Respekterer man en ond mann?

Denne helgen kommer vi ikke til å glemme, noen gang. Aldri har jeg brukt så mye tid på nettet og foran TV-skjermen. Jeg klarer ikke å logge av, klarer ikke å stenge dette ute, vil ha med meg alle nyhetsoppdateringer som kommer. Pressekonferanser, blogger, twittringer (det beste stedet for oppdateringer, synes jeg), Google+, utenlandske nyhetskanaler…alle dekker/følger med på dette forferdelige som har skjedd landet vårt. Vi er i sjokk. Fredelige Norge, utsatt for terror? Kalles dette terror nå som det virker som det er en mann som ligger bak? Betyr vel egentlig ingenting hva det kalles, ille er det uansett.

Jeg er ufattelig nysgjerrig av natur og jeg må si jeg blir nysgjerrig på denne karen Anders Behring Breivik, eller Andrew Berwick som han kaller seg på engelsk. Med en gang navnet hans ble offentlig raste fingrene mine over tastaturet. Facebook, Twitter, Youtube, blogger, google, 1881 for å se hvor han bodde, osv osv. Alle steder måtte sjekkes. Jeg leste alt jeg kom over for å se hvordan han ønsket at omverdenen skulle oppfatte han. Jeg vet, jeg er litt annerledes, eller er jeg det? Gjorde ikke de fleste dette? Tok dette med mobilen sent fredag kveld….før hele profilen ble slettet av Facebook.

Igår formiddag lastet jeg ned manifestet skrevet av «Andrew Berwick, London – 2011«. Jeg skal ikke vie ordene så mye tid, media kommer garantert til å plukke det fra hverandre.  Tenke seg at karen har brukt 9 år dette! Dette gjør meg enda mer nysgjerrig! Han har planlagt alt til den minste detalj…til og med at litt solarium måtte til for å «pressebildene» skulle være fine. Akkurat det er litt humor….femiklatten. Vil han «kreve» solariumstimer før rettsaken for å opprettholde imaget sitt? LOL.

Jeg vet Norges befolkning er skjøre nå. En skal sørge en stund enda, og det respekterer jeg. Jeg er ikke slem eller kynisk fordi jeg sier  jeg er nysgjerrig på denne onde gjerningsmannen. Jeg gleder meg til å høre han snakke. Ikke fordi jeg kommer til å via budskapet og hans ideologi noe oppmerksomhet, vi er for uenige. Jeg vil høre hvordan han planlegger dette videre. Han har, i følge manifestet, tenkt på alt. Han mener media kommer til å henge ham ut som pedofil, involvert i incest-aktiviteter, homoseksuell, psyko, ADHD, tyv, ikke-utdannet, innavlet, gal og som et monster. De kommer ihvertfall til å mene mye om han, det er sikkert. De kommer til å vie han MASSE oppmerksomhet, og tydeligvis er det akkurat det han ønsker. Vanskelig å unngå å gjøre det.

Kjære mediaverden: Han må være en virkelig intelligent mann, for han vet hvilke strenger som kan spilles på, og sånn jeg ser det spiller han på alle. Han vet å drille dere for å få budskapet sitt ut i alle kanaler. Han er allerede, DESSVERRE, en slags kjendis. Drøfter dere dette når dere vier budskapet hans enda mer oppmerksomhet? Det sitter garantert mange med samme ideologioppfatning og fryder seg, håper at flere vil verves til deres tankesett. I disse miljøene verden over blir karen en helt. Dessverre, igjen.

En ting er sikkert.  Dette betyr ikke at jeg ikke har medfølelse med ofrene, for tro meg, jeg har grått store deler av helgen. Men når det viser seg at dette er så nøye planlagt av en og samme person….da blir jeg mer enn nysgjerrig. Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne overvære rettsaken og blogge om det. Jeg vil høre dette med mine egne ører, ikke bare den versjonen som media skaper.

Mange av mine lesere vil nok synes dette er sært, men hva/hvordan snakker dere med nærmeste naboer om dette? Er det ikke handlingene hans og Breivik som er tema? Det er det ihvertfall her i gata. Alle snakker om det. Ofrene og selvfølgelig, men mest handlingene hans. Jeg skriver bare mine tanker og er ærlig om de. Det blir garantert film om alt dette. Både planleggingen hans over 9 år og gjennomføringen. Sånn har verden blitt. Da har media enda mer å skrive om, og vil spekulere tidlig hvem som skal inneha hovedrollen. Uff.

Denne unge, av utseende urnorske, karen Breivik blir en vi snakker om i mange år fremover. Han går inn i historiebøkene etter eget ønske. Han har viet sitt liv til fengsel, av eget ønske, og planlagt det nøye på forhånd. På en forskrudd måte må en virkelig tro på sin ide om verden og livet for å gjennomføre noe slikt. Det er nesten så en får respekt for utholdenheten hans. Fatter ikke noen kan være så overbevisst om at de har rett, at hans livssyn er det eneste rette.  Viser dette tankene til en gal mann?

Jeg skal følge spent med. Akkurat nå ser alle på Høymessen, mens jeg blogger og leser med vantro at VG har snakket med faren til Breivik FØR politiet. Bra jobbet av VG….nå gjenstår bilder av moren og DET stresser de med å være først ute med. Sånn er media. Det gjelder å være først ute, være det medie som alle refererer til. Trist egentlig, har aldri skjønt hvorfor det er viktig å være først med sakene når det er noe alle skriver om.

Hvordan har du det?




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2011-07-24T12:38:47+00:00 24. juli, 2011|Categories: YTRINGER|46 Comments

46 Kommentarer

  1. Linda 24. juli 2011 at 12:24 - Reply

    Jeg undrer meg over den lange tiden det tok før Politiet var tilstede på Utøya. Jeg kan tenke meg at de enda var sjokkert over det som pågikk i sentrum, men burde de ikke være trente på at «en ulykke kommer sjelden alene»? Jeg var selv vitne foran tv og multimedia, og tenkte » ;drar de ikke ut og hjelper snart, det er alvor, det er en mann som skyter!» I ettertid er det heller ikke så mange overskrifter over den lange tiden det tok før Politi, for det er de som skal beskytte oss mot sånne som han, var i beredskap. Jeg har sett en kommentar om at han ikke kunne drept så mange hvis det ikke var for tiden han fikk til rådighet. Og den var i utenlandsk media.
    Terroristen skriver selv i sitt manifest, at han forventer å våkne opp i en sykeseng etter å ha blitt skutt på for å stoppes.Han fikk herje til han gikk tom for ammunisjon.
     I går kveld var det også på norske nyheter kommentert at vi i Norge er et fredelig folkeslag. Og at vår generelle omgang med våpen offentlig er liten. «Hadde han kunne vært stanset fra å drepe så mange hvis vi normenn var, som Amerikanerne, mer frie til å gå i selvforsvar?»
     At det hele utspannt seg på en øy, der det hovedsaklig var ungdommer, der ingen hadde våpen til å stoppe han.. men at det tok en og en halv time til noen offentlig forsvar eller politi kom til unnsetning er ubegripelig…

    • Millemette 24. juli 2011 at 16:08 - Reply

      Her var det mye usakligheter. Vent med å kritisere til du vet fakta fra politiet. 

  2. Bjarte 24. juli 2011 at 12:24 - Reply

    Det hele er enda mer tragisk når man leser dettehttp://www.bt.no/nyheter/innenriks/Kopierte-Unabomberen-2542614.html

  3. Heidi P 24. juli 2011 at 13:20 - Reply

    Har ikke ord jeg. Skjønner ikke hvordan det har skjedd, hva som har skjedd med han som kan være så kald. Tenker med engang han må jo ha gått på et eller annet. Går det virkelig an? Ja tydeligvis, men blir som deg også Trine nysgjerrig fordi hva ligger bak alt dette. Hvordan går det an? ja mange spørsmål…. 

  4. Elin Synnøve Bråthen 24. juli 2011 at 13:38 - Reply

    Kjære Trine. Du – med oss andre – er berettiget å være nysgjerrig på en så sær psyke som ABB må ha. Det er uunngåelig at han får medias oppmerksomhet – både her til lands og i utlandet – men det han kan ha drømt om i sitt kynisk planleggende sinn (som skjuler en barnslig, forvirret og usikker ond liten guttunge), kan vi ta fra han: Nemlig hans drøm om å fremstå som en «en episk frelsende helt», at vi skal bruke alle våre midler på å «forstå» tankegangen i hans skrudde hjerne, spekulere i diverse barndomstragedier og andre «skrammer» som kan ha gjort han til en kald fisk. Jo før media tar til seg hele bildet av hva han ønsker, kan i hvert fall noe av dette unngås.

    Godt innlegg! Jeg er også nysgjerrig – dessverre
    Klemmer fra
    Elin Synnøve

  5. Vegard Heyerdahl 24. juli 2011 at 14:20 - Reply

    Det som skremmer meg er hvordan denne Breivik har brukt NI ÅR på sitt manifest. Det er jo selvsagt uklart om han har skrevet alt selv. Noe avisene idag skriver at noe av innholdet er rett og slett kopiert fra Una bomberen.
    Hvordan Breivik i detaljer har beskrevet prosessen i dette manifestet som en liten dagbok er også skremmende.
    Har lest en del av dette selv, og tankene mine slår meg stadig. Hva får ett menneske til å begå slike grusomme handlinger?

  6. gjest 24. juli 2011 at 19:18 - Reply

    Her motsier du deg selv. Er kritisk til hvordan media håndterer saken og påstår selv at du ønsker å være tilstede under rettsaken for så å blogge om det. Du vil kanskje si det er valgfritt å lese bloggen din, det samme gjelder aviser (uansett hvor mer eksponert vi er for disse). Som «medieutvikler» så bør vel du i såfall sette et godt eksempel dersom du er så opptatt av hvordan man skal formidle hendelsen.

    Du er alltid så rask med å peke fingeren på andre. Rent retorisk så burde du vel være mer påpasselig med ord som «gleder meg» og «venter spent». Det er bare noe med måten du formidler tekst på. Og ja, jeg er selvsagt anonym, for det er ingenting som tilsier at jeg skal ville vedkjenne meg å ha kommentert på bloggen din.

    • Trine Grung 24. juli 2011 at 20:48 - Reply

      Der er jeg veldig uenig med deg gitt. Motsier ikke noe. Det går ann å sørge, samtidig forakte handling, for deretter vente spent å rettegangen.

      • gjest 24. juli 2011 at 21:49 - Reply

        Da er vi enige om å være uenige. Tydeligvis ikke bare jeg som reagerer på dine (manglende) evner til å formidle. Hvor har jeg skrevet at det ikke er mulig å sørge, forakte og omsider være interressert i retteRgangen?

        Du har et eget avsnitt der du skal forsøke å belære media, for så å motsi deg selv. Jeg blir ofte flau over å lese bloggen din og blir overrasket hver gang det mangler kritiske kommentarer, men det aner meg at disse lett blir silt vekk. For meg er det likegyldig om du velger å klippe denne vekk så lenge du leser den selv. 

        En annen gjest svarer du med å skrive at vedkommende må lese innlegget om igjen fordi du ikke mente å støte noen. Hva du selv mener med innlegget ditt for være din egen sak. Når du skriver for å formidle dine tanker til lesere så burde du har en litt større innsikt.

        Videre har du også skrevet at din nysgjerrighet er for din egen del, samtidig vil du blogge om det. Hvis det er slik at du kun ønsker å bevitne rettsaken for din egen del så er det da ingen behov for å ville poste det på bloggen.

        Jeg tror faktisk de fleste av oss har brukt tiden til å tenke på alle som har mistet et barn, kollega, forelder eller andre nære. Selvsagt har man lurt på hvem gjerningspersonen(e) kan har vært etc. Og du er ikke alene om å ha lest manifestet (selv om du føler en trang for å fremstå som sær eller over gjennomsnittet nysgjerrig). Forskjellen er bare at de fleste av oss vet hva man velger å fokusere på. Du er langt fra noe bedre enn avisene (som ikke har limt inn Fb-profilen slik du gjør).

        Jeg klarer faktisk ikke lese innlegget ditt. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd du var halvparten min egen alder, som igjen er halvparten av din alder.

        Som avslutning vil jeg kommentere at du klippet ut et bilde fra en artikkel i avisen og la det ut på Twitter for å le av vedkommendes utseende. Kvinnen var avbildet i forbindelse med denne saken og fordi hun bodde i området til den siktedes mor. Tenk på det neste gang du lager et innlegg om alle som mobber deg på nett.

  7. Synnove 24. juli 2011 at 20:02 - Reply

    Jeg ønsker ikke å vie mannen noe oppmerksomhet.

  8. Gjest 24. juli 2011 at 20:26 - Reply

    Nei, vet du hva. Dette er dråpen som gjør at jeg herved ikke vil følge bloggen din lenger. Norge er fortsatt i sjokk, ofre er fortsatt savnet og du skriver et innlegg om det som inneholder ordet LOL??? Det er da virkelig ikke noe i disse grufulle hendelsene som er i nærheten av humor, heller ikke gjerningsmannens utseende. Det er naturlig å være nysgjerrig på denne mannen, men det er litt av en måte å formidle det på. Og som noen andre skrev her, du motsier jo deg selv. Blogge fra rettsalen? Jeg synes media har vært svært respektfulle de siste dagene, i motsetning til dette innlegget. Alt til sin tid, Trine. Gleder du deg virkelig til rettsaken? 85 personer er drept, 97 skadet. Velg ordene dine med omhu, vis respekt!

    • Trine Grung 24. juli 2011 at 20:46 - Reply

      Du må lese innlegget en gang til. Jeg mente ikke å støte noen.

      • Tante 24. juli 2011 at 21:11 - Reply

        Men det at du ikke ønsker å støte noen, betyr ikke at innlegget ikke kan være støtende. Jeg er enig med Gjest over at dette er over streken. Den tonen, med LOL og det hele, ved siden av innholdet, som hovedsakelig består av fascinasjon og nysgjerrighet og et fullstendig fravær av refleksjon. Nå blir jeg sikkert stengt ute fra kommetarfeltet, men …

        (NB Jeg sier ikke at du ikke reflekterer, for det gjør du helt sikkert. Men det kommer ikke til uttrykk i innlegget.)

        • Trine Grung 24. juli 2011 at 21:32 - Reply

          Du er uenig i sak og det stenger ikke folk ute. Jeg er helt uenig med deg rett og slett. Jeg leser innlegget m helt andre øyne og kjenner ikke igjen dette

      • Gjest 24. juli 2011 at 22:47 - Reply

        Jeg har lest innlegget ditt tre ganger, og det forandrer ingenting – tvert imot. Når det er sagt, du gir alltid samme svar på kritiske kommentarer her på bloggen din. Eier du ikke egenskapen selvkritikk?

        • Trine Grung 25. juli 2011 at 07:08 - Reply

          Det gjør jeg, men etter så mye negative kommentarer som en får innimellom er det ikke like lett å svare på kritikken. Det kan bli litt massivt og for det meste velger jeg å overse det. Folk vil alltid være delte i meningene om det som blir skrevet og ikke minst om meg…..jeg vet rett og slett ikke alltid hva jeg skal svare. Jeg blir ofte trist fordi jeg blir usikker. Veldig ofte har jeg skrevet innlegg hvor jeg i kommentarfeltet får kritikk som jeg ikke skjønner noe av. Jeg skrev noe og leseren leser noe helt annet. Da er jeg ikke så flink til å forklare hva det var jeg mente. Jeg har skrevet mine tanker…..jeg har ikke noen plan med innleggene mine, jeg skriver det jeg tenker når jeg sitter foran skjermen. Mange bruker timer på å planlegge innleggene….sånn er ikke min blogg. Den er like mye for min del, som jeg blogger for en leser…..forstår du hva jeg mener (ikke frekt ment, jeg er ikke så flink til å forklare meg )

          • Anonym 25. juli 2011 at 07:26

            Visse innlegg burde du kanskje bruke litt lengre tid på å planlegge og gjennomføre, som f.eks. når du uttrykker deg om den verste mordshandlingen i norsk og europeisk historie – som kun er et par dager gammel.

          • Tante 25. juli 2011 at 07:41

            Men du? Det er jo slett ikke sikkert at man trenger å «svare på kritikken». Tvert imot, ofte. Hvis jeg får mange negative kommentarer på et utkast til noe på jobb, er det ikke om å gjøre å «svare på kritikken», men å se på utkastet og prøve å forandre det slik at det blir bedre. Likedan her på bloggen: Hvis du får mange negative kommentarer, er det vel mest nærliggende å se på innlegget ditt med de andres briller, prøve å forstå hva de reagerer på, og så gjøre det annerledes neste gang. Eller ganske enkelt ta vekk et innlegg som mange forteller at de blir støtt av. Tenker jeg. Men jeg har ingen blogg selv, så jeg er kanskje ikke meningsberettiget.

          • Trine Grung 25. juli 2011 at 07:48

            Tusen takk for innspill

          • Gjest 25. juli 2011 at 12:02

             Det har jeg full forståelse for, men det er noe man må regne med når man har en blogg med mange lesere OG når man har så sterke meninger som du har (og det mener jeg i positiv forstand). Som deg har jeg kommunisert over nettet med folk fra hele verden i mange, mange år, og har erfart at det skrevne ord ofte misforstås. Et eksempel er da jeg postet et sitat fra Dalai Lama på Facebook, og det ble nærmest lynsjestemning da sitatet ble misforståttt. Og dette var altså ord fra den store Dalai Lama. Det er annerledes når man snakker direkte med noen, man ser ansiktsuttrykk og hører tonefallet. Som skribent er det derfor viktig å lese sine egne tekster ikke bare med egne øyne, men også andres øyne. Veie ordene sine. Både dette innlegget og andre diskusjoner her inne har for mange ømme og såre temaer som naturlig nok skaper reaksjoner. Som jeg kjenner deg, vet jeg at du ikke mener å støte eller såre noen med mening, men du uttrykker deg med sterke ord. Og svarene dine på kommentarer kan noen ganger oppfattes som arrogante og uten forståelse for at noen kan ha en annen mening enn deg. Du har all rett til å ha dine meninger og formidle dem. Men når noen forteller deg at de finner et innlegg støtende, vis forståelse. Om du ikke skjønner kritikken, prøv å forstå. Vi er alle forskjellige, med forskjellige meninger og følelser. Det er det aller flotteste med oss mennesker, men også det mest krevende i vår kommunikasjon med hverandre.

            Det er ingen blogg som har engasjert meg som din blogg, i både positiv og negativ forstand. Ta det til deg, Trine. Å skape engasjement er en av veldig mange gode egenskap du innehar! 🙂

          • Trine Grung 25. juli 2011 at 12:21

            Takk. Notert meg alt!

    • Elin Synnøve Bråthen 25. juli 2011 at 08:12 - Reply

      Jeg tror ikke noen av oss er uenige i hva som bør være fokus nå,
      og ja, folk er sårbare. Utav tåkestøvet disse terrorhendelsene har lagt
      etter seg vil det komme mange diskusjoner med alle typer utsagn:
      opphetede, usaklige, usmakelige, tøffe, sannhetssøkende, unnskyldende,
      ydmyke, ettertenksomme, perspektivrike, mer mer, og i alle disse finnes
      mennesker som uttrykker seg forskjellig og som ikke nødvendigvis
      inviterer til et mesterskap i retorikk. Jeg oppfatter dette innlegget
      mer på de premissene Trine legger, hun søker svar på spørsmål i en slags
      journalistisk ånd samtidig som hun er ærlig nok til å ikke forsøke å
      fordekke det hun kaller «nygjerrighet» – en nysgjerrighet som hun deler
      med hele verden. Det er utallige spørsmål, og foreløpig få svar.

      Timingen
      kan alltid diskuteres, men det må da være lov til å si sin mening og å
      ytre seg i et land hvor det er ytringsfrihet? Alle føler behov for å
      uttrykke noe i en sånn sammenheng. Det at såpass mange tar seg tid til å
      lese og kommentere på dette blogginnlegget rettferdiggjør det, det
      skaper diskusjon og refleksjon.

      Å gi oppmerksomhet til
      gjerningsmannen er uunngåelig. Det vet alle, selv de mest naive og
      idealistiske av oss. Det er ingen perfekt verden, og bare ved at vi
      bruker tid og energi på å skrive om dette, kommentere slike innlegg som
      dette, lese aviser, se på TV, gjør oss medvirkende til å gi han den
      oppmerksomheten han lengter etter. Ironisk nok gjelder dette også
      kommentaren ovenfor som sier at hun «ikke ønsker å vie den mannen noe
      oppmerksomhet». Bare ved å synliggjøre at dette opptar oss ved å skrive
      dette, bekrefter vi at vi faktisk gir han oppmerksomhet. Vi ønsker ikke å
      gi han det, men hvordan unngår vi det?

      Når mennesker står midt opp i en tragedie er det lett å bli «midlertidig
      perspektivløse», det fornyede og forbedrede perspektivet kommer med
      tiden, når støvet har lagt seg og sorgreaksjonene begynner å avta.
      Kanskje vi ikke skal være så snare med å hugge løs på hverandre akkurat
      idag?

      Klem til Trine og til dere andre også
      Elin Synnøve Bråthen

  9. Tante 24. juli 2011 at 21:06 - Reply

    Jeg synes dette var et vilt usaklig innlegg. Interesse for hva som kan ligge bak en så ubegripelig handling? Ja,naturligvis. Ønske om å grafse i private og irrelevante detaljer som adresse og familie og Facebook-profil? Det er da virkelig den slags impulser vi blir bedre mennesker av å tøyle. 

  10. Anonym 24. juli 2011 at 21:08 - Reply

    Dette var et fryktelig dårlig og lite velformulerende innlegg. Det å benytte seg av forkortninger som LOL i en kontekst som dette er strengt tatt upassende. Du virker på kanten overbegeistret for rettsaken og det virker som du skulle ønske du kunne sitte i rettsalen, på direkten, og blogge om hva som skjer og holde dine lesere oppdatert  fortløpende. Det er mitt inntrykk av dine ord. Du kritiserer medias «konkurranse» om å være førstemann, samtidig som du virker opportunistisk i din egen bloggsfære. Jeg forstår rett og slett ikke innfallsvinkelen eller ordvalget ditt.

    Og nei, et kraftig nei, man respekterer ikke en person som har utført noe i nærheten av en slik udåd. Det er et dumt spørsmål, uansett hvor retorisk det måtte bli stilt, og man kan ikke få respekt for noe av det som han står for eller utøver – selv ikke utholdenheten hans./Arnar Eidskrem

  11. Ingeborg Senneset 24. juli 2011 at 22:07 - Reply

    Har det ganske forferdelig. Ordene mine strekker ikke til.

  12. Therese 24. juli 2011 at 22:22 - Reply

    Nr. 1; nei, går ikke an å respektere en som han. Det bare går ikke. Regner med det ikke er nødvendig å forklare hvorfor.
    Jeg må helt ærlig si at jeg ikke helt klarer å se på han som et menneskelig vesen. For meg finnes det ikke noe menneskelig i å regelrett slakte over 80 barn og unge mens de springer eller svømmer for å redde livet sitt, eller å sprenge noen i lufta. I mine øyne er han et kaldt individ, uten menneskelige egenskaper som følelser, han er rett og slett et monster. Jeg håper for guds skyld at rettsmøtet og rettssaken foregår bak lukkede dører, han fortjener ikke å få viljen sin!

  13. Anonym 24. juli 2011 at 22:44 - Reply

    Herregud.. Bare å få seg til å skrive dette innlegget sier sitt. !
    Dette er ikke spennede i det hele tatt.. 

    • Trine Grung 25. juli 2011 at 07:11 - Reply

      Det er viktig å snu på stener og lese utenfor det som står tydelig via mediene. Jeg tolker dette som en evne til å se helhet. Søke svar. Formidle betraktninger. Og selvsagt ikke å forsvare hans gjerning eller budskap.

  14. Gjest 24. juli 2011 at 23:44 - Reply

    Det falt meg ikke en gang inn å sjekke facebook, google+ etc. etter informasjon om Breivik når jeg hørte om dette. Er man nysgjerrig på han som person? Ja, men omfanget på skadene han har gjort har vært et mye viktigere fokus for meg. Allikevel, det han har klart å gjennomføre er ubeskrivelig, men også fullt mulig, dessverre. Det jeg synes er interessant fremover er hvordan dette kommer til å påvirke politikken i Norge. Jeg tror ikke Breivik vil få tilhengere på noen måte ved å ha åpne dører, jeg tror AP vil få en storhetstid, Norge vil samle seg opp for å støtte dem. Jeg synes det er trist hvordan Breivik har misbrukt ordene som høyreekstrem til det fulle, og tror folk vil bli redd for et Norge under styre av politiske partier som Høyre. I alle fall unge uopplyste mennesker. Jeg synes det er trist at ting får merkelapper på seg. Vi setter folk i bås. Jeg kan ikke fatte og begripe at en mann kan være så besatt av ideologi. Folk erkjenner seg gjerne med en ideologi. Er du liberalist, sosialist, konservativ hva enn det måtte være. Jeg har aldri vært opptatt av dette personlig. Jeg er norsk. Jeg er nordmann. Det er det jeg er. Jeg lurer på hvordan det politiske Norge blir fremover etter en slik hendelse. Jeg håper på at vi kan få saklige debatter og en real valgkamp. Jeg tror også denne hendelsen kommer til å gi oss en fellesfølelse uten like i flere tiår fremover. La oss alle være venner. Dette ble jo forsåvidt ganske usaklig, men jeg mener at du skriver et interessant innlegg, men kunne valgt ordene dine mer med omhu. Du stiller mange spørsmål, du skriver det du tenker. Det er det bloggen din er til for, men det at du kritiserer fokuset han får samtidig som du gir inntrykk av at det her er den mest spennende mannen du noen gang har hørt om (!) (Virker nesten litt sånn) gjør at folk misliker dette innlegget. Pass på hva du sier. Folk er sårbare nå. 

    Etter hvert som rettsaken setter i gang og Breivik får sagt sitt om sine tanker og meninger så vil det være nødvendig å få en real folkeopplysning når det kommer til ideologi og få frem hvor ekstremt dette er i forhold til å være en vanlig liberalist f.eks. Jeg er sikker på at det er mange der ute som sagt tidligere kommer til å bli redd for å stå frem med sine egne meninger pga denne hendelsen. Jeg berømmer Eskil Pedersen som går tidlig ut å sier «Vi skal ta Utøya tilbake». Som kjent, faller du av hesten, skal du gå på igjen. Ikke vise frykt. Det vil hesten skjønne. 

    Jeg lurer på hvordan Norge blir fremover nå. Det er jeg nysgjerrig på. Breivik fortjener ikke oppmerksomhet, og jeg er stolt av å si at jeg ikke lar han få min. Mine tanker går til de som ikke kom seg unna. De som ble skutt. De som ble skadet. 

    • Trine Grung 25. juli 2011 at 06:59 - Reply

      Det er ikke alltid jeg klarer å forklare meg i skrivende form, jeg burde lest innlegget inn på en video. Jeg mente ikke at det skulle virke som pressen fikk kritikk fordi de skrev om han, konstanterte bare fakta, at han ville få mye oppmerksomhet uansett. Jeg mente ikke at han var den mest spennende mannen jeg har hørt om, men når jeg har jobbet i media i så mange år så tenker hodet mitt ofte i alle retninger og jeg vil gjerne ha alle svarene med en gang. Jeg fikk veldig mange gode tilbakemeldinger på twitter, så jeg tror det handler om med hvilke øyne en leser innlegget. Jeg tar til meg kritikken som kommer, men jeg har samme spørsmål uansett……takk for innspill og ha en så fin dag du kan. Det var rart å våkne i dag…uken skal starte og jeg føler bare et behov for å sitte i samme stol.

      • Elin Synnøve Bråthen 25. juli 2011 at 08:01 - Reply

        Jeg tror ikke noen av oss er uenige i hva som bør være fokus nå, og ja, folk er sårbare. Utav tåkestøvet disse terrorhendelsene har lagt etter seg vil det komme mange diskusjoner med alle typer utsagn: opphetede, usaklige, usmakelige, tøffe, sannhetssøkende, unnskyldende, ydmyke, ettertenksomme, perspektivrike, mer mer, og i alle disse finnes mennesker som uttrykker seg forskjellig og som ikke nødvendigvis inviterer til et mesterskap i retorikk. Jeg oppfatter dette innlegget mer på de premissene Trine legger, hun søker svar på spørsmål i en slags journalistisk ånd samtidig som hun er ærlig nok til å ikke forsøke å fordekke det hun kaller «nygjerrighet» – en nysgjerrighet som hun deler med hele verden. Det er utallige spørsmål, og foreløpig få svar.

        Timingen kan alltid diskuteres, men det må da være lov til å si sin mening og å ytre seg i et land hvor det er ytringsfrihet? Alle føler behov for å uttrykke noe i en sånn sammenheng. Det at såpass mange tar seg tid til å lese og kommentere på dette blogginnlegget rettferdiggjør det, det skaper diskusjon og refleksjon.

        Å gi oppmerksomhet til gjerningsmannen er uunngåelig. Det vet alle, selv de mest naive og idealistiske av oss. Det er ingen perfekt verden, og bare ved at vi bruker tid og energi på å skrive om dette, kommentere slike innlegg som dette, lese aviser, se på TV, gjør oss medvirkende til å gi han den oppmerksomheten han lengter etter. Ironisk nok gjelder dette også kommentaren ovenfor som sier at hun «ikke ønsker å vie den mannen noe oppmerksomhet». Bare ved å synliggjøre at dette opptar oss ved å skrive dette, bekrefter vi at vi faktisk gir han oppmerksomhet. Vi ønsker ikke å gi han det, men hvordan unngår vi det?

        Når mennesker står midt opp i en tragedie er det lett å bli «midlertidig
        perspektivløse», det fornyede og forbedrede perspektivet kommer med
        tiden, når støvet har lagt seg og sorgreaksjonene begynner å avta.
        Kanskje vi ikke skal være så snare med å hugge løs på hverandre akkurat
        idag?

        Klem til Trine og til dere andre også
        Elin Synnøve Bråthen

  15. tilfeldig i mengden 25. juli 2011 at 09:24 - Reply

    Du burde muligens vurdere måten du uttrykker deg selv på i dette innlegget. Det virker som du mangler evnen til å se teksten i perspektiv og evnen til selvkritikk på etterhånd.

    Som et forsøk kan du lese gjennom teksten der du forestiller deg at du er en av de direkte pårørte av hendelsene. Da forstår du nok kritikken av innlegget.

    • Trine Grung 25. juli 2011 at 09:56 - Reply

      Uff. Det ble heller rettes til riksdekkende presse som er de virkelige ulvene.

      • Tante 25. juli 2011 at 10:43 - Reply

        Denne kommentaren min kan du gjerne ta vekk, den er egentlig ment for deg personlig: Nå er klokka 12.42. For 42 minutter siden sto Norge stille – tog, trafikk, arbeidsplasser, børs, nyhetsredaksjoner og så videre stanset opp i ett minutt i sorg. Du, derimot, valgte nettopp dette minuttet til å skrive en forurettet kommentar om at rikspressen er ulver. Du skjønner vel at det ikke tar seg særlig godt ut?

        • Trine Grung 25. juli 2011 at 11:16 - Reply

          Nope. Der tok du feil gitt. Fem på tolv skrev jeg kommentaren. Kl tolv gjorde jeg noe helt annet….sammen m mine nærmeste. Så den frekke tonen vil jeg ha meg frabedt.

          • Tante 25. juli 2011 at 11:30

            «Frekk tone»? Jeg beskriver bare det jeg ser når jeg kommer inn på siden din. Jeg ser at det kan misforstås, så jeg får presisere at jeg ikke tviler på at du deltar i sorgen. Når jeg nevner det med det uheldige klokkeslettet i det hele tatt, er det ikke for å henge deg ut, men for å vise deg hvordan det ser ut utenfra. Og det var derfor jeg ba deg ta vekk kommentaren min også – jeg skrev den for å fortelle deg noe, ikke for å fortelle alle andre noe.

          • Elin Synnøve Bråthen 25. juli 2011 at 12:41

            Skriver du en kommentar på en blogg og sender den inn, offentliggjøres den. Det vet selv et barn nå til dags. Hvis du virkelig ikke ville henge ut Trine med å spekulere i klartekt på hva hun kan ha gjort kl.12 istedenfor «det som alle burde gjøre», hadde du ikke lagt inn den kommentaren. Man skal ikke snakke så høyt om respektløshet når man gir etter for lyst til å hakke på noen andre på denne måten i en stund hvor det er viktig å ta vare på hverandre.

            Jeg spaserte hjem forbi et SPA kl.12:00 (alene og i stillhet f.y.i.): der satt damene og skravlet og drakk kaffe mens neglene ble filt og lakket til hitlistemusikk. Kanskje du skulle ha stukket hodet inn der istedet? Lurer på hva du hadde sagt til de damene?

          • Tante 25. juli 2011 at 12:52

            Jeg må nesten svare, siden du påstår at jeg lyver: Trine Grung har som redaktør all mulighet til å fjerne innlegg. Hun virker oppriktig forvirret over en del negativ respons hun får og lurer på hvor folk tar det fra. Jeg tror personlig at hun ønsker å få fram det hun har på hjertet, men ofte blir det «forstyrrelser på linja». Sånne ting som det å publisere en kommentar som den over på nettopp det tidspunktet kan virke forstyrrende. Og det pekte jeg på, samtidig som jeg presiserte at hun godt kunne ta bort meldingen.

            Hva folk valgte å gjøre eller ikke gjøre klokka tolv i dag, bryr jeg meg for øvrig ikke så mye om. Sorg kan uttrykkes på mange måter, ikke én er «riktig». Men når TG får kritikk for en bloggpost nettopp i denne sammenhengen, var det dårlig timing å publisere en kommentar klokka 12.00 (selv om Disqus-klokka tydeligvis går noen minuter feil).

          • Elin Synnøve Bråthen 25. juli 2011 at 13:06

            Jeg påstår ikke at du lyver. Her er det flere som opplever «forstyrrelser på linja», ser jeg. Men la gå med det. Vi kan vel ikke holde oversikten over hva alle gjorde kl.12 idag, og stille oss som moralens voktere overfor dem? Jeg ønsker å heve blikket en smule, og da virker noe av kritikken på dette innlegget som «slag under beltestedet». Vi trenger ikke være enige med TG om det hun skriver eller ordvalgene hennes. Tror likevel ikke det er tvil om hvor noen av oss står i forhold til gjerningsmannen og saken. Det er lett å gå seg vill i ord straks man forlater saken og begynner å oppføre seg som polemikere. Jeg overlater herved til dere to å finne ut skjebnen til kommentaren din. Et generelt råd: Ofte er det lurt å tenke først og skrive etterpå, ikke omvendt.

          • Tante 25. juli 2011 at 13:18

            Au, nå trykket jeg på «liker» da jeg skulle trykke på «svar» … Ja ja, samma det. Altså: Hva TG gjorde eller ikke gjorde klokka 12, har jeg ikke noe med. Ikke bryr jeg meg om det heller. Men fordi hun stadig virker forvirret over negative kommentarer, ville jeg peke på en av de tingene som, slik jeg skrev, ikke tar seg bra ut. Det er altså snakk om hvordan det framstår, ikke om hva som måtte befinne seg i noens hjerter og nyrer.

            Du påstår at jeg lyver: Jeg skrev at jeg ikke ville henge ut TG. Du skriver at jeg ville henge ut TG. Når noen sier A, og en annen sier at A ikke er sant, kan det vanskelig kalles annet enn en påstand om løgn. 

            Jeg er ikke ute etter å henge ut noen. Jeg jobber også med kommunikasjon, og siden TG virket interessert i å forstå hvorfor hun fikk negative meldinger, ville jeg peke på én sånn ting. Det kan jeg jo la være å gjøre mer av, naturligvis.

          • Elin Synnøve Bråthen 25. juli 2011 at 13:29

            Jeg skrev: «Hvis du virkelig ikke ville henge ut Trine med å spekulere i klartekt på
            hva hun kan ha gjort kl.12 istedenfor «det som alle burde gjøre», hadde
            du ikke lagt inn den kommentaren». Kjære vene, det får da være grenser for hvor mye en skal lese mellom linjene, selv for en som jobber med kommunikasjon:) Tror ikke denne dialogen fører noe sted, dessuten har vi fjernet oss langt fra utgangspunktet. Tar min del av skylda for det. Alt godt herfra!

          • Elin Synnøve Bråthen 25. juli 2011 at 12:41

            Skriver du en kommentar på en blogg og sender den inn, offentliggjøres den. Det vet selv et barn nå til dags. Hvis du virkelig ikke ville henge ut Trine med å spekulere i klartekt på hva hun kan ha gjort kl.12 istedenfor «det som alle burde gjøre», hadde du ikke lagt inn den kommentaren. Man skal ikke snakke så høyt om respektløshet når man gir etter for lyst til å hakke på noen andre på denne måten i en stund hvor det er viktig å ta vare på hverandre.

            Jeg spaserte hjem forbi et SPA kl.12:00 (alene og i stillhet f.y.i.): der satt damene og skravlet og drakk kaffe mens neglene ble filt og lakket til hitlistemusikk. Kanskje du skulle ha stukket hodet inn der istedet? Lurer på hva du hadde sagt til de damene?

  16. Ege Denne 27. juli 2011 at 16:07 - Reply

     Jeg er en av de som ikke lette opp info, og heller ikke vil vite så mye om hvor for ditt og hvorfor datt.. Faktum: det er hendt noe, som egentlig var ventet her i Norge, forlengst, utfra det faktum at det har hendt «nesten» alle andre steder i verdenen. 

    Vi er ulike, og vi ser det fra ulike steder, og det må være greit.

    Det jeg fokuserer på er : hvor står jeg, hva føler jeg, hva kan jeg bidra med, og på hvilken måte? Kjenne meg selv, og hvor jeg står. Jeg støtter hand i hand lenken hos vg.no, en lenke som er sterkt symbolsk.

    Så er spørsmålet om hver og en av oss er villig til å virkelig kjenne oss selv. Og leve deretter.

     

  17. Gjest 27. juli 2011 at 21:46 - Reply

    har ikke ord…tankeløst og uten respekt!

  18. ouii 15. august 2011 at 20:07 - Reply

    Ble fysisk kvalm av å lese dette blogginnlegget. Du er et menneske med total mangel av selvinnsikt (noe du også viste i kveldens reprise av trygdekontoret).

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits