Magen til barn er et evig diskusjonstema…et tema som engasjerer meg veldig. Vi vil alle ha sunne barn og streber hele tiden etter riktig vei for våre etterfølgere. Våre «små» er veldig allergiske mot enkelte ting, og derav blir ofte hverdagen en utfordring. Nøtter, egg, fisk, hvete og tildels ku-melk er verstinger. De er ikke veldig allergisk mot alle disse tingene, men tester positivt og noen av tingene slår sterkere ut enn andre. De får ikke synlige symptomer hvis de spiser en brødskive, men jeg tenker at hvis kroppen egentlig ikke skal ha det, og jeg forsetter å tilføre det, da vil det slå tilbake på de en gang. Kanskje blir de enda mer allergiske?

Derfor liker jeg nettsider som inspirerer til alternative matløsninger og har kommet over mange gode råd på denne siden HER. Det er igjen Raw-Food, som jeg har skrevet om mange ganger før. Jeg sier ikke at vi må leve 100% raw for en bedre hverdag, men alle endringer vi gjør i «riktig» retning hjelper. Det er jeg personlig et levende bevis på….har det MYE bedre uten brød/gluten, er nå i min tredje uke! MIN hverdag blir da, fysisk sett, mye bedre. Det er MEG! Må presisere det, for det er ufattelig mange som tror at denne bloggen er en «avis», og at jeg må faktabevise alt jeg skriver. Jeg blogger utifra egne erfaringer, og hvis det kan inspierer på veien, så er det BRA!

Fokuset mitt er nå sunn livsstil, det ligger i bunn, og på veien leser/hører jeg om noen gode tips…da blogger jeg om de. Folks erfaringer ser jeg på som viktigere enn det som er forsket på. Sånn er jeg! Jeg vet at et typisk «Grethe Roede» kosthold ikke funker for meg….knekkebrød herfra til månen…..og det har satt igang en søken hos meg. Jeg lærer masse hver dag og liker å lære om emnet ernæring. Her er noen gode råd for sunnere barn:

  • Mange barn liker eplejuice med byggress (søtt) og dette kan bli en enklere måte enn å tvinge i dem brokkoli ol.
  • En smoothie med kokos, banan, bær, gress og eplejuice er en fin start på dagen, til snacks eller kveldskos.
  • Havre musli/havregrøt og bland i frukt og cacao pulver. Bruk økologisk melk , havremelk eller rismelk.
  • Gojibær er fine til snacks og er rike på c vitaminer.
  • Stabilt blodsukker er vikitg, så prøv med  nøtter og annen tørket frukt som mango, aprikoser . (Husk å legge nøttene i vann min 2 timer før bruk.)
  • Raw eller hjemmelaged sjokolade er ofte populært og barn elsker smaken av kokos. Se oppskrift under desserter.
  • Prøv med superscones og gjerne hjemmelagd sjokoladepålegg, oppskrift finner du under lunsj på siden.
  • Har du en juicer, så lag juice av gulrøtter, epler og pærer.
  • Lag gojibær syltetøy/eller eplesyltetøy uten sukker, og smør på brødskiven , ha i grøt m.m. Oppskrift finner du på dip o.l

Her et et enkelt syltetøy å lage…smaker himmelsk:

Gojibær syltetøy

  • 50 gram gojibær
  • 100 g frosne jordbær el bringebær
  • 4 ss agavenektar

Gojibærene må være bløtlagt i ca 1 time på forhånd, bland alt sammen i blenderen og smak til.




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

KVINNER SOM VÅGER

Du er god nok men vil du litt mer?

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.