En helg for ungene

Deilig helg med mye familietid. Igår lørdag spilte sønn kamp mot Ullern på Ferd stadion, og i dag er vi på datter sitt første friidrettsstevne i Drammenshallen. I høst begynte hun i Sturla og trener tre ganger i uken allerede. Kjempestas dette, og Rachel Nordtømme og Bolt er forbilder. Hun har brukt skistaver som hinder siden hun var veldig liten, og da er det helt naturlig at hekkeløp blir hennes greie. Gleder meg allerede til stevner til våren/sommeren.

Kjempekos å være med på slike arrangementer som denne helgen. Mange andre foreldre tilstede og masse gøy å se på. Friidrett er faktisk veldig gøy å være en del av. Datter spretter rundt som en overivrig maur her og bare koser seg. Jeg tok med laptopen siden det ble en del timer på en kald tribune. Innendørs ja, men kaldt likevel. Note to self: neste gang tar du med ullpledd.

Er dere strenge på eventuelle stevner etc når det kommer til kosthold? Jeg er det. Reagerer på når unger går og gomler pommes frites og pølser når de driver med idrett. Spesiellt på stevner. Jeg har med tidenes mest geniale kjølebag full av grove skiver og frukt. Vann og hjemmelaget saft er med på flaske så behovet for å bruke penger i kiosken er ikkeeksisterende. En kaffe og kanskje noe etter en er ferdig å trene…det er greit. Men IKKE på stevner. Det gjelder å få inn gode vaner fra starten, for det er nok av fristelser i hver sving når de skal ta avgjørelsene selv. Det er sikkert!

Jeg vet jeg er streng mor når det kommer til dette med kosthold, men samtidig har sønn merket at sukker kvelden før kamp ikke er gunstig og hans bevissthet smitter videre. Jeg er IKKE hysterisk…da hadde jeg ikke vært litt trinn selv. Men jeg synes det er viktig å ha fokus på det likevel. Hva tenker du?




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

By | 2016-05-19T11:23:34+00:00 15. januar, 2012|Categories: PERSONLIG|8 Comments

8 Kommentarer

  1. Grete Kvelstad 15. januar 2012 at 13:11 - Reply

    Dette høres helt genialt ut. For mye sukker, gatekjøkkenmat og skoleboller er et altfor stort problem. Bor rett ved en u-skole. Møtt elevene i kiosken i «storefri» – da er det cola, boller, wienerbrød, sjokolade og chips. Da lurer jeg – hva slags matvaner har de med seg hjemmefra? Ville selv ha gjort det på akkurat samme måten, hvis mine barn drev med idrett da de var små. Ei danset balett, da var det alltid frukt med på øvingene. Stå på – skap en trend Trine, at idrett og «godterier/junkfood» ikke hører sammen 🙂

    • Trine Grung 15. januar 2012 at 13:23 - Reply

      Jeg undrer og hva ungdommen tenker! Hvorfor stapper de i seg alt dette? Skjønner de ikke hvor ille det er? Er det kunnskap det skorter på eller hvor er det det feiler? Verdt en undersøkelse blant de faktisk for det er mye av dette!

      • Gudrun Kaufman 15. januar 2012 at 15:13 - Reply

        Liker ikke foreldrene fisk så liker ikke barna det heller samme hvor sundt det er. Barn og ungdom flest har med seg sunne matpakker på skolen, men de har penger med seg også. Da går matpakka i søppla og det blir tur på kiosken i stedet. Mange foreldre er så opptatt med jobb og møter og egne aktiviteter på fritiden at det blir lite samvær med ungene. Det kan virke som at det er prestisje i å ha fullbooket avtalebok. Selvfølgelig er det ikke sundt å ha brus på bordet hver dag, men å si at man ikke fordrar folk som gjør det, er å sette seg på sin høye hest. Selv spiser jeg vanlig og variert norsk «bondekost» og har aldri vært verken trinn eller rund. Her i huset er ikke pizza og taco middagsmat. Har forresten aldri vært på et treningsstudio heller.

  2. Janne 15. januar 2012 at 13:38 - Reply

    hei trine 🙂 Janne B her 🙂
    Tenkte jeg skulle kommentere på bloggen din for en gang skuld.
    Siden jeg er utdannet barnevernspedagog også, så er det ikke bare sminke og styling som interresserer meg, 🙂

    Barn og oppdragelse er så spennende. Gleder meg til å oppdra barn selv 🙂

    Jeg syns det er veldig viktig å introdusere barn for ulike aktiviteter, og være aktiv selv, for da er man en god rollefigur.

    Dermed er det lettere å være opptatt av trening og aktivitet som eldre, hvis man blir vandt med det som liten.

    Jeg syns det viktigste er å skape en glede rundt sunn mat, og gjøre grønnsaker tilgjengelig i hvert måltid for barna.
    Gjerne mose en ekstra gulrot eller kålrot i potetstappen eller gi de oppskåret frukt og grønnsaker mens de venter på at maten blir klar.

    Jeg er personlig litt redd for uttrykket «å nekte» for mye, for da kan det skape en slags «ulovlighet» med usunn mat, som senere kan skape avhengighet 
    (noen ganger frister det ekstra for barn å gjøre noe man ikke får lov til, i skjul, så hvis man lager for mye fy-fy så skaper det kanskje 
    litt negativitet og skam rundt usunn mat, som igjen kan føre til et forstyrret forhold til mat).

    Jeg syns som sagt det viktigste er å lære barna hva som er sundt, og hvorfor det er sundt for kroppen, (å forklare enkelt uten å gå for mye i detaljer)
    barna blir mer opplagt og har et blodsukker i balanse med sunn mat, noe som fører til mer konsentrasjon på skolen og en bedre hverdag…osv… 
    så det er viktig å lære bort dette til barna så de vet hvorfor de skal spise sundt og slik at de tar bedre valg senere i livet.
    Kanskje hvis man setter seg ned med barna og snakker om hvorfor det er så viktig med sunn mat, så velger de kanskje sunn mat istedet for sunn mat selv, uten at foreldrene må presse på 
    (mitt tantebarn på 12 år har alltid blitt introdusert for et vanlig sunt kosthold og hun velger ofte å si nei til sjokolade hvis hun er hos bestemor, 
    fordi hun ikke har lyst på det, og fordi hun heller vil ha det i helgene. Hun får sunt kosthold og har dermed et blodsukker i balanse, og får dermed ikke dette suget etter sukker)

    Men syns OGSÅ at man skal passe seg for å skape for mye fokus rundt mat i huset. Blir det for mye snakk om mat og sunn mat/usunn mat 
    så kan det bli for mye fokus på mat rett og slett, for tidlig.
    Mange med spiseforstyrrelser snakker om et fokus på mat i hjemmet i oppveksten, og f.eks at mor alltid snakket om å slanke seg. 
    Dette skaper fokus på noe man ikke bør tenke på som ung, og det skaper negativitet.

    Å snakke om mat er positivt hvis det blir en glede rundt det, og lærdom om sunn mat. Hvis mor snakker om dårlig samvittighet rundt mat og slanking så blir det feil.
    Men det var bare et lite tillegseksempel 🙂

    jeg tror hvis man er en god rollefigur som foreldre, og hvis man lager sunn mat med fisk (slik at barna lærer å like fisk tidlig), 
    grønnsaker og mye glede rundt det, så kommer det mye av seg selv, for da blir de vandt med sunn mat og fortsetter med det senere. 

    Å lage grønnsaker som en del av hvert måltid slik at det blir en vane. Og å ta med barn ut på tur, på aktiviteter osv ….Slik som du gjør! 🙂

    Blir man introdusert for mye fritert mat og usunn mat så begynner barna å like det, og da kan det vel være vanskelig å snu det.

    Syns det er veldig bra at du tar med mat på trening slik at de slipper å gå i kiosken. 
    På den måten legger du til rette for balanserte måltider uten å gjøre så mye styr rundt det. 🙂  
    Stå på, flink du er 🙂 Klem

    • Trine Grung 15. januar 2012 at 13:44 - Reply

      Takk for bra svar Janne og vi er nok veldig enige rundt mye ser jeg. Jeg er ikke hysterisk og ser viktigeheten rundt mye av det du skriver. Det gjelder å skape en balanse og vise at sunn mat er godt og forklare hva som skjer med kroppen når en spiser usunn mat. 
      Vi har balansert mat hjemme hos oss…er ikke hysteriske men prøver å være bevisste rundt det. Men taco og pizza står på våre bord altså….og lørdagsgotteri. Brus er og en lørdagsgreie…jeg kan ikke fordra de som setter brus på bordet hver dag….jeg gjør ihvertfall ikke  det!

      • Jannebo 15. januar 2012 at 13:49 - Reply

        helt enig! 🙂 Brus bør absolutt ikke være en hverdagsting, det er vldig dårlig for tennene og for kroppen. Og jeg syns også at hvis man har et dårlig kosthold før man får barn, så bør man forandre det når man får barn, for å ikke smitte de dårlige vanene over på barna. Barna hermer etter det foreldrene gjør, så til mer aktiv og sunne foreldre er til lettere er det for barna. Jeg syns det også som du sier er viktig med et visst avslappet forhold, men alikevel en bevisthet rundt det, slik at det ikke blir hysteri som du sier 🙂 Du har nok noen sunne barn trine 🙂

  3. Mari 16. januar 2012 at 19:34 - Reply

    Så bra innlegg! Driver med friidrett selv og det er utrolig moro! Har heldigvis begynt å selge mer fruktkurver og sunne alternativer i kioskene rundt om 🙂

    • Trine Grung 16. januar 2012 at 19:48 - Reply

      Yes! Enig i det! Heier på mindre pølser og hamburgere og mer frukt og grønt

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mine nettkurs

BLOGGKURSET: Lær alt om blogging
bloggkurset
mockupss-facebook

FACEBOOKKURSET: Lær å bruke Facebook

Kategorier

hits