger om min reise i livet. Jeg blogger om det som inspirerer meg, som opptar meg, som jeg syntes fortjener fokus……og jeg gjør det på en litt annen måte enn dere.

    Det gjør ikke at jeg ikke kan rådføre bedrifter for hvordan de skal bruke sosiale medier. Jeg holder kurs og inspirerer flere til å benytte seg av dette mediet. Selvom jeg blogger på en anderledes måte så har jeg skjønt mye hvordan dette universet funker. Hilde sin reise hos meg har ikke begynt enda….la hun få en sjangs til å fortelle om kunnskapen hun faktisk har. For den er ikke liten. God Morgen Norge har lignende historier i programmet sitt hver uke…..snakker dere om redaktøransvar til de? Eller til Puls som stadig fronter alternative behandlinger?

    Jeg mener at det å gi Hilde og andre plass på mine sider er en bra ting. Og jeg kommer ikke til å gi meg. Samtidig tror jeg at det irriterer andre bloggere at jeg har den trafikken jeg har UTEN en eneste link til meg på veldig lenge. Ikke en nettavis har linket til meg på evigheter, ei heller bloggere….likevel er trafikken stabil. Så derfor lander jeg på at folk liker mye av det jeg skriver og de liker å følge min reise. For det er sånn jeg ser på bloggen. En reise hvor veien endrer seg hver dag…..

    Jeg er en snill og ganske rolig dame med et voldsomt engasjement. Jeg er veldig ofte ikke enige med dere andre erfarne bloggere…..jeg syntes det ofte er kjedelig og lite personlig. Det funker ikke i det hele tatt for meg…beklager. Jeg velger en annen måte og tydeligvis så funker den greit i forhold til besøkstall. Jo, folk er nysgjerrige første gang fordi jeg er «kjent», men de kommet tilbake og tilbake. Da tenker jeg den gir de noe……

    Hvorfor kan det ikke være rom for alle?

  5. IngriUtenD 4. november 2010 at 08:30 - Reply

    Hei Trine!

    Jeg har fulgt med i debatten omkring Helse-Hilde, og jeg må helt ærlig si at jeg ikke skjønner hvorfor folk tar sånn av. Ikke ett sted i innlegget sier du at sånn og sånn bør folk oppfatte innlegget fra Hilde. Du sier ikke at det kun er én måte å gjøre ting på, men du har gitt henne en sjanse til å fortelle sin historie.

    Andre bloggere kritiserer ditt ansvar som redaktør for din egen blogg. Hvor det kommer fra kan jeg ikke helt fatte. Du har ikke gjort annet enn å gi Hilde en mulighet til å nå ut til folk med sitt budskap. Det er ikke dermed sagt at det hun skriver reflekterer det du mener. Helse-Hilde sier heller ikke at det MÅ gjøres på den måten hun har valgt, men hun har delt sine erfaringer rundt temaet. Det funket for henne, og da ser jeg ikke problemet i å dele det med andre.

    Jeg er veldig uenig i noen ting i innlegget til Hilde, men man kan da aldri være fullstendig enig med alt og alle? Hilde har én oppfatning, andre har en annen. Er ikke det en bra ting? Jeg syns det, og jeg syns det er interessant å følge debatten.

    Et tips til senere gjesteblogginnlegg kan jo være at du sier noe som at dette er én måte å gjøre det på. Vedkjenn at det finnes flere andre måter, men at dette funket for henne og du har lyst til å dele det med dine lesere.

    Jeg syns du har fått ufortjent mye kritikk for akkurat dette innlegget, men det er bra du ikke gir deg. Stå på, Trine!

    – Ingri –

  6. Undre 4. november 2010 at 14:15 - Reply

    Hei igjen, Trine.

    Det er selvsagt ditt valg om du vil fortsette å publisere feilaktige og potensielt veldig skadelige råd og påstander om helse. At du har høye lesertall sier meg bare at det er viktig at andre kommer inn og kommenterer og korrigerer disse opplysningene som du publiserer i bloggen din – fordi mange leser det du publiserer. At du velger å tolke folks bekymring for, og kritikk av, spredning av uriktige og skadelige råd og påstander om helse og sykdommer som personangrep på deg, det får du endelig bare fortsette med. Det er også ditt valg.

    Angående redaktøransvar så er det som blir publisert på ditt nettsted ditt hele og fulle ansvar, det betyr også at påstander og råd gjestebloggere publiserer på din blogg også er ditt ansvar. Jeg håper inderlig du forholder deg til temaet redaktøransvar på en annen måte enn det du har utvist her når du kurser folk i bruk av sosiale medier og blogging.

    For min del er diskusjonen her avsluttet.

  7. Undre 9. november 2010 at 20:34 - Reply

    Siden kommentaren min forsvant fra kommentarfeltet (pussige greier siden jeg aldri har hørt om at WordPress sletter publiserte kommentarer helt av seg selv), så legger jeg inn kommentaren på ny, og da regner jeg også med på at du tar deg tid til å svare, Trine.

    Siden jeg har fått enda en melding svarer jeg her. Og ja, jeg repeterer meg sjøl fra kommentarfeltet til Ida Jackson/Virrvarr.

    Spørsmålene her er enkle:

    A:

    1) Enten mener du at helserådene du formidler ikke er skadelige eller 2) så skjønner du at de er skadelige og formidler dem likevel. Hvilket er det?

    … og …

    B:

    1) Enten støtter du påstanden om at “Kronisk sykdom er en illusjon, en merkevare produsert av dem som selger medisinen som holder deg avhengig av mer medisin” eller 2) så gjør du det ikke, men velger å videreformidle påstanden som fakta likevel. Hvilket er det?

    Og sender du meg flere e-poster eller meldinger nå så begynner jeg å offentliggjøre dem i bloggen min. Og jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for å gjøre det, siden jeg har hørt at dårlig samvittighet er den «mest ukonstruktive tanken».

    Jeg står fremdeles ved at jeg kommer til å offentliggjøre evt. e-poster og meldinger. Denne debatten handler om publisert tekst og er av offentlig interesse, og da skal også ordskiftet også foregå offentlig.

    Siden du nå har publisert enda et innlegg fra HelseHilde vil jeg gjerne at du også svarer på om du står bak den følgende uttalelsen:

    Det tar lang tid å skape sykdom, og det tar lang tid å skape helse tilbake, er min erfaring. Det samme ser jeg andre erfarer. Vaksinasjoner, medisiner, parasitter, sprøytemidler, gen modifisering og tilsetningsstoffer er bare noe av det som man må rense ut av systemet. (Frokost fra himmelen – http://www.trinegrung.no/2010/11/08/frokost-fra-himmelen/)

    Om dette er en påstand du stiller deg bak, hvilket belegg har du i såfall for å hevde at man faktisk kan «rense» vaksinasjoner «ut av systemet»? Og ikke minst, har du belegg for å si at dette er noe vi bør gjøre? Så vidt meg bekjent virker vaksiner på den måten at det aktiviserer immunforsvaret og får kroppen til å begynne å danne antistoffer. Dette hjelper kroppene våre til å bedre bekjempe bestemte typer smittsomme sykdommer om vi kommer i kontakt med dem. For eksempel har vi ved å vaksinere den norske befolkningen mot polio lykkes å bekjempe denne grusomme sykdommen her til lands.

  8. trinegrung 9. november 2010 at 20:49 - Reply

    Jeg har heldigvis aldri påstatt at jeg er kompetent til å svare på overnevnte spørsmål. Jeg har de siste seks årene lest masse bøker om ulike emner som omhandler helse sett utifra ulike ståsted, og er overbevist om at menneske kan gjøre mye på egen hånd ved å åpne opp for nye metoder. Livet er ikke svart/hvitt, jeg elsker å høre om egenerfaringer fra folk. Det gir meg noe , enkelt og greit.

    Om du vil offentligegjøre ting jeg har sendt til deg så versegod. Det har jeg ingen problemer med, og føler meg ikke truet over at du skriver det. Når det ble så voldsomt engasjement som det ble sist uke, så valgte jeg å følge noen opp med personlig kontakt. Fordi sånn er jeg, personlig. Jeg svarer mange av de som legger igjen kommentarer her via mail til de privat, det gir meg mer og jeg tror leserne mine syntes det er hyggelig. Jeg opplever det sånn ihvertfall.

    Jeg tror ikke noen tar skade av Hilde sine helsefremmende syn innen kosthold. Det er jeg 100% sikker på. Nå fant du vel noe du igjen kunne irritere deg over? Jeg sender deg uansett varme tanker…for sånn er jeg.

  9. Undre 9. november 2010 at 22:18 - Reply

    Hei enda en gang, Trine.

    «Jeg tror ikke noen tar skade av Hilde sine helsefremmende syn innen kosthold. Det er jeg 100% sikker på.»

    Det er svart godt som noe det.

    Og jeg ser det som et klar bekreftelse av at du ikke kvalitetssikrer den helseinformasjonen eller helserådene du publiserer, og ikke har planer om å gjøre det heller, og at du ikke ser problemet med å spre informasjon som er feil eller helseråd som i verste fall er skadelige. Korriger meg gjerne om jeg har misforstått svaret ditt her.

    Jeg synes det er problematisk hver gang noen velger å spre helseråd og informasjon som ikke stemmer. Den siste uka har du fått veldig mange kommentarer og lenker til informasjon som viser at en del av informasjonen HelseHilde kommer med enten ikke stemmer eller kan være skadelig. Deriblant har legen Pernille Nylehn, som har skrevet om pH-kuren på bloggen sin (http://perpelle.wordpress.com/2010/05/13/ph-kuren/), kommentert innlegget «Et liv i forandring = forny din helse» her på bloggen, og advart både mot å følge disse kostholdsrådene (dessverre får jeg ikke lenket direkte til kommentaren siden temaet ditt ikke har lenke til kommentar-URL sammen med kommentar). Selv om du har fått denne informasjonen har du likevel valgt å la HelseHildes påstander og råd stå, samt å publisere enda et innlegg med tvilsomme påstander. Jeg fatter ikke at du tør videreformidle denne typen kostholdsråd fra HelseHilde, men igjen: Det er ditt valg.

    At du velger å tolke min opplysning om at jeg kommer til å publisere eventuelle e-poster og meldinger som kommer som en trussel får du stå for selv. Det var kun ment som en opplysning fra min side.

  10. trinegrung 10. november 2010 at 07:07 - Reply

    Vel, nå sitter ikke Pernille Nylehn med svarene ene og alene fordi hun er lege, på hva som er rett og galt. Ting er ikke så svart hvitt .

    Jeg kan godt finne flere leger med lengre utdannelse som har et helt annet syn enn henne.

    • Karsten Eig 8. desember 2010 at 18:28 - Reply

      Hvor blir det av disse legene?

  11. HelseHilde 10. november 2010 at 09:20 - Reply

    Jeg vil gjerne føye til at Pernille ikke har advart mot å følge noen kostholdsråd jeg har gitt.

    Hilde

  12. Undre 10. november 2010 at 11:06 - Reply

    Hei igjen, Trine og HelseHilde.

    Jeg har fått svarene jeg trenger. Dere har valgt å ikke endre noe av informasjonen, og Trine stiller seg bak kostholdsrådene og vil ikke benekte at hun stiller seg bak påstandene publisert i HelseHilde-postene.

  13. Mt.J 10. november 2010 at 11:07 - Reply

    @ Trine

    Hvis du virkelig mener at du kan finne leger (evt med lengre utdannelse) enn Pernille Nylehn som har et annet syn på feks Prime PH / PH kuren så utfordrer jeg deg til å komme med et eksempel.

    Nå har du sagt du godt kan finne noen slike leger så da forventer jeg at du kommer opp med noen

    For øvrig: jeg tror er enig med de fleste her i at vi støtter på både Trine og Hilde i at de har tatt grep om tilværelsen som feks endre kostholdet og vi er glade på deres vegne for at dette har hatt en god effekt for dere. Det vi reagerer på er at Trine villig bruker sin blogg til å fremme synspunkter som feks vaksinemostand, kroniske sykdommer, helbredelsesmetoder osv som Trine enten må vite eller burde vite vil kunne være skadelig for mange, står i sterk motsetning til i praksis alle seriøse yrkesutvøre i Norge, og potensielt vil resultetere i dødsfall for andre (vaksinenekt), og slike påstander fremsettes uten motforestillinger med (stilltiende) aksept fra Trine

  14. Tor Arne 10. november 2010 at 12:01 - Reply

    Nei, HelseHilde, det er ingen som reagerer på kostholdsrådene i seg selv. Spis hva du vil. Det folk, både leger og svært mange andre reagerer på er påstander om at det er nødvendig å renske ut vaksiner og medisiner, at kroniske sykdommer er en illusjon og annet svada. I tillegg til at det vises til løgnere, svindlere og gærninger for å bygge opp under disse påstandene så klart.

    Spis, vær glad, post hvor mange som helst oppskrifter på smoothie og hva som helst, bare hold deg for god til sånne påstander. Det er enkelt, og du vil slippe å få masse negative kommentarer.

    Takk til alle som gidder å motbevise jukset. Selv om det neppe nytter. Har man først bestemt seg for at 2+2=5 og at andre bør respektere det som en mulig sannhet er det ikke så mye håp for virkeligheten.

  15. Boblegakk 10. november 2010 at 12:34 - Reply

    God dag.

    Jeg må si meg enig med både Undre og Mt.J.
    Som redaktør er det til syvende og sist du som står ansvarlig for hva som publiseres i bloggen din, Trine. Å påstå noe annet er i beste fall ansvarsløst.

    Det er også noe tendeniøst å hevde at Puls «stadig fronter» alternativ behandling. De tar det opp som tema, ja. Ikke dermed sagt at de fronter det. Uten sammenligning forøvrig vil jeg ikke påstå at historieprogram eller aktualitetsprogram fronter diktaturer selv om de tar det opp som tema.

    Jeg synes du bør være noe kritisk i forhold til hvem som får slippe til og hva som blir skrevet i bloggen din. Slik det ser ut nå kan man jo få inntrykk av at du fronter uheldige holdninger i forhold til helsespørsmål.

    Mvh Boblegakk

    PS: Eventuelle svarmail fra deg vil bli lagt ut her inne. Svar meg her, hvis du har noe å si meg.

  16. Realist 10. november 2010 at 13:07 - Reply

    HelseHilde:

    La oss avklare dette først som sist: Du har valgt en trosretning. Det som kjennetegner det, er at uansett hvor mange fakta du får presentert, uansett hvor mange som motbeviser med kilder og fagpersoner, uansett hvor mange som påpeker at det ikke er faglig hold i dine påstander, og som ikke er underlagt vitenskapelig metode, så velger du troen framfor tvilen. Og det er greit. Så lenge du holder det for deg selv.

    Når du derimot, med Grung sin velsignelse, velger å fronte en rekke helseskadelige råd med som helt logisk nok forferder en rekke som kommenterer her, avfeier både du Grung det med at «det finnes ulike typer sannheter» og at «alle må finne sin egen vei». Ord og setninger som «ytringsfrihet», «kontrollering av meninger» o.l dukker også opp i forvarstalene. Men da må jeg minne om at med ytringsfrihet kommer også et ytringsansvar. Og det er der det begynner å bli farlig. For hverken du eller Grung vet hvem det er som leser eller følger disse rådene. Dere har ingen garanti for at at det ikke sitter desperate mennesker og googler etter en mirakelkur for alt (Hvor besnærende er ikke den tanken?) og som glatt overser annen informasjon og kilder, som jo dere selv gjør. Hvordan kan dere være så sikre på at folk «kan tenke selv» når dere selv ikke gjør det, og velger å overse alt som kommer fra kritiske røster,ja til og med en lege som har satt seg grundig inn i det som predikes?

    Du, Hilde, skal da være eksempelets makt her, siden det er du som fronter denne troen. Når du selv ikke evner å engang vurdere andre kilder (du takker alle som kommer med diverse uvitenskapelige linker som støtter din tro, og overser alt som betviler din trosretning), kan du ikke forvente deg at et desperat menneske med kreft googler Young, og finner ut at han minnsanten kan reversere kreft, gjør det.

    I redelighetens navn: Ta ansvar.

    • HelseHilde 8. desember 2010 at 22:04 - Reply

      Helt enig med deg Realist.

      Ta ansvar! Det er mitt budskap her på bloggen. Å inspirere andre til å ta ansvar for eget liv og helse.
      jeg har tillit til at alle som leser her kan se at dette er min historie, siden det er krevet utallige ganger. Jeg tror på menneskets kraft og dømmekraft.

      Jeg har absolutt evne til å vurdere alle linker som blir lagt inn her. Hva får deg til å føle noe annet?
      Det er greit å dekke seg bak vitenskapen om man har behov for det. Jeg lytter til meg selv, og ender opp frisk. Ikke så aller værst?

      Hilde

    • HelseHilde 8. desember 2010 at 22:04 - Reply

      Helt enig med deg Realist.

      Ta ansvar! Det er mitt budskap her på bloggen. Å inspirere andre til å ta ansvar for eget liv og helse.
      jeg har tillit til at alle som leser her kan se at dette er min historie, siden det er krevet utallige ganger. Jeg tror på menneskets kraft og dømmekraft.

      Jeg har absolutt evne til å vurdere alle linker som blir lagt inn her. Hva får deg til å føle noe annet?
      Det er greit å dekke seg bak vitenskapen om man har behov for det. Jeg lytter til meg selv, og ender opp frisk. Ikke så aller værst?

      Hilde

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits