Igår ble det lansert nye HelseRåd fra de som styrer med helse her i landet. Helsemyndighetene la frem sin nye rapport om kostråd for å forebygge sykdommer. Dette er ikke råd for spesielle grupper, men for befolkningen som helhet for å unngå kroniske lidelser. GJETT OM JEG HEIER!! Selvom de enda har langt igjen.

Jeg har skrevet om dette i mange år. Fokuset rundt kosthold for at folk skal holde seg friske bør være MYE tydeligere. Jeg blir mektig provosert over hvor lite HelseNorge egentlig vet om sunn mat for en sunn kropp. Jeg sier ikke at jeg sitter på svarene, men i alle de årene jeg har søkt råd innen Helsevesenet for blant annet Rosacea (kronisk hudlidelse) og magesmerte er det ytterst få som nevner kosthold. Dette hører jeg masse fra folk som jeg diskuterer helse med. Det er symptombehandling over hele fjøla og jeg er lei.

Ta sykehusene for ekspempel. For en søppelmat som serveres der! Hvor er fokuset på friskhet, på et sykehus? Kosthold burde av alle steder være veldig vesentlig der. Hva serveres på pauserommet? Rød saft, kaffe og vafler. Når ble dette sunt? Når skal noen riksdekkenede medier gjøre noe med det? Dette må det rettes fokus mot, det er min mening.

Vi har i mange år hørt om «varm mat» på skoler. Hvorfor har vi ikke det i et av verdens rikeste land? Det kan umulig være den mest kompliserte saken å gjøre noe med…det er tross alt neste generasjon som sitter og konsentrerer seg for å styre landet en vakker dag. Da er riktig ernæring utrolig viktig. Til dere foreldre som lar ungene styre «butikken» hjemme: LOFF MED SJOKADE har aldri vært sunt, ei heller kjeks som mellommåltid! MonsterLOL. Ris til egen bak, for noe må gjøres! Vi blir feitere og feitere, og hva hører en overalt – det er så krevende å endre på tingene. SKJERP DERE!

Her er rådene som anbefales. Til og med svinekjøtt regnes som rødt kjøtt. Behandlet kjøtt har jeg skrevet om  mange ganger før. Selvfølgelig er det en storindustri som «griner» i dag….det gidder jeg ikke å skrive om engang for de får finne på noe annet å gjøre. Helse og friskhetsfokus er for meg mye viktigere, og folk må ikke overse det lenger. Nå kommer rådene, read them and weap:

DETTE ER DE NYE KOSTRÅDENE

  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær om dagen. Hver porsjon bør tilsvare 100 gram. Poteter inngår ikke lenger blant de fem. Heller ikke belgvekster som bønner, linser, frø eller krydder.
  • I tillegg til de fem – anbefales en liten neve usaltede nøtter om dagen.
  • Spis grove kornprodukter som til sammen gir 70-90 gram sammalt mel eller fullkorn hver dag. Dette kan for eksempel være to tallerkener havregrøt.
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. Begrens inntaket av helmelk, fløte, fet ost og smør.
  • Spis fisk til middag to eller tre ganger hver uke, tilsvarende 300-450 gram i uken. Bruk også fisk som pålegg. 200 gram av denne fisken bør være fet fisk.
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  • Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagingen og på maten.
  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  • Velg vann som tørstedrikk.
  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet. Bruk minst 30 minutter hver dag til fysisk aktivitet tilsvarende hurtig gange.

Neste gang Helsemyndighetene kommer på banen er jeg sikker på at kumelken får gjennomgå. Den er for kalver by the way. Ingen som tenker på det?

Her er min verstingliste som jeg har blogget om før:

  1. Behandlet kjøtt (nitrit)
  2. Animalske oljer ( IKKE Udo, cocos etc)
  3. Kunstige fargestoffer
  4. Søtningsstoffer, cornsuger
  5. Kullsyreholdige drikker

Jeg har unnagjort min dose fysisk aktivitet i dag, legger ved et bevis fra LYKKETROLLET som er glad for nye råd om helse. Men de har enda en vei å gå….vi er blitt et FATLAND. Tog du ann? Det er inglish…..




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

Kvinne som våger?

Vi har alle livserfaringer, kan mine hjelpe deg å våge mer? Jeg deler på mail

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.