Hun er øverste sjef i Innovasjon Norge. Hun snakker høyt og gjerne offentlig. Fronter seg selv og bedriften hun representerer. Hun blogger (jeg hjelper deg gjerne med nytt design Anita for det trenger du), skriver bøker, er mor (til fler), bruker sosiale medier, byr på seg selv og sine meninger. Anita Krohn Traaseth er dama med stor D som vi andre mister litt munn og mæle av. Hun får tid til alt. Men ikke å trene da. Det gir hun ikke rom til så jeg lurer veldig på om hun i det hele tatt spiser for hun er veldig slank! #spøk for de som ikkje tog an.

Nå har hun i all offentlighet blogget om interne konflikter og svertekampanjer, hvor hun blir beskyldt for å henge ut ansatte :

Er det noen som bør løse konflikter på hjemmebane, så er det toppledelsen. Å gå offentlig ut mot egne ansatte er noe du sparer til selvbiografien 10 år etter at du slutter i stillingen. Det er ikke noe du gjør mens du sitter i sjefsstolen – hilsen Thorleif Solstad, karriereekspert og partner i Solstad Gruppen.

Nok en ekspert fikk sine 15 minutter i E24 og journalisten har sikkert satt det meste på spissen, som de pleier å gjøre. Men er Anita selvopptatt eller er hun kun en leder som følger med i tiden? Hun bruker sosiale medier og selfies er en stor del av dette. Hun bruker Instagram, Twitter, Facebook. Hun blogger og bruker sitt eget navn, virke og sine egne meninger. Hun tørr å gå nye veier. Er hun ikke da en leder å følge mer enn en å henge ut?

Jeg har ikke en gang tenkt at hun er selvopptatt og jeg har fulgt henne lenge. Hun bruker sosiale medier som de aller fleste gjør og ihvertfall den «nye» generasjonen, som nå har blitt denne generasjonen.

Eksperten forsetter:

– Hun er helt ekstremt opptatt av å profilere seg selv. Jeg tror aldri jeg har sett en norsk leder bruke media så intensivt og ustoppelig.

Men er ikke det en bra ting? For å sette agendaen, være en synlig og tydelig leder, som tørr å mene noe, er sterk og viser rett rygg? Jeg er nå selv ganske møkkalei eksperter som mener bastant om noe han ikke har peiling på. Sosiale medier forstår han ikke med slike utsagn og morgendagens ledere går garantert heller i Anita sine fotspor enn hans. For de har vokst opp med hvordan sosiale medier brukes og vil garantert ikke lette et øyebryn over en leder som «står på en Idol scene».

Foto: Agnete Brun

Innlegget ble og publisert i etterkant hos Dagbladet HER.




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

ANSETTE FOLK?
Trine Grung er ansatt som hodejeger i Dynamic People med spesialfelt innen PR, medier og kommunikasjon. Digital kommunikasjon er hennes domene. Meld deg på vårt nyhethsbrev for relevant informasjon om digital rekruttering.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.