Med eget AS og syv ansatte er jeg plutselig i en ny situasjon. Jeg er leder. Daglig og kreativ leder i Chills AS. Det er mye ansvar og noe en føler veldig på når en faktisk aldri har vært leder før. Jeg blir litt hønemor og det tenker jeg er menneskelig. Jeg prøver å være konkret, inspirerende, morsom, jovial og engasjerende. Hva er egentlig definisjonen på en god leder? For deg som leser mine skrevne ord mener jeg da, har du tanker rundt dette?

Det er sikkert noe annet å være leder i et stort firma med mange tusen ansatte enn et, enn så lenge, lite som Chills. Men er rollene noe anderledes av den grunn? I det store og det hele handler det vel om å kunne se det store bilde og innvie ens ansatte i det samme. Deretter lede de i riktig retning ved hjelp av noen coachingnøkler som jeg heldigvis har på hånd etter et år på BI i Drammen. Det hjelper om de ansatte finner svarene selv ved hjelp av riktige spørsmål og gode samtaler. Jeg liker at ansatte føler seg som vinnere, at de selv ser hvor viktige de er for bedriften for å skape en vinnerkultur.

Enn så lenge føler jeg nesten av vi er en vennegjeng som leker seriøs butikk. Vi driver seriøst og heldigvis er kundene våre veldig fornøyde fram til nå. Det vil nok komme tider der noen vil klage og da må en ta det når det skjer. Vi strekker oss langt for de vi bidrar med assistanse online innen sosiale medier, og tenker temabasert innhold kontra fokus på brand som mange andre gjør.

I løpet av de årene jeg har jobbet som konsulent på sosiale medier for store bedrifter har jeg fått oppleve mange andre snakke om hva som funker på nett, hvordan bedrifter bør drive dialog og ikke. Alle snakker om at brand ikke er like viktig, ha fokus på tema og driv deretter dialog for å dele/hjelpe andre. Akkurat dette har jeg tatt til meg og fundert mye over. Hvordan skal dette funke og hvordan gjøre informasjonen til et firma delbart. Jeg er 100% sikker på at vi er inne på noe i Chills AS.

Men tilbake til lederrollen. Det er viktig å se sine ansatte og støtte de der det trengs. Idag var det Ida som trengte noe støtte når to visdomstenner skulle til pers.

Hun hadde nesten ikke sovet natten før inngrepet og trodde nesten hennes siste time var kommet. Hun var nervøs, skalv lett på hånden og stutret når hun pratet. Jeg synes man da er en god leder som følger henne på denne timen og holder henne i hånden. Jeg hadde tid til det og hvorfor skulle en da ikke hjelpe?

Etter femten minutter i stolen til min far, som jobber med dette i Drammen, var Ida LYKKELIG over at det ikke gjorde så veldig vondt som ventet. Nervøsitet for lignende inngrep i fremtiden er en saga blott og i natt kan hun sove godt. Sikkert noe smertestillende innabords, men to tenner mindre og all betennelse borte. Ikke alle ledere hadde gjort det samme og kanskje synes du jeg er hønemor, men noen ganger må en trø til litt ekstra.

Hva er definisjonen på en god leder etter ditt syn? Hva har en god leder gjort for deg?

 




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

Kan en lære seg å våge mer? JA!

La min reise inspirere deg. Du får mail hver søndag som jeg håper gir deg mening og vekst!

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.