Det er valgkamp og haner og høner børster sine fjær til kamp. Våre folkevalgte politikere børster støv av sine taleevner og går noen viktige måneder i møte. Måneder hvor de skal overbevise deg og meg om at de er de beste til å lede landet vårt.

Og nå viser det seg at hele 30% av befolkningen ikke forstår hva de sier. Les artikkelen her.

Jeg er en av de som ofte sitter og tenker hva er det du prøver å fortelle meg nå kjære politiker, hvorfor gjør du det så vanskelig? Hvorfor kan du bare ikke fortelle meg hvordan det du prøver å si vil påvirke min hverdag? UTEN å pakke det inn i din kommunikasjonsrådgivers flotte ord!

For det er jo ofte her det feiler? En kommunikasjonsrådgiver skriver, en politiker videreformidler en annens ord og prøver å gjøre det til sitt eget? Valgkampen ender ofte opp i å bli en diskusjon politikerne seg imellom og en hakkekamp om hvorfor andre partier feiler og hva de love å gjøre bedre.

Det enkle er ofte det beste, og i denne form for kommunikasjon. Det eneste jeg er opptatt av er hvordan din politikk skal endre og gjøre min hverdag for meg, mine barn, min familie og jobb bedre. Gjør det enkelt. Se meg, forstå meg og så snakk til meg. Da er jeg solgt og vil stemme på deg. Dere kommunisere på en måte som ikke inkluderer meg og da faller jeg fra. Jeg er ganske sikker på at i Norge vil de fleste politikere evne å ta vare på våre ressurser, nå snakker jeg om hvordan de kommuniserer for å nå folket.

Jeg synes det var deilig å lese at jeg ikke var alene om dette og håper deres kommunikasjonsrådgivere tar dette innover seg. Dra talene ned til folket, kom med gode eksempler på hvordan det du ønsker å gjennomføre vil endre min hverdag til det bedre…da er jeg med. Definer målgruppen til den minste detalj og snakk til meg. Om jeg som kvinne midtveis i livet med barn og jobb er målgruppen din.

Men det er vel her problemet oppstår,  dere skal nå så mange. Men vi er alle mennesker med hverdager, uansett utdannelse og rang, så hold det enkelt. Det har jeg tro på. Lykke til med årets valgkamp og husk viktigheten av nyhetsbrev, Facebook, snapchat og instagram. Det er der jeg er og ønsker å høre deg snakke til meg!

Jeg er @trinegrung i alle kanaler om du vil følge meg på snap eller instagram. Facebooksiden min finner du HER.




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

ANSETTE FOLK?
Trine Grung er ansatt som hodejeger i Dynamic People med spesialfelt innen PR, medier og kommunikasjon. Digital kommunikasjon er hennes domene. Meld deg på vårt nyhethsbrev for relevant informasjon om digital rekruttering.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.