Overskriften er i mitt hode en selvfølgelig, men for mange næringslivsledere er dette en utfordring. Mye fordi de selv ikke er tilstede i den digitale sfæren og dermed ikke helt forstår dialogen. Heldigvis er markedet i endring og idag er det ikke snakk om en skal ansette et digitalt hode, men når. Og ikke minst hvem. Hvordan skape synlighet for bedriften og gjøre den til en attraktiv kandidat digitalt? Jeg forstår det er krevende, det er enda nytt. På en måte.

Det som er mange bedrifters utfordring er at de ikke helt forstår hva de trenger. De skal ofte ha en tallknuser, og det er helt klart viktig, men enda viktigere er det å definere godt innhold for bedriften før trafikken og besøkstall skal tallknuses. Hvem en ønsker besøk fra i sosiale medier og hva slags innhold en bør servere er mye viktigere enn alt annet. Det er ikke lang tid en får når folk søker en opp og derfor er det viktig med godt spisset innhold, rettet mot riktig målgruppe.

En bedrift bør ønske å definere målgruppen først, hvem er det de skal snakke med? Ja med, ikke til. Sosiale medier er som et telefonrør hvor en startet en samtale i et sosialt medie for så å respondere. Det er så mange som bruker Facebooksiden sin som en ren markedskanal, uten å tenke på å respondere når potensielle kunder, samarbeidspartnere eller eventuelle nye medarbeidere tar kontakt. Alt handler om den digitale kommunikasjonen og hvordan en møter de som tar kontakt. Og innholdet de får servert bør være relevant jamfør målgruppen.

Jeg rydder best hode på tur i naturen

Denne bloggen har utviklet seg i takt med meg og mine 14 års digitale erfaring. Innhold er helt klart min styrke, og hvordan enhver bedrift skal skape dialog med godt innhold. Hold det enkelt og informativt, vær raus og inkluderende, er gode pekepinner for første runde med suksess. Hva kan jeg gjøre for deg er måten en skal tenke. Det er ikke like viktig hvem din bedrift er men mer hva du kan løse for meg av problemer eller annet.

Deretter, etter godt innhold er på plass,  kommer tallknuseren på plass. Ikke minst bør en definere hvor målgruppen sin ønsker kommunikasjonen. Er det Facebook, Instagram, Snapchat, nettsiden eller Twitter. Kanskje LinkedIn?

Jeg brukt forrige uke mange timer på å analysere dialogen til et stort nasjonalt selskap og twitterfeeden viste at de ikke helt forstod at blant annet tagging av den en prater om er god etikette. Alt annet kan oppleves som «baksnakking». En får ikke igang en dialog uten å synliggjøre at en snakker om en person. Nå er det et enkelt eksempel men dog et godt eksempel. Det samme på Instagram eller Facebook, tag de du snakker med eller om. Jeg oppretter alltid søk på mine kunder for å se hvem som snakker om dem og det er mange som ikke praktiserer dette.

Nå som hodejeger med hovedfokus på de digitale hoder er det rett og slett herlig å bistå bedrifter på en litt annen måte enn før. Nå får jeg bruke kunnskapen til først å definere hva bedriften trenger av ansatte for deretter bruke nettverket og search for å finne kompetansen. Det er så spennende at jeg nesten har mistet nattesøvnen fordi jeg så full av energi. Utrolig morro å bruke kunnskapen på en ny måte, jeg elsker det! Jeg kommer til å blogge oftere om prosessen for enn så lenge er jeg i opplæring. Er med i møter, hilser på kunder og bruker kunnskapen min der jeg ser den trengs.

Ikke minst ordner jeg på siden til Dynamic People og har laget min egen underside. Klikk på bildet under så kommer du til den. Stas! Glad jeg har lært meg, på egenhånd, det meste som er å lære om WordPress. Jeg er en learning by doing jente og har done the walknow I can do the talk. Hehe, tog du an?

KLIKK og besøk min side hos Dynamic People




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

Kan en lære seg å våge mer? JA!

La min reise inspirere deg. Du får mail hver søndag som jeg håper gir deg mening og vekst!

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.