….men første flere kloke ord fra Feite-Lilly. Herfra og veien videre kaller jeg henne bare Lilly, hun er tross alt, innen kort tid, ikke feit lenger. Operasjonen nærmer seg og vi venter spent på hvordan dette vil arte seg for henne. Alle tidligere innlegg kan du lese HER.

Det mange overvektigte ikke setter seg inn i er viktigheten av å få kontroll over tankene sine rundt mat. Lilly har brukt mye tid på dette og likeså meg selv de senere årene. En liten ting som å bli bevisst på hva som går igjennom hodet sitt når en er på vei til å spise noe en vet en ikke bør. Prøv det en gang. Når du neste gang er på vei bort i «hjørneskapet», prøv å sjekk innom hodet hva som kretser rundt av destruktive tanker. Likeså når du forsyner deg av middagen gang nummer to selv om du egentlig er mett. Deretter kjenner du etter om du klarer å kontrollere de tankene, om du selv klarer å snu de. Bare en liten test….prøv. Nå gir jeg ordet eller bloggen til Lilly:

Vær tilstede i ditt eget liv!

Det var først når jeg kuttet ut å tenke og fokusere på mat, og at jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle nekte meg noen ting, at kroppen – inklusive hodet, begynte å oppføre seg mer naturlig og normalt. Jeg begynte med bitte små endringer hver uke, satte meg små mål som var realistiske, og som det ikke var så veldig vanskelig å klare. Det kunne være enkle ting som å spise sittende, tygge hver matbit godt, være bevisst hver enkelt bit sin smak, sunn eller usunn, eller gjenkjenne saboterende tanker og svare dem.

Mens jeg trente på nye ferdigheter uke etter uke, begynte jeg å oppdage flere ting både i kropp og hode. Ja, jeg fikk vondt i magen av en bolle, ja jeg ble oppblåst i magen av gotteri, ja, jeg ble daff av å spise loff, nei jeg fikk ikke lyst på noe søtt om jeg spiste hver 3. time, nei jeg snakket ikke så veldig pent til meg selv, og tok i hvert fall ikke noe godt vare på meg selv.

Det var veldig merkelig å få sånne ”rare” tanker i hodet. Det var så merkelig at denne bevisstgjøringen ga meg svar som på den ene siden var opplagt, men som jeg på den andre siden hadde oversett gjennom mange år!

Noen holdninger og prinsipper var jeg nødt til å ta tak i – jeg skrev de ned for å bevisstgjøre meg selv med hva jeg måtte ha fokus på, her er noen av dem:

  • Ærlighet: jeg måtte være ærlig og oppriktig med meg selv – ingen smugspising og være ærlig på hvor godt det var det jeg puttet i munnen
  • Alt eller ikke noe: f.eks enten var jeg på slankekur eller ikke, enten trente jeg eller ikke – jeg gikk inn for å kun ha fokus på oppgavene mine, og ikke på alt eller ikke noe. Det var helt greit å spise sunt uten å være på slankekur, og det var helt greit å trene sporadisk – jeg tok museskritt på vei til endring!
  • Bli glad i seg selv: Jeg har alltid trodd at jeg ville bli glad i meg selv om jeg ble slank – feil! Kjærligheten til meg selv lå ikke i kiloene fant jeg ut!

Når jeg forsøkte å endre holdninger og prinsipper på veien gjennom reisen, sugde jeg til meg all informasjon, inspirasjon, mantra’er – alt som forsterket det ”lyset” jeg hadde begynt å se. Jeg har jo tidligere fortalt om ”fake it until you make it” – det funker i massevis! Jeg lærte også at jeg skulle stå foran speilet hver dag – se grundig på meg selv, og anerkjenne meg selv med et: WOW – vanskelig øvelse, men det funker når du får øvd nok! Jeg lærte en setning om at ikke tenk etter om du har lyst – bare ta på deg skoene og gå! – den brukes før en treningsøkt om de saboterende tankene prøver å styre meg.

Jeg lærte mindfulness som er en utrolig opplevelse med øvelser på å være tilstede i nuet!    Jeg trener hver dag på å være tilstede i mitt eget liv – det er deilig!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

ANSETTE FOLK?
Trine Grung er ansatt som hodejeger i Dynamic People med spesialfelt innen PR, medier og kommunikasjon. Digital kommunikasjon er hennes domene. Meld deg på vårt nyhethsbrev for relevant informasjon om digital rekruttering.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.