Noen ganger møter en mennesker på sin vei som en både bryr seg om men og genuint ønsker å hjelpe. NinaBea skal få ordet i dag. Jeg begynte å jobbe med henne for nesten et år siden og har blogget om henne flere ganger. Hun sørger for mitt visuelle preg på nettet og jeg digger det. Med det så setter jeg over til Nina som ønsker at du skal lære litt om branding og hvor viktig det er for din bedrift:

Trine, hvem er du egentlig?

Mitt første spørsmål til Trine da vi skulle ta en prat om design var:
Trine, hvem er du egentlig? Hvordan vil du at folk skal oppfatte deg?
Bloggen hadde fått nytt design, og gikk fra den lyseblå litt avslappede fargen (som du kanskje husker) og til den røde og mye mer energiske, men Trine følte at noe ikke fungerte. Det var ikke like gøy som før på tross av ny logo og design.

Nå lurer du kanskje på hvor Trine har tatt veien og hvorfor ei ukjent Trønderjente har overtatt bloggen for et innlegg?
Og det skal jeg selvsagt fortelle deg:

Jeg er Nina og jobber med branding og design i Ninabea (www.ninabea.no). Jeg er også gründer og  businessvenninnen til Trine. Jeg har vært så heldig å få samarbeide med Trine i snart et år nå, og derfor synes jeg at dere trofaste blogglesere få være med å lese litt om hvorfor designet endres her på siden til Trine, og hvordan Trine og jeg jobber sammen for å skape synlighet på nett for Trine – visuelt.

Trine og NinaBea 2013.jpg

Tilbake til spørsmålet: For hvem er Trine, sånn egentlig?
Trine selv har helt sikkert noen tanker om det, og det har nok du som bloggleser også. Om vi hadde summert opp alle deres oppfatning av hvem Trine er jeg temmelig sikker på at vi hadde kommet frem til en del likheter.

Målet med meg og Trines samarbeid er å skape et godt brand rundt ”Trines verden”. Inn i denne verdene ligger alt fra privatpersonen, business-Trine, media-Trine, til alle kursene hennes, og også selvsagt det hun skriver på denne bloggen. Summen av det nevnte, i tillegg det visuelle, blir brandet. Og det er hvordan dere oppfatter brandet som betyr noe.

Når jeg jobber med å bygge et sterk og unikt brand tenker jeg alltid på at det er ”renomè” eller ryktet og assosiasjoner jeg jobber med. Og det er ikke bare jungeltelegrafen som kan spre rykter. De kan du selv så frøet til. Hvis du er superdyktig på noe, som å bake en spesiell kake – så må du si det høyt for at andre skal ville smake på kaka. Om kaka i tillegg ser fantastisk ut og i tillegg smaker godt skal det ikke mer til enn at du fortsetter å bake kaka og deler ut kakestykker. Men den må smake omtrent det samme hver gang og se bra ut, og de må vite at det er du som har bakt kaka for at jungeltelegrafen skal fortsette å spre de gode ryktene. Passer du på det, så blir du kjent som bygdas beste kakebaker. Husk at det at du baker kaka er avgjørende, for så lenge de vet det husker de de gode assosiasjonene knyttet til deg.

Tilbake til Trine. Hun kom til meg å følte at hun fremstå som for seriøs og at det manglet både bilder av henne og glimt i øyet på hele nettsiden. Bloggen var stuet bort i en krok og det var for mange ting som skrek om oppmerksomheten. Jeg var enig.

Fargene var nye, layouten var ny, hun hadde en annen forside og glemte at hun var kjent for bloggingen. Jeg hjalp henne ta tilbake bloggingen som en god og viktig del av brandet, kun ved å endre designet på bloggen. Vi plasserte igjen bloggposten øverst på websiden og snakket om hvilke verdier Trine sto for. Det aller viktigste var å velge hva som var viktigst, og det var jo bilder av Trine for det er hun som er kompetansen og innholdet i businessen!

http://bloggkurset.no

Dette var de viktigste tingene vi gjorde:

  • vi valgte tre verdiord som grunnlag for ”Trines verden”
  • fant ut hva som var det viktigste budskapet
  • designet alle bilder til blogg, Facebook og presentasjoner med samme stil
  • brukte samme utrykk ”Synlighet på nett med Trine Grung” på alle steder

Slik ble Trine mer unik, utstrålte energien hun følte hun manglet, budskapet ble tydelig og hun selv fikk tilbake motivasjonen og energien i det visuelle.

Vårt neste prosjekt er superspennende! Bare gled deg, det gjør jeg! Fargene har vi allerede bestemt og her er en sniktitt på fargene som skal pryde ”akademiet” som kommer til høsten.
Fargerkoder BOA
Her er en sniktitt på fargene. ”Hot (r)orange” og ”Sophisticated blue”. Det ligger nemlig mye psykologi i farger. Men nå har denne gjestebloggen blitt lang nok, så farger kan jeg lage et eget gjesteinnlegg om senere hvis noen ønsker det.

Håper du synes det var spennende å lese om branding, og at du nå vet hvor viktig det er å tenke på ”ditt renomé”, om du baker kaker eller bygger business. Husk at det gjelder oss alle – om du er gründer eller søker jobb. Det er viktig å ”være brandet”. #beyourbrand
Og du, nå lurer du kanskje på hvorfor jeg ikke forteller deg de tre adjektivene eller verdiordene til Trine?
– Det er fordi jeg tenkte at du skulle legge igjen en kommentar med de tre adjektivene du mener beskriver Trine best. Hvem er Trine for deg, beskrevet med tre ord?
Om du er gründer eller har en idè du har lyst til å utvikle så sjekk ut Kickstart ditt brand (http://www.ninabea.no/kickstart_your_brand/) med Ninabea. Et to ukes onlinekurs som lærer deg å bygge et brand som gjør deg attraktiv, unik og gjør kommunikasjon med dine kunder lettere og mer gøy! Starter på mandag 9. juni.
Hjertelig hilsen Nina/Ninabea
– og takk til deg Trine for at jeg fikk være din gjesteblogger!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

ANSETTE FOLK?
Trine Grung er ansatte som hodejeger i Dynamic People med spesialfelt innen PR, medier og kommunikasjon. Digital kommunikasjon er hennes domene. Meld deg på vårt nyhethsbrev for relevant informasjon om digital rekruttering.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.