Jeg har jobbet online i over åtte år. Tidlig slengte jeg meg over domeneshop og kjøpte trinegrung.no. Jeg ville ha mitt eget sted hvor jeg kunne publisere det jeg ønsket og trenden i USA var at en fulgte personer, ikke nødvendigvis bedrifter, ergo så var domene med navn viktig. Det var få eksperter på området på det tidspunktet og jeg tenkte ikke over viktigheten av domene, men visste bare at trinegrung.no skulle jeg ha.

Noen år med kunnskap senere ønsket jeg å kjøpe trinegrung.com, men da hadde noen kommet meg i forkjøpet. De hadde vært smarte og nappet det fra meg. Jeg bannet høyt, fordi jeg følte det var mitt, men det var lite å gjøre med det. To år senere var det til salgs igjen og jeg klarte å kapre det.

Siden den gang har jeg kjøpt mange domener og eier i dag nesten 200 domener. Alle med ulike navn, hvor de fleste router/peker inn til meg. For eksempel har jeg kjøpte bloggekspert.no og det peker inn til trinegrung.no fordi det er relevant for min business. Strategien rundt dette tar tid å forklare, men mange av kjøpene har vist seg å være smarte.

domenecollage trinegrung.no

I samme slengen kjøpte jeg noen bloggere sine domener med tanke på et eventuellt kommersielt samarbeid. I dag blogger mange av de på bloggplattformer som blogg.no, blogspot eller wordpress.com, ergo ikke egne domener. Jeg råder alltid alle mine kunder i SYNLIGHET på nett til å være på eget domene og eie trafikken selv istedenfor å la andre eie den. I Norge er det foreløpig ikke mange som tenker slik jeg gjorde tidlig. Kjøp og salg av domener er forøvrig big business over hele verden og kan sammenlignes med aksjetrading, men jeg har aldri hatt noen intensjon om å selge disse domene for «store» summer til bloggerne.

Noen få har kontaktet meg vedrørende disse domenene, både medier og bloggere, og senest i dag fikk jeg en henvendelse fra VG. Grunnen var at bloggernes domenenavn ble routet inn til meg. Dette er beklageligvis en teknisk glipp av meg og noe som jeg umiddelbart ryddet opp i da jeg ble gjort oppmerksom på dette. Det skal dog sies at det har kommet minimalt med trafikk inn til meg fra disse bloggdomenenavnene så det har ikke under noen omstendighet lekket trafikk til meg.

Det er desverre fortsatt mange aktører på nettet som ikke skjønner viktigheten av å sikre seg sitt eget domene og spesiellt hvis man er en kommersiell aktør.

Et annet godt tips er å kjøpe domenenavn til barna dine, det har jeg selvsagt gjort for lenge siden. Trenden viser nemlig at vi kommer til å forsette å følge folk online og derfor er navnet ditt viktig. Det er din merkevare.

DAGENS BUSINESSTIPS: Husk å kjøp ditt eget domene! Har du gjort det? 




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

Kan en lære seg å våge mer? JA!

La min reise inspirere deg. Du får mail hver søndag som jeg håper gir deg mening og vekst!

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.