Slik skal det spises i Provence

Jeg har aldri spist så mye god og ulik mat noen gang som på denne turen. Ei heller har jeg spist så mye tilsammen i hele mitt liv, så det er BRA at sykkelen har vært på vårrengjøring for det er litt å brenne vekk for å si det mildt.

Jeg klarer ikke å la være. På ferie skal en kose seg litt ekstra, men reisefølget og jeg koser oss litt vel mye. Ble nettopp deling av bananasplit for å markere siste måltid…jeg dør nesten her jeg ligger og taster på Ipaden. Hadde egentlig ikke trengt den, men det er jo SÅ GODT!

Idag reiste vi fra Moustiers Saint Marie og rettet nesen mot Antibes. Endelig litt sol på kroppen igjen etter noen dager med litt regn og skyer. Innen vi forlot byen gikk vi morgentur opp til toppen for å beskue den flotte kirken langt oppe i fjellskråningen. Hele veien opp snakket vi om hvordan de i allverden klarte bragden i gamledager, og frakte all steinen etc opp med esel og kjerre. Litt andre tider for å si det mildt. Ikke en kontorstol og stillesitting i sikte.

Når vi dro fra byen kjørte vi gjennom Europas største canyon Gorges du Verdon. MANGE svinger, nesten bilsyk, men utrolig flott likevel. Det nærmeste vi kom Norge på hele turen. Det er så snodig å se alle de bittesmå landsbyene som dukker opp underveis, hvor en får følelsen av å reise 100 år tilbake i tid. Alle bygninger i samme beige farge og ei heller en butikk i sikte. Matbutikk. Vi kjørte i nesten tre timer på denne strekningen og ikke en matbutikk så vi på veien! Ikke rart de er slanke, de spiser jo ikke mat hahahaha.

Men jeg liker matkulturen i Franrike. Liten frokost, god lunsj og god middag. Ikke et grovt brød i sikte (ikke så glad i loff jeg da) og vi snakket mye om hva kostholdsekspertene i Norge hadde sagt om måten de spiser her. Er det livsstilssykdommer i særlig grad her utover leverskader? Aner ikke, men helt sikkert!

Med dette siste bilde fra nydelige Antibes er denne turen over. Utrolig fin tur hvor vi har vært innom mange byer og tettsteder. Se bare under.

Jeg har sjekket inn på alle byene og tettstedene hvor vi har stoppet eller bodd, og jammen ble det en del!
Elsker Facebook!

La deg fortrylle av Mousteries St Marie

I dette reisebrevet fra Provence kommer det to anbefalinger. I Les Baux gjorde vi en liten «feil» når det gjaldt restaurant, for vi dro opp i turistbyen for å spise den første kvelden. Det viste seg dag to å være feil da vi valgte å dra vi til Maussane og La Place. De tre beste rettene så langt på denne turen. FOR en matopplevelse! Hele turen var verdt restauranten der i seg selv etter mitt syn. Anbefaler både byen og spisestederet på det varmeste.

Idag ble det nesten to timer i bil fra Les Baux for å oppleve Mousteries St Marie og gjett en gang om det var verdt turen?? FOR en koselig liten by langt oppe i fjellskråningen! Her skal vi bo i et døgn før ferden tar oss til siste stoppested før Norge på onsdag, nemlig Antibes. MÅ oppleve mer av byen som gjorde at Provence ble mitt feriested.

Lukten av Les Baux

Etter to dager i vakreste Cassis var det med tungt hjerte at kofferten smalt igjen for nye ferder. Mulig det virker som en stressende ferie med to dager her og to dager der, men så langt har jeg aldri sett og opplevd mer med større ro, så denne ferien anbefaler jeg.

Nå har kofferten åpnet seg i Les Baux. Da jeg trodde Provence skulle slutte å overraske var det jammen meg enda en liten steinlandsby på lur. Les Baux.

Via booking.com oppdaget vi at alle idylliske B&B var opptatt og derfor endte ferden på et nydelig hotell i enden av alle veier. Stille, rolig og bare helt utrolig fint.

Middagen ble inntatt i steinbyen og selvfølgelig påfølgende rødvinstur etterpå. I steinslottet. Mye galgenhumor på turen, herved henvist til den lokale gapestokken.

Med den solnedgangen er dagens reisebrev historie og hodet faller straks på puten. Imorgen bærer turen til Nimes for sightseeing. Koselig. Natta fra velduftende Les Baux. Lurer på om hele området er smurt inn med sitron? Eller oliven? Eller lavendel? Deilig lukt og sovne i uansett.

Cassis er byen/stedet! Her kan en bli gammel

Idag har jeg gått rundt og hvert sekund har gitt inntrykk som gir mersmak. Cassis er en by helt etter min smak. Liten, intim, havet rett inn, små cafeer og lite turister. Vel er det utenfor verste turistsesong men likevel, dette var en helt utrolig by!

Jeg lar bildene snakke før seg. Skal ut å gå en enda lengre tur. Hit bør du dra!

Ferden bærer videre

For noen dager i Grasse! Eller egentlig bør jeg si området, for igår var den store utflukt og opplevelsesdagen.

På ferie er det flere elementer som er viktige for maks kos. Stedene, lite turister, lokal mat, intime, små byer og oppleve lokalbefolkningen.
Jeg vil drikke kaffe hos ham som har hatt cafe på samme sted siden tidenes morgen. Jeg vil ha pannekaker laget av dama som aldri har gjort annet. Det er for meg med på å gjøre opplevelsen unik. Da er jeg på ferie.
Igår begynte vi i Gordon. En knøttliten landsby langt oppe i fjellene, dagens opplevelse vil jeg si. Utsikt, koselige gater og lite.

Vi forsatte på svingete innlandsveier og du skal ikke se bortifra at Sykkelturistene (min egen sykkelgruppe i Drammen) tråkker avgårde her en gang. Ferden tok oss via Vence til Saint-Paul. Litt mye turister for min smak men pannekakene var verdt turen.

Turen innom Monaco var klart en opplevelse siden stedet i seg selv er unikt og verdenskjent. Men slike steder kan jeg nesten like gjerne se på bilder. Isen på bildet inkludert en kaffe kostet 180 kroner. Wow. Men softisen smakte legendarisk.

Jeg er forsatt ganske forkjølet så denne runden har jammen gitt meg utfordringer. Kveldene spesielt. Derfor var jeg sliten etter Monaco men takket allikevel ja til en svipptur innom Eze. Trimturen tok bort bittelitt av isen haha, not, men for et koselig sted på en liten fjelltopp. Merkelig hvordan de bygget disse små steinlandsbyene langt oppe i fjellene. Helt utrolig koselig.

Nå må jeg suse for ferden går mot Marseille. Aner ikke hvor, det er litt av opplevelsen, men kan garantere koselig bed and breakfast. Ikke er tradisjonelt Hotel på meg takk. Forsatt fin påske og skjærtorsdag til deg.

Slik ferieren en i Provence

Denne påsken byr på akkurat det jeg drømmer om at en ferie skal inneholde. Litt sol, litt varmere enn Norge på denne tiden, godt selskap, gode samtaler, gode viner, fransk i ørene og ikke minst Bed&Breakfast overnatting. Jeg elsker B&B.

Det var i Roma jeg oppdaget Bed&Breakfast, og for meg er dette den perfekte måten å overnatte. Nært, personlig og koselig. En blir kjent med dem som driver stedet og så langt har vi funnet det perfekte sted rett utenfor Grasse. Jeg er forelsket i Moulin Sainte Anne.

Dette er en gammel olivengård som nå er verdens koseligste B&B drevet av mor og sønn. Den ligger litt vest for Grasse sentrum og jeg elsker den idylliske frokosten hvor det kun er oss to og INGEN charterkø. Jeg skal ikke på en chartertur igjen noensinne.
Dette stedet var en utfordring å overta, skal blogge bilder imorgen. FOR en jobb de la ned for at gården skulle bli som den fremstår i dag!

Var innom Antibes og lunsjer før den leide bilen tok oss til parfymebyen Grasse. Kommer masse bilder imorgen, gleder meg å dele!
Igår kveld spiste vi and på en lokal kneipe og jeg elsker når stedene ikke byr på eksklusive lokaler, men derimot sjel, personligheter, lokale ildsjeler, vin fra distriktet og god lokal mat. Den lokale vinen vi valgte het Bandol. Restauranten het La Voute og lå i en fem hundre år gammel kjeller. Anbefales! Verdens koseligste pizzabakende kar som står rett innenfor døren. Verdt besøket i seg selv!

FOR en gjeng!

Dette må være en av de festligste workshopene jeg har hatt. Energisk lærevillig gjeng som var samlet på Clarion Admiral Bergen, og de tre timene som var satt av ble nesten fire. Mange spørsmål underveis og mye de lurte på rundt dette med Facebook og hva de burde gjøre anderledes.

Det morsomme var at det var en tannklinikk der (Bergens største) og jeg digger at denne bransjen begynner å bruke sosiale medier. Jeg er jo tannlegedatter selv og ser mange muligheter der klinikkene ofte ser begrensinger. De er så veldig opptatt av faget sitt. Vi er mennesker på Facebook og derfor må du snakke til og med mennesker. Både som bedrift og privatperson. Ferdig snakke, uansett hva andre måtte prøve å lære deg.

trine grung clarion admiral bergen.jpg

Vi holdt på i flere timer, som sagt, og hodet mitt kokte underveis. Det er mye jeg må få med underveis og derfor mange ting som skal huskes på. Samtidig er det viktig at hver og en som kommer føler seg sett og at deres brand får stå i fokus. Det betyr mye for meg at alle føler de har noe å ta med seg etter endt kurs. Noe de kan gå rett hjem å bruke til noe matnyttig.

Det aller viktigste, som er en aha for mange som kommer, er dette med at vi er mennesker på Facebook. Vi snakker ikke med en bedrift men med menneskene som jobber i bedriften. Del kunnskap, bilder og inspirer. Det er mine mantra. Og få en tredje part til å snakke om din bedrift. For at de skal gjøre det må du lære Facebookfølgerne dine opp. De må skjønne hva de skal gjøre og da må en lære dem det. Så enkelt, men ser mange ikke ser det. Derfor FACEBOOKKURSET. Der lærer en alt! clarion admiral bergen trine grung.jpg

Jeg MÅ nevne maten i går for denne lammeskanken var legendarisk. Alle rundt bordet var enig, den var noe av det beste jeg har smakt faktisk. Den smeltet i munnen. Perfekt avslutning på Kitchen&Table etter endt workshop. Tusen takk til alle de som kom og gjorde det til en herlig kveld for meg! Jeg elsker jobben min, rett og slett!

En spesiell takk til Camilla som fortalte hun hadde fulgt meg i mange år og brukte meg som mal for hvordan hennes klinikk skulle nå ut på Facebook. Kjekt å se jeg inspirerer. Du aner ikke hvor glad jeg ble for akkurat det. Klinikk Knarvik driver hun. Takk!

trine grung clarion admiral bergen 2.jpg

When in #Bergen

Denne helgen skal nytes. Endelig hotellweekend på mor og det i tillegg i fødebyen min Bergen. Jeg kommer hit så ofte jeg kan, og det av flere årsaker. Du visste kanskje ikke det, men jeg er opprinnelig bergenser og snakker bergensk til min mor og min far. Hele familien min er herfra og imorgen skal jeg tilbringe masse tid med de. Storkoser meg her!

Min aller første kunde Galleriet holder og til her. Starten på min grunder-reise begynte her for åtte år siden da jeg holdt foredrag om blogging og to voksne næringslivskarer kom bort og inviterte meg på middag etterpå. De mente jeg kunne så mye om emnet sosiale medier, blogging og Facebook at jeg burde gjøre dette til en jobb. Det tok to uker så var jeg igang og Galleriet var altså min første kunde. Stas at de to år etter vant pris for sin digitale markedsføring. Stolt grunder!

trinegrung Clarion admiral bergen.jpgNå er jeg altså tilbake til byen hvor det hele startet og Clarion Hotell Admiral er stedet. Utrolig koselig hotell som ligger rett ved vannet. Bildet over er tatt fra hotellrommet mitt så det står ikke på utsikten! Jeg møtte og toppblogger Julia Nyland for lunsj og morsomt å oppdatere hverandre på alt som har skjedd siden vi møttes for første gang for seks år siden! Hun var bare «barnet» den gangen hun begynte å blogge, men gjør det forsatt og lever an den. Morsomt!

Hotellet er helt nyoppusset og har blitt veldig flott. Det er offisiell åpning i mai og det spørs om jeg ikke må reise tilbake til den. Ikveld braker det løs med Facebook-workshop for kunder som kommer fra distriktet. Gleder meg masse til å inspirere til riktig bruk av Facebook for faktisk å skape verdi for bedrifter. Julia lærte masse de to timene vi satt her og skravle, og skal nå i gang med Facebookkurset hun også. Kjekt å hjelpe!

trinegrung bloggkurs 2014.jpg

Akkurat nå sitter jeg og ferdigstiller hele presentasjonen som skal inspirere de som kommer. Håper de synes de lærer masse! Det er så kjekt å holde slike workshops og fingrene mine klør etter å rydde på mobilene til folk jeg møter. Hva er det med folk og systemer på mobilen? Jeg MÅ ha orden og skikkelig system! Noe annet funker ikke siden mobilen er mitt viktigste arbeidsverktøy.

Nå skal jeg sove litt i kongesengen. DE putene! Se på bildet da! Føler meg som en dronning i hjørneværelse i fjerde etasje! NYTELSE på tur! Ikveld blir det vin og middag med kundene fra workshopen og Kitchen & Table her på hotellet skal testes. Sjekk den digge menyen HER. LIKER!

En MÅ ikke være et offer

Noe av det beste med livet. Valgmulighetene. Valg til å velge hvilken retning som passer for hver og en av oss, uansett hvilken situasjon vi befinner oss i. Noen av valgene vi må forholde oss til kommer uforberedt på oss, og kanskje må en søke hjelp for å finne riktig svar, men til syvende og sist er det ditt valg som gjelder og du selv som må leve med det. Ditt ansvar. Hvert eneste valg du tar.

Mennesker er dårlig til akkurat det. Ta ansvar. Med en gang krisen er over oss er vi alle fæle til å lete etter syndebukker. Noen vi kan ansvarliggjøre for denne  situasjonen vi plutselig befinner oss i, og vi inntar lett offerrollen. Vi ser på oss selv som ofre og tar ikke ansvar for den gitte situasjon. Kjenner du setningen «det var hans/hennes feil at dette skjedde» eller » hvis ikka han/henne hadde gjort som de gjorde ville jeg ikke befunnet meg i denne situasjonen»?

Dette er typiske tanker vi mennesker gjør for å forenkle hverdagen. Men du har selv valget om å endre tankene helt, tenke på en annen måte. De aller fleste kunne lært mye av å snu det hele på hodet og se sin egen rolle i alle situasjoner. Jeg lever etter det mottoet. Se meg selv og hvordan jeg kunne endret situasjonen ved å opptre på annet vis. Men viktigst, slik har det ikke alltid vært. Jeg har tatt et bevisst valg med å se meg selv først i alle situasjoner. Både for å bli bedre kjent med egne handlingsmønster og ikke minst ta ansvaret selv. I alle valg en står ovenfor er det flere valgmuligheter.

Solnedgang trine grung

Ta en skilsmisse, for eksempel. To mennesker går fra hverandre og av mange ulike årsaker skjer dette. Men noe stemmer ikke i forholdet siden den er et faktum. En av partene, eller begge, har funnet ut at dette er ikke veien en ønsker å gå sammen lenger. Vi kvinner leter da ofte etter feil, syndebukker til hvorfor dette skjer, om mannen er den som ønsker å gå. Ser ikke seg selv i situasjonen og bidraget en selv har gjort til at dette skjer. Vi har alle valg og det er dette innlegget handler om. Det er sjelden en skilsmisse kommer om alt er som det bør være.

Men uansett så har en valg. En kan velge hvordan en ønsker å håndtere det og ikke minst hvor lenge en ønsker å dvele ved det. En kan fort bestemme seg for at en skal gå fort videre og ikke stå i gjørmen å stampe. Ta et bevisst valg hvor en selv tar ansvar for situasjonen og spør seg selv «er dette til det bedre» og «skal jeg la dette knekke meg»? Jeg har ikke tall på hvor mange som har kontaktet meg etter min skilsmisse og spurt hvordan jeg klarte å holde hodet hevet i hele prosessen?

Jeg tok et valg for jeg visste jo at det var det beste for begge parter. Jeg tok et valg om at vennskap var det jeg ønsket veien videre. Jeg tok et valg hvordan hjernen min skulle håndtere følelsene og eventueller nye partnere som kom. Jeg tok et valg om at jeg ville ha et bra liv og søkte hva som skulle til for at Trine har det bra. Jeg tok et valg om å bli kjent med meg selv. Hva jeg hadde savnet og hva som ikke funket. Søkte etter noe som ville fulle de hullene og gjøre veien videre lettere. Uten at hele livet dermed er problemfritt.

Vi har alle valg for hvordan vi ønsker å håndtere ulike situasjoner som dukker opp i livet. Stoppe opp og kjenne etter, tenke etter og deretter ta riktige valg for en selv. Valg som gjør en godt og som gjør at livet blir enklere.  Jeg hadde en lang samtale med noen nær meg igår som trigget dette innlegget. Vedkommende har levd med bitterhet i mange mange år, og ingen andre enn henne selv kan rense seg for disse bitre tankene. Hun må selv ta et valg om å tenke nye tanker, men jeg håper at samtalen vår satte tanker i sving. Bitterhet tjener ingen og kan spise opp mye god energi.

Vi er alle ansvarlige for å ha det bra. Ingen andre kan leve livet vårt for oss. Ditt liv, ditt ansvar.

Bilde tatt 14.06.13 kl. 16.24 #2

Det søte campingliv

Jeg digger å hjelpe andre på nettet, sette ting i system og vise de mulighetene som finnes. Forrige uke var festlige Erlend Elias hos meg. Vi satt i timer og skravle i solen i Drammen, og vi var innom mange spennende tema. Et blikk på mobilen hans og jeg holdt på å stryke med! Ingen orden, ingen struktur, ingen oppdateringer gjort, ingenting hang sammen….jeg klødde i fingrene etter å lage system. Hele mobilen formelig blinket etter fingrene mine og etter en stund gikk jeg til «angrep».

Hele moblien ble ryddet, alt satt i struktur og orden slik at det meste hang sammen, oppdateringer ble gjort og vips så var den «ren». Etterpå logget vi inn på alle hans kontoer via datamaskinen min og nytt bloggdesign ble laget, alt knyttet sammen og ryddet der likeså…..og vips så har han orden og alt henger mye lettere i hop.

Det morsomme er at nå som han bruker nettet riktig øker verdien på en helt nye måte. Han har gått fra 3-500 daglige lesere på nettsiden sin til 5000 igår. Facebooksiden hans hadde 1250 følgere, nå nærmer han seg 4000, PÅ UNDER EN UKE! Alt fordi han har lært seg noen triks, bruker det mer bevisst og ikke minst har satt tingene i system.

Screenshot 2014-04-07 08.28.00

Det er så mange som sier «jada, bedriften vår har Facebookside», men veldig få har et bevisst forhold til hvordan de skal bruke den for å nå ut til enda flere. Det hele er ikke satt i system og det er systemet som er viktig. Eller strategien om du vil. Begge vesentlige for at en skal øke verdi på nettet. Hvordan en oppdaterer nettsiden er enda viktigere for at jeg skal gidde å lese. Innhold som skaper verdi og ikke er kjedelig. Vesentlig.

Les mer om Facebookkurset mitt HER.

Denne dagen med Erlend Elias resulterte i at han inviterte meg med på en jobb han skulle ha på Sanngrund Camping på fredag som var. Jeg heiv meg med for jeg visste turen ville by på morsomme og gode samtaler, samt to kreative mennesker som kan tenke større er alltid kjekt. For en kveld vi hadde og FOR et sted vi møtte! Sjelden har jeg sett flere damer samlet på et relativt lite sted og campingplassen er noe av det finere jeg har sett!

Sanngrund trinegrung.no.jpg

Familiedrevet bedrift med en energi som var helt utrolig. Veldig koselig kveld og jeg gleder meg til å komme tilbake! For det skal jeg. Erlend skal jeg jobbe mer med og vi har allerede morsomme planer til høsten. Han skal gå på skolen jeg starter men den må jeg fortelle om senere. Nå skal jeg pleie formen for helsen har ikke vært på topp i helgen. Feber og tett som ei potte…det kalles vel influensa trur eg. Æsj.