Kommunikasjon er ikke lett. Bare tenk deg å finne lappen over på bilvinduet ditt. haha. Det er krevende uansett om det er på privaten, som bedrift, til ansatte, som mann og kone, digital kommunikasjon…i det hele tatt er det vanskelig og krever øving. På alle fronter i livet gjør øvelse mester og i dagens travle samfunn glemmer en ofte å faktisk se motparten og lytte til det den faktisk kommuniserer.

Jeg har så mange venninner jeg prater med dette om, hva er god kommunikasjon i parforhold, hvordan skal en klare å være der for hverandre i gode samtaler om noe skal vare livet ut? I par-relasjonen handler det ofte om å være tilstede, lytte, framsnakke og støtte. Er du ikke enig? Løfte frem og være en støttende, aldri dømmende, part. Se hverandre og løfte hverandre frem, gjøre hverandre gode.

Være en partner som genuint ønsker den andre vel og øve seg på å kommunisere dette med takknemlighet. Si takk, så snill du er, dette satte jeg pris på, jeg er heldig som har deg. Heller det enn jeg klarer det selv, kan du snart gjøre ditt og datt, jeg er lei av å gjøre alt selv etc. Forstår du hva jeg mener?

Jeg har selv gjort mange feil på dette området og er glad jeg ønsker å utvikle meg for å bli bedre. Et bedre menneske, et menneske som ønsker andre vel og ikke minst kommuniserer det slik at motpart forstå at de blir satt pris på og ikke misforstår meg.

Det er ikke så mye veldig annerledes å kommunisere som bedrift i sosiale medier. Handler om å forstå den en skal prate med, målgruppen, hvor er målgruppen når en kommuniserer med de, hvilket modus er de i og hva ønsker de å tilegne seg av f eks kunnskap fra din bedrift? Det er jo mye det samme som må forstås om mann og kone skal prate godt sammen: mann må forstå språket konemor forstår, vise respekt for henne og framsnakke henne heller enn å kritisere, være best.

Akkurat slik skal en bedrift møte mennesker på sosiale medier. Dele villig, ekte og engasjerende. Vise sine styrker, tørre å stå i sine svakheter og åpne opp for læring. Til syvende og sist er vi ikke mer enn mennesker, uansett størrelse på bedrift, eller hvor en er som menneske. Vi undrer oss over de samme tingene, selvom vi har kanskje ulike syn på livet.

Strategier, kampanjer, planer og salg. Ikke gjør digital kommunikasjon vanskeligere enn det er. Planen er viktig, strategien må på plass, men det er ikke det som endrer tingene. Tingene endres når du har fokus på målgruppen og hva du ønsker å dele med dem. Akkurat som i et ekteskap: fokus på ektefellen, hva du kan gjøre av gode tinge for vedkommende og dele fra ditt indre for å skape tillit. Lyst å prøve? Jeg øver meg hver dag.

trine grung elsker




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

ANSETTE FOLK?
Trine Grung er ansatte som hodejeger i Dynamic People med spesialfelt innen PR, medier og kommunikasjon. Digital kommunikasjon er hennes domene. Meld deg på vårt nyhethsbrev for relevant informasjon om digital rekruttering.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.