Det er overskriften en kan lese mange steder og flere snakker om dette som om det er en sannhet. For noe TULL, sier jeg. I mitt hode er blogg og nettside en og samme sak, men det som kanskje endrer seg er de såkalte rosabloggerne og deres lesertall i løpet av noen år ( ikke mitt ord dette rosablogg-ordet, da jeg har stor respekt for gruppen og mener de har skjønt greien mer enn mange andre).

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 10.47.28

Bilde tatt av blogg.no

Rosabloggere er ofte omtalt som de unge jentene som skriver om hverdagen sin. Dokumenterer og oppdaterer ofte i alle sosiale medie kanaler. De har forstått hvordan dette skal brukes og ikke minst hvordan det skal gjøres personlig. For blogg er det, uansett om en er bedrift eller privatperson, personlig. Vekk med alt vanlig salgspiss og kall en spade for en spade. Keep it simpel.

Det eneste som endrer seg når en er bedrift er måten en fremstiller det på men jeg mener forsatt at en form for personlighet på bedriftsblogg er vesentlig for å lykkes. Alle kan skrive såkalte nyhetsartikler på en nettside, men det mange bedrifter glemmer er : hvorfor skal lesere interessere og engasjere seg i dette? Hvem er målgruppen?

Mange bedrifter tenker kun utifra seg selv og hvordan de ønsker av omverdenen skal oppfatte dem…..ergo vanlig tradisjonell markedsføringstankegang. Veldig få skriver for å nå en målgruppe og for å selge noe online. Derfor blir det litt mer omfattende enn kun å klatte ned noen ord om hvor flinke bedriften er.

trine grung foredrag scandic 2016

Vedrørende nedgang i bloggverden så tar de fleste feil. Blogg.no, som er Norges største bloggsamfunn, nærmer seg 1 million bloggere. Alle som har noe på hjertet skal blogge nå. De tenker ikke forretningsmodellen når de gjør det, kun for synlighetens skyld. Helt feil, spør du meg, da jeg alltid tenker på hvor pengene er. Hvorfor skal jeg ellers bruke masse tid på det?

Blogg.no trodde markedet flatet ut i 2015, men Gaute Tyssebotn, Magasinsjef Mediehuset Nettavisen, forteller på mail til meg i dag at de merker en stor økning i 2016 og større respons enn på lenge. De har stort fokus på lyd og video fremover, siden målgruppen til blogg er godt vant, og de ser økning ved riktig bruk av dette. Betalte innlegg hos bloggere er noe av det som konverterer best i markedet, og jeg håper bedrifter utover de som driver med skjønnhet og mote, skjønner dette veldig snart.

Jeg heier på blogg og ikke minst at bedrifter forstår verdien av å blogge på sine nettsider. Skape eget innhold, GODT innhold, som gjør at de både søkeoptimaliseres bedre, deles videre og engasjerer med godt innhold. Mange tror det er vanskelig men ikke med en god strategi.

Aller viktigst: løsne litt på snippen og vise mer personlighet. Neste generasjon vil ikke ha noe problemer med dette og heldigvis lærte jeg MYE av å følge den generasjonen NØYE de siste 10 årene. Denne bloggen har levd godt lenger enn det og er min viktigste inntektskilde. ELSKER blogg og nettsider som oppdateres riktig.

Det siste nye på min blogg er at den publiseres som en instant article på Facebook. Vet ikke helt om det er verdi for meg da jeg selger via denne nettsiden men prøver meg frem. Som med alt annet. Viktig å prøve meg på dette for å kunne eventuelt anbefale det videre!

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 10.53.27




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

ANSETTE FOLK?
Trine Grung er ansatte som hodejeger i Dynamic People med spesialfelt innen PR, medier og kommunikasjon. Digital kommunikasjon er hennes domene. Meld deg på vårt nyhethsbrev for relevant informasjon om digital rekruttering.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.