Jeg leser mye om meditasjon og synes det er interessant å se hvor viktig det er for meg i hverdagen. Jeg prøver så godt jeg kan å roe ned hjernen og alt styret som ofte foregår inne i knollen. Det er tidvis kaos for folk flest og tempoet i dagens samfunn går ofte i 180 km/t….da er meditasjon viktig og såkalt mindfullness en stor trend for både hvermannsen og næringslivstopper. Det er for alle, rett og slett.

«Mitt hode vil ikke holde kjeft» var den vanligste unnskyldningen jeg brukte når jeg tidligere hørte om stillstand og meditasjon. Alle mediterer på ulike måter og min måte ble aktiv meditasjon mens jeg går turer i skogen, med rolig musikk på ørene, eller på Hot Bikram yoga. Jeg prøver å glemme alt annet og fokuserer kun på nuet. Får det ikke alltid til, men jeg føler meg som ny NÅR jeg får det til. Amazing, rett og slett.

Mange tror de skal sitte i en bestemt positur og nesten sove. Ikke jeg. Det funker ikke for meg, jeg bare sovner hehe.

trinegrung meditasjon

Her er noen tips for å komme igang.

1. Fokuser på hva du ser når du lukker øynene

Når en lukker øyene så ser en jo egentlig bare sort. Et mørke. Men hvis du begynner å se skikkelig etter, fokuserer på den ene fargen eller den ene spiralen som kommer så opplever en stillstand. Jeg gjør dette på yoga uten å lukke øyenene. Ser for meg en spiraltrapp som bare går og går, og ingen ende får.

Det viktigste for meg er å fokusere på DEN ene tingen som kommer akkurat da og ikke tenke andre tanker. Det gikk ikke første gangen, ikke andre heller men sakte men sikkert så skjer det oftere og oftere.

2. Scan kroppen din

Dette høres litt rart ut men det funker for meg hver gang. Om jeg starter ved tåen så tenker jeg meg gjennom kroppen. Først tåen, så leggen, låret, hoftene og mens du tenker deg gjennom kroppen på denne måten fokuserer du på den kroppsdelen du er ved akkurat da. Om det er leggen så se den i øyekroken. Huden, musklene, følelsen når den slapper av. Ikke glem leddene i hver del mens du jobber deg oppover.

Jeg begynner alltid på bunnen ved tåen. Når jeg kommer til hjertet så ser jeg for meg fargen jeg liker aller best. Lager meg et rom i hjertet med et vindu det kommer masse lys inn fra. Alt handler om bilder en lager selv. Høres det kanskje rart ut? Gjelder å prøve, kanskje får du det til?

3. Hold kontakten til naturen

Jeg elsker naturen og opplever stillstand med en gang jeg omgir meg med trær eller fjell. Helst stier som er smale og veier som er enkle å manøvrere seg rundt på slik at hodet ikke må fokusere på ulent terreng. Det er best for meg. Natur og luktene en har rundt seg er essensielt. Fokusere på de og fokusere på å bare være.

Ingenting er mer tilfredsstillende enn å komme seg opp på en liten topp med utsikt utover noe. Sitter der alene med tankene og kikke utover. Musikk gjør mye for meg og setter meg i modus på veien.

Musikk som denne:

4. Den viktige pusten

Det er så viktig å fokusere på pusten for å finne ro. Jeg pleier å ta dype pust og da inn tre sekunder, holder pusten i tre sekunder og så slipper jeg alt ut i tre sekunder. Ikke verre. Når jeg «mistet» pusten på fjelltur sist som jeg blogget om HER, kjente jeg at jeg fikk ikke pusten ned, den stoppet i halsen. Forferdelig opplevelse som jeg ikke unner noen. Sikkert litt sånn en mild angst føles kan jeg tenke meg.

Min venninne ropte til meg og geleidet meg gjennom dype pust til å finne fokus igjen. Det hjelp. Dype pust HELT ned i magen. Se at magen beveger seg. Deilig.

5. Takknemlighet

De aller fleste av oss er utrolig flinke til å fokusere negativt. Fortelle oss selv at vi ikke er gode nok, dette går ikke bra, jeg får det ikke til, det er ikke noe vits. Det aller viktigste i slike faser er å notere ned det en faktisk ER takknemlig for. Fokusere på det. Men aller viktigst er kanskje å huske gjennomføre akkurat denne oppgaven. Her kan jeg klart bli bedre!

En klok venn av meg Øyvind la igjen en herlig kommentar på Facebook forleden: Prøv å si: «Jeg er glad i meg» 10 ganger før du legger deg i kveld…og når du våkner i morgen…se hva som skjer..!

6. Du er du og det er bra nok

Det er så mange som er utrolig flinke til å meditere og lenge tenkte jeg at dette får jeg ikke til som dem og derfor droppet jeg det. FEIL! Helt feil av meg, for meditasjon er individuelt og handler om det som gir DEG og MEG stillstand….ikke alle andre. Når jeg oppdaget det endret mye seg. Min måte er god nok fordi den er min. Og du finner den om du trenger stillstand.

Og så er det viktig å danse. Med HØY musikk. Når stillstanden er over for å øke energien i kroppen. Med musikk som dette:




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

Kan en lære seg å våge mer? JA!

La min reise inspirere deg. Du får mail hver søndag som jeg håper gir deg mening og vekst!

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.