Fyllesvin er verstinger!

Jeg leser på VG sine sider i dag at enkelte barn gruer seg til ferier, at alkoholen ikke bare er en onde for enkelte i hverdagen/helgen, men ferier er den verste tiden.

Det VERSTE jeg vet er turen ned til syden hvor en fort oppdager at enkelte er på en helt annen reise, tross reisefølge gjerne er yngre enn mine barn. Jeg ble skikkelig sint sist vi var i syden, når faren ved nabobordet var så beruset at alle rundt reagerte. Unger skjønner ikke den adferden som trer frem, og det gjør så stor skade. Hvor i alle dager er samvittigheten?

Foreldrefylla får norske barn til å frykte Syden-ferien, hevder Sjømannskirken. Daglig må «kjerkas» folk ta seg av fulle nordmenn på sydenferie.

  • 3-åringer som overlates til seg selv.
  • Foreldre som ligger døddrukne på hotellrommet.
  • 6-åringer som må ta seg av fulle fedre på byen.

Alle er vanlige eksempler på ferie-tragedier Sjømannskirkens folk jevnlig må ta seg av.

Jeg mener mange ikke tenker nok på dette i helgene. I hverdagen. De setter seg ned på fredagskvelden eller lørdagskvelden og syntes det er helt greit å drikke mer enn de kanskje burde. Det er helg, derav er det greit. Ungene ser forandringen i oppførsel, for den kommer gjerne etter eks. to glass rødvin. Den forandringen er ikke geri. Den skaper utrygghet!

Jeg syntes ufattelig mange foreldre er egoistiske når det kommer til dette området. Tenker kun på sin egen nytelse og ikke hva dette gjør med barna. Her snakker jeg ikke om noen glass rødvin, jeg snakker om de som blir synlig beruset og barna opplever det!

Hva er det med denne alkoholen!? Det er en ONDE!  Jeg kan ta meg en fest et par ganger i året, men der stopper min «nytelse».  Og barna min er milevis unna og opplever det ikke! Jeg skjønner ikke hva som har skjedd når alle må drikke noen glass rødvin for å roe ned til helgen!!? Ja, det er godt, det er mye som er det, men det vil derav ikke si at det bør gjøres til en hverdagsgreie.

Alt med måte vil mange hevde, og ja, der er jeg enig. Men de som drar ungene med seg på fest, lar de sove i rommet ved siden av for at de voksne skal kose seg, syntes jeg er noen store egoister. Skal en på fest så bør ungene være ute av huset. Det mener jeg, hva tenker du?




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2010-11-04T12:00:37+00:00 4. november, 2010|Categories: MIN BLOGG, YTRINGER|Tags: , |20 Comments

20 Kommentarer

  1. Partyferie 4. november 2010 at 12:32 - Reply

    Må innrømme at det er pinlig og dumt å se på foreldre som tror at de er 18 år igjen i det de setter seg på flyet sammen med sine barn for å ta seg en «rolig tur» til Ayia Napa. Håpløst å ikke innse at russetid og flatfyll i syden er et endt kapittel når man er 40 år +++.

  2. Marte 4. november 2010 at 12:41 - Reply

    Eg er heilt einig! Ein treng ikkje vere avholds for å forstå at drikking i nærleiken av ungar er ein dårleg idé. Adressa har akkurat hatt ein serie om folk som skader seg alvorleg i fylla, og der vert det mellom anna nemnt korleis nordmenn sine haldningar til alkohol har forandra seg dei siste tiåra. På bakgrunn av dette er det ikkje overraskande at mange barn opplever vaksne som drikk for mykje.

  3. Bulle 4. november 2010 at 13:12 - Reply

    Det er et kompleks problem men det har 2 sider ved seg som er fremtredende.

    1: Det er det gamle problemet med at alkohol er veldig dyrt i Norge og folk greier ikke å styre seg.

    2: Norge er i utkanteuropa og vi er «white trailer trash» og oppfører oss deretter, man ser de samme tendenser i andre utkantstrøk i andre verdensdeler.

    Jo før vi innrømmer dette og gjør noe med det jo bedre

  4. randiq 4. november 2010 at 14:32 - Reply

    Jeg er så veldig enig med deg, skulle ønske det hadde blitt trendy og ruse seg minst mulig…… men det er jo mange ( ca. 10% og det er MANGE…!) som har et reelt problem …selv om de ikke vil innse det selv. Løsningen mener jeg da må være at ektefelle/ venn/ kollega.. setter ned foten og ikke tar den ferieturen, selskapet…osv. med den det gjelder, da vil event. problemet/problemene bli mere synlig.
    Blir det ingen konsekvenser vil det som regel IKKE bli noe endring desverre. Det er haugvis med medavhengige/ muliggjørere blant familie/ venner og kollegaer som liksom er «snille» når de dekker over, unnskylder, lyver etc. (slippe og ta ansvar/ valg i livet).

    Men som du sier så er mange opptatt av og tilfredstille sitt eget behov
    først.
    D e stilig å være edru 🙂

  5. A 4. november 2010 at 14:44 - Reply

    Jeg er så utrolig enig. Jeg har heldigvis aldri opplevd det. Begge mine foreldre har vært (og er) måteholden med alkohol rundt oss barna. Nå er jeg jo «voksen» (visstnok), så jeg forstår jo litt mer. I tillegg kan jeg kjøre mamma og pappa til/fra fest, så da ser jeg jo litt mer enn jeg gjorde når jeg var liten og enten sov hos mine besteforeldre eller var lagt av barnevakten når mamma og pappa skulle på fest. Men nå skjønner jeg det også, og har vært full selv, så jeg synes det er mer morsomt en utrygt.

    Men jeg synes ikke det var noen kul situasjon å være i når jeg og 3 venninner var i Hellas for noen år siden. Vi var på et veldig skandinavisk utested, og noen bord bortenfor satt 2-3 norske barnefamilier. Med barn på 7 til 14 år. Foreldrene drakk og drakk og folk rundt ble jo også fullere og fullere. Lillejenten på 7 år måtte inn forbi baren (med dansende jenter på bardisken) for å gå på do. Heldigvis tok storebror på 14 år med seg alle barna hjem til hotellet når klokken ble rundt midnatt, men det var ikke noe gøy for 4 ansvarsbevisste jenter og sitte å se på. Du klarer ikke helt å slippe deg løs og nyte drinkene når du vet at det sitter småbarn og ser på, og iallefall når du vet at hvis det skulle skje noe klarer ikke foreldrene å ta seg av barna.

  6. Cathrine 4. november 2010 at 16:39 - Reply

    Her setter du fingeren på noe veldig veldig viktig! Dette er ikke noe nytt, men det må opp og frem i lyset! Vi må ha debatt! Jo flere som engasjerer seg, dess vanskeligere blir det for voksne mennesker å fortsette slik….
    Jeg henviser gjerne til dette innlegget på min blogg om det er ok?
    Jo flere som leser, jo lettere blir det å sette en stopper for dette! Ta barna på alvor!!!
    Takk Trine
    Cathrine

  7. Sexy Sadie 4. november 2010 at 20:48 - Reply

    Synlige berusete nordmenn i syden er ett problem uansett om barne er med dem på ferien, eller ei.

  8. trinegrung 4. november 2010 at 21:25 - Reply

    Flott dere engasjerer dere, jeg blir like sint hver gang jeg ser fulle eller berusa foreldre med barn på armen. Verste sort og hører ikke hjemme noe sted!
    Vi må alle bli flinkere til å gi beskjed. Direkte til de og til de rette instanser tenker jeg…..

  9. Sexy Sadie 4. november 2010 at 21:38 - Reply

    Å ringe barnevernet pga noen er fulle, blir litt for ekstremt for min del.

  10. Lilli 4. november 2010 at 21:51 - Reply

    Så enig Trine. Alkohol forandrer personligheten og også evnen til å tenke klart. Trist med alle barna som opplever dette hver helg, eller ferier, høytider og ellers. Mange voksne egoister der ute! Beklagligvis
    Personlig vil jeg ikke har noe problem med å ringe politi eller barnevern om jeg ser berusede foreldre og barn. Barna først er min tanke!

  11. Torill W 4. november 2010 at 22:47 - Reply

    Heia Trine
    Så bra du setter ord på set så viktig tema. Her i huset har det aldri vert alkehol så mine barn har sluppet å bli engstelig over en mmma og pappa som forandrer personlighet hver helg.
    Stå på Trine. Du har så mange gode familie og barnevennlige verdier. Ikke så mange som roper høyt om de, så er så flott at du gjør.
    Håper også at leddene dine begynner å skjerpe seg snart:)
    Ha ei kjempefin helg.
    Klem fra meg.

  12. mina 5. november 2010 at 00:31 - Reply

    tenker du ikke over at dine barn kan for alltid i fremtiden google deg opp på «festernes mester»?

  13. Kristen L. Skogrand 5. november 2010 at 02:20 - Reply

    KUDOS & TAKK til deg, Trine 🙂

    Engasjementene ovenfor viser at temaet du gav tid og oppmerksomhet er hyperrelevant. Flere innspill herfra trengs ikke. Ville bare uttrykke takknemlighet & samtidig lykke til videre!

    Gode hilsener,

    Kristen

  14. Småen 5. november 2010 at 03:12 - Reply

    Jeg vet selv hvordan det er å være et barn med forelder som drikker… men i mitt tilfelle så var det hele dagen , hele uken , hele året… kansje aller mest om julen egentlig… noe som fører til att jeg har det vondt og er deprimert ver desember pga dårlige minner fra jeg var liten …. Så gleder meg aldri sånn egentlig til jul …
    å nå er jeg blitt 23 år å sliter med angst for personer som er påvirket av alkohol… helst damer , fulle damer , ettersom min mor er alkoholiker …
    har ikke noe kontakt med hun grunnet att livet mitt er ødelagt pga hun …

    Jeg er enig med deg att ungene bør være ute av huset når foreldrene har fest … Tro meg når jeg sier det det ; der er ikke noe gøy å være 3-4 år å være vitne til 6-7 syv stykker inkludert ens egen mor drikke å drikke å provosere hverandre så mye på fylla att det bryter ut full slåsskamp så blodet spruter… sorry ikke meningen å gjøre deg å evt andre som leser dette dårlige nå alså men sånn har jeg hatt det å siden innlegget handler om barn å foreldre som drikker så deler jeg litt av min historie …
    Å må bare si det att jeg har vert på maaangen fyllefester jeg, før jeg begynte på skolen faktisk …

    Så sant som du skriver i overskriften Trine : » Fyllesvin er verstinger! » Å det er ikke tull engang…
    Jeg suns det er veldig bra att du skriver om sånne alvorlige saker som dette =) Det er godt att noen skriver om sånn,for jeg tror ikke alle tenker så mye over sånn egentlig… Att rundt omkring i det 1000 hjem så sitter det voksne å drikker å drikker mens ungene er der … uten å tenke på att det kan skade ungene psykisk for altid …

    • trinegrung 5. november 2010 at 05:53 - Reply

      @småen -Tusen takk for at du deler og forteller din historier. Nettopp derfor er det viktig å sette fokus på dette. Det er mange som har det som deg, dessverre. Bra du blogger, hjelper det å få luftet tankene? Det gjør det for meg ihvertfall 🙂

  15. Nina Egersborg 5. november 2010 at 09:07 - Reply

    Ett tankekors er det i følgende ; Jeg og min datter 8 år var i sommer på «sydentur» og vi bodde på ett av Star Tour´s Blue villagested ; ett skikkelig feriekompleks for familien med show for hele familien og mange aktiviteter for barna ,og det yrer av barnefamilier. Flere kvelder i uken var det ett innslag som ble kalt Coctailquiz som gikk ut på følgende ; De unge artistene sang utvalgte sanger med påfølgende spørsmål til de voksne gjestene – hadde du ett svar så måtte du rope coctail og du fikk komme opp på scenen si litt om hvem du er og svare på spørsmålet- svarte du rett så fikk du en coctail i halvlitersglass !! Det må sies at det alltid var stoooor interesse fra de voksne i denne konkurransen- det var vel den aktiviteten som fikk flest voksne til å stille opp. Gleden over en gratis coctail var enorm og tydelig uttrykt- jeg synes det er spesielt med tanke på at dette også var ett all inclusivested- de kunne hele dagen forsyne seg med drikke. Jeg ble meget betenkt av to grunner ; mange barn opplever ferietiden som 2 uker i ett minefelt med foreldre som velter seg i billig alkohol fra tidlig til sent . Reiseselskapene håndterer daglig slike episoder- så hvorfor belønner de på denne måten? Hvilket signal gir de ? Premien kunne vært å få komme opp på scenen og stå i «rampelyset» og si litt om seg og familien- applaus. DET hadde vært hyggelig lek som barna kunne observere og lære noe godt av. For signalene til barna i dette tilfellet var sterkt ; gleden over gratis ALKOHOL var større en gleden over å svare riktig i leken.

  16. trinegrung 5. november 2010 at 09:12 - Reply

    @Nina- utrolig bra poeng! Dette skal jeg gjøre Star Tour obs på!! TAKK!!

  17. Småen 5. november 2010 at 21:06 - Reply

    sv: bare hyggelig =) det er viktig å dele sine erfaringer suns jeg =) så kansje det blir bedre for andre sånn att evt voksne som leser det tenker : oisann , sånn vil ikke vi ha det, sånn vil ikke vi att våre unger skal oppleve =)
    mmm ja det er nettop det det er =) ja det er sant ,å p denne måten kan man kansje være med å påvirke å forandre sånn att folk tenker over ting før de evt begynner å drikke..att de passert på att ungene er vekke å ute av huset …

    Vet du , det er nettop derfor jeg blogger for å få luftet det jeg måtte ha av tanker å føleser om ting og tang..Å det hjelper så utrolig mye… Jeg har skrivet ett par innlegg på bloggen min som egentlig er forferdelig vonde , men men den støtten og alle det fine ordene jeg har fått som kommentarer så hjelper det så utrolig mye =) å bare det å få alt ned på ett blogginnlegg hjelper veldig mye =) å det å få støtte fra totalt ukjente personer , det er egentlig utrolig fantastisk =) Det viser bare det att folk bryr seg faktisk, bare det blir fortlat på en ærlig å pååriktig måte =) åsså er det mye enklere enn å fortelle ting til personer man treffer til daglig for det er jo ikke alltid og alle det er like lett å stole på… Jeg har snakket med psykologer siden 3-4 klasse å frem til jeg fylte 18 å da var det slutt .. men jeg hadde uansett ikke klart å åpne meg for NOEN av de jeg hadde snakket med… Men så begynte jeg å snakke med en psykisk helsearbeider som jeg har klart å stole på å som jeg har klar å virkelig åpne meg for =) Så åpner meg for hun å forteller om ting som ikke er så bra for meg i tilleg til att jeg blogger om tingene =)

    Så blogg , det er en bra ting det =)

    Håper på det jeg også , att jeg klarer å snu fokuset =)
    Ja det er sant , jeg har jo hele livet forran meg men det er ikke så lett når livet mitt styres av alle det vonde tingene jeg har opplevd =(

    Å en ting til, forsett med å skrive sånne innlegg Trine =) Du er en profiler person å da er det lettere å nå ut til folk =) Jeg er veldig ofte innom her å leser + jeg følger deg på Twitter for du har mye bra synspunkter på ting som kan være med å påvirke ting , og fohåpenligvis gjøre ting å liv mye mer bedre =)

  18. Charterbob 6. november 2010 at 20:37 - Reply

    Jeg har de siste 5 årene vært på 10 sydenturer, 5 med barn og 5 uten barn. Det var bare på 1 tur, og bare en kveld, jeg så en beruset forelder (kvinne) som ikke kunne ta vare på seg selv. Men hu ble sendt til hotellet av oss andre norske på «norskebaren» Så med andre ord; «forelderfylla» et så og si et ikke-eksisterende problem slik jeg har kunnet observere. Da virker slike artikler i VG som veldig moraliserende. (og det er ikke første gang de har slike artikler). Når det er en adferd som jeg nesten aldri har observert; ja da lurer jeg på hva er det som er problemet? Er det nok at man drikker rødvin til sovlaki’en at man blir stemplet som «fyllesvin»? Og hva med adferden til de lokale innbyggerne? De tar jo med seg barna ut på restaurant gjerne etter 10 på kvelden, og drikker iallefall ikke mindre enn meg! Så er det sånn et de som reagerer på «forelderfylla» godtar at de loka innbyggerne gjør det, men ikke oss fra Norge? Er ikke det dobbeltmoralistisk?
    Når det er sagt,når jeg reiser med barn, blir det «bare til maten». Men når jeg reiser uten barn, kan jeg nyte senere kvelder, og aspirere til å bli en kloning av «charter-Svein» – uten at jeg skammer meg over det!

  19. Sunniva 10. november 2010 at 00:10 - Reply

    Helt enig med deg. Barn skal ikke utsettes for voksnes rus. Kvalmt å se på foreldre som drikker seg fulle foran barna, hvilke alkoholvaner lærer barna da? Hva slags trygghet skal de oppleve? Huff.

    Jeg ville ringt barnevernet hvis jeg la merke til at foreldre drakk seg full foran barna sine.Ja!

    J

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits