Alkoholfri julaften

Det er veldig kjekt at mange ønsker å dele sine historier og tanker her på min blogg. Setter stor pris på det og idag skal vi slippe Heidi til. EN tøff dame som tørr å dele sin litt av sin historie…..til ettertanke nå som julen nærmer seg!

Alle barn burde ha rett til alkoholfri julaften uten vold!

Julen nærmer seg med raske skritt. Tenk om alle barn kunne få oppleve en julaften uten å oppleve redsel for julestemningen blir byttet ut med redsel for rus og vold fra nær slekt. Velger å skrive nær slekt for det er ikke alltid foreldre/foresatte som ødelegger julestemningen. Det er også besteforeldre, tanter og onkler som kan sette spor på julaften eller ved høytider. Jeg har hørt ofte i livet at man blir som sine foreldre. Så hvis man opplever vold, misbruk eller rusmisbruk så blir man sånn selv. Læreren min på hjelpepleierlinja hadde også den holdningen. Ikke rart mange får problemer med å bryte sirkelen når til og med man lærer det i et fag som skulle handle om omtanke og omsorg for andre mennesker. Man får jo proppet full at det er jo sånn. Noe er stort tull. Snakker av erfaring, så bedrevitere som synser og sanser på ting de ikke har opplevde selv. Kan ta en tur på landet for min del. Jeg er et løvetannbarn og har lært av mine foreldres feil. Klart å bryte sirkelen. Er ingen perfekt utgave, men mine barn har aldri opplevd vonde opplevelser rundt alkohol. For målet mitt er ikke å bli perfekt som foreldre, men setter barn mine høyt. For man gjør noen feil valg her i livet, men da er nøkkelen hvordan man velger når man innser at man tok et feil valg. Husk at man gir barn minner som er et redskap for fremtiden.


Man lærer I den skolen man går I heter det så fint. Det er mye sannhet I det, men man kan lære at man ikke skal gjøre slik man har opplevd. Lære av andres feil og gjøre alt for å gjøre det beste ut av det. Selv om du opplever eller har opplevde en vond barndom betyr det ikke at du trenger å gi barna dine den samme barndommen. Du kan jo bli påvirket, men rusmisbruk osv kan på ingen måte arves på samme måte som f.eks. utseende. Din oppførsel i fylla kan dog være «arvelig» på ett vis ved at du har sett noen I nær relasjon være full og ubevisst oppfører deg som han.

Jeg har “overlevd” pga at jeg har vært åpen om hvordan jeg har hatt det i barndommen. Når jeg var ung så følte jeg skam over min situasjon. Skam preger deg i hverdagen. Til deg der ute. Ikke hold smerten inne for den byllen kommer til å briste en dag enten du vil eller ikke. Snakk med noen som du føler deg trygg sammen med. Du er ikke alene. Det finnes tusenvis av barn og voksne som har opplevd det samme som deg. Ikke vær flau. Husk at du er unik og gå med hevet hode. Det er ikke du som skal føle skam.

Her er det et dikt som beskriver litt av barndommen.

Stemmer fra stua!

Et ord fra stua kan føre redsel

Ligger på loftet med øret tett til gulvet.

Vil ikke høre, vil ikke høre,

Smaken av redsel fyller munnen med bitter smak.

Lyden av stemmene blander seg inn I tankene.

Kværner rundt I hodet og leker sisten

Høye stemmer lager små riper I hjertet,

riper som blir til sår som ikke må briste.

Vandrer jeg mot det ukjente og inn i det mørke!

Hvorfor kommer det ingen og redder meg!

Jeg vil ikke høre, jeg vil ikke høre

Hvorfor valgte mørket meg.

Hvorfor kommer det ingen og redder meg.

Noen som kunne stryke vekk redselen og viske:

Ikke vær redd, kjære barn.

Her hos meg finnes det ikke noe mørke

(dikt av Heidi Deanna Fossen 12.11.2010 Copyright)




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2010-11-14T07:43:59+00:00 14. november, 2010|Categories: MIN BLOGG|Tags: , , |14 Comments

14 Kommentarer

  1. Hild Frøya 14. november 2010 at 13:18 - Reply

    Her i huset skal vi ikke drikke en dråpe alkohol på julaften. Ikke fordet vi ikke klarer å beherske oss, men nettopp fordet vi har et barn, og julaften er HENNES dag. Det skal ikke være alkohol på barnas dag. Julebrus er også godt.

  2. Linda Hauge 14. november 2010 at 13:32 - Reply

    Vakkert og åpent skrevet, Trine. Har selv verdens verste foreldre, og bestemte meg meget tidlig i livet at jeg skal ALDRIG bli sånn mot mine barn, og det har jeg pigadø holdt, så til de grader, og er meget stolt av det 🙂

  3. Trine 14. november 2010 at 13:38 - Reply

    Rørende historie fra en vis kvinne !! Et viktig og sårt tema – som berører så alt for mange barn. Blir litt trist når jeg tenker på at der finnes barn som allerede nå går å gruer seg til årets høytid, som burde vært en hyggelig samlingsstund sammen med familie og venner – for alle ! Barna er våre voksnes ansvar – ikke omvendt…de kan verken velge foreldre eller trygge omgivelser. Det er vi voksne som skal ta de valgene å trygge barns oppvekstvilkår….og vi burde alle bli flinkere til å bry oss om de vi tror trenger litt ekstra omsorg og kjærlighet.

  4. nina 14. november 2010 at 13:43 - Reply

    Hos oss blir det servert alkohol på julaften… julaften i vårt hus er ikke barbas da, men familiens dag… Vi serverer akevitt sammen med lettøl til maten, i små mengder, etter maten blir det ikke servert alkohol… Jeg kommer fra et hjem med mange dårlige minner ifbm fyll og rus, MEN har ikke fått ødelagt julaften fordi mine flotte besteforeldre har hatt en streng linje på serveringen på julaften. Jeg er helt enig i at barn ikke skal vokse opp rundt fyll, men jeg er og opptatt av at barn ikke skal kunne få se at det finnes «normal» omgang med alkohol…. i den grad man kan kalle noe normalt. Vi har en onkel i familen som «lider» fælt under at vi har så lavt alkoholinntak på julaften… men han har fått klar beskjed om at her er det kun et glass eller to med akevitt og så er det stopp… ønsker han mer, så får han feire julen sin på egenhånd… og det har han respektert. Jeg har ingen tro på at barn skal skjermes for alt eller utsettes for alt… vi blir ikke som våre foreldre, men vi preges av det…. som alt i livet vil prege oss. Jeg velger å la mine «fylleopplevelser» prege meg positivt… med det mener jeg at jeg velger å ikke la mine barn få de samme opplevelsene som jeg har fått.
    Mine besteforeldre har hatt et «sundt» forhold til alkohol… inntakene har vært der, men i små mengder. Er veldig glad for at de har «vist» meg at alkohol ikke er synonymt med dritafull og bråk… det trenger ikke være enten eller… synes jeg da…

  5. JP Skaar 14. november 2010 at 13:48 - Reply

    Hvorfor skal alt bli sort eller hvitt? Måtehold, ikke avhold. Måtehold burde også påvirke andre deler av julen og er sammen med respekt det viktigste vi kan lære våre bare! (for det har vi og barna godt av!)

  6. Truls 14. november 2010 at 14:21 - Reply

    Santa Clausthaler er veldig god den også og på julaften smaker den godt til pinnekjøttet.

  7. Tone Tallaksen 14. november 2010 at 15:29 - Reply

    Hei, Flott innlegg! Men er enig med JP Skaar, måtehold og ikke avhold.
    TC

  8. vargas12 14. november 2010 at 15:42 - Reply

    Hei Trine

    Og gratulerer med Norgesmesterskapet til heimen;)

    Dette er et tema jeg er opptatt av og skrevet om selv- Det er så viktig at folk tenker seg godt om før de kjøper inn drikke til julematen.
    Man trenger ikke være fanatisk og brå nekte alle til å ikke røre en dråpe. Man kan ta seg en jueløl og en aquevitt til maten uten at det blir rølpefest-
    Poenget er at jula er barnas tid framfor noen- Derfor skal de også taes hensyn til.
    Det går også fint ann å drikke alkoholfritt på en sånn dag, selvsagt-

    http://www.vargas12.com/2010/11/drikk-med-mate-for-barnas-skyld/

  9. Nina Egersborg 14. november 2010 at 18:27 - Reply

    Jeg kjenner meg mye igjen i historien………det å «lukte» når noe endrer seg hos de voksne….Som barn så «luktet » jeg når særlig den ene voksne tenkte på å innta alkohol……Og jeg tenker at alkohol er greit for den som ikke får en personlighetsendring som blir vanskelig for den som drikker alkohol og de som blir berørt- voksne og særlig barn. Jeg har også ett annet syn på alkohol som voksen enn det jeg selv fikk oppleve i oppveksten-så jeg har ingen problem med å nyte ett glass vin eller to med mat . Det er hvordan det drikkes som er avgjørende og om hvordan den voksne tåler alkohol.

  10. Stine 14. november 2010 at 19:17 - Reply

    Jeg mener det er viktig å lage en kultur for riktig alkoholbruk. Om barn aldri ser alkohol bli drukket, kan det være vanskelig for de å vite hvor grensene går når de (eventuelt) selv skal innta alkohol. Selvfølgelig, med dette sier jeg ikke at alle foreldre bør innta alkohol selv – dette er noe man selv velger, men kan kanskje heller vise en innstilling om hva som burde være en fin grense.

    Opplever så altfor ofte avholdte foreldre med fordømmende holdninger mot alkohol-inntaere. Selv ser jeg ingen problemer ved det å drikke alkohol på Julaften, så lenge det gjøres med måte.

    Om man vil ha respekt, må man også gi respekt – en slik holdning er det jeg vil barna mine skal lære seg, og leve etter. Så får de selv velge om de vil drikke alkohol.

  11. Kjell Arntsen 15. november 2010 at 00:17 - Reply

    Vel, angående alkohol er det ingen som nevner, hva er problemet med alkohol? Alkohol er for noen vanedannende, og folk som trenger en støyt for å klare å slappe av på Julaften bør kanskje prøve å finne ut av angsten først. Samtidig er det vel slik at om alle voksne hadde sett at Jula er for barna. Trenger vi alkohol i det hele tatt på denne ene dagen å året? For noen er det en menneskerett, for meg er det ikke det lenger. Om vi skal slå et solidaritets slag for alle de som har ledet fælt på grunn av alkohol. I År skal jeg jammen teste uten noenting. Når barna føler seg trygge og glade på Jula, bør vi også ha det greit. Sliter en med nerver for en søke hjelp. Det har jeg gjort, men liker noen øl, og litt vin innimellom. Før ble det for mye, og skammen og angeren ble også for mye dagen derpå. Håper jeg klarer å ta styringen. Det er faktisk ikke så lett…! Problemet med alkohol er også om de som har svake gener, eller er disponert. Tror vi voksnes forhold til alkohol er svært viktig, da vi kan bidra til å trekke på avtrekkeren for våre håpfulle senere i livet, ved å ha for lite begrensning i forhold til et så avhengighets skapende stoff for mange.

  12. Heidi Fossen 15. november 2010 at 10:09 - Reply

    Hei
    Ser at blogginnlegget mitt vekker interesse. Tusen takk for flotte kommentarer. Hensikten er ikke at man skal bli fanatisk ovenfor alkohol og barn. Jeg vil bare «vekke» folk at mange barn har en vond periode særlig når det kommer til høytider. Det at barn ser foreldre eller andre drikker alkohol gjør ikke at de blir bedre til å takle alkoholen. Det er grunnverdiene vi gir barna som blir grunnlaget for hvordan de takler hverdagen og dens utfordringer. Første språket barn lærer seg er kroppspråk og derfor merker de endrnger av oppførselen mye raskere enn vi trur. Barn som opplever alkohol eller rus i nær relasjon blir påvirket på en eller annen måte. Det trenger ikke å være vold eller krangel som vekker redsel, men at f.eks. foreldrene blir annerledes.enn normalt.

  13. Beate 16. november 2010 at 13:43 - Reply

    Ville bare si at jeg synes det er flott du tar inn gjestebloggere! Godt initiativ fra sin side. Stå på!

  14. Trine Grung 19. november 2010 at 07:10 - Reply

    Kjedelig når bakgrunnen blir blå…jeg må gjøre noe…..

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits