Meditasjon i farta

May Espedal skrev en del gjesteinnlegg om positiv kommunikasjon her på bloggen. Jeg liker å dra nytte av mine gjestebloggere som jeg ser bidrar med noe som jeg selv syntes er interessant og da deler jeg det gledelig med deg. May er tilbake og gir oss noe gode tips om hverdagsmeditasjon for å senke stress :

RASK OG EFFEKTIV MEDITASJON !

 

Vet du at meditasjon er en svært effektiv metode for å bli fokusert og for å redusere stress?

Følgende er skrevet om meditasjon på Wikipedia’s sider:

«Siden 1960-tallet, har det vært fokus på den økende vitenskapelige forskningen på meditasjon av forkjellig art og kvalitet. Det er publisert over 1000 undersøkelser som viser at ulike metoder for meditasjon har vært knyttet til endringer i stoffskiftet, blodtrykk, hjerne aktivisering, og andre kroppslige prosesser. Meditasjon har vært brukt i kliniske situasjoner som en metode for å redusere stress og smerte».

Vet du også at du kan meditere effektivt og ha godt utbytte av det – ved kun å meditere i 2 minutter? Det er med dette som med det meste, kvaliteten betyr ofte mer enn kvantiteten!

Meditasjon kan utføres på en enkel måte og alle kan lære dette, fint for barn også. Jeg anbefaler at du mediterer to ganger til dagen, om morgenen og rett før du legger deg om kvelden. Mediter 2 – 3 minutter …., det er nok (… lenger hvis du vil …).

Slik gjør du:

  • Sitt komfortabelt i oppreist stilling med bena litt fra hverandre.
  • Plasser hendene i den posisjonen som er vist på bildet:

  • Lukk øynene og pust dypt inn og ut – tre ganger.
  • Fortsett så med kun å konsentrere deg om og observere din egen naturlige pust, samt rytmen av pusten din.
  • Sitt slik i 2 – 3 minutter, åpne deretter øynene og reis deg langsomt opp.

Du er nå ferdig med meditasjonen og har virkelig gjort noe som er bra for kropp og sjel.

Du kan i tillegg enkelt bruke denne typen meditasjon i løpet av dagen på jobben – hvis du føler deg stresset og ønsker å finne mer ro i kropp og sinn, eller hvis du har behov for å fokusere bedre på det arbeidet du utfører. Denne metoden vil øke din evne til å konsentrere seg.

God meditasjon !

May

 




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2015-05-31T10:16:40+00:00 6. april, 2011|Categories: OPPLEVELSER|1 Comment

One Comment

  1. Info 16. april 2011 at 00:10 - Reply

    I en studie gjort nylig hvor 16 personer mediterte 27 minutter daglig i 8 uker, ble det gjort MR undersøkelse før og etter. Det viste fysiske forandringer i hjernemassen hos forsøkspersonene. Hjernemassen hadde blitt tettere i området i hjernen hvor senteret for bevisstheten sitter. I tillegg hadde den endret seg i området som utløser stress, angst og depresjon. Det prates desverre lite om meditasjon innenfor både alternativ medisin og offentlig behandling. Dette er fordi det er ingen som tjener penger på det. Det er en svært enkel og effektiv behandlingsmetode for mange sykdommer.

Legg igjen en kommentar

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits