Idag har store deler av dagen gått med til å sitte i mobilen. Jeg liker å fikle med mobilen, sjekke sosiale medier, men i dag skulle jeg bistå med referansesjekker. Vi i Dynamic People tar referansesjekkene på alvor og har et skjema vi følger til punkt og prikke. Gjør med andre ord et grundig intervju av referansene. Her er det viktig å være en god lytter og ikke minst forstå hva referansen i andre enden sier om personen de er referanse for. Det er en så spennende prosess og jeg virkelig elsker hver dag på jobb!

Det å ha gode referanser er noe jeg nå ser viktigheten av. For deg som skal søke jobb er det viktig at personen du setter opp som referanse er klar over at du søker jobber, kjenner deg godt og har jobbet med deg.  Like viktig er det å sende en melding om at nå kan vedkommende forvente seg en telefon fordi du søker jobb.

En slik intervjusamtale, for vår del, tar alt fra 20 minutter til den som i dag som varte i 1 time og 20 minutter. Nå var det en veldig hyggelig samtale med en som kun hadde lovord å si om søkeren til en av våre stillinger.

Noen av tingene vi bør få svar på er:

  • Ansvar og viktigste arbeidsoppgaver
  • Kvalitet på utført arbeid
  • Kandidatens sterke/svake sider

Noen eksempler, selv om referanseintervjuet har mange mange fler. Dette er en viktig del av det som skiller kandidatene fra hverandre og viktig å notere seg. Få deg gode referanser! Snakk med dem og forbered dem på hva som kommer. Fortell hvilken stilling du har søkt på og hvorfor vedkommende er satt opp som referanse.

Vi tar ansvar for å booke selve praten og ikke minst gjennomføre den. Vi kryss sjekker alle referanser for at det hele skal fremstå troverdig. Viktig at referansen kjenner personen godt og spørsmålene avdekker dette gjennom selve intervjuet.

Sånn vi velger å jobbe er det en prosess for hver eneste kunde:

  1. Kunde- og stillingsforståelse
  2. Hvem hos Dynamic People? Vi jobber alltid to i team
  3. Etablering av stilling, search og headhunting
  4. Søknadsadministrasjon
  5. Kandidatutvelgelse
  6. Intervjuer
  7. Dybdeintervjuer inkl presentasjon
  8. Personlighetstestser
  9. Referansesjekk

Sånn jobber vi med hver kunde og nå har jeg snart vært igjennom alle delene av prosessen og står på egne ben. Har allerede booket min første kunde og skal i gang. Det er så GØY!




Legg gjerne igjen en kommentar:

kommentar(er)

Kan en lære seg å våge mer? JA!

La min reise inspirere deg. Du får mail hver søndag som jeg håper gir deg mening og vekst!

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.