Stille før «stormen»

Jeg venter orkan i dag, og kjære faste lesere av bloggen: vi må holde oss fast mens det blåser. Dagbladet kommer med en sak om HelseHilde sine uttalelser her på bloggen min, og jeg svarte så godt jeg kunne i går. Igår ble det skrevet en kronikk på Dagbladet sine sider som både var overgeneraliserende og full av personangrep, selv om personene hun nevner har valgt den offentlige arena selv.

Sort-hvitt dekker sjelden sunn vinkling; uansett hvilken vei man lener!

Men når det er sagt så gir jeg Hilde muligheten til å fortelle sin historie på min blogg. Mest fordi hverdagshistorier fra hverdagsmestrere inspirerer.
Nyansene mellom det OG helseviten må løftes frem. Det er mulig det er mange innen det alternative som ikke jobber seriøst, det vet jeg lite om. Jeg treffer kun ekte mennesker på min vei med et ærlig engasjement rundt helse. Men at det må veien videre sees på en kombinasjon av dagens helsevesen med de beste elementene fra den alternative verdenen er jeg ikke i tvil om.

Hilde var alvorlig syk og har klart å snu skuten i sin favør. DET inspirerer meg, og det finnes MANGE historier som hennes. De fortjener å bli hørt, gjerne forsket på, og  ikke minst diskuteres. Den debatten håper jeg får fokus veien videre, og at personangrep mot Hilde eller meg uteblir. Dette handler faktisk ikke om meg eller henne, men informasjon. Vi trenger mer informansjon om f eks kosthold for en bedre helse, og da handler det om MYE mer enn mindre fett i kosten.

Men mest av alt retten til å velge selv i samråd med legen, og ha fokus på Å BLI FRISK. Hvorfor heter det SYKEHUS når Friskehus er et enda bedre ord!? Jeg avslutter med noen kloke ord jeg fant på veien:

«Mestring dreier seg i stor grad om opplevelse av å ha krefter til å møte utfordringer og følelse av å ha kontroll over eget liv. Aktiv og god mestring hjelper deg til å tilpasse deg den nye virkeligheten, og setter deg i stand til å se forskjellen på det du må leve med, og det du selv kan være med på å endre» (Vifladt og Hopen, 2004, s.61).

Hilde har noen ord hun ønsker å dele med oss i dag:

I går trykket Dagbladet.no en kronikk om selvutvika damer. Et subjektivt innlegg skrevet av ei dame som er student, og som har fått frie tøyler til å øve seg på sjangeren. Innlegget hadde mange morsomme vinklinger, og bar tydelig preg av skribentens egen livserfaring, og det er å forvente når man skal være kritisk til temaer som handler om mennesker og livet. Man blir veldig lett farget av egen historie.
Å fremstå så kynisk, fordømmende og overfladisk så tidlig, viser  for meg at man strever, og det synes jeg er leit å se. Å ha behov for å harselere med syke mennesker, og vise så tydelig missunnelse skriker for meg høyere enn innholdet i kronikken. Ordene forsvinner liksom bak et annet budskap.
Man reagerer ofte på det man sier til seg selv, og ikke det andre påstår. Jeg vet ikke hva skribenten her forteller seg selv, men det er tydelig at syke damer egentlig ikke er syke, at de ikke tjener egne penger, og at de ikke hjelper andre. Så kan man jo bare spekulere på hvor den oppfattelsen kommer fra. Ingen utenfor henne selv kan ta det personlig.

Jeg vil allikevel oppklare et par ting for ordensskyld. Jeg siterer fra Dagbladet:

Disse damene trenger ofte ikke å bære ansvaret for å forsørge seg selv. Oppsummert betyr alt dette at de disponerer tid; en hel masse tid, som kan brukes til å kjenne og føle på det uutholdelige i tilværelsens letthet.


Her kan man jo lure på om det er en nabo eller en egen mor some er modellen for oppfattelsen, det gjelder iallefall ikke hverken Trine eller meg, så litt missvisende, men jeg tror leserne ser det.


GJESTEBLOGGEREN «HelseHilde» ser ut til å være en ganske typisk representant
for de selvutvikla damene. Hun presenterer seg slik på Trine Grungs blogg:
«Jeg var Interiør arkitekt, hadde mitt eget meget suksessrike selskap, var en venn, en kone, en mor, en spinning instruktør, og litt meg. Jeg tok godt vare på huset, hytten, båten, bilen, og, meg? Jeg var alltid klar til å trå til om noen trengte meg, og var ikke sen om å planlegge fest og spennende reiser. Når jeg ser tilbake, så er det ikke så vanskelig å se tegningen. Literen med Cola light til lunsj, alle de kalde pils med «noko attåt» i helgene. Stress nivået, fraværelsen av sjelsro og det å være forankret i sin egen guddommelighet. For ikke å snakke om nytelsen av sigaretter og kokt mat. Jeg var en tikkende bombe, som bare ventet på å gå i luften, og det gjorde jeg.»

DAMENE FØLER ALTSÅ gjerne at de har ofret seg for hjem og familie. Ja, de har nærmest utslettet seg selv i jaget etter å være den perfekte mor, husmor, elskerinne og venninne. Dette vil selvsagt på et tidspunkt føre til at «de møter veggen». I årevis kan de ligge på sofaen, med en eller annen symptombasert diagnose de ofte har gitt seg selv basert på diverse kroppslige og sjelelige «vondter».
De er så tappet for energi at det bare er så vidt de orker å se Oprah på TV, der de blant annet kan høre historien om en annen bortskjemt vestlig kvinne, ikke ulik dem selv. Elisabeth Gilbert la ut på en «reise» mentalt, og i hennes tilfelle også bokstavelig. Det er mye takket være hennes bok «Spis, elsk, lev» at alle de selvutvikla damene for tiden er på «reise».
Disse reisene ser ikke ut til å ha som mål å finne meningen med livet, ambisjonen er å finne en hvilken som helst mening for deres eget meningsløse liv.

Jeg ser jo at det er min historie skribenten har lest, men skulle ønske hun hadde lest hele historien.
Jeg vet at det ikke er for alle å kunne være empatisk og kjenne andres lidelse. Jeg vet at det må være vanskelig å se for seg hvordan det er å måtte bli matet og båret frem og tilbake til toalettet i nesten to år. Å ha et hjerte som ikke slår i takt, og å være sikker på å skulle dø hver kveld.  Mine barn har en helt annen opplevelse av å ha en alvorlig syk mor enn skribenten som skriver her. Min RA diagnose var svært alvorlig, og medisinene  tok nesten livet av meg, så jeg følte meg ikke særlig bortskjemt.
At jeg eller andre har meningsløse liv, speiler igjen tilbake på skribenten. Mitt liv har aldri vært meningsløst, så igjen, hun må ha dette fra selverfaring. Det kan jeg ikke gå inn på her.
Kanskje ikke så bra at de blir arbeidsføre, men bra nok til at de orker å dele sin «reise» med resten av verden. For, som de liker å si, «man må være noe for seg selv, før man kan være noe for andre». Å være noe for andre betyr i denne sammenheng ikke å være besøksvenn i fengsel, reise et halvt år som frivillig sykepleier i krigsherjede land, eller arrangere alternativ jul for ensomme. Nei, å være noe for andre, skal her forstås som å inspirere likesinnede.
Dette er veldig godt observert, og jeg ser at budskapet om å dele av seg selv, være der for andre og ikke minst å inspirere har nådd ut. Fantastisk!

ENKELTE UNNSLÅR seg ikke engang for med den største letthet å predike at kroniske sykdommer er innbilte, som «HelseHilde» gjør på Trine Grungs populære blogg: «Kronisk sykdom er en illusjon, en merkevare produsert av dem som selger medisinen som holder deg avhengig av mer medisin», skriver hun.
Dette sitatet er populært, og det skjønner jeg godt. Det er kontroversielt, og så trenger man ikke fortså meningen bak om man ikke vil, det kan brukes i mange sammenhenger.
Jeg har tidligere på bloggen utdypet hva som ligger i en slik uttalelse, men skribenten har ikke lest dette, så jeg skal for ordens skyld gjenta meg selv her.
Jeg mener at det å bruke ordet kronisk slik det blir brukt i dag, er feil og direkte frekt. Ordet kronisk betyr vedvarende, og de aller fleste av de sykdommene som blir stemplet kroniske, eller vedvarende, trenger etter min mening ikke å være det. I og med at legestanden ikke kan løse disse samlingene av symtomer ( det er det en diagnose er, hverken mer eller mindre), så kaller de det kronisk. De gir pasienten klar beskjed om at de skal være syke hele livet. De skal komme tilbake for å hente mer piller, men de vil aldri bli friske. Dette er hva jeg mener er illusjonen. Kronisk , som betegnelese er en illusjon. At mennesker er syke er ikke illusjonen, og det er her mange missforstår meg. Jeg beklager at jeg ikke utrykte med klarere da jeg skrev min historie, men hvem skulle tro at det var en slik setning som ville stå ut, når det var min lidelse stykket handlet om.
Å ta tilbake sin egen kraft er det jeg formidler. Stå i deg selv. Ta egne valg for deg selv og din familie basert på tilegnet kunnskap. Les deg opp på viktige temaer. Bli engasjert i eget liv og helse.

IDEELT SETT kunne man håpet på at denne type «reisende» ville vende blikket utover, og dermed føre til økt innsikt i andre menneskers lidelse og et konkret ønske om å bidra til en bedre verden.
Dessverre ser reisene ut til å sentrere rundt egne navler, og hvis tilværelsens letthet blir mer utholdelig for de selvutvikla, ja da er målet nådd.
Her avslører skribenten kun sin egen uvitenhet. Jeg bruker timer hver dag på å hjelpe andre, og jeg kjenner ingen som ikke gjør det samme. I min verden er bidraget utover selve kjernen i livet.

Så, til alle fantastiske flotte selvutviklende damer, Trine og meg selv inkludert:
Stå på videre, syng høyt, stå I egen kraft, og nyt livet hver eneste dag!

Hilde

Amen, jeg støtter meg til Hilde og takker for at hun deler som hun gjør. En sterkere kvinne en lete lenge etter! Finn inspirasjon i det folkens….

Jeg har en innihelvetes travel dag og kommer ikke til å få tid til å delta i debatten som sikkert kommer på siden min. Møter og barnebursdag står på plakaten. Vi må alle vise omtanke til medmennesket, derav hold dere for gode for personangrep. De blir slettet. Hold dere til saken, nemlig kronikken og saken i dagens Dagblad. Mobbing er ut……

Anbefaler dette innlegget til @lailand…..verdt å lese HER




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2010-12-09T10:20:25+00:00 9. desember, 2010|Categories: MIN BLOGG|Tags: |86 Comments

86 Kommentarer

  1. Susanne Helgesen 9. desember 2010 at 09:48 - Reply

    Jeg leste kronikken i papirutgaven av Dagbladet igår. Og mine umiddelbare tanker er i grunnen gjengitt av Hilde ovenfor.

    Trist å lese (Dagbladet), men likevel er det mulig å stå støtt i egen balanse og tillate den unge damen å mene som hun gjør. Som ikke er det samme som å være enig med henne.

    Stå på jenter. Det nå viktigere enn noen gang å fortsatt være kongruente og sentrert i hjertene våre. Det kan ofte skremme dem som møter «oss» – kanskje fordi de ser og opplever noe de selv ikke helt har kontakt med ennå, eller ikke forstår hva er. Hva vet jeg….

    Forskjell på viten og kunnskap her, og med VITEN er det ikke mulig å la seg «knekke» (jøss det ble mange anførselstegn her….)

    Samtidig skal vi ikke glemme «øverste etasje» (som til nå tror han har vært sjefen) heller. I slike bikkjeslagsmål som dette har vært til nå, og sikkert blir denne gangen også, er det alltid ballen vi må «ta». Ikke mannen.

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 10:26 - Reply

      Tusen takk for en flott kommentar Susanne!

      Jeg sentrere meg og vet i mitt hjerte at slike som deg er det mange av der ute, heldigvis!

      Takk igjen for at du bruker tid på å gi støtte og spre kloke ord her inne 🙂

      Hilde

    • Ørjan Langbakk 9. desember 2010 at 11:47 - Reply

      Jaja. Overdreven bruk av anførselstegn, det er i alle fall sikkert å visst. Særlig der de overhodet ikke har noen mening. Mye det samme som det som prekes fra talerstolen som er denne bloggen – innhold uten mening.

      Det er godt mulig at «HelseHilde» (her er anførselstegnene brukt korrekt, som en indikasjon på hvor latterlig dette tilnavnet egentlig er) har hatt en effekt av de utallige kurene hun har forsøkt, og alle de alternative metodene for å bli frisk. Evt. kan hun ha hatt en forsinket reaksjon på (slik jeg har forstått det), kraftig medisinering over lengre tid, men det er jo ikke akkurat like spennende å lese om.

      Uansett grunn til HelseHildes forbedring, så betyr ikke det at hennes erfaringer ukritisk bør deles og anbefales til andre, som gjerne ikke har samme utgangspunkt, og dermed heller ikke nødvendigvis samme sjanse for at akkurat denne kombinasjonen av uvirksomme kurer og ingredienser og alternativ medisin skal virke på deres kanskje alvorlige sykdom.

      Jeg har egentlig ingen problemer med at HelseHilde har det mye bedre nå enn hun hadde for et par år siden – det er jo bare flott. Det jeg har problemer med, er at hun preker om sin «reise» som om den er vitenskapelig fundert, og at metodene som er benyttet har noen som helst vitenskapelig bakgrunn – hvilket de ikke har. Og når hun gjentatte ganger blir fortalt hvilke faktafeil hun omgir seg med i sine artikler, f.eks. den vann-artikkelen som ble publisert for en liten tid tilbake, så bare ignorerer hun kritikken, eller sier ting som at «nei, dette vet jeg egentlig ingenting om, men dere kan lese om fenomenet selv på » – det er så totalt meningsløst det svaret at det skadeskyter hele argumentet hennes – dersom hun er så skråsikker på at det hun driver med er så bra, så bør det også kunne kreves at hun bidrar til å opplyse et samlet helsenorge, leger, vitenskapelige tidsskrifter og andre verifiserbare kilder, om at dette fungerer – og så, når det har blitt foretatt blindtester, gjentatte prøver og eksperimenter, så kan hun krone seg med en eller annen fin tittel, og sannsynligvis få navnet sitt på trykk i medisinske tidsskrifter, og få en sykdom eller fire (eller i det minste en kur) oppkalt etter seg. Det må jo være en fantastisk mulighet?

      Problemet er at HelseHilde (og en rekke andre alternativpersonligheter) omtaler sine «funn» som sannheter. Det er dette som er problemet. Ting som ikke kan etterprøves, testes i kontrollerte former, og viser en statistisk signifikant effekt, er verdiløse. Enkelt og greit. Og det er nettopp dette som er problemet med alternativ behandling generelt – sukkerpiller og placeboeffekter. Det er helt i orden at begge deler kan hjelpe, men det hjelper ikke mot alvorlige, og nettopp kroniske sykdommer!

      Jeg kan jo spørre HelseHilde hva hun anbefaler for min kroniske sykdom, som er diabetes?

      • HelseHilde 9. desember 2010 at 12:09 - Reply

        Ørjan.

        Mitt budskap er å vise mennesker at det er mulig å tenke selv, å finne sin kraft. Det å sette seg inn i sin egen helse situajon er gir frihet og styrke. Å ta tilbake sin egen kraft vil åpne for helt andre perspektiver på helse, sykdom og livet forøvrig!

        Du kan godt spørre, og jeg anbefaler deg ikke å gjøre annet enn å selv undersøke hva du kan gjeøre. var jeg deg, så ville jeg sett filmen Raw fo 30 days, med Gabriel Cousens. veldig bra informasjon. Åpner du hjertet ditt, så blir du ledet! 😀

        Lykke til, fra hjertet!

        Hilde

        • Ørjan Langbakk 9. desember 2010 at 12:28 - Reply

          Det er fint å tenke med hjertet, selv om det er en biologisk umulighet – selv om jeg ikke skjønner hva Raw Food skulle ha å gjøre med insulinavhengig diabetes – jeg vil tro at insulinbehovet senkes en del, den er jeg med på, men jeg har vanskelig for å tro at man skulle få et sunt kosthold for en diabetiker med Raw Food, ettersom det (av det lille jeg har lest om emnet) inneholder svært få langsomme karbohydrater, og dermed vanskeliggjør langsiktig forutsigbarhet i forhold til sykdommen. Men det er kanskje bare meg som synes akkurat det er greit å ha.

          Å «ta tilbake sin egen kraft» som du sier, lider igjen av dette problemet med vitenskapelig verifisering – nettopp det at man i gjentatte eksperimenter har feilet å fremtvinge denne kraften som mange alternativguruer påstår man har, i forskjellige monn. Jeg anbefaler å ta en titt på Gunnar Tjomlids innlegg om Ki-tullingene, og se videoen som viser hva som skjer når en slik Ki-gjøk går i ringen med en MMA-champion. Han får enkelt og greit deng. Hvilket ganske greit beviser at Ki (slik den blir fremstilt av disse folka som går rundt i pyjamas når de trener) ikke eksisterer utenfor et kontrollert treningslokale.

          Personlig energi varierer selvsagt fra menneske til menneske. Og det at man ikke ser det positive i ting medfører gjerne at man får mindre energi, fordi man går rundt og bekymrer seg og blir deprimert, eller i alle fall nedstemt. Men igjen – det å «åpne for helt andre perspektiver», når disse andre perspektivene bryter helt med hva som er vitenskapelig verifiserbart, og ikke minst, når det bryter helt med gjengse medisinske oppfatninger, så stiller jeg meg nok svært, svært tvilende til holdbarheten i budskapet.

          Joda, jeg er villig til å skifte mening, den dagen det faktisk blir bevist i etterprøvbare studier at alle disse alternative behandlingene faktisk har en virkning – problemet ligger vel i at i perioden siden dette ble svært populært, sånn omtrent på syretripp-årtiet 60-tallet, så har det ikke kommet et eneste verifiserbart forsøk eller teori som beviser at alternativmedisin har noen som helst virkning utover placeboeffekt.

          • Dan Dennett 9. desember 2010 at 14:26

            Vil mer enn gjerne ha linker til både inlegg og video om ki tullinger finner ingen av de ved googling..

          • Ørjan Langbakk 9. desember 2010 at 14:39

            Vet ikke om det er populært med linker her, men her er i alle fall link til Unfiltered Perceptions blogpost:
            http://blog.tjomlid.com/?p=3357

          • Kjersti 10. desember 2010 at 08:25

            http://blog.tjomlid.com/?p=3357

            Vær så god. Videoene ligger i innlegget.

          • HelseHilde 9. desember 2010 at 18:58

            Jeg forstår deg godt jeg Ørjan.
            Jeg tror bare at du dessverre alsri vil få den dokumentasjonen du venter på, så du får nok bare gjøre som du pleier. Det eneste jeg kan anbefale er å søke ut andre som har gjort det du evt ønsker å oppnå, og så prøve deg frem selv. I denne tiden som ligger foran oss, så tror jeg at måten vi ser på helse på, vil forandre seg totalt, og den som venter på forkning, vel, vil gjøre akkurat det, vente
            Jeg blir ikke ventende, jeg handler og lærer hver eneste dag.

            Å ha diabetes1 er ingen spøk, og det håper jeg at du forstår at jeg ikke mener . Har andre blitt kvitt diabetes1 før? Absolutt. det er det eneste jeg sier. Jeg deler bare velmenende tips med deg Ørjan. Gabriel Cousins var mannen jeg ville startet med, om jeg var nysjerrig på dette.
            Hva du vil gjøre med den informasjonen har ikke med meg å jøre, du kan gjøre hva du vil. Frihet!
            Lykke til

            Hilde

          • Ørjan Langbakk 9. desember 2010 at 22:19

            Du er ikke seriøs nå, Hilde? Helt seriøst? *rister på hodet i stum beundring*

            Greit. Jeg har egentlig ikke engasjert meg stort i dine vrangforestillinger, for jeg har ment at de for det meste handler om deg selv, og at andre folk som faller for dine illusjoner, må stå for sine egne valg. Men når du sier rett frem at «Diabetes 1 kan kureres» (innforstått: med naturlige midler, som ikke involverer tranplantasjon, implantater etc.) så blir jeg faktisk eitrendes forbanna.

            Nei! Diabetes 1 kan per i dag IKKE kureres. Det finnes en rekke feildiagnostiserte Diabetes 1 pasienter rundt om, som får et drastisk forbedret liv ved korrekt diett, enkelte blodsukkerregulerende medisiner etc. og som kan komme seg, og bli tilnærmet helt bra igjen, så lenge de følger visse regler for diett og trening o.l. – disse er som sagt FEILDIAGNOSTISERT med Diabetes 1, og har enten Diabetes 2 eller lignende sykdommer som nedsetter hormonopptak o.l. i kroppen. Disse kan oppleve bedring, sikkert også med kvakksalveriet til Cousens (ikke Cousins). Men å si at «hey, du kan leve uten å ta insulinen din» – det er faktisk det samme som å be noen begå selvmord, selv om det kommer til å ta litt tid før de får syreforgiftning – og om du klager på smerter, Hilde, så ønsker jeg deg velkommen til å oppleve syreforgiftning etter insulinresistans eller, som du anbefaler, bare ved å droppe insulinen helt. *rister på hodet*

            Beklager, Hilde… hadde du bare holdt deg til ting du vet noe som helst om, så skulle jeg heller sagt «okei, enkelte tror på det ene, noen tror på det andre» og ikke brydd meg. Ren feilinformasjon om alvorlige sykdommer, som definitivt er kroniske, og IKKE kurerbare… det plager meg.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 00:06

            Det jeg sier er ikke at JEG kan kurere noen ting som helst, jeg bare formidler at Gabriel Cousins har reversert Diabetis 1 i pasienter. Hva i all verden er det så er så skummelt med det?

            Jeg vet veldig godt hva diabetis1 er, men ærlig talt, som jeg sa over, take it ore leave it, men ikke skyt budbringeren 🙂 Jeg ser at du blir sinna av det jeg her sier. Ville bare nevne filmen om du var interessert, jeg ser at du ikke er det, så ikke mer å mase om.
            Jeg feilinformerer ikke, jeg videreformidler dette til deg, ser du ikke det? Faktisk for å hjelpe! Skal slutte med det med det samme kan du si.Ferdig 🙂

            Og, absolut ingenting å beklage i det hele tatt. All is good!

            Ha det fint

            Hilde

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 00:11

            For alle som leser dette så må jeg bare føye til at som dere ser så har jeg ALDRI anbefalt Ørjan å droppe insulinet. Måtte bare si det selv om det ikke står noen plass Jeg har bedt ham om å se en film 😉 … Jøjje meg, som man kan tulle!

            Hilde

          • Ørjan Langbakk 10. desember 2010 at 00:42

            Jeg vil også gjerne kommentere at du faktisk anbefaler Gabriel Cousens – en mann som har blitt beskyldt for, og av patologen som undersøkte mannen som døde mens han var under Cousens behandling, funnet å være ansvarlig for vedkommendes død (saken ble «settled out of court»)… pluss, ikke minst, at mannen som praktiserer og påpeker gjentatte ganger på sine hjemmesider at han er «M.D.» mens han egentlig ikke har denne tittelen der han praktiserer, ei heller i staten han fikk lisensen i… vel, jeg vet ikke helt. Han virker ikke veldig troverdig, i hvert fall ikke i min bok.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 10:52

            Vel, jeg ser at du ser det. Jeg tror ikke du skal være så opptatt av tittelen her, men mer erfaringen og resultatene. At noen er lege er ikke noen fordel når det gjelder å bruke kost som medisin. Legene har kun få timer kostholdsveiledning, og stilles lang bak i køen når det gjelder kunnskap om dette.
            Å gå til en lege og spør om kostholdsråd, vel, hvorfor ville noen som helt gjøre det, når de ikke har lært noe om det? Man går da til dem som har lærdom?

            Jeg vil si at jeg synes du er god som engasjerer deg på mine bloggposter når jeg forstår mer av hvor du kommer fra. Det forteller meg at du nok likevel er litt nysjerrig, og det er jo kjempebra.

            En kjenning av meg med Diabetis 1, startet med alkalisk morgensmoothie, og alkalisk lunsj, det var det eneste, HAn kuttet ned insulin med 2/3 veldig raskt. Dette er metoder som legene ( etter min erfaring ) ikke bruker, og det synes det er litt synd

            Hilde

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 11:35

            At en del type1-diabetikere kan redusere insulinbehovet ved å legge om kostholdet og trene mer er absolutt riktig. Men å antyde at de kan bli friske, og klare seg uten insulin, er ikke bare riv ruskende galt, det er farlig. Hvis noen som leser dine utlegninger, tror på dem, og bestemmer seg for å drikke havlsat og bleikemiddel og klare seg uten insulin, holder jeg deg direkte ansvarlig for den meget ublide skjebne de går i møte.

            Diabetes 1 er en livstruende sykdom Hilde, og jeg tror ikke du forstår hva du snakker om. Nei, jeg VET du ikke forstår hva du snakker om. Dette er ikke en lek, og behandlingen av alvorlige sykdommer kan ikke avgjøres ved følelser eller folkeavstemninger.

            Og til Trine Grung: Når spaltisten din kommer med så alvorlig desinformasjon som dette har du også et ansvar. Hun kan si hva hun vil om vann, men påstandene hennes om diabetes 1 er direkte farlige.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 12:16

            Hvilke påstander sikter du til Pernille?
            At Gabriel Cousins behandler Diabetis 1? Det må du nesten ta opp med ham. Men det har du sikkert gjort siden du vet at han ikke har resultater her.

            Jeg synes du skal lese hva jeg skriver før du svarer 🙂
            Du trenger ikke fortelle meg hva Diabetis 1 er, det vet jeg veldig godt. Jeg har ikke bedt noen om å gå uten insulin. Jeg synes det er farlig at du som lege fremstår som en som ikke leser informasjonen før du legger ut missinformasjon om mine meninger.
            Jeg er imidlertid ikke bekymret for at leserne missforstår.

            Hilde

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 15:00

            Jeg ser nå at du skal holde meg personlig ansvarlig Pernille. Er du også Politi? Skal jeg holde deg personlig ansvarlig for alle som dør av medisinene dine?

            Slik snakker man ikke, du blir blokket om du kommer med flere personangrep

            Hilde

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 16:33

            Hvis noen dør av medisiner jeg gir dem står jeg selvfølgelig hundre prosent ansvarlig (det har imidlertid aldri skjedd, så du kan kanskje formulere deg litt annerledes neste gang). Det samme gjelder produsenten av medisinen.
            Hvis jeg sier på nettet at en potensielt dødelig sykdom kan behandles med luft, havsalt og opsitive tanker, og folk slutter med medisinene sine fordi de har tillit til meg, står jeg like ansvarlig. Derfor skriver jeg ikke slike ting.

            Ellers har vi visst litt ulik definisjon av hva som er et personangrep. Når jeg sier at du står ansvarlig hvis noen følger rådene dine og blir alvorlig syke av dem, er det ikke et personangrep. Det er en opplysning til deg om at det du sier kan ha konsekvenser. Jeg har ikke tenkt å sette deg i fengsel, men jeg kan komme til å konfrontere deg med det du har sagt hvis det får konsekvenser for andre.

            Når du kaller en person du ikke kjenner kynisk, fordømmende, overfladisk og misunnelig, og trekker slutninger om alderen, livet og erfaringene hennes ut fra en kronikk hun har skrevet, er det derimot et skoleeksempel på personangrep.
            Er det du som eier denne bloggen, forresten? Siden du truer meg med blokking?

            Pernille Nylehn

          • Jarle 10. desember 2010 at 16:50

            Vel nå skal ikke du rope høyt om å uttale seg å skrive ting om folk som ikke stemmer.
            Har vært innom bloggen din å lest litt, og må si jeg sitter igjen med en vond smak i munnen.
            Du harslerer å tråkker alt og alle ned i gjørma som ikke er enig med deg, du har hevet deg over alt og alle og ingen kan eller skal si noe som ikke stemmer i din hjerne, det er bare trist.
            Du er nedlatende og trekker slutninger om folk du er i dialog med som ikke er i nærheten av og være sannheter.
            Og det som er det triste i denne situasjonen er jo deg og tittelen din, vis alle leger skulle oppføre seg og snakke til voksne mennesker på den måten du tilbyr deg å gjøre så ville til slutt leger vært en utdøende rase, snart på tide du ser deg selv i speilet opp til flere ganger og slutter å opptre som en fasit for alt her ilivet.
            Men heldigvis så finns det folk med din yrkestittel som faktisk er både lyttende omtenksomme inkluderende og opptrer som et medmenneske selv om de sitter på akkurat samme kunnskap som deg, vil med det sende en takk til min fastlege som ikke har satt seg selv på den samme tronen som frøken Pernille Nylen.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 16:51

            Du må referere til riktige råd da Pernille, så ser jeg den.
            Ikke kom med feil informasjon, da blir det missvisende. Logisk?

            Jeg repeterer:
            Jeg har IKKE sagt at noen skal slutte med insulin,, jeg har IKKE her sagt at noen skal drikke blekemiddel, behandles med opsitive tanker? vel,,hehe

            Du sier også at du vet at jeg ikke vet hva jeg snakker om,, men ok, det går begge veier når det gjelder en del av temaene her inne

            Fortsatt god diskusjon! 🙂

            Hilde

          • Jarle 10. desember 2010 at 14:39

            Hehe, Pernille med sin skarpe tunge.
            Vet ikke helt hvem som er farlig å høre på sånn egentligt, blir litt som at du som lege (har du forresten slutta i jobben din? ) skal bli holdt ansvarlig for alle dødsfall som skjer som følge av feilbehandling på sykehus for ikke å snakke om alle dem som også tar kvelden med den «riktige» legebehandlingen.

            Hilsen en som drikker ionisert vann, bøtter ned på med havsalt, bleikemiddelet går også ned i samme slengen i gode doser, og helsa mi, ja den er bedre enn du noengang kommer til å oppleve forhenværende dr Nyhlen 😉

            Ha en bleikfri dag surpåddå

          • Anonym 10. desember 2010 at 15:10

            Jarle: personangrep hører ikke hjemme her. Vi kan godt være uenige, men det gjør vi ikke. OK? 🙂

          • Jarle 10. desember 2010 at 15:36

            Nei det gjør det ikke, men litt usikker på hva som er angrepet mitt ?
            Jeg har lest endel innlegg fra Nyhlen etterhvert (puuh slitsomt) og med tanke på hva hun kan få seg til å si så syns jeg ikke selv engang å være inærheten for hva en skal kalle personangrep.
            Men for all del, hvis jeg her trår over grensene så beklager jeg det.

            Men kan jeg bare legge til at denne kommentaren vil frøken Nyhlen få bite i seg en vakker dag, noen har sett det allerede, så får vi bare vente på at vitenskapen kan dokumentere det så snakker vi samme språk her også 😉

            Men å antyde at de kan bli friske, og klare seg uten insulin, er ikke bare riv ruskende galt, det er farlig.

            Slutt med denne skremselspropagandaen, å ta ansvar for eget liv og helse.

          • Anonym 10. desember 2010 at 15:38

            tenkte mer på kommentaren om jobb…..men ellers ser jeg alt du sier 😉

          • Jarle 10. desember 2010 at 15:48

            Ok, min feil, dårligt formulert, skulle vel mer være et spørsmål, men ser nå jeg har svart meg selv på det.

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 16:18

            Du har da også spurt meg om jobb, Trine? Om åssen jeg kunne ha tid til å jobbe når jeg brukte så mye tid på å blogge om ting jeg ikke likte 😉

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 16:16

            Ingen tvinger deg til å lese innlegg fra meg, Jarle.

          • Ørjan Langbakk 10. desember 2010 at 16:19

            Javel, Jarle? Du mener at det å kutte ut insulinen for insulinavhengige diabetikere IKKE medfører livsfare? Flott. Og dette vet du hvor mye om, sånn på et personlig plan? Er du diabetiker, eller lege?

          • Ørjan Langbakk 10. desember 2010 at 00:19

            Right. Fint det Hilde.

            Da skal jeg kjapt oppsummere for de av dere som ikke orker å google den godeste Cousens: han påstår da å kunne kurere diabetes gjennom et 21 dagers langt program – jeg orket egentlig ikke lese nøye igjennom all svadaen, men han innehar visstnok en haug med titler og har visstnok bidratt til en rekke fantastiske forskningsresultater. Ham om det.

            Hilde: neida – DU har ikke gjort noen ting, bortsett fra å «oppfordre meg til å se film» som du sier. At du gjentar hans påstand ukritisk er jo en ting, og joda, greit, du har bare oppfordret meg til å være åpen og sjekke ut mulighetene. Mhm. Så klart. For du tror ikke at 22 år med diabetes egentlig har bragt meg innom en haug med forskjellige dårlige og mindre dårlige «løsninger» eller i det minste forslag til forbedring?

            Man kan ikke drømme seg bort fra alt, Hilde. Man kan heller ikke «hele» seg selv – det er ikke som om celleregnerering bare oppstår spontant.

            Og, som en siste kommentar, selv om du skrev dette etter at jeg begynte denne kommentaren – nei, man sanser og føler ikke noenting gjennom hjertet – hjertet pumper blod gjennom kroppen, og that’s more or less it. Man sanser og føler gjennom nerver og organer som sitter på utsiden av kroppen – f.eks. ører, øyne og nese.

            Men, jeg har jo egentlig forlengst innsett at man ikke burde mate trollene.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 10:46

            Jeg føler gjennom hjertet <3

            Hvordan skulle jeg vite hva diu har gjort de sisste 22 årene Ørjan? Det var vel ikke lett for meg å vite.

            Du kunne jo bare sagt at jeg har prøvd masse som ikke virker for meg i 22 år, og har derfor ikke tro på noe alternativt, så bar jo den grei.
            Jeg repekterer det. Men da forstår jeg ikke helt hvorfor du skiver til meg hele tiden?

            Jeg ønsker dehg kun det beste!

            Hilde

          • Ørjan Langbakk 10. desember 2010 at 11:01

            Greit nok, Hilde. Det er jo hyggelig at du ønsker meg alt godt, det må jeg jo si. Grunnen til at mange (ikke bare jeg, det ser man jo på kommentarene) diskuterer med deg, er nok det at vi forsøker å gi et noe mer nyansert syn på ting, samt gjerne forsøker å få deg til å innse at det å spre feilinformasjon kan lede til uante konsekvenser.

            Neida, det var ikke meningen at du skulle vite at jeg har hatt diabetes i 22 år, Hilde. Men det å ukritisk formidle kilder som Cousens, betyr i alle fall i min bok at du går god for hva som sies – akkurat som du går god for andre ting du promoterer på bloggen gjennom dine innlegg. Det å være budbringer betyr ikke at man kan fraskrive seg alt ansvar – ansvaret ligger i hva man velger å formidle videre.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 11:10

            Det er sant det Ørjan, jeg har et ansvar for det jeg formidler på den måten at jeg viser at jeg synes det er verdt å formidle.
            Jeg føler ikke at jeg trenger å gi et balansert eller nyansert syn, for dette er min resie, med mine tilhørende erfaringer. En Lege for eksmpel, vil gi deg synet fra sitt ståsted, og du kan ikke forlsnge at han skal gi deg et nyansert syn. Det vil han ikke gjøre.
            På denne måten så kan hver enkelt plukke informasjon som føles riktig, og at det blir diskusjon er bare positivt, synes jeg. Det betyr at det er engasjement, og vi lærer alle så lenge vi lever.
            Det er jo det med feilinformajon eller ikke da. Jge føler jo ikke jeg sprer feilinfomajon, noe jeg aldri ville gjort.

            Men igjen Ørjan, det beste fra meg til deg,, takk for ditt engasjement, og ønsket om gode dager

            Hilde

          • Kjersti 10. desember 2010 at 08:32

            Men synes du det er uproblematisk at du ukritisk videreformidler informasjon som etter alle protokoller og standarder er nettopp feilaktig? For meg virker det som om du jobber hardt for å frasi deg alt ansvar ved å si ting som at du er bare budbringeren, alle har rett til å ha sin egen mening og frihet til å søke og velge selv. Det innebærer visst frihet fra ansvar, skjønner jeg.

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 10:42

            Jeg er ikke enig med deg her Kjersti
            Jeg formidler ingen ting ukritisk, og det må du neste forklare hvor du har fra.
            Å peke på informasjon som en annen kan se på om han ønsker er ikke å frasi seg ansvar i det hele tatt. det er å være et hjelpende medmenneske.
            Jeg er kun her for å formidle den kunnskapen jeg har, men ser at det nok er vanskelig å holde seg vekke for dem sok ikke er interessert i budskapet 🙂
            Jeg ser ikke hva som får deg til å ha det livssynet, at jeg skulle bære ansvar for å formidle navnet på en film? Men jeg kjenner deg ikke.

            Jeg jobber ikke hardt i det hele tatt, jeg synes dette er en glede og veldig inspirerende ,,og ja, selvfølgelig er jeg budbringeren!

            Men så vet du ivertfall mitt ståsted 🙂

            Hilde

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 00:15

            Det er ingen som trenger at du skifter mening. 😉
            Ingen er her for å overvinne eller overbevise noen om noen ting som helst,,
            Man tenker ikke med hjertet, man føler og sanser.

            Hilde

  2. Susanne Helgesen 9. desember 2010 at 09:48 - Reply

    Jeg leste kronikken i papirutgaven av Dagbladet igår. Og mine umiddelbare tanker er i grunnen gjengitt av Hilde ovenfor.

    Trist å lese (Dagbladet), men likevel er det mulig å stå støtt i egen balanse og tillate den unge damen å mene som hun gjør. Som ikke er det samme som å være enig med henne.

    Stå på jenter. Det nå viktigere enn noen gang å fortsatt være kongruente og sentrert i hjertene våre. Det kan ofte skremme dem som møter «oss» – kanskje fordi de ser og opplever noe de selv ikke helt har kontakt med ennå, eller ikke forstår hva er. Hva vet jeg….

    Forskjell på viten og kunnskap her, og med VITEN er det ikke mulig å la seg «knekke» (jøss det ble mange anførselstegn her….)

    Samtidig skal vi ikke glemme «øverste etasje» (som til nå tror han har vært sjefen) heller. I slike bikkjeslagsmål som dette har vært til nå, og sikkert blir denne gangen også, er det alltid ballen vi må «ta». Ikke mannen.

  3. Therese 9. desember 2010 at 09:50 - Reply

    Må bare for ordens skyld presisere at «jenta» er 40 år og mor til 4 barn. Så å si at hun mangler livserfaring er vel ikke helt korrekt………

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 09:56 - Reply

      Jeg ser at det står jenta her Therese, og det beklager jeg, skal få det rettet opp. Er klar over at hun er mor til 4 ja.
      Min feil 🙂

      Er sikker på at Trine retter opp på mine vegne. Takk for at du påpekte det.

      Hilde

  4. Therese 9. desember 2010 at 09:50 - Reply

    Må bare for ordens skyld presisere at «jenta» er 40 år og mor til 4 barn. Så å si at hun mangler livserfaring er vel ikke helt korrekt………

  5. Tonje Olsen 9. desember 2010 at 10:50 - Reply

    Jeg har egentlig bare en kommentar; I rest my case!

    • Line 9. desember 2010 at 11:01 - Reply

      Jeg siterer en venn av meg: De har så åpent sinn at hjernen dessverre har ramlet ut. Nytter ikke å diskutere med dem. Selv om jeg personlig skulle ønske at de børsta opp øyenbryna og så hvor latterlige de er. Hahaha, her bedriver jeg personalangrep og mobbing. Like flink som Grunga og Hilde. Regner med at dette blir slettet fort.

      • Dan Denett 9. desember 2010 at 13:13 - Reply

        Hvis jeg ikke tar feil så bør du heller kreditere Carl Sagan for den der:
        «It pays to keep an open mind, but not so open your brains fall out.»
        — Carl Sagan

        • Line 9. desember 2010 at 13:28 - Reply

          Japp, det har du rett i.. min venn har nok fritt oversatt.

  6. Lundvivianbeate 9. desember 2010 at 10:50 - Reply

    dere snakker om personangrep og mobbing! synes «jenta» også har fått sin dose av dere! dere slakter henne jo!

  7. Kevin Frøystad 9. desember 2010 at 10:59 - Reply

    Takk Trine og Hilde for at dere deler informasjon som dere tror på, på den måten kan vi alle vokse. Takk til kritikere, de gjør det så utrolig spennende å følge denne bloggen:-)

    På bloggen kommer nye ideer til orde i samfunnet, dere er bidragsytere for nytenking.
    Tiden vi lever i krever absolutt nytenkning og kreativitet.

    Jeg legger ved en studie som viser hvor viktig det er å gi gass for det man tror på, slik som dere gjør. Dere lever sterkt, gled dere over det, Mvh Kev

    A new study recently compared patient-physician relationships and relief of symptoms between complementary and alternative medicine (CAM) and conventional primary care (COM). The study was part of a Swiss evaluation of complementary and alternative medicine.
    Researchers looked at more than 6,000 patients. The study included patients of 77 non-certified CAM physicians and of 71 conventional physicians.
    The patients completed a questionnaire which asked questions about symptom relief, patient satisfaction, and quality of patient-physician interaction.
    According to Biomed Central:
    «CAM physicians treated significantly more patients with chronic conditions than COM physicians.

    CAM Patients had significant higher healing expectations than COM patients.

    General patient satisfaction was significantly higher in CAM patients, although patient-reported symptom relief was significantly poorer, The quality of patient-physician communication was rated significantly better in CAM patients.»
    The study concluded that more effective communication patterns by complementary and alternative medicine could play an important role in allowing patients to maintain more positive outcome expectations.

    Sources:
    Biomed Central November 4, 2010
    A new study recently compared patient-physician relationships and relief of symptoms between complementary and alternative medicine (CAM) and conventional primary care (COM). The study was part of a Swiss evaluation of complementary and alternative medicine.
    Researchers looked at more than 6,000 patients. The study included patients of 77 non-certified CAM physicians and of 71 conventional physicians.
    The patients completed a questionnaire which asked questions about symptom relief, patient satisfaction, and quality of patient-physician interaction.
    According to Biomed Central:
    «CAM physicians treated significantly more patients with chronic conditions than COM physicians. 

CAM Patients had significant higher healing expectations than COM patients. 

General patient satisfaction was significantly higher in CAM patients, although patient-reported symptom relief was significantly poorer, The quality of patient-physician communication was rated significantly better in CAM patients.»
    The study concluded that more effective communication patterns by complementary and alternative medicine could play an important role in allowing patients to maintain more positive outcome expectations.

    Sources:
    Biomed Central November 4, 2010

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 12:03 - Reply

      Tusen takk for de ordene Kevin! 😀

      Hilde

  8. Heidi Persvangen 9. desember 2010 at 11:43 - Reply

    Hvorfor skal alltid folk begynne sånn…helt enig med alt Trine skriver jeg. Du er en inspirasjon og er en glede å følge deg. Mange kan finne veien ut av sine problemer ved å prøve forskjellige ting….Stå på….

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 12:02 - Reply

      Tusen takk Heidi!
      Det setter jeg stor pris på 😀

      Hilde

  9. Tull 9. desember 2010 at 11:46 - Reply

    Synes forsåvidt HelseHilde er like nedlatende og full av personangrep som kronikøren. » skrevet av en dame som er student, og som har fått frie tøyler til å øve seg på sjangeren» Synes hun har veldig mange gode poenger. Men om beskrivelsene av HelseHilde stemmer vet jeg selvsagt ingenting om.

    • Sandra Love 9. desember 2010 at 14:41 - Reply

      Forfatteren av kronikken opplyser at hun er student. Ergo er det ikke et personangrep å referere til det. Å konkludere med at forfatteren har fått frie tøyler, faller heller ikke inn under definisjonen av et personangrep.

      • Ørjan Langbakk 9. desember 2010 at 14:43 - Reply

        Når man i konteksten kan lese at det å være student av en eller annen grunn skal bidra til mindre troverdighet, samt at «frie tøyler» er koblet sammen med «øve seg på sjangeren», så blir det nedrakkende, og selv om det ikke er et direkte personangrep, så er det retorikk og hersketeknikk – la oss, i stedet for å gå på sak, latterliggjøre og ufarliggjøre personen som uttaler seg. Ganske gjennomsiktig, i alle fall om man har bittelitt omløp i huet! (Jada – det var ment som et eksempel!)

      • Pernille Nylehn 9. desember 2010 at 16:19 - Reply

        Enig. At Hilde snakker «frie tøyler» i denne sammenhengen er heller ufrivillig komisk.

        Hvem er det som har fått frie tøyler her på bloggen? 😉

        • HelseHilde 9. desember 2010 at 18:44 - Reply

          Det er jeg 🙂

          Hilde

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 11:27

            My point exactly. Så du burde kanskje ikke beklage deg over at andre får slippe til med én kronikk i Dagbladet. 😉

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 12:12

            Jeg har ikke beklaget meg i det hele tatt jeg, du har missforstått 🙂
            Jeg syntes det var veldig flott jeg .
            Jeg har bare kommentert den.

            Hilde

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 16:13

            Å ja ….

            Fra de første to avsnittene dine:
            «Et subjektivt innlegg skrevet av ei dame som er student, og som har fått frie tøyler til å øve seg på sjangeren.» («veldig flott»?)

            «(…) bar tydelig preg av skribentens egen livserfaring,» (som du ikke visste noe om, det viste seg at dette var ei voksen dame)

            (…)
            «Å fremstå så kynisk, fordømmende og overfladisk så tidlig, viser for meg at man strever, og det synes jeg er leit å se.» (krass personkarakteristikk, også ut fra hva du TROR om skribenten)

            (…)
            «Å ha behov for å harselere med syke mennesker, og vise så tydelig missunnelse skriker for meg høyere enn innholdet i kronikken.»

            (så langt har du ikke kommentert innholdet i det hele tatt, bare det du tror du vet om personen – at hun er ung, har slik og slik erfaring, er misunnelig, og at hun «strever»)

            Lenger ned: «Her kan man jo lure på om det er en nabo eller en egen mor some er modellen for oppfattelsen (…)»

            Først enda lenger ned skriver du om det hun SIER i stedet for å spekulere om hennes egen historie, alder, følelsesliv, mødre og naboer.

            Hvis det er slik du svarer på et innlegg du syntes var «veldig flott» (eller kanskje du mener det var «veldig flott» at ble trykket) tør jeg ikke tenke på hvordan du kommer til å svare på noe du misliker.

            Pernille Nylehn

          • HelseHilde 10. desember 2010 at 19:03

            🙂

          • Rajulise 11. desember 2010 at 10:14

            Hvorfor i allverden beklager du ikke den nedlatende retorikken din, alle feilslutningene du har trukket om kronikkforfatteren og ditt fullstendig uakseptable personangrep i stedet for å smile. Kan forøvrig informere deg om at Tonje Olsen behersker sjangeren til fulle.

          • Anonym 10. desember 2010 at 15:06

            OG Hilde får svare i egen kronikk i helgen.

      • Kine 9. desember 2010 at 17:26 - Reply

        Jeg ser jo at hun selv opplyser at hun er student. Men hva er poenget til HH med å påpeke at hun er student? Å trekke frem det i samme sammenheng som man sier at hun har fått lov til å «øve seg på sjangeren» er ganske så nedlatende i mine ører. Det er ikke alle hersketeknikker som er like eksplisitte.

  10. Thomas Aksnes 9. desember 2010 at 11:47 - Reply

    Rådene i kronikken er jo faktisk svært gode: «På innsiden er det algebaserte avgiftningskurer, alkaliske dietter, tarmskylling og ionisert vann. Det er rawfood, slowfood og soulfood. Det gjelder å kutte ut gluten, melkeprodukter og spesielt sukker.»
    Kanskje tarmskylling kan være å gå litt for langt for mange, og algekurer trenger man kanskje ikke om man har et veldig godt kosthold, men i det store og hele er oppskriften i kronikken svært god. Det er ganske så morsomt at kronikken beskriver denne oppskriften som negativ. Det finnes ikke noe dokumentasjon eller indisier som tilsier at dette er dårlige tiltak, mens det finnes både noe dokumentasjon og et enormt stort erfaringsgrunnlag som tilsier at alle disse helsetiltakene er gode.
    Takk Hilde og Trine for all den gode informasjonen som kommer frem på Helsehilde innleggene på mandager. Det er ikke lett å komme frem med informasjon som ikke fullt samsvarer med det etablerte synet, og jeg synes det er veldig mye god og viktig informasjon som er gjort tilgjengelig de siste ukene.

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 12:01 - Reply

      Tusen takk Thomas.

      Jeg setter stor pris på en slik tilbakemelding fra en som selv sitter med utrolig masse helsekunnskap.
      Jeg er helt enig i at rådene er gode, og håper at flere har sett det.

      Igjen takk for at du leser og kommenterer. Jeg fortsetter å fortelle fra mine egne opplevde erfaringer langs min HelseReise.

      Hilde

      • Askild 9. desember 2010 at 15:19 - Reply

        Av alle rådene som er beskrevet her, er det vel ett som holder vann: mange av oss bør spise mindre sukker. Om en med «slowfood» mener at vi bør spise sunnere fôr enn det fastfood vanligvis er, er det også et godt råd.

        Algebaserte avgiftningskurer, alkaliske dietter og ionisert vann er fullstendig uten bevis, positive indikasjoner eller plausible forklaringsmodell.

        Tarmskylling frarådes fra medisinsk hold om du ikke har en bestemt sykdom hvor slikt er tilrådelig. Å sprute vann opp i rompa uten noen grunn er faktisk usunt (man har en masse viktige bakterier der), har ingen kjente helseeffekter og medfører fare om det utføres av ukyndige folk (perforering av tarmvegg eller dårlig renholdt utstyr).

  11. Heaars 9. desember 2010 at 12:43 - Reply

    Debatten er spennende!

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 13:32 - Reply

      Enig Heaars, veldig spennende!

      Hilde

  12. Askild 9. desember 2010 at 12:52 - Reply

    Diabetes – en kronisk sykdom? Eller bare blir det sånn pga legers bruk av ordet kronisk? Bløderne, har de egentlig en sykdom de kan bli kvitt, men legene skjuler sannheten? Hva med Addisons sykdom? Downs syndrom; kan man vokse det av seg? Epilepsi? Asthma? Glaukom? Huntingtons?

    Å påstå at kroniske sykdommer ikke eksisterer er som å spytte i ansiktet på alle dem som har en, og dem som bruker livet sitt på å forske på sykdommene for å forstå og lindre dem. Å brette ut sin kunnskapsløshet i bloggosfæren og betvile kunnskapen og erfaringene til dem som vet uendelig mer om dette, tyder på at trenger å plukke opp litt respekt for kunnskap. Folk har kroniske sykdommer selv om du føler at du synes at det ikke burde vært sånn, og du har inngående kunnskap om ett menneskets sykdomsforløp, og forresten er leger teite.

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 13:36 - Reply

      Du har missforståå meg om du føler jeg spytter på noen. Jeg vet akkurat hvordan det er å ha en kropp som er veldig syk.
      Jeg formidler det motsatte, bare en tanke til dem som vil lese om muligheter som finnes, og kroppens fantastikse egenskap.
      Jeg er ikke sikker på at denne informsjonen er for alle, og jeg ser selvfølgelig at medfødte belastninger er en utfordring. Det er jeg trygg på at leserne som følger mandagsbloggen vet hva jeg mener om.

      Hilde

      • Askild 9. desember 2010 at 13:49 - Reply

        Å ha vært alvorlig syk er både kjipt og en verdifull erfaring, men det gir deg ingen medisinsk kompetanse til å avfeie kroniske sykdommer slik du gjør. Jeg har også hatt kjipe sykdommer, men jeg innbiller meg ikke at det gir meg rett til å komme med oppsiktsvekkende uttalelser om helt andre sykdommer, som går helt på tvers av all vitenskap og kan føre til at folk som stoler på meg gjør andre valg i sin behandling.

        Akkurat hvilke kroniske sykdommer mener du at ikke egentlig er kroniske sykdommer?

        «medfødte belastninger er en utfordring»

        Mener du med dette at man faktisk kan kurere Downs et al, men det er litt vanskelig?

        • HelseHilde 9. desember 2010 at 16:01 - Reply

          Downs er ikke en kronisk syldom, det er syndrom. Stor forskjell .

          Jeg tenker at om kroppen har vært frisk, men blitt syk, så kan den bli frisk igjen, gitt de rette omstendighetene. jeg sier ikke at det er lett, og jeg sier ikke at det er for alle.

          Hilde

          • Kreken 9. desember 2010 at 21:17

            Dessuten er det faktisk slik at både diabetes og t.o.m kreft blir kalt for livsstilssykdommer. Dersom livstilen fører til at en blir syk burde det ikke være så utrolig vanskelig å tenke seg at livsstil også gjør folk friske.

          • Ørjan Langbakk 9. desember 2010 at 22:21

            Men i himmelsens navn… det er FORSKJELL på Diabetes 1 og Diabetes 2. Diabetes 2 er en livsstilssykdom, svært ofte. Diabetes 1 er en svikt i et organ i kroppen, og man vet fremdeles ikke hva dette skyldes. Diabetes 1 betyr at bukspyttkjertelen ikke lenger produserer nok insulin, eller insulin i det hele tatt (de fleste diabetikere opplever at man fremdeles har en viss produksjon når man først får sykdommen, men denne avtar og forsvinner over tid).

            Og nei, jeg kan forsikre deg om at Diabetes 1, korrekt diagnostisert, IKKE er en «livsstilssykdom».

          • Pernille Nylehn 10. desember 2010 at 16:02

            Det er litt for enkelt å si at diabetes 2 bare er en livsstilssykdom òg. Det er ganske mye arv inne i bildet, men dårlig livsstil kan utløse sykdommen hos dem som er arvelig belastet.
            MEN de som har mye diabetes 2 i slekta kan få den selv om man lever sunt. Og folk som lever usunt trenger ikke få diabetes.
            At sunn livsstil er viktig, med tanke på både velvære og sykdomsrisiko, er det absolutt ingen som er uenig i. Men forholdet mellom livsstil og sykdom er ikke en til en.

            Det var faktisk et program i går (Schrødingers katt) om aldring. Det var en som hadde intervjuet en masse hundreåringer om hvordan de hadde levd, om de hadde spist sunt og trent etc etc. Men de hadde faktsk ikke levd spesielt mye sunnere enn andre. Det som karakteriserte dem som gruppe var
            1. at de hadde gode gener, altså at mange i slekta deres var bltit gamle, og
            2. at de hadde godt humør og gledet seg over livet.

            Derimot, for de som ikke har fullt så gode gener teller livsstilen mer for livslengden.
            Hvis det var forståelig?

          • Ørjan Langbakk 10. desember 2010 at 16:17

            @Pernille: Derfor jeg skrev «svært ofte» – diabetes 2 er ofte noe man får i løpet av livet, pga. av andre utløsende faktorer. Men at det KUN er en livsstilssykdom, er så klart ikke sant. Det er vel fremdeles ikke 100% klart hva som fører til verken diabetes 1 eller 2, men vitenskapen jobber heldigvis med saken 😀

  13. Pernille Nylehn 9. desember 2010 at 16:24 - Reply

    Har det stått noe i dagbladet i dag? Jeg finner det ikke i papirutgaven i hvert fall?

  14. Ngfkd 9. desember 2010 at 19:16 - Reply

    Denne kronikken var utrolig bra skrevet! Snakk om å treffe spikeren på hodet da! Dere selvutviklede damer er jo ofte de som ikke får noen annen jobb og derfor starter sin reise mot… ingenting?

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 19:46 - Reply

      Vi får ikke noen annen jobb?
      den var ikke værst,, kan jo ikke kommentere det, den skal få stå :-)))))

      Hilde

  15. Nina Egersborg 9. desember 2010 at 22:12 - Reply

    «Først ignorerer de deg,så ler de av deg,så slåss de mot deg og så vinner du.»… — Mahatma Gandhi

    • HelseHilde 9. desember 2010 at 23:56 - Reply

      Takk Nina,,fantastisk! :-))

      Hilde

  16. Jeanette 10. desember 2010 at 15:45 - Reply

    For alle de som er så sterkt uenig med det HelseHilde skriver, og mener at hennes innlegg på bloggen bare er tull, eller at bloggen i sin helhet er dum, feilinformerende osv – du MÅ ikke lese bloggen! Du kan velge selv om du vil lese det som blir skrevet. Mange blir jo direkte sint av det de leser, da er det like greit å la være å lese, og slik spare seg selv og andre interesserte lesere for irritasjonen det medfølger…?

    • HelseHilde 10. desember 2010 at 16:55 - Reply

      Takk for at du leser jeanette.

      Godt sagt!

      Hilde

  17. HelseHilde 11. desember 2010 at 10:46 - Reply

    Jeg svarer Tonje Olsen i Dagbladet sin papirutgave i dag, side 64 🙂

    Hilde

  18. HelseHilde 11. desember 2010 at 13:02 - Reply

    Debattinnlegget kan leses unde dagbladet.no sine kultursider

    Hilde

  19. ingeborg 11. desember 2010 at 21:49 - Reply

    Takk.

  20. Kevin Frøystad 12. desember 2010 at 20:31 - Reply

    Hei Hilde
    Jeg kom over mye info i helgen som støtter deg, til din info under. Stå på, mvh Kev

    Recent scientific research into human health, sickness & disease has shown with increasing evidence that living an acid-lifestyle is extremely detrimental to health & that by living alkaline you can increase your health, energy, vitality, immune system, youthfulness and protect yourself from disease.

    As recently as October 2009, a Cambridge University study published in the highly respected British Journal of Nutrition stated:

    The concept of diet-induced acidosis as a cause of disease has been a subject of interest for more than a century. The present article reviews the history of our evolving understanding of physiological pH, the physiological support for the concept of acidosis, the causes of acidosis, how it is recognized, its short-term effects as well as the long-term clinical relevance of preventative measures, and the research support for normalization of pH. The available research makes a compelling case that diet-induced acidosis is a real phenomenon, and has a significant, clinical, long-term pathophysiological effect that should be recognized and potentially counterbalanced by dietary means.

    The researchers, Pizzornoa, Frassettoa and Katzinger have clearly identified that acidosis (increased acidity in the blood) is a very real threat to our health. Furthermore, research has shown that the effects of acidosis can directly contribute to various cancers, arthritis, osteoporosis, cardiovascular disease, diabetes, depression, Crohn’ s disease and kidney disease. Yes, all of the top five killers in Western society and a whole lot more.

    Alkaline Diet & Cancer:

    In March 2009, Robey, Baggett, Kirkpatrick et al published a paper in the American Association for Cancer Research Journal proving that alkaline minerals (in this case NaHCO3) that raise the extracellular pH of cancer tumor cells and prevent metastasis. Their research shows that the pH of the tumors are always acidic and by using highly alkaline minerals to raise the pH the growth of the cancer (and involvement of lymph nodes) is prevented.

    Source: Cancer Research 69, 2260, March 15, 2009

    Cancer Thrives in an Acidic Environment:

    Also in Cancer Research Journal, in 2006, Gatenby, Gawlinski et al researched and discovered that chronic exposure of normal tissue to an acidic microenvironment produces toxicity by: (a) normal cell death and (b) extracellular matrix degradation. They proffer that glucose imbalance (an acid lifestyle) leads to a chronically acidic microenvironment (the normal cells and molecules that surround a tumor cell) which provides the perfect base for cancer.

    Source: Cancer Research 66, 5216-5223, May 15, 2006

    Acidosis & Osteoporosis:

    A recently published study in the Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (Vol 94, No 1 96-102, 2009) has provided further evidence that the consumption of and supplementation with alkaline minerals is essential for good health. The objective of the study was to understand the effect of alkaline minerals (potassium bicarbonate, sodium bicarbonate and potassium chloride) on bone health specifically, the ability of these alkaline minerals to slow the bone resorption rate and calcium excretion.

    The participants who were taking the bicarbonate supplements had significant reductions in urinary N-telopeptide and calcium excretion when compared to the control group. This means that when taking the alkaline minerals, bones remained stronger and healthier.

    Source: Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (Vol 94, No 1 96-102, 2009)
    Cardiovascular Disease & the Alkaline Diet

    Alkaline Minerals Critical to Prevention of CVD:

    In the Journal of Orthomolecular Medicine, Joseph Campbell provides a thorough review of the scientific literature surrounding minerals and disease and highlights that the alkaline minerals, magnesium and calcium, are critical to the prevention of cardiovascular disease (CVD). He also highlights that “Excessive consumption of acid producing foods, results in metabolic acidosis. When this occurs, the parathyroid hormone stimulates the removal of calcium from the bones and teeth (osteolysis), to buffer or neutralize the excess acidity. After many years, such calcium loss results in depleted bone, bone weakness and structure.

    Source: Journal of Orthomolecular Medicine Vol. 10, No. 3 & 4, 1995

    Arthritis & Alkalinity:

    Alkaline Mineral Supplementation Decreases Pain in Rheumatoid Arthritis Patients. This incredible study from Institute for Prevention and Nutrition (Germany) provided clear and unquestionable evidence that using an alkaline mineral supplement (30g daily) reduced pain and increased movement in patients with moderately active Rheumatoid Arthritis over a 12-week period.

    Source: The Open Nutrition Journal, 2008, 2, 100-105

    Sources & References:

    1. Diet-induced acidosis: is it real and clinically relevant? British Journal of Nutrition Cambridge University Press; Joseph Pizzornoa, Lynda A. Frassettoa and Joseph Katzingera

    2. Acid-Mediated Tumor Invasion: a Multidisciplinary Study; Cancer Research 66, 5216-5223, May 15, 2006; Robert A. Gatenby, Edward T. Gawlinski, Arthur F. Gmitro, Brant Kaylor and Robert J. Gillies

    3. The Potential Role of Systemic Buffers in Reducing Intratumoral Extracellular pH and Acid-Mediated Invasion; Cancer Research 69, 2677, March 15, 2009; Ariosto S. Silva, Jose A. Yunes, Robert J. Gillies and Robert A. Gatenby

    4. Alkaline Mineral Supplementation Decreases Pain in Rheumatoid Arthritis Patients; The Open Nutrition Journal, 2008, 2, 100-105; Regina Maria Cseuz, Istvan Barna, Tamas Bender and Ju?rgen Vormann

    5. Treatment with Potassium Bicarbonate Lowers Calcium Excretion and Bone Resorption in Older Men and Women; The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 94, No. 1 96-102; Bess Dawson-Hughes, Susan S. Harris, Nancy J. Palermo, Carmen Castaneda-Sceppa, Helen M. Rasmussen and Gerard E. Dallal

    6. Minerals and Disease; Journal of Orthomolecular Medicine Vol. 10, No. 3 & 4, 1995; Joseph D. Campbell

    7. Preservative Effect of Electrolyzed Reduced Water on Pancreatic b -Cell Mass in Diabetic db/db Mice; Biol. Pharm. Bull. 30(2) 234—236 (2007); Mi-Ja KIM, Kyung Hee JUNG, Yoon Kyung UHM, Kang-Hyun LEEM, and Hye Kyung KIM

    8. The Effect of Acid/Alkaline Nutrition on Psychophysiological Function; Int J Biosocial Res. Vol.

    9. (2); 182-202, 1987; Rudolf A. Wiley9Severe Osteomalacia Associated with Renal Tubular Acidosis in Crohn’s Disease; Digestive Diseases & Sciences, Vol 31, No 3, March 1986; Rui MM Victorino, Margarida B Lucas, Miguel Carneiro de Moura10Metabolic acidosis of CKD: diagnosis, clinical characteristics, and treatment; American Journal of Kidney Diseases, Volume 45, Issue 6, Pages 978-993 J. Kraut, I. Kurtz11Lean Tissue: Alkaline diets favor lean tissue mass in older adults; American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 3, 662-665, March 2008; Bess Dawson-Hughes, Susan S Harris and Lisa Ceglia

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits